Trist (langt)

Marken76

Glad i forumet
Jeg skrev ett innlegg her tidligere om at min sønn måtte bli igjen på småbarnsavdelingen, mens alle de andre barna han har lært og kjenne og blitt venner med, ble flyttet over til hovedbarnehagen etter sommeren. Lukas måtte bli igjen sammen med to andre (som han aldri lekte med) også da en ny gjeng med 1 og 1,5 åringer.
Jeg klaget og klaget og klaget og krevde forklaring på hvorfor akkurat min gutt måtte bli igjen. Vi hadde fått beskjed om at alle skulle bli flyttet over fra høsten. Fikk ikke noe forklaringer. Jeg lurte fordi flere av de som ble flyttet, var født senere på året enn disse tre, og synes ikke det var logisk at 3 av de eldste barna måtte bli igjen på småbarnsavdelingen.
Jeg kom ingen vei med mine klager. Dette var før sommerferien.
Uken før sommerferien, måtte alle barna være i denne hovedbarnehagen (barn fra 2,5-6 år). Lukas ELSKET det.. fra første dag vi kom inn, så løp han bare rett inn og begynte å leke, enset ikke meg, og jeg kunne bare gå. Flere andre barn gråt og synes omgivelsene var uvante, men ikke min lille sosiale gutt, som elsker nye ting og nye barn. Han stortrives hele den uken, snakket bare om “store barnehagen”, og gledet seg hver morgen til vi skulle dra.
Så var det ferie i 3 uker.  2 august var det barnehagen igjen, og Lukas måtte tilbake til småbarnsavdelingen (denne ligger altså separat fra hoved avdelingen)
Lukas gledet seg til å begynne igjen. Vi kom i den “gamle” barnehagen og alt var greit, det var en som var der før han, og han pleide alltid det før også. Men så kom jo ingen av vennene hans. Han sa han ville leke med “alle barna” og ville til “store” barnehagen. Hele den uken ble ett helvette ved levering, og det fortsatte egentlig, han protesterte når vi skulle dra hjemmefra og ved levering, han prøvde å rømme ut av bhg, sa han ikke ville være der, være med meg  hjem og på jobb.
 De ansatte i bhg feide det bort med at det var en stund siden han hadde vært i bhg (3 uker….!!!!) at det var derfor. Grunnen kunne ikke være at han savnet alle vennene sine og synes det var trist å måtte leke med en han aldri har kommet overens med, og en 2,5 åring får ikke nye venner i 1 åringer)
Leveringen ble etter hvert noe bedre, men det var alltid grining. Og en kamp for å dra ut av huset om morgenen. Han sier jo ingenting, men jeg skjønner at motivasjonen ikke er der – før var det aldri ett problem.
Jeg fortsatte å klage, helt opp på øverste nivå i kommunen – uten å få gjennomslag. Det var ikke plass til flere barn, og sånn var det. Fikk aldri noe grunn til hvorfor de hadde valgt ut barna som de gjorde.
Nå er det slutten av oktober, han har gått 3 mnd i bhg, det er fortsatt en kamp hver dag å komme ut og levering er alltid gråt.  
Både jeg og samboer VET at hadde han gått i den andre barnehagen, sammen med vennene og de eldre barna, hadde han ikke protestert. Begynner å bli sliten å lei av dette, og synes så synd på gutten min. Jeg føler jeg tvinger han ett sted han egentlig ikke vil hver eneste dag. Han sier jo ingenting og tilpasser seg jo hver dag. Han har det fint, masse voksne og rolig lek. Men jeg kjenner gutten min, og vet han hadde trivdes så mye bedre i den andre barnehagen.
Vi har blitt lovet plass (har de sagt da), hvis noen slutter i løpet av året. Men det trenger jo ikke å skje, da er det mange måneder til neste august.. mye krangling og slåssing om morgenen og mange triste leveringer.

Måtte bare få ut litt frustrasjon  - føler meg så maktesløs når jeg ikke kan gjøre det beste for barnet mitt.

Uff, det var utrolig trist å høre. Selvfølgelig vil man alltid det beste for barnet sitt. Og vi som foreldre kjenner barnet vårt best. Syns det er dumt at han ikke fikk gå i den store barnehagen. De kunne i det minste hatt en forklaring til deg.
Forstår jo at de ikke kan endre noe i ettertid, de kan jo ikke overfylle en avd. men det var dårligt gjort i fra starten.
Krysser fingrene for at noen slutter løpet av året, slik at gutten din snart trives i bhg igjen.

ORIGINAL: MittSittGull

Uff, det var utrolig trist å høre. Selvfølgelig vil man alltid det beste for barnet sitt. Og vi som foreldre kjenner barnet vårt best. Syns det er dumt at han ikke fikk gå i den store barnehagen. De kunne i det minste hatt en forklaring til deg.
Forstår jo at de ikke kan endre noe i ettertid, de kan jo ikke overfylle en avd. men det var dårligt gjort i fra starten.
Krysser fingrene for at noen slutter løpet av året, slik at gutten din snart trives i bhg igjen.

Ja, takk for det. Vi krysser fingre og tær vi også. [:)]

Det er aldri kjekt å forlate barna når de er lei seg. Synes det er rart at dere ikke blir hørt...Er det ingen som kan bytte med deg heller?

ORIGINAL: __marie__

Har du truet med å gå til media? Har dere en lokalavis som kunne tenkt seg å skrive om saken?? Du trenger ikke nødvendigvis gjøre det, men en trussel kan du komme langt med... Utrolig at de ikke kan gi deg en god forklaring på hvorfor de lot de tre eldste være igjen! I bhg til Johannes vektlegger de vennskap, prøver til og med å danne grupper for at barna skal få venner. Da synes jeg det er merkelig at han skal bli separert fra vennene sine [&o] Stå på, ikke gi deg!!

Ja det er det jeg har reagert mest på. Ikke tatt hensyn til hvem som går sammen. Alle de han snakket om hver dag og som gjorde at han gledet seg til bgh, ble flyttet. Det var en gutt og en jente som ble igjen sammen med Lukas, gutten og Lukas har aldri gått sammen, de er totalt forskjellig og Lukas snur seg hver gang vi kommer i bhg og denne gutten kommer. Det er liksom eneste han har å leke med. Leker jo litt med jenta da. De leker jo ikke med med de andre småttisene på den måten. De er på besøk i den andre bhg kanskje en gang i uken. Lukas elsker det, synes det er så gøy å treffe disse andre barna igjen. Har tenkt på media - men jeg er litt for sjenert til sånt, heller ikke så god på å ordlegge meg. Men føler jeg har gjort alt nå siden jeg har kommunisert med kommunen. Skulle gjerne gjort mer!! Men de er jo så utrolig 4 kantede.
En av grunnene de sa var at Lukas er av den forsiktige typen, og at det kunne bli voldsomt for han i hoved barnehagen med mange store barn. Jo Lukas er forsiktig av seg, men da hadde det jo vært fint for han å fått litt flere utfordringer og kanskje blitt litt tøffere. Dessuten er flere av de som ble flyttet, mye mer forsiktig og pinglete enn Lukas. [>:][:@][:@] Argh!!
Det er mye mulig de ansvarlig nå ser at de kanskje gjorde noen feil valg, men det kan de jo ikke gjøre noe med, og hvertfall ikke innrømme!!

Så dårlig gjort av dem å velge ut barn på den måten, og ikke ta etter alder[8|]
Syntes synd på gutten din som ikke vil være i barnehage, det er ikke noe koselig..Barna bruker jo å vende seg til etter noen uker og da går det greit, men har han gått i 3 mnd og der fortsatt er et strev, er det jo tydelig at han ikke trives der!

Finnes det ingen andre barnehager dere kan søke dere til ? Ikke godt at han skal ha det sånn..[&o]

Masse lykke til, og håper det ordner seg for dere!

Rart de ikke har noe svar om hvordan de valgte ut barn..for noen har jo gjort det, og de på avdelingen har vel litt å si i den saken de også, så de vet jo! Syntes du skal kreve et møte..og der forlange et svar! Dette skal jo tross alt være et sted gutten er store deler av dagen og da skal han trives..sånn er det bare! Stakkars liten[:(]

ORIGINAL: *Tessa*

Så dårlig gjort av dem å velge ut barn på den måten, og ikke ta etter alder[8|]
Syntes synd på gutten din som ikke vil være i barnehage, det er ikke noe koselig..Barna bruker jo å vende seg til etter noen uker og da går det greit, men har han gått i 3 mnd og der fortsatt er et strev, er det jo tydelig at han ikke trives der!

Finnes det ingen andre barnehager dere kan søke dere til ? Ikke godt at han skal ha det sånn..[&o]

Masse lykke til, og håper det ordner seg for dere!

Rart de ikke har noe svar om hvordan de valgte ut barn..for noen har jo gjort det, og de på avdelingen har vel litt å si i den saken de også, så de vet jo! Syntes du skal kreve et møte..og der forlange et svar! Dette skal jo tross alt være et sted gutten er store deler av dagen og da skal han trives..sånn er det bare! Stakkars liten[:(]

Ja det er helt utrolig at de ikke  kan svare på det. De som jobber på avdelingen hans, og som hadde kjent barna i ett år hadde ikke vært med på avgjørelsen. Det var mennesker som ikke kjente barna som har plukket ut... henger ikke på greip spør du meg.
Han har det fint i bhg, han blir dullet med av voksne. Men det er NULL utfordringer whatsoever. Hver dag jeg kommer å henter, sitter alle "babyene" der,  også har du min gutt og de to andre som går rundt blandt ett åringene og surrer.  Ja de har noe eget opplegg med kun de 3 store barna - men det er de jo pliktig til. Lukas er i utgangspunktet en forsiktig gutt, og han blir vel ikke akkurat mer tøff av å henge med disse småttisene hele dagen. Dessuten elsker å han å leke med større barn, han har 2 eldre søsken, og kusiner etc, så han er vant med eldre barn. Han har liten glede av de små.  Jeg vet at han ikke hadde tullet på morgenen i den andre bhg, da hadde han gledet seg hver eneste dag! Er så lei av den kampen hver eneste dag - han har ikke noe glede av å dra i bhg, noe han hadde i hele fjor, da var det aldri noe problem.

Jo kunne nok søkt han inn i andre bhg, men det er fullt overalt vet jeg, også blir veien ekstra lang om morgenen, dessuten blir det vanskeligere å bli flyttet over i hovedbarnehagen hvis det skulle bli en mulighet - jeg vil han skal gå der så han kommer tilbake til de vennene han ser i fritiden.

Ikke lett det her synes jeg!!

synes det er veldig rart at de ikke har vektlagt vennskap når de har flyttet på noen av barna. synes også det er rart om noen som er yngre enn han fikk flytte, men ikke han.. sjønner veldig godt du er trist.. er ikke noe kjekt å levere når en ikke føler barena har det bra

ORIGINAL: Rutla

synes det er veldig rart at de ikke har vektlagt vennskap når de har flyttet på noen av barna. synes også det er rart om noen som er yngre enn han fikk flytte, men ikke han.. sjønner veldig godt du er trist.. er ikke noe kjekt å levere når en ikke føler barena har det bra

Takk for forståelsen.... Lurer på noen ganger om jeg faktisk bare er veldig hønemor og lever litt for mye gjennom sønnen min, men tror faktisk det ligger noe i dette... Flere tror jeg går er trist pga dette og overfører det på sønnen min hvor han da bruker det for alt det er verdt....men sånn er det ikke! Jeg er alltid positiv til bhg, lager aldri noe nummer ut av det, later som ingenting. Æsj! IKKe noe moro, vi var SÅ fornøyd med bhg i fjor, også ble det så kjipt dette året. Føler egentlig at det er så typisk meg - at sånt skjer med meg.. jeg har alltid vært den som har blitt plukket ut til de kjipe tingene...  også skjer det nå med sønnen min. Heldigvis så går nok ikke dette så innpå han som på meg.. [8D] Jeg vet hva han går glipp av.. det vet ikke han så mye. Men at han ikke har noe motivasjon og glede til å dra i bhg, det vet jeg at han ikke har.. noe han hadde i hele fjor - og den uken før ferien hvor de var i hovedbhg. Han ELSKET det.. slo opp øynene om morgenen og spurte om vi skulle i "store barnehagen". Aldri noe problem å kle på eller komme oss avgårde.. Nå kommer jeg forsent på jobben nesten hver dag. Han er jo i trassalderen også da.. så skal ikke legge all skyld på dette!

Skjønner deg veldig godt jeg! tror jeg hadde blitt rimelig irritert jeg og[:o]
Her er også småbarnsavdelingene i en egen barnehage, også er hovedbarnehagen litt lenger unna.
Og når de skulle flytte mine tok de først de som hadde søsken i den store barnehagen, og da spurte de hver enkelt foreldre om de ville bli værende på småbarn eller om de ville flytte opp. Når alle søskene som ønsket det hadde flyttet, så begynte de på de eldste barna og de barna som var mest moden for det.
Så snuppa flyttet opp når hun var 3 år, og Niklas når han var 1 år og 10 måneder.... men begge gangene hadde vi vårt å si..

Jeg hadde ikke gitt meg om jeg var deg! er jo ikke rett att gutten skal gå en plass han mistrives[&o]

ORIGINAL: funny_bunny

Skjønner deg veldig godt jeg! tror jeg hadde blitt rimelig irritert jeg og[:o]
Her er også småbarnsavdelingene i en egen barnehage, også er hovedbarnehagen litt lenger unna.
Og når de skulle flytte mine tok de først de som hadde søsken i den store barnehagen, og da spurte de hver enkelt foreldre om de ville bli værende på småbarn eller om de ville flytte opp. Når alle søskene som ønsket det hadde flyttet, så begynte de på de eldste barna og de barna som var mest moden for det.
Så snuppa flyttet opp når hun var 3 år, og Niklas når han var 1 år og 10 måneder.... men begge gangene hadde vi vårt å si..

Jeg hadde ikke gitt meg om jeg var deg! er jo ikke rett att gutten skal gå en plass han mistrives[&o]

Ja synes det er helt urimelig at verken foreldre eller de ansatte hadde noe å si i denne saken. Det er stappfullt i hovedbarnehagen, så det er ikke mulig å få flyttet han før noen evnt slutter... Jeg vet at jeg kan godt si til de ansvarlige at han er umulig hver dag, men så lenge han ikke viser tegn til mistrivsel de timene han er i bhg, har jeg ikke noe å slå i bordet med. Han tilpasser seg jo i situasjonen, og det er greit når han er der. Men skal vel han noe samtale time før jul, og da skal jeg få sagt fra igjen.

Huff og huff, stakkars liten! Høres helt grusomt ut! Jeg hadde kjempa som bare d og trappa opp på døra til de som bestemmer!! Stå på!!

God klem[:)]

ORIGINAL: ~LiseM~

Huff og huff, stakkars liten! Høres helt grusomt ut! Jeg hadde kjempa som bare d og trappa opp på døra til de som bestemmer!! Stå på!!

God klem[:)]

Takk LiseM [:)]

kjedelig altså! Dårlig at de ikke har noe godt svar engang. Håper det blir bedre eller at han får kommet på den andre avdelingen hvor han trives så godt.

Min lille gutt begynte i barnehage i høst, og da var det bare 1 barn igjen, resten var flyttet til større avdeling. Dette var jo pga. alder, han var minst, og passet i alder på den minste avdelingen. Men var nok stor omveltning for han som var igjen og fikk 11 nye barn å forholde seg til. Nå er uteområdet i denne barnehagen felles, så det går an å leke med eldre venner ute.

ORIGINAL: Heidileidy

kjedelig altså! Dårlig at de ikke har noe godt svar engang. Håper det blir bedre eller at han får kommet på den andre avdelingen hvor han trives så godt.

Min lille gutt begynte i barnehage i høst, og da var det bare 1 barn igjen, resten var flyttet til større avdeling. Dette var jo pga. alder, han var minst, og passet i alder på den minste avdelingen. Men var nok stor omveltning for han som var igjen og fikk 11 nye barn å forholde seg til. Nå er uteområdet i denne barnehagen felles, så det går an å leke med eldre venner ute.

Ja altså det går jo bra i bhg nå, ikke lså mye slåssing om morgenen. Men jeg ser jo hva han går glipp av..  Han og de to andre går rundt blant alle "babyene", unger som hyler og skriker, disse 3 får jo ikke noe kontakt med dem som lekekamerater. Uteplassen er perfekt for barn 1-2 år en stor firkantet hage uten noe utfordringer, de har også bare noen få utrolig kjipe leker, som er mest tilpasset alderen 1-2 år I den andre bhg hvor alle er på Lukas alder og eldre er de ute to ganger om dagen, de får nye venner og har store flotte og ufordrende utearealer. Vennene hans treffer hverandre hver dag og har masse og snakke om når de kommer hjem. Lukas slipper alt han har i hendene når jeg kommer, da vil han bare hjem, snakker aldri om bhg (det gjorde han før sommeren), har ikke noe å glede seg til.  Men som sagt, han har det jo bra der, masse voksne som passer på og duller med han. [:)] Men hadde heller sett at han kunne være med vennene sine og leke med masse morsomme leker de ikke har der de er nå.

Gutten din er jo heldig som får være med de andre store når de er ute da. [:)]

Back
Topp