Trening og kosthold

Jeg hadde store planer om å fortsette med like mye trening som vanlig... Med har bare trent med løfting av remote controller i to uker...
 
Jeg har kuttet ut alle søtsaker, og har planer om at det skal holdes sånn hele graviditeten. Null kaker, godteri, is osv. Trener 3-4 ggr i uken, får se hvor lenge jeg orker det ;) men noe mosjon skal jeg ha hvertfall. Spiser sunt, masse grønnsaker. Forrige graviditet la jeg på meg 25 kg og trente ingenting... lå på grensen til svangerskaps diabetes. Og var i elendig form etter fødsel. Helt ille. Det skal ikke skje igjen.
 
Lite trening her gitt, her blir det nok bare gåturer. Var inne i en dårlig treningsperiode før graviditeten og kommer nok ikke til å øke mengden nå. Kostholdet er greit da, men unner meg litt ekstra i helgen og av og til i ukedagene også, ikke helt lagt fra meg den uvanen etter ferien :p
 
Nå i første trimester spiser jeg det jeg føler for. Prioriterer å få bukt med kvalmen ;) Ellers er det jo viktig å spise sunt og variert, og akkurat det føler jeg at jeg gjør til vanlig.
 
Jeg sykler til og fra jobb, ca 1 time til sammen. Ellers skal jeg gå turer og prøve å løpe litt. Har også planer om å ta et yogakurs. Før jeg ble gravid gikk jeg ned 5 kg og planen var å gå ned 7 kg til, men det får vente nå. Grunnet dårlig matlyst går jeg imidlertid ned i vekt nå også. Er det noe risiko i forbindelse med det? Prøver ellers å spise sunt og variert. (Koser meg litt ekstra i helgene :) )Er 5+2.
 
Sliter med treningen. Vanligvis løp jeg to-tre ganger i uka, nå blir det sjelden noe mer enn én tur i uka. Og jeg er laaaangt ifra i form. Føles egentlig som jeg er tilbake til der jeg begynte for 15 kg siden kondisjonsmessig :confused: Så det blir mye gåing på løpeturene for tida. Og fordi det er så tungt, frister det ikke i det hele tatt. Ond sirkel!

Ellers spiser jeg normalt sunt og variert. Tror ikke på ekstremdietter hvor man kutter ut noe helt :)
 
Jeg lever mel, stivelse og sukkerfritt en form for lavkarbo, moderat med ikke mye tilskudd av fett og fri bruk av grønnsaker. Går tur hver dag med hundene, prøver å jogge deler av turen også.
 
Jeg sykler til og fra jobb, ca 1 time til sammen. Ellers skal jeg gå turer og prøve å løpe litt. Har også planer om å ta et yogakurs. Før jeg ble gravid gikk jeg ned 5 kg og planen var å gå ned 7 kg til, men det får vente nå. Grunnet dårlig matlyst går jeg imidlertid ned i vekt nå også. Er det noe risiko i forbindelse med det? Prøver ellers å spise sunt og variert. (Koser meg litt ekstra i helgene :) )Er 5+2.
Så lenge man spiser sunt og variert og ikke er undervekitg i utgangspunktet så skal det ikke være noen fare. Jeg går til ernæringsfysiolog nå pga overvekt, og hun sier det er ganske vanlig å gå ned første halvdel av svangerskapet pga kvalme osv.
 
Jeg trener 4 ganger i uka, akkurat som før :) litt tyngre på trening nå kjenner jeg da jeg har vært i elendig form fra uke 4 av! Blir fort sliten og tung pusta, og det er litt kjedelig... Spiser helt greit, er ikke så veldig usunn av meg, men unner meg litt ekstra i ny og ne...
 
Jeg trener vanligvis 5 dager i uke, men nå er jeg helt kjørt etter en treningsøkt. Blir SÅÅÅÅ sliten....
Har klart å få til 2-3 økter nå, men formen er ikke på topp.
Håper det går seg til, i forrige svangerskap trente jeg 4 dager i uken frem til termin, vil gjøre det samme nå om jeg klarer:)
 
Jeg trente styrke fast 3 dager i uken før svangerskapet, og har planer om å fortsette med det i sv.skapet. Første økt etter ferie starter i dag. Spiser et normalt kosthold og litt ekstra kos i helgene.
 
Så lenge man spiser sunt og variert og ikke er undervekitg i utgangspunktet så skal det ikke være noen fare. Jeg går til ernæringsfysiolog nå pga overvekt, og hun sier det er ganske vanlig å gå ned første halvdel av svangerskapet pga kvalme osv.
Takk for svar. Har (heldigvis) noen kilo å gå på ;)
 
Ang trening de første 12 ukene? Er det farlig å få høy puls? Eller kan jeg slå meg løs på Spinning, ellipsemaskin osv? :p
 
Ang trening de første 12 ukene? Er det farlig å få høy puls? Eller kan jeg slå meg løs på Spinning, ellipsemaskin osv? :p
Det er vell ikke farlig å ha høy puls, men man skal ikke bli for varm. Spinning og ellipsemaskin vil jeg si er helt ok. Man kjenner gjerne selv hvor grensa går :) Lytt til kroppen! Mange blir fort svimmel også...
 
Ang trening de første 12 ukene? Er det farlig å få høy puls? Eller kan jeg slå meg løs på Spinning, ellipsemaskin osv? :p
Det er bare til å slå deg løs, men det anbefales at man ikke overstiger 80% av makspuls under graviditeten :)
 
Jeg leste meg fram til at de fleste anbefaler å holde seg på moderat intensitet (kan være innom høyere puls innimellom da), men jeg tror egentlig det er veldig individuelt og at man bare må lytte til kroppen :) Dette er i alle fall ikke tiden hvor man skal hige etter store resultater på den fronten.
 
Jeg kutter ut brus og søtsaker (smaker ikke godt lenger likevel). Fokus på sunn og variert mat. Mye fisk :)

Krysser fingrene for at jeg slipper unna min sinnsyke craving på LoveHearts. Forrige svangerskap spiste jeg så mange pakker at jeg ikke tør å tenke på hvor mange det faktisk var. Når jeg kom på butikken sa de "er du tom for LoveHearts nå eller?" *flau*
 
Med unntak av å kutte ut koffein (les svart traktekaffe som jeg ELSKER) spiser jeg sunt og normalt. Jeg har nok alltid spist litt sunnere enn gjennomsnittet, men det er mest fordi jeg heller liker en god salat fremfor kake og andre søtsaker. ;) Elsker salt lakris, men har skjønt at man også burde holde seg borte fra det.

Pleier å trene rundt 3- 5 ganger i uken, styrke, konids og går på yoga. Men har tatt det litt mer med ro nå, prøver å trene moderat styrke med intensistet under 80 % av makspuls. Blitt litt fortere svimmel også. Konstant titting på pulsklokka :rolleyes: Har lest så mye rart på nettet.
 
Last edited:
Back
Topp