Trist

ORIGINAL: shanni

Jeg skal heldighvis ikke til henne før over på ny året, så får vi se hvordan fremgangen har vært til da, hvis hun begynner og snakke om akkuratt de samme tingene igjen så går jeg bare.. Jeg ønsker og ha det koselig i svangerskapet og se at magen vokser, kjenne at hun sparker og glede meg over alt.. ikke gå og være trist og føle meg feit hele tiden, tenke på alt jeg spiser osv. Jeg drikker ikke brus og spiser nesten ikke godteri eller snaks, så kan ikke skjønne at jeg ikke kan spise frukt når jeg vil.

Det er synd og høre at det er så mange som har problemer med at jordmødrene er alt for rett på sak og mener at alle skal være like osv, vi er jo ikke akkuratt det til vanlig. Jeg bodde over en jente på da 22 år ble gravid med tvillinger, og la på seg 50kg.. Ja det er drøyt og veldig på spissen, men hun fødte helt normalt og har tatt av seg all vekten i etter kant.

Syns bare de kan være litt mere fint følende rundt omerådet, og se alle som ulike individer som vi er. Det er jo tross alt en del hormoner og følelser inn i bildet.

ei eg kjen la på seg 8 kilo me første ungen og da drakk ho brus osv. men me den andre ungen gikk ho opp 20 kilo og da drakk ho ik brus og passa på ka ho spist. så d e rart d der

Jeg var ikke over vektig akkuratt veide mellom 52-55kg når jeg ble gravid. før 12 dagen etter innsatte egg (før jeg hadde fått bekreftet greviditet) så fikk jeg overstimulering av eggstokkene de ble ca 10cm hver istede for 2-3 og fikk masse vann i buken, kunne ikke bevege meg for frykten av at de skulle vri seg og stoppe blod tilførselen.

Noe de gjordet, så klart og ble lagt inn på sykehus, dette skjedde to gager på en natt da jeg skulle vri meg fra en side til den andre. jeg veide alledere da 58kg takket være dette, etter det har det vært venskalig og vite hva vekten kommer av. Så jo ut som jeg var 5mnd på vei alt før jeg var 3 uker på vei, og sånn har det holdt seg mer eller mindre.

Jeg veier nå 65kg og går med mye av det tøyet jeg vanlighvis bruker, selv buksene så lenge jeg har smekken åpen og bruker mage belte. Og nei det er ei på gynekolog klinikken i drammen..

Jeg ville sluttet hos den jordmora med en gang. Gå til fastlegen din og si at du vil bytte jordmor og fortell hvorfor. Kos deg i svangerskapet, spis sunt, men det er lov å unne seg noe ekstra nå du har lyst på det.

ORIGINAL: *muffmuffkaka*

Er det flere som har vært hos jordmor og fått vite at hun mener du er "feit" har ca lagt på meg 10kg godt fordelt på kroppen og du ser magen godt for og si det sånn, jeg er 22+5 i dag og har bare vært hos lege til på mandag som jeg traff jordmor for første gang..

Jeg hadde komplikasjoner i starten og måtte ligge rett ut i ca 3mnd og etter det har jeg hatt en del ubehag ved og bevege meg fort og løfte osv.. og nå begynnende bekken løsning.

Hun mener at det jeg spiser og drikker ikke er sundt, og her har jeg i god tro drukket apelsin jus og spist klementiner og annen frukt daglig etter anbefalning av samfunnet..

Fikk beskjed om at hun ville jeg skulle kutte med på eller elliminere ris, pasta, poteter, rot grønnsaker, melke produkter, frukt og jus.. Det jeg kunne spise med god samvittighet var fisk, kjøtt (magert) så klart og grønnsaker som spinat og brokkoli.. linser, erter og bønner..

Syns jo at dette er veldig ekstremt, og det gikk veldig inn på meg.. Gråt hele dagen og klarte nesten ikke spise noe.

Hun mente også at 2kg var det jeg skulle ha lagt på meg inntil nå.. og jeg må si at jeg til dagsdato ikke har møtt en frisk gravid jente/kvinne som bare har lagt på seg 2 kg og vært 5 mnd på vei..

Hva syns dere om dette??

hørtes akkurat ut som det jeg fikk høre. Faktisk neste ordrett det sammen. Jeg hadde lagt på meg 5 kg, men hadde ganske stor mage, og hun mente derfor at babyen var veldig stor, faktisk sa hun at hvis jeg ikke startet på den "dietten" ville ungen bli monsterstor og jeg ble nødt til å ta keisersnitt fordi ungen ville bli for stor.

JEg gråt da jeg kom hjem, men etter å ha prata litt rundt med andre klarte jeg å gi f i hva hun sa. Fortsatte å spise som før og ut kom ei jente på 3450g og 48 cm. altså ingen monsterbaby, som hun så pent sa det skulle bli..

Denne jordmorden holdt forresten til på marienlyst i Drammen, du går vel ikke der du også???

Fikk du noen gang fortallt henne at hun tok feil og bør ta seg sammen??? Bor i Drammen selv. Kan føde når som helst. Hva het hun???

Hei sas, vil ikke skrive noe navn direkte på forumet syns ikke det er riktig og henge ut enkelt personer med navn når de ikke kan forsvare seg selv.. men har sendt deg en pm. Og lykke til med fødselen.. [:D]

Sa ikke noe til henne når jeg var der, ble helt paff og det gikk ikke helt opp for meg med en gang. Måtte tenke litt over hva hun egentlig hadde sagt og da først gikk det inn på meg, hormonell som jeg er..

Hun bør jo si det på en grei måte, det er jeg enig i!
Men det er jo også jobben deres å følge opp gravide og informere om slikt. Spørs jo om man er overvektig fra før av, da er det jo anbefalt å ikke legge på seg så alt for mange kilo under svangerskapet. Er glad for at vi får en slik god oppfølging under svangerskap jeg :-)

Som jeg har skrevet litt lengre opp, så var jeg ikke over vektig fra starten av.
Setter stor pris på og få oppfølging bare ikke måten hun gjør det på.

Syns det var veldig trist og få en sånn dårlig første gangs opplevelse med jordmor som man skal få oppfølging av resten av svangerskapet. Trodde man skulle føle seg trygg og tilfreds med en som har en så viktig oppgave både for meg og min lille i magen.

Det er jo ikke sikkert at jeg vil legge på meg så mye fremover heller, selv om babyen gjør det.. har ligget på denne vekten et par- tre uker nå..
ORIGINAL: heidu

Hun bør jo si det på en grei måte, det er jeg enig i!
Men det er jo også jobben deres å følge opp gravide og informere om slikt. Spørs jo om man er overvektig fra før av, da er det jo anbefalt å ikke legge på seg så alt for mange kilo under svangerskapet. Er glad for at vi får en slik god oppfølging under svangerskap jeg :-)

Ja eg hadde ei forferdelig jordmor[:(]

Fekk beskjed kvar gong eg var der inne at eg måtte slutte å ete kaker og snop!! Eg åt for f... ikkje kaker eller snop!! Maste på dette kvar einaste gong. På den siste kontrollen før termin nevnte hun at eg kanskje hadde litt mye vann i kroppen. Dette hadde fastlegen min gitt klar beskjed om sida eg var 5 mnd på vei, og at eg måtte være veldig forsiktig med salt.....!!! La på meg 30 kilo gjennom svangerskapet.

Hadde ikkje fastlegen min følgt med på meg hadde eg endt opp med svangerskapsforgiftning[X(]

Eg grein kvar gong eg måtte til jordmor[:(] og nekta til slutt å vege meg. Sjølvtillit hadde eg ikkje lenger, og eg syns eg var stygg!!

Bytt jordmor seier berre eg[:)]

Jeg skal heldighvis ikke til henne før over på ny året, så får vi se hvordan fremgangen har vært til da, hvis hun begynner og snakke om akkuratt de samme tingene igjen så går jeg bare.. Jeg ønsker og ha det koselig i svangerskapet og se at magen vokser, kjenne at hun sparker og glede meg over alt.. ikke gå og være trist og føle meg feit hele tiden, tenke på alt jeg spiser osv. Jeg drikker ikke brus og spiser nesten ikke godteri eller snaks, så kan ikke skjønne at jeg ikke kan spise frukt når jeg vil.Det er synd og høre at det er så mange som har problemer med at jordmødrene er alt for rett på sak og mener at alle skal være like osv, vi er jo ikke akkuratt det til vanlig. Jeg bodde over en jente på da 22 år ble gravid med tvillinger, og la på seg 50kg.. Ja det er drøyt og veldig på spissen, men hun fødte helt normalt og har tatt av seg all vekten i etter kant.

Syns bare de kan være litt mere fint følende rundt omerådet, og se alle som ulike individer som vi er. Det er jo tross alt en del hormoner og følelser inn i bildet.

Det er en MYTE at frukt er så forferdelig sunt, og av de 5-om-dagen skal kun to av disse være frukt (juice er inkludert i disse).. Det er MYE karbohydrater i frukt, da er det bedre med bær (eks. bringebær)- men aller helst grønnsaker/salat..
Mange vet ikke dette enda, og tror frukt er KUN sunt, selv i store mengder - så det er kansje derfor hun fokuserte så mye på det..

Ja jeg skjønner at det er mye karbohydrater og sukker i frukt, selv om det ikke er det man hører om..

Salat er topp det, og rå kost er kjempe godt, men det er ikke alle som kan ta opp dette i tarmen for og si det sånn. Jeg er opperert for Ulserøs kolitt, og har fjernet hele tykk tarmen. Konsekvensene av dette er at jeg ikke klarer og benytte meg så mye av det jeg spiser.

mye av den ikke bearbeidede maten kommer rett ut igjen, sammen med mye av vesken jeg drikker.

så fra det ene holdet får jeg beskjed om og få i meg mere salt for og holde på vesken i kroppen og fra et andre holdet sier det det helt motsatte..

Som du kanskje skjønner så har jeg et litt spessiellt fordøyelses system, og dette fikk hun beskjed om da jeg var der til kontroll.. Jeg kan godt spise erter, bønner, linser og grønsaker jeg og gjør dette også.. men det resulterer i mye ubehagelig gass i magen og tarmen og jeg flyr på do i et sett. (Beklager detaljene)
ORIGINAL: Froskegele

Jeg skal heldighvis ikke til henne før over på ny året, så får vi se hvordan fremgangen har vært til da, hvis hun begynner og snakke om akkuratt de samme tingene igjen så går jeg bare.. Jeg ønsker og ha det koselig i svangerskapet og se at magen vokser, kjenne at hun sparker og glede meg over alt.. ikke gå og være trist og føle meg feit hele tiden, tenke på alt jeg spiser osv. Jeg drikker ikke brus og spiser nesten ikke godteri eller snaks, så kan ikke skjønne at jeg ikke kan spise frukt når jeg vil.Det er synd og høre at det er så mange som har problemer med at jordmødrene er alt for rett på sak og mener at alle skal være like osv, vi er jo ikke akkuratt det til vanlig. Jeg bodde over en jente på da 22 år ble gravid med tvillinger, og la på seg 50kg.. Ja det er drøyt og veldig på spissen, men hun fødte helt normalt og har tatt av seg all vekten i etter kant.

Det er en MYTE at frukt er så forferdelig sunt, og av de 5-om-dagen skal kun to av disse være frukt (juice er inkludert i disse).. Det er MYE karbohydrater i frukt, da er det bedre med bær (eks. bringebær)- men aller helst grønnsaker/salat..
Mange vet ikke dette enda, og tror frukt er KUN sunt, selv i store mengder - så det er kansje derfor hun fokuserte så mye på det..

E har fruktosemalabsorpsjon. DVS e e allergisk mot fruktsukker og vanlig sukker. Taes ikke opp i tarmene men lager kjæmpesmerter og ikke arti å gå på do og tiss me ræva. (Sorry detaljer)

E fikk diagnosen ca 0.5 år før e bei gravid, og sa klart i fra t jordmor da ho begynt å pæs om at e va feit osv og at e MÅTTE ha svangerskapsdiabetes fordi e va så feit og magen så stor... blablabla
Kom t legen min og fortalte ka jordmor hadde sagt, og han bei megasint og sa at han kom IKKE t å sett me på en sukkertest når e reager så kraftig på sukker og fruktsukker.
De tok langtidsblodsukker og korttidsblodsukker av meg og begge prøvene va kjæmpefine. Helt etter legeboka!
Dette skjedde ca 1.5 uke før e fødte. Så bei en del krangling m jordmor, legen som nekta å sætt me på test, legen ringt og forklart JM dette nøye, ho ville ikke høre, e havna inn på kontroll på sykehuset med beskjed om å kontroller magevolum.

5 daga seinar fødte e en velskapt gutt på 3760 g og 51 cm. (E e 1.55 høy og startvekta mi va og e på 74, gikk opp t 98 pga myye vann i kroppen.)
E mista all matlyst gjennom hele svangerskapet. Spiste bare når e måtte!

Uff.
Jeg var borti en sånn drittjordmor forrige gang.
Jeg fikk streng beskjed om å holde meg i ro pga risikosvangerskap og fra uke 16 var jeg mer eller mindre sengeliggende med bekkenløsning.
Jeg spiste normalt, godteri osv kun på lørdagene.

Jeg kuttet ut jordmoren og gikk kun hos legen.
Han tok alt av tester og sa at jeg og minsten var friske selv om jeg la på meg litt fort.
Noen legger på seg mye i begynnelsen og andre mye på slutten.

Nei, man skal kunne leve med å være gravid også.
Så lenge de ikke sier noe om at det er farlig for barnet så fortsett å spise normalt.

Bare tenk litt fra måltid til måltid på hva som kanskje er unødvendig av det du er i ferd med å få i deg[;)]

Hvis det er snakk om JM på Gynekolog Klinikken i Drammen så vil jeg bare si at jeg opplevde akkurat det samme..[:'(]

Veide 55 kg (165 høy) da jeg ble gravid og kom til henne i uke 14 da jeg hadde gått opp et par kg allerede. Fikk beskjed om at jeg absolutt ikke burde ha lagt på meg noe på det tidspunktet og fikk beskjed om div matvarer jeg ikke burde spise osv. I tillegg ville hun jeg skulle trene en god del, ikke akkurat veldig enkelt da jeg var i svært dårlig form. Hun insinuerte at jeg aldri kom til å gå ned igjen til startvekt dersom jeg la på meg så mye[>:] Bullshit, alle er forskjellige!

For å si det sånn- Jeg kom aldri tilbake!! Ringte resepsjonen dagen etter timen og avbestilte alt videre med JM. Synes hun er frekk og overfokusert på vekt og kosthold.
Sender deg en stor klem[:)]

ORIGINAL: Meieriet

sjokka...

For ei KJERRING!!! [:'(]

Jeg gikk ikke til jordmor under svangerskapet jeg, fordi jeg syntes at hun jeg hadde var i overkant opptatt av vekt og kosthold. Men hun når ikke opp til leggene en gang på det hespetreet du har kommet over!

Helt enig! For ei kjerring!

Det viktigste er jo å spise godt, kose seg og ha det bra - da har også den lille inni magen det bra!

Vi snakker nok om samme Jm ja... prøver henne en gang til, også får vi se hva slags klang hun har neste gang.

Så får jeg sjans til og si hva jeg mener!!! hehe
ORIGINAL: ninni82

Hvis det er snakk om JM på Gynekolog Klinikken i Drammen så vil jeg bare si at jeg opplevde akkurat det samme..[:'(]

Veide 55 kg (165 høy) da jeg ble gravid og kom til henne i uke 14 da jeg hadde gått opp et par kg allerede. Fikk beskjed om at jeg absolutt ikke burde ha lagt på meg noe på det tidspunktet og fikk beskjed om div matvarer jeg ikke burde spise osv. I tillegg ville hun jeg skulle trene en god del, ikke akkurat veldig enkelt da jeg var i svært dårlig form. Hun insinuerte at jeg aldri kom til å gå ned igjen til startvekt dersom jeg la på meg så mye[>:] Bullshit, alle er forskjellige!

For å si det sånn- Jeg kom aldri tilbake!! Ringte resepsjonen dagen etter timen og avbestilte alt videre med JM. Synes hun er frekk og overfokusert på vekt og kosthold.
Sender deg en stor klem[:)]

Da er andre tur til samme jordmor tatt, og etter at hun oppdaget at jeg faktisk ikke hadde lagt på meg noe mere etter første møtet så snakket hun ikke så mye om vekt!!! :o) Lettet. Hun mener sef fremdeles at jeg er over gjennomsnittet, og er redd for at babyen er litt for stor i forhold til det hun skal være.. Men men ..

Hun ville at en av legene skulle ta en innvendig ul for og sjekke det nærmere, så får vi se om hun har rett.
Det var i verfall en helt annen tone i dag, og det er jeg veldig lettet over.. :o)

Har snakket med ennå flere om mitt første møte med henne, og alle sammen spør om det ikke er henne, og at de misslikte måten hun gikk frem på osv og alle har byttet..

Huff,da vet jeg hvem du er hos.. Var hos henne selv[:'(]
Satte meg på en slags slankekur... (gadd ikke å følge den)
Jeg gikk opp 16kg. fra 64-80. Husker jeg hadde angst for å legge på meg, og det blir bare helt feil!

prøv å ikke tenke på det[:)] Det er viktig å kose seg,ellers blir det et crappy svangerskap..
Eller bytt til en annen!

Eg e 18 + 3 i dag, og har nå gått opp 3 kg. Legen min har sagt at dette e alt for lite og virka bekymra på sist kontroll. Eg fekk beskjed om å legga på meg... Utrolig kor forskjellige beskjeder man kan få...

Hadde eg vært deg hadde eg bytta jordmor så fort som mulig...
Hu virka jo ikkje heilt riktig i nøtten...

Forrige gangen var et mareritt, så denne gangen føltes det mye bedre.. [:)]

Jeg har tengt hardt og lenge på om jeg skal bytte, men bestemt meg for at det gjør jeg ikke med mindre det blir værre igjen.. Nå skal jeg til 3d ul på onsdag hos den legen som hun også har satt opp time for kontroll av str på babyen, så får jeg sikkert beskjed da også. [:)].

Også akal jeg til henne igjen den 28.01. for innvendigg ul. og jordmor igjen 2.02.

Hun hadde mye mere forståelse for hvorfor magen min kanskje er større enn den skal være i følge hennes kurver i dag.. Pga dette med sykdommen osv, hun mente at hun ikke kunne stole på sine egne mål siden magen er oppblåst osv..

Og jeg skal si at det er en helt annen vinkling enn forrige gang.. [:D] Jeg tenker sånn, største mann til mamma var 2900kg og mannen min veide 3100kg eller noe, så tror nok ikke hun blir så stor. Jeg veide 2240kg når jeg kom 4 uker for tidlig.. Og vi er alle sammen ganske små i fam når vi kommer til verden, så jeg bekymrer meg ikke.. [:D]

Back
Topp