Tull ved 1.soving?

eadni

Forumet er livet
Vi har hatt en fin rutine hvor lillemann blir trøtt etter å ha vært våken i 2 timer på morgenen. Da har han sovet alt fra 1-4 timer.

Nå sover han plutselig bare i 10-15 min og nekter å sove videre.

Tro om han er sulten, at mm ikke er nok før 1.soving? Burde vi vurdere å legge til et måltid før 1.soving? For han sover lenge etter fruktmosen han får etter 1.soving.
Nå får han fruktmos eller Hipp risgrøt etter 1.soving og grønnsaksmos etter 2.soving.

Her sover han veldig mye bedre, og veldig mye lenger på frokostgrøten kontra mme :) men han har også plutselig begynt å gå fra 1 time mellom morgen og første lur til nesten 2,5 time! Så kan være behov av litt endring i rutinene?

Litt of-topic, men hvor mye sover deres i løpet av dagen? Føler snuppa vår sover så lite om dagen, men hun sover mye om natta, så er kanskje derfor...

Her er soverutinene våre:
- Ca kl 11:30, trilletur, sover ca 90 min (jeg ammer, men før denne duppen får hun også litt frukt eller grønnsaksmos)
- Ca kl 16:30, sover rundt 30min
- Kl 19, leggetid. Får en porsjon grøt med litt sviskepure i. Sovner ca 19:45. Våkner for mat kl 05. 8t søvn.
- Kl 06, sover ca 60min

Altså totalt i løpet av et døgn sover hun ca 11t..

Litt of-topic, men hvor mye sover deres i løpet av dagen? Føler snuppa vår sover så lite om dagen, men hun sover mye om natta, så er kanskje derfor...

Her er soverutinene våre:
- Ca kl 11:30, trilletur, sover ca 90 min (jeg ammer, men før denne duppen får hun også litt frukt eller grønnsaksmos)
- Ca kl 16:30, sover rundt 30min
- Kl 19, leggetid. Får en porsjon grøt med litt sviskepure i. Sovner ca 19:45. Våkner for mat kl 05. 8t søvn.
- Kl 06, sover ca 60min

Altså totalt i løpet av et døgn sover hun ca 11t..
Ja, 11 timer hørtes lite ut, men er hun fornøyd ellers så gjør det nok ingenting :) det er jo så individuelt! Her sliter vi med å komme inn i en rutine som funker. Han er så trøtt etter et par timer på dagen så sover en del, alt mellom 2-5 timer på dagen. Selv om han sover mye på dagen er han stuptrøtt kl. 18-19, og sovner, men våkner igjen etter en stund og kan da holde på i evigheter! Men skjønner jo det, hadde blitt alt for mye søvn per døgn ellers :) men holder jeg han våken lenger blir han overtrøtt og grinete så er veldig forvirret :P han våkner alt mellom 7-8.30 på morgenen og sover alt mellom 13-16 timer per døgn. I dag har han vært umulig og sovet kjempe lite på dagen, men ble da enda vanskeligere å legge på kvelden og sovnet ikke før 21.30!

Ja, 11 timer hørtes lite ut, men er hun fornøyd ellers så gjør det nok ingenting :) det er jo så individuelt! Her sliter vi med å komme inn i en rutine som funker. Han er så trøtt etter et par timer på dagen så sover en del, alt mellom 2-5 timer på dagen. Selv om han sover mye på dagen er han stuptrøtt kl. 18-19, og sovner, men våkner igjen etter en stund og kan da holde på i evigheter! Men skjønner jo det, hadde blitt alt for mye søvn per døgn ellers :) men holder jeg han våken lenger blir han overtrøtt og grinete så er veldig forvirret :p han våkner alt mellom 7-8.30 på morgenen og sover alt mellom 13-16 timer per døgn. I dag har han vært umulig og sovet kjempe lite på dagen, men ble da enda vanskeligere å legge på kvelden og sovnet ikke før 21.30!
Sånn holdt min også på lenge! Sovna i 19-tida, men våkna etter en liten stund og styra på til seint på kvelden. Slitsomt! Men plutselig så løsna det, nå sovner han mellom 19-20 og våkner for pupp noen ganger ila natta, så er det morran fra 6-8 tida. :) Klarer maks å være våken 1,5-2 timer mellom dagsovingene. Fant ut i går at han ikke kan sove etter kl 16 for at han skal sovne raskt kl 19. Før har han sovi til 17, men da har han skravla og tulla mye før han har sovna i 20-21 tida (legger han alltid 19). Deilig når det løsner, og her skjedde det uten at vi gjorde noe spesielt :)

Sånn holdt min også på lenge! Sovna i 19-tida, men våkna etter en liten stund og styra på til seint på kvelden. Slitsomt! Men plutselig så løsna det, nå sovner han mellom 19-20 og våkner for pupp noen ganger ila natta, så er det morran fra 6-8 tida. :) Klarer maks å være våken 1,5-2 timer mellom dagsovingene. Fant ut i går at han ikke kan sove etter kl 16 for at han skal sovne raskt kl 19. Før har han sovi til 17, men da har han skravla og tulla mye før han har sovna i 20-21 tida (legger han alltid 19). Deilig når det løsner, og her skjedde det uten at vi gjorde noe spesielt :)
Det hørtes veldig bra i ut!! Har fått tips om å vekke til samme tid på morgenen, men jeg vil ikke vekke han om han sover. Synes han kan styre litt selv fortsatt :) er jo bare 5,5 måned! For min del spiller det liksom ingen rolle når han sovner, men sovner han 18-19 og våkner igjen klarer han ikke sovne av seg selv ordentlig og resulterer i alt for lite søvn ila døgnet! Her er det en så hårfin grense på ikke trøtt og overtrøtt så om jeg ikke lat han sove som han vil på EM blir han ofte overtrøtt. Prøvd å ikke la han sovne fra både 15 og 16. Æsj, det blir vel rutiner til slutt her og ;)

Det hørtes veldig bra i ut!! Har fått tips om å vekke til samme tid på morgenen, men jeg vil ikke vekke han om han sover. Synes han kan styre litt selv fortsatt :) er jo bare 5,5 måned! For min del spiller det liksom ingen rolle når han sovner, men sovner han 18-19 og våkner igjen klarer han ikke sovne av seg selv ordentlig og resulterer i alt for lite søvn ila døgnet! Her er det en så hårfin grense på ikke trøtt og overtrøtt så om jeg ikke lat han sove som han vil på EM blir han ofte overtrøtt. Prøvd å ikke la han sovne fra både 15 og 16. Æsj, det blir vel rutiner til slutt her og ;)
Ja, er nok best å la dem styre litt sjøl ;) Det er jo egentlig det han har gjort her, har prøvd både det ene og det andre ift sovetider når han dreiv å våkna igjen på kvelden, men hjalp ikke noe. Plutselig sover dem! :) Jeg har også måtte amme i søvn fra han kom til, hadde ikke sjangs til å sovne selv. Plutselig så ville han ta smokk, og da var det lettere å sovne selv i senga si :)

Frøkena vår sover som mellom 10-12 timer om natta (men våkner mellom 2 og 5ganger iløpet av de timene for mat, men sover mens hun spiser :p)

Så sover hun tilsammen ca 3timer på dagtid. så totalt ca. 14-15timer i døgnet :)

Vi har også hatt det slik, tenker det er fordi det blir eldre og sover mindre.
Men lille sover veldig lenge 2. Gangen han sover :)

Takk for svar!

Har prøvd å legge til en liten dæsj grøt før 1.soving, men det har ikke endret sovingen mye. Nå har vi i disse dager hatt 2 irriterende korte dagsovinger, hvorav den andre ikke er lang nok til at han klarer å være våken til kveldsleggetia :shifty:
Kan være endring siden han er blitt større. Må innrømme at han har bortskjemt oss de 5 første mnd i sitt liv :rolleyes:

Om kvelden sovner han vanligvis kl.18:30 og sover vanligvis til kl.8 (underveis spiser han sovende x-antall ganger). Sånn som det har vært nå, sover han ca. 30 min ved 1.soving og ca.2 timer ved 2.soving.
Dvs han sover i 16 timer, eller vi kan si 15,5 timer når vi tar med minuttene han er våken om natta for å få pupp..

Takk for svar!

Har prøvd å legge til en liten dæsj grøt før 1.soving, men det har ikke endret sovingen mye. Nå har vi i disse dager hatt 2 irriterende korte dagsovinger, hvorav den andre ikke er lang nok til at han klarer å være våken til kveldsleggetia :shifty:
Kan være endring siden han er blitt større. Må innrømme at han har bortskjemt oss de 5 første mnd i sitt liv :rolleyes:

Om kvelden sovner han vanligvis kl.18:30 og sover vanligvis til kl.8 (underveis spiser han sovende x-antall ganger). Sånn som det har vært nå, sover han ca. 30 min ved 1.soving og ca.2 timer ved 2.soving.
Dvs han sover i 16 timer, eller vi kan si 15,5 timer når vi tar med minuttene han er våken om natta for å få pupp..
Da sover han jo kjempe bra og lenge i løpet av døgnet! Kan tenke meg at han ikke trenger så mye søvn på dagen når han sovner så godt på natten :) det er jo ultimate da! Vi har en som sover veldig godt på dagen, men urolig på kvelden. Gjennomsnittet søvn per døgn på en på 6 mnd er 14-15 timer!

Vår sover også i perioder bare korte lurer på dagen, er inn i en sånn periode nå. Satser på at den er over snart :)

Da sover han jo kjempe bra og lenge i løpet av døgnet! Kan tenke meg at han ikke trenger så mye søvn på dagen når han sovner så godt på natten :) det er jo ultimate da! Vi har en som sover veldig godt på dagen, men urolig på kvelden. Gjennomsnittet søvn per døgn på en på 6 mnd er 14-15 timer!

Tror du har rett her, skjønner det nå :thumleft
Kom sikkert bare som et sjokk, siden han har sovet i opptil 4 timer pr soving tidligere laughing6

Back
Topp