"True" med å gi baby is, for moro skyld

Det er slett ikke morro.
Jeg hadde gitt klar beskjed om at det ikke er aktuelt.
Skal de passe babyen skjer det etter mors retningslinjer og det er ikke åpent for diskusjon.

Pappa ga jentungen en teskje softis da hun var ca 8 mnd.. og hun har melkeproteinallergi.. Jeg trenger sikkert ikke si hvor sint jeg var :(

E har fått erfare at svigermor mi sir ikke sånt på fleip. Ho dreiv å sa at han skulle få så masse godis og is som han bare ville fra han va ca 2 mnd. Når vi va i konfirmasjon når sønnen min va 4 mnd fikk ho holde han mens e å faren gikk for å forsyne oss me kake å da såge e ho satt å mata han me kake, da tente både e å mannen min på alle plugga, fy kor sint vi va men d va d vist flere rundt ho me så blei.
I ettertid har ho også sakt at ho kan passe han på kvelden sånn at e å mannen min kan få gå ut å kose oss litt, e har sakt nei med engang å begrunna d me at han e vanskeli å legge å få til å sove å at han slite me pustestopp på kvelden og natta. Å at e har fått beskjed me legen på sykehuset at han ikke skulle passes av andre på kvelden og natta. Nåkke som e heilt reelt. Resposen va at d va bare å knuse en sovetablett oppi ei flaske sprit å gi til han, så va probleme løst. Skal love d at svigermor mi aldri har fått passe han å kommer heller aldri til å få gjøre d.

E har fått erfare at svigermor mi sir ikke sånt på fleip. Ho dreiv å sa at han skulle få så masse godis og is som han bare ville fra han va ca 2 mnd. Når vi va i konfirmasjon når sønnen min va 4 mnd fikk ho holde han mens e å faren gikk for å forsyne oss me kake å da såge e ho satt å mata han me kake, da tente både e å mannen min på alle plugga, fy kor sint vi va men d va d vist flere rundt ho me så blei.
I ettertid har ho også sakt at ho kan passe han på kvelden sånn at e å mannen min kan få gå ut å kose oss litt, e har sakt nei med engang å begrunna d me at han e vanskeli å legge å få til å sove å at han slite me pustestopp på kvelden og natta. Å at e har fått beskjed me legen på sykehuset at han ikke skulle passes av andre på kvelden og natta. Nåkke som e heilt reelt. Resposen va at d va bare å knuse en sovetablett oppi ei flaske sprit å gi til han, så va probleme løst. Skal love d at svigermor mi aldri har fått passe han å kommer heller aldri til å få gjøre d.

:eek: hun der skulle jo fått behandling for noe!

Skjønner ikke greia med at besteforeldre absolutt skal proppe ungene fulle av sukker. Er det bare sånn man kan skjemme bort et barn? Min ettåring gliser stooort om han får en banan.
Selvsagt skal han få smake om vi spiser kaker og is, men vi spiser jo heller ikke det hver dag.
Skjønner godt at du irriterer deg over det.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Det er litt rart det der. Min mor jobber i barnehage, en når hun er rundt min datter så er alt slikt glemt og ungen får is og boller, og hender seg hun glatt overhører at jeg sier til barnet at det er nok nå. Men jeg blir ikke irritert av det, for hun får ikke slikt hjemme. Og i min mors tilfelle så vet jeg at hun ikke er slem, hun er bare i sin egen mormor-verden og da går ikke det jeg sier inn. Hun er litt søt slik :)

Jeg var nok mer "streng" på slike ting med nummer en. Og jeg skjønner jo at folk tuller. Bare når man er ny mor og alt er nytt og ukjent så er det lett å ta alt til seg og alt på verste måte selv om det helt sikkert ikke er sånn ment.
Bare slapp av litt, de mener det garantert ikke. Og hvis du "messer" veldig mye om det så er det vel nesten litt moro å erte litt tilbake, sett fra deres side også.

Jeg forstår prinsippet ditt.

Skjønner deg godt, men de tuller nok bare :)

Jeg håper de sier det bare for å erte dere, men veldig morsomt er det jo ikke. Jeg har selv måttet sagt ifra noen ganger her ettersom vi prøver å begrense søtsakene til bare helg. Syns ikke det er greit når besteforeldrene lar ungene spise brødskive med nugatti hele tiden når jeg vet at de egentlig er flinke til å spise alt.
Er det mulig å snakke med dem litt alvorlig å si klart ifra om at dette er noe som er viktig for dere? Greit nok at besteforeldre gir barnebarna litt ekstra godsaker en gang iblandt, men IKKE greit at det er besteforeldre som bestemmer når ungene skal spise søtsaker for første gang!

Sent from my iPhone using BV Forum

Herregud,skjerp dere jenter. Ingen barn som dør av is o.l før de har fylt året. Dere må ikke være så hysteriske og redd for alt mulig. Er jo ikke snakk om at de skal spise masse av dette uansett. Senk skuldrene litt og heller vær glad for at dere har besteforeldre til barna deres.

Herregud,skjerp dere jenter. Ingen barn som dør av is o.l før de har fylt året. Dere må ikke være så hysteriske og redd for alt mulig. Er jo ikke snakk om at de skal spise masse av dette uansett. Senk skuldrene litt og heller vær glad for at dere har besteforeldre til barna deres.
Det er vel ikke snakk om at de dør av å få is, men at man blr respektere foreldrenes ønsker. Jeg hadde blitt sint dersom noen andre hadde vært først ut med å gi noen av mine barn is. Ikke at jeg holdt igjen lenge med sånne ting, men jeg ønsket å være den som ga de is første gangen. Var så herlig å se reaksjonen :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er litt rart det der. Min mor jobber i barnehage, en når hun er rundt min datter så er alt slikt glemt og ungen får is og boller, og hender seg hun glatt overhører at jeg sier til barnet at det er nok nå. Men jeg blir ikke irritert av det, for hun får ikke slikt hjemme. Og i min mors tilfelle så vet jeg at hun ikke er slem, hun er bare i sin egen mormor-verden og da går ikke det jeg sier inn. Hun er litt søt slik :)
Det er søtt til en viss grad:p vi er ganske ofte både hos mine foreldre og svigers, så det blir liksom ikke engang iblant heller. Guttungen er så liten at det er ikke såå ille enda, men jeg ser det med andre barnebarn. Syns bare det er unødvendig å gi noe når de ikke tenker over det selv. Spiser andre syns jeg de skal få smake litt:)

.....og du tror at hun ville gitt han sovetablett og sprit????????

Jeg blir litt irritert på svigers for tiden. De synes det et kjempefestlig å "true" med å gi babyen min på 2 mnd krem, is o.l. når vi er på besøk.
Hysterisk morsomt... Jeg har gitt dem beskjed om at jeg ikke ønsker at han skal ha i seg sukker så lenge det kan unngås.
"Bare vent du, når du skal ligge over her skal du få så mye is du orker."
Som om de får ha ham på overnatting når de åpenbart ikke respekterer mine valg for barnet? Hadde det vært noe som var helt på trynet hadde jeg skjønt det, men dette har med barnets sunnhet og helse å gjøre. Og om de synes det er teit av meg så er det en respektløs måte å demonstrere det på.

Bah!
Overtrøtt og hormonell mamma som ikke skjønner humoren deres. Heldigvis har jeg en svigerinne som har vært i familien der mye lengre enn meg, og har lært seg hvordan de er. Vi kan øse ut litt frustrasjoner sammen innimellom.:p

Da hadde jeg sagt "Han kan få overnatte når du respekterer det jeg bestemmer." også gitt en real lekse på hvorfor en 2 mnd gammel baby ikke skal ha is. Er dem helt idioter eller? Vil dem at barnebarnet skal bli sykt?

Der er heldigvis mine foreldre vært ganske greie å respektert oss og våres valg . Hva svigers har gjort vet jeg ikke å ikke vil jeg vite heller

Min lille blir 5 mnd om få dager og vi har gitt litt mos/grøt siden 4 mnd. For ei uke siden passa momor og besten henne i et par timer, når jeg kom for å hente henne satt de rundt bordet med hver sin is. Mini satt stort sett å dunka sin i bordet og smilte (jepp, is overaaaalt) men tok den opp til munnen og slikka litt på den av og til. Hun hvinte og lo hver gang hun kom borti isen om så bare på kinnet :p hun hadde aldri fått lov til dette hjemme og jeg vet det er første gang sånt skjer på besøk hos momor. Jeg tenker at mine barn skal få lov å få litt ekstra kos/gjøre og spise ting som ikke er lov hjemme når de er hos besteforeldrene, så later jeg som om jeg ikke vet hva som skjer der :p mini er 5 mnd og kan smake på litt forskjellig, MEN DET HADDE IKKE VÆRT AKTUELT OM HUN VAR UNDER 4 MND ;)

Jeg fikk varm oboy hos min bestemor til hverdags og helg når jeg vokste opp, har fantastiske minner fra det med "vår hemmelighet, ikke si det til mamma og pappa". (Mamma visste det uansett siden bestemor fortalte det)

Den "hemmelige" kosen med besteforeldrene vil jeg gjerne min datter også skal få ha i sin oppvekst :)

Kjenner jeg blir irritert på dine vegne. Det ene er fordi man burde respektere foreldrenes ønske om matvaner uten å lage noe styr (så fremst ikke foreldrene gir cola i tåteflaske - men det blir en helt annen sak) For det andre fordi man erter/plager ikke en nybakt mamma. Man har nok av plagsomme hormoner i kroppen og jeg skjønner godt om du klikker i vinkel på dem.

.....og du tror at hun ville gitt han sovetablett og sprit????????
Utifra at eine broren til mannen min nåkken daga etter tok d oppigjenn å ho sa rett ut at d hadde no gått bra me han. Å at e vet at ho har drukke alkehol i alle 3 svangerskapa å mannen min bare va 5 når han smakte heimebrent første gangen så tar e rett og slett ikke sjansen.

Utifra at eine broren til mannen min nåkken daga etter tok d oppigjenn å ho sa rett ut at d hadde no gått bra me han. Å at e vet at ho har drukke alkehol i alle 3 svangerskapa å mannen min bare va 5 når han smakte heimebrent første gangen så tar e rett og slett ikke sjansen.

Hjelpes :/

Min far tuller med sånt hele tiden.
"Bare vent, når du blir litt større så skal jeg ta deg med til byen så skal vi spise så mye is og boller som du orker"

Men igjen, det er jo bare litt koseprat nå på en måte, jenten min er 6 mnd så han sier sånt til henne når hun sitter på fanget og leker f.eks.

Men forskjellen her er jo kanskje at jeg vet at han faktisk mener det når han sier "når du blir større".
Han vet at hun kun skal ha mat som jeg godkjenner og om spurte f.eks. pent om lov til å kjøpe en sånn Ellas kichen smoothie til henne.

Så spørsmålet er jo om de bare sier sånt for å trekke deg litt opp eller om de faktisk har tenkt å gjøre det?
Om de bare sier det for å irritere deg så er jo det teit det også, men bedre enn at de faktisk gjør noe sånt :)

God du har en alliert å sladre med i hvert fall, det hjelper enormt! :D

Spent på mine svigers når vi skal besøke de en mnd.
Vi snakker ikke samme språk, annen kultur og tror ikke de vet så mye hva som er anbefalt for barns kosthold nå kontra nå de oppdro sine barn.
Så her skal jeg levere fra meg en NEI-liste på dag en (salt, sukker, melk, honning etc...), og om de lurer på noe annet de har lyst å gi henne så må de spørre først :)

Er heldigvis god stemning mellom oss så tror nok de hadde spurt meg uansett om de får en liste eller ikke :)

Back
Topp