Trening under graviditeten

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
I dag fikk jeg til en løpetur, endelig. Fikk en skade i beinet etter et fall i påska, så har ikke fått løpt siden det. Ønsker gjerne å kunne fortsette å løpe gjennom svangerskapet, så håper formen holder seg. Noen flere her som liker å løpe? Hvordan forholder dere dere til pulsøkningen? :)

Jeg heller mer mot styrketrening. Denne uken har jeg trent 4 dager og er kjempefornøyd. Merker at jeg må løfte lettere og litt mindre volum men godt å være i bevegelse når jeg har energi til det. Prøver å passe på at pulsen holder seg max rundt 150. Kan sikkert være høyere også så lenge jeg unngår max puls.
Fikk beskjed av lege og jordmor at siden jeg var så aktiv før jeg ble gravid så skulle jeg bare fortsette men lytte til kroppen.

Tenkte på å starte en sånn tråd her om dagen! Jeg kommer til å løpe så lenge bekkenet og magen tillater det. Erfaringen forrige gang var at kroppen uansett sa fra lenge før det var altfor høy puls, intensitetsnivået føles ganske annerledes etter hvert. Kommer nok til å kjøre en kombo av intervaller, rolig løping og styrke hele veien, men at løping blir bytta ut med ellipse på et tidspunkt. Trente fram til dagen før igangsetting med sønnen min, håper det funker denne gangen også, det er så utrolig viktig for den mentale helsen min.
Jeg hadde plenty av bekkenproblemer og kynnere i andre og tredje trimester, men det var mer i hverdagen, det ble bedre i kontrollerte former på trening.

Før jeg flytter går jeg lange turer som 'trening' med rask gange og ellers gjør noen øvelser med ringfit på nitendo switch og just dance (mer moro enn trening egentlig).

Når jeg flytter i juni blir det treningssenter og tenker å jogge/løpe på mølla. Kjempe bra å være aktiv og holde seg i form under svangerskap! I forhold til pulsøkning tenker bare å tilpasse tempoen, man må trene med det utgangspunktet man har. Merket det allerede på turer at jeg puster og peser mer enn vanlig, og tar mer pauser.

Tenker å holde meg i aktivitet så lenge som mulig, helst helt ut. Men jeg har meldt meg ut av treningssenteret da jeg ser at aktivitetsnivået ikke er det samme og jeg blir veldig fort andpusten. Har mølle og romaskin hjemme, pluss litt div. strikker og vekter og tenker at det holder. Om sommeren liker jeg å gå lange turer på fjellet, er spent på hva jeg orker nå som jeg er gravid. Håper ikke jeg blir helt daff :nailbiting:

Trente hele svangerskapet sist frem til og med den dagen jeg gikk i fødsel (vannet gikk når jeg kom hjem og tok av meg skoene, heldigvis ikke på trening :wacky: ). Jeg trener 5-6 dager i uka, en god kombo av styrketrening og intervaller på mølla. Gikk fra løping på mølle til elipse maskin når jeg var 24 uker på vei tror jeg det var. Løping er jo ganske belastende fra før, og var redd at det skulle har en større påkjenning på bekkenet en nødvendig. Husker jeg googlet og leste masse om effekten av det da. Men jeg løper for det meste intervaller så det er nok mer belastende enn vanlig jogging? Har aldri tenkt på puls i graviditeten, kjører på i forhold til det som føles behagelig. Satser på å klare å trene like bra dette svangerskapet, uten tvil at det hr god effekt. Nyere forskning viser også at trening har god effekt på plommesekken til embryoet, så det motiverer jo også!

Jeg ønsker å trene fast igjennom graviditeten. Formen akkurat nå gjør at jeg kom meg på trening, gjennomførte 3 små repetisjoner, før jeg måtte kaste inn håndkleet å reise hjem. Jeg trente mye før. 7 dager i uken og var helt gal. Målet er å trene Annenhver dag, for jeg er redd for å havne tilbake på "jeg må trene". Følte jeg var lat om jeg ikke trente og det gikk helt til hodet på meg. Gikk rett på veggen med treningen og stoppet i mange år .. Noen som har gode tips til trening? Jeg driver med styrketrening, men er "redd" for å gjøre noe feil som jeg ikke burde gjøre ..

Jeg ønsker å trene fast igjennom graviditeten. Formen akkurat nå gjør at jeg kom meg på trening, gjennomførte 3 små repetisjoner, før jeg måtte kaste inn håndkleet å reise hjem. Jeg trente mye før. 7 dager i uken og var helt gal. Målet er å trene Annenhver dag, for jeg er redd for å havne tilbake på "jeg må trene". Følte jeg var lat om jeg ikke trente og det gikk helt til hodet på meg. Gikk rett på veggen med treningen og stoppet i mange år .. Noen som har gode tips til trening? Jeg driver med styrketrening, men er "redd" for å gjøre noe feil som jeg ikke burde gjøre ..
Du kan gjøre mye av de samme øktene som når du ikke var gravid. Spesielt i første trimester. Når magen blir større må enkelte øvelser modifiseres. Ellers har jeg sluttet å trene magen med crunch øvelser og fokuserer mer på indre core muskulatur. Her er det viktig å unngå coning/doming som er et tegn på at kjernen ikke er sterk nok til å støtte øvelsen (da modifiseres den heller bare). Har også lest at øvelser som må gjøres liggende på rygg bør unngår uti svangerskapet, f.eks benkpress.

Selv følger jeg det programmet jeg gjorde før men med lettere vekter og litt lavere volum. Har gjerne også litt lengre pauser mellom sets. Og gjør nok en del endringer i de neste to trimester. Tanken nå for meg er ikke å bygge muskler men vedlikeholde og være aktiv.

Har booket en PT time med en PT med kurs innen svangerskapstrening. Skal spørre om pusteteknikk under løft osv. Kan skrive til deg når jeg har fått tilbakemelding. :D ellers vet jeg at youtuber Megsquats har mange gode videoer fra når hun var gravid og trente hele svangerskapet. Hun er sertifisert pre og postnatal coach.

Jeg hadde PT med spesialisering innen gravide forrige svangerskap, det var veldig nyttig. Og fint å ha noen som både passet på og holdt litt igjen.
Går til en annen PT nå, tipper jeg fortsetter med noen timer med ham fremover. Ellers virker den nye treningsplanen for gravide som Pia Seberg snart slipper veldig bra, var fornøyd med hennes Trening etter fødsel forrige gang.

Du kan gjøre mye av de samme øktene som når du ikke var gravid. Spesielt i første trimester. Når magen blir større må enkelte øvelser modifiseres. Ellers har jeg sluttet å trene magen med crunch øvelser og fokuserer mer på indre core muskulatur. Her er det viktig å unngå coning/doming som er et tegn på at kjernen ikke er sterk nok til å støtte øvelsen (da modifiseres den heller bare). Har også lest at øvelser som må gjøres liggende på rygg bør unngår uti svangerskapet, f.eks benkpress.

Selv følger jeg det programmet jeg gjorde før men med lettere vekter og litt lavere volum. Har gjerne også litt lengre pauser mellom sets. Og gjør nok en del endringer i de neste to trimester. Tanken nå for meg er ikke å bygge muskler men vedlikeholde og være aktiv.

Har booket en PT time med en PT med kurs innen svangerskapstrening. Skal spørre om pusteteknikk under løft osv. Kan skrive til deg når jeg har fått tilbakemelding. :D ellers vet jeg at youtuber Megsquats har mange gode videoer fra når hun var gravid og trente hele svangerskapet. Hun er sertifisert pre og postnatal coach.
Tusen takk for godt svar! Man leser og hører så mye rart, så er greit å høre med andre i samme sko, og ikke bedrevitere uten kunnskap :)

Du vet endorfinene gjør jobben sin når du har en løpetur/gogg med kvalme og en leggkrampe som lurer rundt hver sving, i tillegg til at bekkenet begynner å si fra, men ALLIKEVEL synes det var verdens beste løpetur :laughing002 :cool:

Oi! Skulle ønske jeg så denne tråden tidligere. Hadde vært nice å ha noen å sparre med tidligere i svangerskapet. Trener CrossFit en gang i uken, alt annet er bonus. På treningene så har jeg ikke vært så flink til å holde igjen så har ligget mellom 180-190 i puls (makspuls er rundt 200). På de private ultralydene jeg har tatt har alt sett bra ut. Var også med på hinderløp for en uke siden (var 11+1/11+3)

Når dere skriver at dere kjenner på kroppen, hva kjenner dere på da. Når jeg har trent så har jeg ikke merket noe forskjell fra før jeg ble gravid egentlig. Annet enn at pulsen kanskje er høyere på det som kjennes som lavere intensitet.

Oi! Skulle ønske jeg så denne tråden tidligere. Hadde vært nice å ha noen å sparre med tidligere i svangerskapet. Trener CrossFit en gang i uken, alt annet er bonus. På treningene så har jeg ikke vært så flink til å holde igjen så har ligget mellom 180-190 i puls (makspuls er rundt 200). På de private ultralydene jeg har tatt har alt sett bra ut. Var også med på hinderløp for en uke siden (var 11+1/11+3)

Når dere skriver at dere kjenner på kroppen, hva kjenner dere på da. Når jeg har trent så har jeg ikke merket noe forskjell fra før jeg ble gravid egentlig. Annet enn at pulsen kanskje er høyere på det som kjennes som lavere intensitet.
Jeg kjenner at kroppen stopper av sh selv mtp pust og puls. Var på løpetime med intervaller på onsdag og før løp jeg på maks 17/t, nå klarer jeg ikke mer enn 15km/t uansett hvor mye jeg vil. Merker også at jeg klarer ikke å pushe musklene så mye i styrkeøvelser ta de to ekstra reppene, eller legge på de ekstra 5kg på siste settet orker jeg bare ikke lengre slik som før, men det har nok med energi også å gjøre, jeg må som regel sove 1,5 t midt på dagen nå..

Jeg pusher meg, men ikke like mye som før. Dels fordi kroppen ikke orker like mye som før og dels fordi jeg har gått litt over i vedlikeholdsmodus mentalt. For meg funka det sist å ha lavere intensitet og heller ha flere økter i uka, spesielt var det viktig for meg da bekkenet streika og hverdagsaktiviteten ble minimal. Men det varierer jo veldig fra person til person, både hva man har lyst til og hva man klarer, noen kan trene som før, andre må tilpasse mer allerede fra første trimester. Er 11+3 nå, er litt mindre kvalm og har biiiiiittelitt mer energi, så ser lyset i enden av tunnelen for å orke litt mer enn de forrige månedene. Uansett er trening topp! Og det forskningen tidligere sa om å ikke ha for høy puls har de vel gått litt tilbake på.

Jeg trener mest styrke. Merker at jeg ikke er like sterk som før så har redusert vekt litt. I tillegg har jeg redusert volum litt (sets og/eller reps). Kroppen gir og beskjed om den trenger mer pause mellom set. Jeg har mest som mål nå å vedlikeholde og bare bevege kroppen så prøver ikke å pushe meg like hardt som før.

Nå har jeg funnet ut at det maks kan gå 3 dager mellom en økt før ryggen og hofter begynner å si ifra at her må vi bevege oss. Har hatt 4 dager pause to helger på rad nå pga mye besøk og andre aktiviteter, så har absolutt fått beveget meg, men ikke styrketrening, noe kroppen tydeligvis må ha.. Er jo fint den sier i fra, men kjente at jeg hadde lyst på litt mer ferie fra alt :hilarious:

Jeg er litt usikker på hva jeg skal/bør/kan gjøre av styrkeøvelser på treningssenter. Jeg har funnet ut at jeg må holde øktene til 40 min for å ikke bli sulten og dårlig, så i dag ble det 30 min ellipsemaskin med intervaller og litt slyngetrening og skrå pushups etterpå. Kan fort også få blodtrykksfall, så jeg tør ikke trene f.eks knebøy med stang.

Hva med benpress og andre øvelser i maskin?
Jeg er litt usikker på hva jeg skal/bør/kan gjøre av styrkeøvelser på treningssenter. Jeg har funnet ut at jeg må holde øktene til 40 min for å ikke bli sulten og dårlig, så i dag ble det 30 min ellipsemaskin med intervaller og litt slyngetrening og skrå pushups etterpå. Kan fort også få blodtrykksfall, så jeg tør ikke trene f.eks knebøy med stang.
Huff, det hørtes ekkelt ut. Hva men benpress og andre øvelser i maskin som er mer kontrollerbare med sikring?

Back
Topp