Trening

memi

Forelsket i forumet
Er det noen som har komt igang med trening etter fødselen?

Selv hadde jeg et tungt svangerskap med minimalt av trening og ser nå frem til og komme i gang :-)

Har bare gått tur frem til nå men nå skal jeg begynne med styrketrening i tillegg .

Jeg tok mine første situps og litt styrketrening for en uke siden. Hehe. Ni dager siden er det faktisk! :P
Hadde et veldig bra svangerskap, så jeg har vært i form hele veien, men ikke trent noe aktivt med styrkebiten da. Men har lyst til å bli flink igjen der! Har masse treningsutstyr hjemme.

Har du et program du skal følge? :) Trener du på studio?

Sniker fra februar (fødte 24/2) :) her startet jeg på trening 3 uker etter fødsel, lett styrketrening i 3 uker før det ble tyngre. Nå er jeg tilbake der jeg var kondisjonsmessig, har litt igjen før jeg er like sterk som før graviditeten. Har hatt litt trøbbel med bekkenet etter fødsel faktisk, men det gikk seg til etter et par uker med øvelser tilpasset et skranglete bekken ;)

Snuppa er nå 11 uker og magemusklene mine er ikke samlet enda :o

Noen som vet hva jeg må gjøre for å fikse d??

Tror nok ikke det er noe du kan gjøre. Enten går de sammen av seg selv eller så må du ta en operasjon. Ville fått legen til å se på det.

Er det ikke 6 uker etter fødsel ca? Varierer sikkert. Har så vidt begynt med mage øvelser nå, 9 uker etter fødselen.

Mine har heller ikke samlet seg og det er litt over 10 uker siden fødsel. Jeg stresser ikke med det ENDA. Prøver og "hjelpe" de litt med å ta så mye situp jeg får til, men vet ærlig talt ikke om det har noe for seg.

Sist jeg var hos helsesøster sa hun at bare det å stramme magemusklene også har effekt. Siden de har vært så strukket så er det ikke så mye som skal til i starten hvert fall. Men hvordan kjenner man at de fortsatt er delt? Synes mine har vært sammen siden rett etter fødsel, men det er kanskje ikke mulig?

Jeg tok mine første situps og litt styrketrening for en uke siden. Hehe. Ni dager siden er det faktisk! :P
Hadde et veldig bra svangerskap, så jeg har vært i form hele veien, men ikke trent noe aktivt med styrkebiten da. Men har lyst til å bli flink igjen der! Har masse treningsutstyr hjemme.

Har du et program du skal følge? :) Trener du på studio?

Har kontakt med personligtrener som skal sette opp et treningsopplegg til meg, gleder meg :-)

Sist jeg var hos helsesøster sa hun at bare det å stramme magemusklene også har effekt. Siden de har vært så strukket så er det ikke så mye som skal til i starten hvert fall. Men hvordan kjenner man at de fortsatt er delt? Synes mine har vært sammen siden rett etter fødsel, men det er kanskje ikke mulig?

Jo da, d er nok mulig. Dette er andre barnet mitt så regner med at d er derfor mine ikke er sammentrukket igjen.

Mine har heller ikke samlet seg og det er litt over 10 uker siden fødsel. Jeg stresser ikke med det ENDA. Prøver og "hjelpe" de litt med å ta så mye situp jeg får til, men vet ærlig talt ikke om det har noe for seg.
I følge fysioterapeut på svangerskapskurset er det ingen vits i å ta situps før magemusklene har gått sammen. Også er det visst viktig å først trene opp bekkenbunnen før man begynner med vanlige mageøvelser, som feks situps.

Når du strammer magemusklene dine tar du handen din og presser ned på midten av magen. Om du møter en fast vegg så er de samlet. Litt dårlig forklart.

Når du strammer magemusklene dine tar du handen din og presser ned på midten av magen. Om du møter en fast vegg så er de samlet. Litt dårlig forklart.
Takk for svar. Skjønner hva du mener. Det er åtte uker siden fødsel og jeg føler de har vært aldeles samlet i ganske lang tid når jeg tenker meg om. Men jeg visste ikke at man burde utsette situpsene, så skal drøye litt med dem likevel. Leste at man bør vente til hvert fall 12 uker. :-)

I følge fysioterapeut på svangerskapskurset er det ingen vits i å ta situps før magemusklene har gått sammen. Også er det visst viktig å først trene opp bekkenbunnen før man begynner med vanlige mageøvelser, som feks situps.
Noen som har noen gode øvelser for å trene bekkenbunnen?
Jeg må få kommet igang med litt trening snart, har hittil bare gått turer (11 uker siden fødsel) men begynner å bli rastløs og vil få rørt meg litt mer! Men det var den dørstokkmila da...:p

Noen som har noen gode øvelser for å trene bekkenbunnen?
Jeg må få kommet igang med litt trening snart, har hittil bare gått turer (11 uker siden fødsel) men begynner å bli rastløs og vil få rørt meg litt mer! Men det var den dørstokkmila da...:p
Jeg har vært hos ei jeg kjenner som er naprapat og driver og tar tilleggsutdanning på "mammamage". Fikk noen øvelser der, men det går stort sett på å knipe, knipe, knipe i ulike stillinger. Finnes også en app som heter Mammamage, med øvelser som hun anbefalte. Følger man opplegget der får man gradvis trent opp magemusklene :) Den koster 20-30 kr.

Fysio på hs sa at dersom det bare er et par fingerbredders grop mellom musklene, regnes det som normalt. 9.5 uke siden jeg fødte og det er et par fingerbredders grop i mellom mine nå.

Det er viktig å ha sterk nok bekkenbunnsmusklatur før en begynner med situps.

Instruksjonen jeg har fått ift bekkenbunnstrening er:

Lukk igjen skjede, endetarm og trekk opp og innover. Hold i 5 sek og ta gjerne 3 ekstraknip på toppen uten å slippe. Slipp rolig ut. Gjenta 10 ganger 3 ganger daglig.

Jeg har vært hos ei jeg kjenner som er naprapat og driver og tar tilleggsutdanning på "mammamage". Fikk noen øvelser der, men det går stort sett på å knipe, knipe, knipe i ulike stillinger. Finnes også en app som heter Mammamage, med øvelser som hun anbefalte. Følger man opplegget der får man gradvis trent opp magemusklene :) Den koster 20-30 kr.
Takk for tipset, da har jeg lastet den ned - ser lovende ut:)

Hvorfor må bekkenbunnen være trent opp før man trener magen?

Back
Topp