Trening

Planen er å trene så lenge kroppen tillater det. Det vil si rett og slett høre på den, og vil den ha sofa så skal den få sofa :)
 
Jeg skulle så inderlig ønske jeg hadde ork og energi :dead:
Men prøver å gå tur hvertfall noen ganger i uken slik det er nå, men håper å kunne gjøre mer etterhvert :cat:
 
Nå har jeg ikke energi, men jeg må trene styrke i rygg og hofte for å få et bedre svangerskap, samt trene støttemuskulaturen. Jeg har hypermobile ledd og skade i hofte og rygg som krever et minimum av muskler for å fungere og minske smerter. Så har kondisen virkelig fått seg en knekk siden i sommer, så jeg skal prøve å få opp den:)

Regner med å gjøre øvelsene mine som vanlig og bli flinkere til å gå tur. Planen er å bli en «trille-mamma» med lille. Så da må jeg «øve»:shy::bag:
 
Herregud som jeg savner trening. Vant til å trene 4-5 ganger i uka, nå orker jeg maks en halvtimes gåtur hver dag. (Om så mye)
Satser på at det snur snart. :)
 
Kjenner jeg å savner trening. Trente 5 ganger i uken før, nå har det bare blitt noen små skiturer og gå turer. Håper virkelig at energien kommer tilbake snart! Vil jo kun sove jeg...
 
Etter en lengre periode med lite trening begynte jeg å trene litt mer fra februar (før jeg ble gravid). Da har jeg hatt ei økt i uka med type puls/styrke-trening med høy intensitet, men relativt lette vekter eller kun kroppsvekt (burpies, div. kettlebell, armhevinger, situps ++), og ei økt i uka med tyngre vekter (knebøy, benk, markløft...). Utover det er det ingen "treningsøkter", men holder meg aktiv med skiturer eller kortere turer i nærområdet.

Har lurt litt på dette med tyngre løft nå når jeg er gravid. Ser det noen steder frarådes, mens andre sier "fortsett som før". Har dere noen tanker her? Lurer også på dette med mageøvelser - hva er positivt og hva er negativt i løpet av svangerskapet?

I utgnagspunktet tenker jeg en sterk kjerne bør være alfa omega, men blir da usikker mtp. råd om å ikke løfte tungt.
 
Jeg er også usikker på dette. Spurte gynekologen min, hun mente det skal gå bra, men ta det litt roligere. Men hvis man var engstelig fra før, kunne man bli mer bekymret av å trene hvis man etter trening fikk feks, en blødning eller vondt.

Forrige svangerskap trente jeg hos fysioterapeut pga bekkenløsning. Da var det mye fokus på kjerne og rygg, så det er nok bra:)
 
Tommelfingerregelen er vel at man ikke skal trene tyngre/hardere enn før man ble gravid, mener jeg å ha hørt. Og så må man jo roe ned etterhvert som kroppen sier ifra, minske på øvelsene som blir for hardt for magen og ikke løfte for tungt.

Jeg trener litt hjemme nå som jeg ikke kan gå på treningssenter. Det blir vel ca. 2 økter i uken, pluss vi går fjelltur minst 1 gang i uken. Prøver ellers å komme oss ut hver dag og bevege oss litt, selv om det ikke blir mer enn en tur rundt i nabolaget med guttungen.
 
Back
Topp