Trening under graviditeten

Jeg er litt usikker på hva jeg skal/bør/kan gjøre av styrkeøvelser på treningssenter. Jeg har funnet ut at jeg må holde øktene til 40 min for å ikke bli sulten og dårlig, så i dag ble det 30 min ellipsemaskin med intervaller og litt slyngetrening og skrå pushups etterpå. Kan fort også få blodtrykksfall, så jeg tør ikke trene f.eks knebøy med stang.
Hvis det er en Smith machine der du trener så kan den prøves for eksempel for RDL hvis du er bekymret for blodtrykksfall. Litt tryggere enn frivekter. Alternativt med lette manualer.

Trener fortsatt 4x (før 5x) i uken men merker at øktene er kortere og klarer å løfte mye mindre tungt enn før :arghh: vet at det er vanlig i graviditet men for meg var trening så stor del av livet mitt før og merker det ødelegger litt på motivasjonen når jeg føler meg så "svak". Nå er mer motivasjonen å være aktiv for de fordelene det har for meg og jentegullet i magen:Heartred

For min del går det mest i svømming! Er først den siste uken, da jeg passerte 12 uker, at jeg har vært i form til det. Men det er en belastningsfri og god trening, synes jeg☺️

Andre her som trene aktivt og har reagert på hvor få gravide som trener? Jeg trener fra tidlig til sen ettermiddag på Sats og på ulike senter, men i alle mine år med styrketrening så tror jeg kanskje jeg har sett maks 3-4 stykker som har vært gravide og trener. Egentlig kommer jeg bare på 2, men sikkert noen jeg har glemt. :hilarious: Nå har jeg ikke begynt å noe spesielt med mage enda, men husker i sist svangerskap at folk stirret veldig på slutten når magen kom som at det var rart å se en gravid trene. Så er det bare jeg som føler at få gravide trener, eller er det tilfeldig? Hadde syns det var koselig å se flere gravide trene som en personlig motivasjon under graviditeten.

Andre her som trene aktivt og har reagert på hvor få gravide som trener? Jeg trener fra tidlig til sen ettermiddag på Sats og på ulike senter, men i alle mine år med styrketrening så tror jeg kanskje jeg har sett maks 3-4 stykker som har vært gravide og trener. Egentlig kommer jeg bare på 2, men sikkert noen jeg har glemt. :hilarious: Nå har jeg ikke begynt å noe spesielt med mage enda, men husker i sist svangerskap at folk stirret veldig på slutten når magen kom som at det var rart å se en gravid trene. Så er det bare jeg som føler at få gravide trener, eller er det tilfeldig? Hadde syns det var koselig å se flere gravide trene som en personlig motivasjon under graviditeten.
Jeg har kun sett to gravide trene på SATS her siden jeg begynte i 2020. Jeg blir stirret på allerede nå selv om jeg har redusert volum og hvor tungt jeg løfter. Merker spesielt de litt eldre gi meg stygge blikk som om jeg skader babyen min, til tross for forskning viser det motsatte :laughing002

Jepp, samme inntrykk, både at det er såpass få at man legger merke til dem og blikkene jeg fikk forrige gang. Smiler alltid litt oppmuntrende til gravide jeg ser :)

Jeg har kun sett to gravide trene på SATS her siden jeg begynte i 2020. Jeg blir stirret på allerede nå selv om jeg har redusert volum og hvor tungt jeg løfter. Merker spesielt de litt eldre gi meg stygge blikk som om jeg skader babyen min, til tross for forskning viser det motsatte :laughing002
Jepp, samme inntrykk, både at det er såpass få at man legger merke til dem og blikkene jeg fikk forrige gang. Smiler alltid litt oppmuntrende til gravide jeg ser :)
På en måte godt å høre at det ikke er bare noe jeg har innbilt meg, men også trist at så få trener når det er så bra for mor og baby. Hun jeg var hos på PUL i dag har tatt en doktorgrad i hvordan mat og trening påvirker blodgjennomstrømningen til fosteret og kunne ikke påpeke nok hvor viktig det var for fosterets fremtidige helse, samt mors helse. Vi snakket om dette sist også, men jeg syns jo det er en kjekk og motiverende samtale mtp hvilken innsats jeg gjør med trening og mat. Spesielt når jeg ofte får kommentarer om at jeg må unne å kose meg litt og slappe av i graviditeten av folk som ikke har det samme helsefokuset.

På en måte godt å høre at det ikke er bare noe jeg har innbilt meg, men også trist at så få trener når det er så bra for mor og baby. Hun jeg var hos på PUL i dag har tatt en doktorgrad i hvordan mat og trening påvirker blodgjennomstrømningen til fosteret og kunne ikke påpeke nok hvor viktig det var for fosterets fremtidige helse, samt mors helse. Vi snakket om dette sist også, men jeg syns jo det er en kjekk og motiverende samtale mtp hvilken innsats jeg gjør med trening og mat. Spesielt når jeg ofte får kommentarer om at jeg må unne å kose meg litt og slappe av i graviditeten av folk som ikke har det samme helsefokuset.
Æsj, folk må slutte med sånt. Skjønner deg godt! Glad jeg slipper det, alle rundt meg er veldig støttende.

Tror kanskje det er mange som er redde for å gjøre feil? Eller føler at de ikke har nok kunnskap til å tilpasse treningen. Som ikke trenger være så komplisert, men det vet man jo ikke hvis man ikke har grunn-kunnskapen. Og hvis man synes trening er litt vanskelig i utgangspunktet skjønner jeg godt hvis man synes det blir ekstra tungt å få til og prioritere i svangerskapet. Men så klart veldig dumt, så lite som skal til for god effekt.

Æsj, folk må slutte med sånt. Skjønner deg godt! Glad jeg slipper det, alle rundt meg er veldig støttende.

Tror kanskje det er mange som er redde for å gjøre feil? Eller føler at de ikke har nok kunnskap til å tilpasse treningen. Som ikke trenger være så komplisert, men det vet man jo ikke hvis man ikke har grunn-kunnskapen. Og hvis man synes trening er litt vanskelig i utgangspunktet skjønner jeg godt hvis man synes det blir ekstra tungt å få til og prioritere i svangerskapet. Men så klart veldig dumt, så lite som skal til for god effekt.
Ja det kan sikkert være som du sier at folk føler seg usikker fra før og hvis de får høre fra den eldre garde at de ikke må trene og holde seg i ro blir de kanskje mer usikker..

Jeg trente 4-5 ganger i uka på STAS med første ungen i magen. Men med korona, stengt mini-sats, aldri barnevakt (virkelig ingen som kan sitte barnevakt) og to tette unger, har jeg meldt meg ut av SATS. Nå går søvn foran og trening når jeg har tid til å prioritere det. Fra nr. 2 ble født til 10 mnd, sov jeg to timer i døgnet i snitt, 4 timer fra 10-14 mnd gammel og 5 timer fra 14 til 22 mnd. gammel. Derfor løper jeg bare ute nå med den tredje i magen. «Ute» er alltid åpent, helt gratis og er fleksibelt. Mannen jobber turnus, så ofte er jeg «stuck» i huset uten å kunne forlate det med sovende unger. Savner mølle-intervallene mine 2-3 ganger i uka, men jeg får de vel tilbake om noen år. Ellers trener jeg på jobb når jeg har «treningsfri» i arbeidstiden, og der har vi eget lite treningsrom ;)

Var på løpetime i dag første gang etter ferien. Har kun løpt litt smått for meg selv de siste tre ukene og mest styrke, men nå var det intervalltime som var etterlengtet. Merker godt at jeg ikke klarer å holde samme tempo som før, fikk litt kynnere med en gang jeg startet, men det gikk heldigvis over. Håper jeg får til å løpe like lenge som sist svangerskap(husker ikke eksagt, men trorjeg stoppet i uke 25). Var redd for at det ble for mye trykk på bekkenbunnen så stoppet å løpe pga det og ikke pga ubehag. Merker også at jeg svetter en del mer, skal mye til for at jeg svetter til vanlig, men nå renner det fra pannen :hilarious: Men er takknemlig for at kroppen lar meg kjøre på uten ubehag enn så lenge.

Var på løpetime i dag første gang etter ferien. Har kun løpt litt smått for meg selv de siste tre ukene, men nå var det intervalltime og kjørt mest styrke. Merker godt at jeg ikke klarer å holde samme tempo som før, fikk litt kynnere med en gang jeg startet, men det gikk heldigvis over. Håper jeg får til å løpe like lenge som sist svangerskap(husker ikke eksagt, men trorjeg stoppet i uke 25). Var redd for at det ble for mye trykk på bekkenbunnen så stoppet å løpe pga det og ikke pga ubehag. Merker også at jeg svetter en del mer, skal mye til for at jeg svetter til vanlig, men nå renner det fra pannen :hilarious: Men er takknemlig for at kroppen lar meg kjøre på uten ubehag enn så lenge.
Så digg! Kjenner meg igjen i takknemligheten.
Har også fortsatt løpingen de siste ukene, fant ut at det går fint så lenge jeg løper inne på jevnt underlag og ikke ute. Jeg svetter ganske mye i utgangspunktet, det har på ingen måte blitt bedre :hilarious:

Så digg! Kjenner meg igjen i takknemligheten.
Har også fortsatt løpingen de siste ukene, fant ut at det går fint så lenge jeg løper inne på jevnt underlag og ikke ute. Jeg svetter ganske mye i utgangspunktet, det har på ingen måte blitt bedre :hilarious:
Kjekt å høre at andre også kjører på med treningen! Man får jo en fantastisk følelse etter en slik økt, samtidig som at jeg blir mye mer sliten i etterkant, men det får så bare være for det er verdt det :hilarious: :smiley-ashamed005

Kjekt å høre at andre også kjører på med treningen! Man får jo en fantastisk følelse etter en slik økt, samtidig som at jeg blir mye mer sliten i etterkant, men det får så bare være for det er verdt det :hilarious: :smiley-ashamed005
100% enig. Det løfter livskvaliteten og er godt for både mor og barn.

svømt siste dagene og vurderer å ha det som trening/dra på svømmehall når jeg er tilbake fra sverigeturen. Merker at det gjør korsryggen godt. Måtte trappe ned med aktiviteten jeg er vandt til mtp langturer fordi korsryggen/bekkenet rett og slett gjør vondt ved mye aktivitet eller mange timer med ståing.
Andre som svømmer eller vurderer det? :)

svømt siste dagene og vurderer å ha det som trening/dra på svømmehall når jeg er tilbake fra sverigeturen. Merker at det gjør korsryggen godt. Måtte trappe ned med aktiviteten jeg er vandt til mtp langturer fordi korsryggen/bekkenet rett og slett gjør vondt ved mye aktivitet eller mange timer med ståing.
Andre som svømmer eller vurderer det? :)
Blir sikkert litt mer svømming på meg etterhvert i svangerskapet, men nå på sommeren blir det lite. Trener du noe rygghev? Jeg fikk beskjed av min kiropraktor som har videreutdannet seg innen behandling av gravide at rygghev kan forebygge mye korsryggplager, det gjør det for meg. Merker fort om det går mer en 4 dager i mellom, da murrer det.

Blir sikkert litt mer svømming på meg etterhvert i svangerskapet, men nå på sommeren blir det lite. Trener du noe rygghev? Jeg fikk beskjed av min kiropraktor som har videreutdannet seg innen behandling av gravide at rygghev kan forebygge mye korsryggplager, det gjør det for meg. Merker fort om det går mer en 4 dager i mellom, da murrer det.
Trener generelt veeldig lite utenom lange gåturer og discgolf innimellom. Treningssenter ligger litt for langt unna for at det frister å melde seg inn, men svømmehall er mye nærmere! Men takk for tips, brått kan jeg ha dagstur på senter. Fint å forebygge korsryggplager

Trener generelt veeldig lite utenom lange gåturer og discgolf innimellom. Treningssenter ligger litt for langt unna for at det frister å melde seg inn, men svømmehall er mye nærmere! Men takk for tips, brått kan jeg ha dagstur på senter. Fint å forebygge korsryggplager
Samme hær... Vet æ burde træne meir men har hatt så vondt i brystene at jogging e håpløst. Går gode tura med hund da, og enkle styrkeøvelser hjemme. Veldig fint å lese tips fra andre. Svømmehall hørtes ikke dumt ut!

Prøv å Google rygghev hjemmeøvelse. Med en puff og noe å feste bena i så kan enn komme langt å få inn øvelsen hjemme og se om det evt skulle hjelpe på din korsrygg❤️

Har innsett at jeg må gi meg med løping for dette svangerskapet. Redd det blir for tung belastning på bekkenet, samt at jeg får litt verk i korsryggen etter økten som sikkert kommer av litt svint i løpeteknikk.Jeg bør være stolt over kroppen som har latt meg løpe så lenge denne gangen, men syns også det er litt vemodig siden jeg har fått et mye bedre forhold til løping de siste årene som jeg er redd for å miste. Vil fortsette med stepp og elipse i stede, men det er så kjedelig i forhold. Har heldigvis enda gleden i styrketreningen..

Back
Topp