Trening/kosthold

• Trådstarter Trådstarter Cloe
  • Opprettet Opprettet
C

Cloe

Guest
Noen tanker om trening og kosthold i svangerskap?
Helsemyndighetene anbefaler 30min fysisk aktivitet til gravide også.

Jeg er nok selv litt opptatt , kanskje litt pga alderen min også(38), å være litt bevisst på kostholdet , itillegg til å bli litt flinkere med trening.
Det sies jo at selve fødselen blir litt lettere om formen er god. Man kommer seg også raskere etter fødselen.
noe jeg faktisk kan bekrefte at stemmer veldig om jeg sammenligner mine egne fødsler.
Det burde jo være en god motivasjon. Men kan vel i en travel hverdag være lettere sagt enn gjort . :)

hvordan er det med dere? Trener dere noe nå i starten av svangerskapet? Og hvordan er kostholdet?

Planen min var å trene og spise sunt, men formen har vært dårlig og jeg klarer ikke spise noe annet enn ren pasta, brød og frukt for tiden så nå må jeg bare prioritere å få i meg det som går ned :dead: Håper formen blir bedre og at jeg klarer å spise mer variert framover, så får trening komme på planen når jeg får ork til det. Har heldigvis hunder så jeg går turer hver dag :happy:

Tenker litt som over her. Må bare komme meg gjennom de første tre mnd før jeg kan klare å tenke på trening og kosthold.

Sist gang hadde jeg svdiabetes på slutten. Så tenker jeg må prøve å være forsiktig med karbohydrater etter hvert. Var sånn passelig aktiv med gåturer og sykling, ellers ingen trening. Hadde en helt super fødsel!

Prøver å spise litt sunt. Skal starte hos fysioterapeut neste uke, tør ikke starte opp trening alene pga bekkenet. Men må få trent opp noe for å forebygge mer smerter

Er veldig bevisst på dette, har noen kg for mye som også er motivasjon.
Jeg trener ikke, men går turer i rask gange, gjerne motbakker når jeg har tid. Skal bli flinkere.
Når det gjelder kosten er jeg inne i en god steam, unngår søtsaker og spiser 4 måltider per dag.

Liker veldig godt å trene, spesiellt jogging og ski for tiden. Men det sa brått stopp for en uke siden pga kvalme:arghh: Nå har jeg rekord i sofaligging!

Kostholdet er helt bak mål også, spiser mye grønne epler da:yuck:

Satser på at når kvalmen gir seg så er jeg i mer normal tilstand igjen. Målet er å klare å røre seg nok og spise sunt :happy:

Med første trente jeg jevnt 3-4 dager i uka, som før svangerskapet. Denne gangen holder jeg meg også til samme trend som «før svangerskapet», men har ikke trent siden sommeren:hilarious: men det blir jo litt hverdagsaktivitet med en på 1,5 år rundt beina. kosthold blir sånn passe sunt. Er en del kvalm, og da spiser jeg heller det jeg får ned.

Jeg har store planer om å prøve å holde meg normalt aktiv med 1 - 2 spinningtimer i uka nå som det åpner opp igjen. Har i tillegg tre hunder som en gutt på snart 2 som krever sitt av mosjon. Er overbevist om at aktivitet kan ha mye å si både for fysisk og psykisk helse under svangerskapet og i barseltiden :)

Føler at så lenge jeg er i fin form og ikke kvalm så skal jeg spise / trene som før. Men sist ble jeg helt ubrukelig i sånn 3mnd da kvalmen kom og da vet jeg det er umulig å forvente noe annet enn å få i meg mat og spare energien til datteren min.

Kosthold hva er det? :p Kvalmen står på som en er fylle syk hver dag. Går mest i Cola, litt mat om jeg orker.
Ikke tort og spise noe i dag foruten 2 sjokolade kjeks som er litt salt. Klarte og beholde pizzaen jeg laget i går, så
blir spennende hva jeg får ned i dag uten at det kommer i retur. :spitoutdummy: Mosjon får jeg hver dag når valpen må ut, ender
fort med å gå en time. Får se hvordan det blir når jeg blir større, men skal få til minst 30 min. Bare kvalmen gir seg snart...
Savner og kunne sitte ned å spise ristet brød hver dag. :oops:

Gjør omtrent som jeg pleier, og planen er å fortsette med det, så lenge det går. Jogger 1 gang i uka og styrketrening 1 gang i uka. I tillegg forsøker jeg å gå til butikken, går litt turer og går på ski når det er føre til det, og sykler til jobb så sant det ikke er for mye snø.

Føler jeg spiser ganske normalt sunt til vanlig. Men er nå litt ekstra bevisst på å spise litt ekstra grønnsaker og oftere fisk til middag.

Her er det ikke tid til trening overhodet, jobben tar mye tid og resten vil jeg bruke på vesla.
Prøver heller å spise normalt :)

Spiser som før, plantebasert og mest mulig ren mat. Jeg har en veldig fysisk jobb, så trening får jeg nok av der. Er heller mer spent på hvor lenge jeg vil klare å stå i jobben utover sesongen, når jeg blir tyngre. Ellers går jeg turer med hunden, og planlegger å fortsette å ri så lenge det kjennes ok ut. :) Elsker også hagearbeid og hjemmedyrking og det er jo også god trim, så håper formen lar meg gjøre det jeg liker :)

Liker veldig godt å trene, spesiellt jogging og ski for tiden. Men det sa brått stopp for en uke siden pga kvalme:arghh: Nå har jeg rekord i sofaligging!

Kostholdet er helt bak mål også, spiser mye grønne epler da:yuck:

Satser på at når kvalmen gir seg så er jeg i mer normal tilstand igjen. Målet er å klare å røre seg nok og spise sunt :happy:
Føler med deg, ja!!

Ganske bevisst, jeg går på ski om vinteren, svømmer og klatrer. Klatring er litt pes når magen kommer, men tenkte å melde meg på fysiotrening etterhvert. Har god erfaring med det fra tidligere.

Når det gjelder kosthold gjelder det jo å være litt pragmatisk med tanke på formen, men så lenge formen er god passer jeg på å spise sunt og variert. Jeg har en tendens til å skli ut litt av og til i 1. trimester og mot slutten, men det kan jeg tillate meg synes jeg.

Kosthold hva er det? :p Kvalmen står på som en er fylle syk hver dag. Går mest i Cola, litt mat om jeg orker.
Ikke tort og spise noe i dag foruten 2 sjokolade kjeks som er litt salt. Klarte og beholde pizzaen jeg laget i går, så
blir spennende hva jeg får ned i dag uten at det kommer i retur. :spitoutdummy: Mosjon får jeg hver dag når valpen må ut, ender
fort med å gå en time. Får se hvordan det blir når jeg blir større, men skal få til minst 30 min. Bare kvalmen gir seg snart...
Savner og kunne sitte ned å spise ristet brød hver dag. :oops:
Spis det du orker mens kvalmen står på. Den varer ikke evig.

Jeg prøver å opprettholde treningen så lenge det går :happy:
Tenker desto bedre form, desto bedre blir tiden som høygravid og rett etter fødsel. Leste et sted at gravide bør maks ligge på 160 i makspuls, så jeg har justert pulssoner på klokka (har treningsklokke) .
Når jeg jogger er pulsen høyere enn tidligere, så skal mindre til for å komme dit. Nå er målet mer å holde meg under den grensen framfor tempo.

Angående kosthold så prøver jeg å spise normalt, å få i meg de vitaminer som trengs :happy: Tenker at det blir så avhengig av formen etterhvert. må jeg spise kjeks og småsnacks for å få i meg noe så er det helt innafor! Prøver å spise mer frukt, melk og smoothie. Har kuttet kraftig ned på kaffe og cola grunnet koffein. Drakk veldig mye kaffi i hverdagen og cola i helgene før :cat:

Last edited:
Jeg sliter mye med formen så går mye i epler, appelsin og banan og mye pepsi max. Vet pepsi ikke er bra pga koffein i det, men er liksom det jeg får ned, drikker vann i de få pausene jeg har fra kvalmen.

Prøvde å svømme da jeg pleier å svømme, men det funket dårlig så gleder meg til kvalme perioden er over.

Jeg håper formen holder seg grei som ved forrige svangerskap, da gikk jeg gode turer til dagen før minsten ble født.

Prøver å fortsette med sunt og variert kosthold, samt aktivitet. Måtte slutte å jogge og styrke rundt 3 trimester sist pga mye kynnere, men klarte som sagt gå turer

Jeg håper også formen holder seg fin, og tenker å fortsette som før svangerskapet med både trening og et sunt kosthold.

Trener styrke 3 ganger i uken med lett cardio i forkant.. går tur 1 time hver dag.
Har jeg overskudd blir det cardio 2 ganger i uken utenom

Har jeg ikke overskudd, står jeg selvfølgelig over uten dårlig samvittighet

Back
Topp