Trening i 3. trimester

Emmie L ✿

Forelsket i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hei. Fant ikke en tråd om trening her så tenkte å høre om dere er inni i en god rutine med trening for tiden?

Føler det er en del press der ute at gravide skal være så aktive og trene mye under graviditeten. Jeg er enig at det er viktig med mosjon så lenge man tilpasser den til dagsformen, men selv er jeg inne i en periode der jeg er så utslitt at det er ikke alltid jeg orker en gåtur engang. Er kommet til 28+6. På gode dager liker jeg godt å gå korte og lange turer, gjøre litt utstrekninger og yoga i stua og tanken er å melde meg på gravid svømming til høsten. Men mye av husarbeidet som støvsuging, oppvask og ting som å barbere og tørke meg etter en dusj føles ut som trening nok noen dager:rolleyes: Føler meg litt teit og lat når jeg innrømmer det, håper at det er flere som relaterer til dette? :p
 
Last edited:
Heeelt enig med det du skriver✌️ før graviditeten (er i uke 29+2 nå) så var jeg veldig sprek og var ute jogge og trene hunder osv, men nå er det faktisk nok med å bare kle på seg eller snu seg i senga på gode dager og da formen er bedre så blir det gåturer og korte toppturer i dag skal jeg faktisk på en topptur! Og gleder meg til frisk fjellluftmen skal si det er nesten 4 uker siden sist blir nok sofaen og en potetgullpose resten av helga
 
Blir lite mosjon her også. Hender en gang i blant at jeg går en trilletur. Ellers blir all energi brukt på å underholde og løpe etter storesøster på 16 mmd. Håper på litt mer energi til å gå noen turer når hun har begynt i barnehagen om 2 uker :angelic:
 
Sniker fra september. Jeg trener alt mellom 2 - 4 dager i uken, og veldig variert. Enten en lokal fjelltur som tar meg 1,5 time, lett styrke med kettlebells og manualer, eller bare egen kroppsvekt (som begynner å bli meeer enn nok :hilarious:) Har også svømt litt og spinnet noen ganger. Men er ikke alle dager jeg har energi til det, og da tar jeg det ikke som et nederlag at jeg ikke orker trening. Jeg tar den aktiviteten jeg evt orker som en bonus og er fornøyd med alt jeg får til. Tenker også at litt hverdagsaktivitet er viktig :p
 
Jeg hadde en fin flyt på trening i andre trimester. Har hele veien slitt med bekkenplager så jeg har hele tiden trent ut fra det, men fått til 3 økter i uka. Når det nærmet seg 3 trimester så har det dabbet av. Det er som det står flere plasser her at det er tidkrevende i seg selv å bare ta en dusj. Så kjenner an veldig. Heldigvis blir det noen turer i skog og mark :happy:

slik sett så gleder jeg meg til å kunne trille mer og heller føle meg litt lettere i kroppen utover høsten :Heartred
 
Jeg synes du er flink som greier et par gåturer nå og da, bare.
Jeg har vært sliten og dårlig ca hele veien, og kan på en god dag KANSKJE gå en liten tur. Noen dager greier jeg knapt komme meg ut av senga engang. Så..
 
Jeg har aldri trent så lite som denne graviditeten (og forsåvidt hele coronaåret) :hilarious: Med de to andre trente jeg masse, og med forrige trente jeg CrossFit helt frem til fødsel… Tok både burpees, håndstående pushups (pushups mens man står på henda) og pullups i tredje trimester. Men denne gangen… :wideyed: Orker nesten ingenting. Jeg har en senebetennelse i rumpe/lår som hemmer meg en del da, så jeg har akkurat begynt med en rehab-øvelse for den. Men bortsett fra det, så er det nok å holde ut med 2- og 5-åringen samt høyst nødvendig husarbeid :rolleyes: Og to halve dager på jobb i uka, da er jeg helt død etterpå :meh:
 
Heeelt enig med det du skriver✌️ før graviditeten (er i uke 29+2 nå) så var jeg veldig sprek og var ute jogge og trene hunder osv, men nå er det faktisk nok med å bare kle på seg eller snu seg i senga på gode dager og da formen er bedre så blir det gåturer og korte toppturer i dag skal jeg faktisk på en topptur! Og gleder meg til frisk fjellluftmen skal si det er nesten 4 uker siden sist blir nok sofaen og en potetgullpose resten av helga

Godt å høre at man ikke er alene, hehe! Flink du er som kommer deg på topptur, er så godt når man har ekstra energi å komme seg ut i naturen. Håper du får en fin tur! Jeg er 29+6 idag og føles ofte ut som jeg er i en annens kropp :p
 
Blir lite mosjon her også. Hender en gang i blant at jeg går en trilletur. Ellers blir all energi brukt på å underholde og løpe etter storesøster på 16 mmd. Håper på litt mer energi til å gå noen turer når hun har begynt i barnehagen om 2 uker :angelic:

Jeg har ingen barn enda, og som gravid hyller jeg alle mødre som har barn fra før av og er gravid i tillegg! Må være utmattende å ha flere å ta hensyn til og være gravid med plagene/uhyggelighetene som kommer med det. Er nok alt annet enn lett å komme seg gjennom dagen, selv setter jeg så pris på å kunne legge meg når jeg vil og kunne styre min egen hverdag. Blir nok litt av en overgang når lille jenta her kommer ut, men ser virkelig frem til å bli mamma :angel8
 
Jeg hadde en fin flyt på trening i andre trimester. Har hele veien slitt med bekkenplager så jeg har hele tiden trent ut fra det, men fått til 3 økter i uka. Når det nærmet seg 3 trimester så har det dabbet av. Det er som det står flere plasser her at det er tidkrevende i seg selv å bare ta en dusj. Så kjenner an veldig. Heldigvis blir det noen turer i skog og mark :happy:

slik sett så gleder jeg meg til å kunne trille mer og heller føle meg litt lettere i kroppen utover høsten :Heartred

Var inni i en bra flyt helt i begynnelsen av svangerskapet med daglig styrketrening, men hadde egentlig nok med å bare være gravid etterhvert så det dabbet av her også. Så heller etter andre kilder for trening som ikke sleit meg helt ut! Gleder meg også veldig til å kunne komme meg ut på trilletur, for meg blir det ut i November mest sannsynlig. (termin 26. Oktober). Håper på å starte med treningsprogrammet igjen etter graviditeten, men er ikke første prioritet for min del ;)
 
Trening?
Har slitt med bekkenløsning, svimmelhet og kvalme store deler av svangerskapet så det har ikke hvert prioritert i det hele tatt :rolleyes:

Hvert trening nok å gå en km med 4 åringen delvis på skuldrene, har hvert trening nok de få gangene vi har gjort det de siste ukene :p

Satser på å kunne begynne igjen i desember ca da, og gleder meg til det, men akkurat nå holder det å være gravid og samtidig prøve å passe på at det ser ok ut her vi bor også være ute med ungene.

Tar det ikke som noe nederlag men tenker heller at jeg må høre på kroppen denne tiden skulle jeg plutselig få masse energi så er det nok å gjøre hjemme enn å prioritere trening også for øyeblikket.
 
Trening?
Har slitt med bekkenløsning, svimmelhet og kvalme store deler av svangerskapet så det har ikke hvert prioritert i det hele tatt :rolleyes:

Hvert trening nok å gå en km med 4 åringen delvis på skuldrene, har hvert trening nok de få gangene vi har gjort det de siste ukene :p

Satser på å kunne begynne igjen i desember ca da, og gleder meg til det, men akkurat nå holder det å være gravid og samtidig prøve å passe på at det ser ok ut her vi bor også være ute med ungene.

Tar det ikke som noe nederlag men tenker heller at jeg må høre på kroppen denne tiden skulle jeg plutselig få masse energi så er det nok å gjøre hjemme enn å prioritere trening også for øyeblikket.

Syns du er flink, jeg! Er absolutt ikke noe nederlag, realiteten er at ikke alle gravide er i toppform og klarer å trene gjennom hele graviditeten. Og selv om man er i toppform, er det ikke alltid man orker mye trening uansett som flere har skrevet:joyful: Er virkelig en treningsøkt å bare bære på et barn i magen hele tiden som stadig vokser å blir større, med andre ting i kroppen din som også blir tyngre.
 
Jeg har hatt store ambisjoner om å gå masse turer og trene litt styrke denne graviditeten, men bekkenplagene kom enormt tidlig her, også har jeg vært hjemme i permisjon med ettåringen samtidig som jeg har jobbet 60%. Jeg har også vært ganske deppa nesten hele svangerskapet og samboeren har vært veldig sliten så det har helt ærlig vært nok arbeid å bare gjøre dagligdagse ting som å holde styr på hus og ta seg en dusj. Den siste uken der i mot har jeg følt at kroppen har vært bedre, bekkenet er ikke like vondt, symfysen er vond når jeg snur meg i senga, men ikke når jeg går nå plutselig (jinxer det garantert nå :hilarious:). Det er fremdeles tungt, men litt bedre merkelig nok! Så i dag tenkte jeg meg faktisk ut på en tur!
 
Var inni i en bra flyt helt i begynnelsen av svangerskapet med daglig styrketrening, men hadde egentlig nok med å bare være gravid etterhvert så det dabbet av her også. Så heller etter andre kilder for trening som ikke sleit meg helt ut! Gleder meg også veldig til å kunne komme meg ut på trilletur, for meg blir det ut i November mest sannsynlig. (termin 26. Oktober). Håper på å starte med treningsprogrammet igjen etter graviditeten, men er ikke første prioritet for min del ;)

skjønner den! Og jeg føler med deg. Men dette er heldigvis for en periode, og det med gode treningsrutiner er noe man på sikt får tilbake :happy: jeg tror det viktigste nå er å lytte som best til kroppen og ta det piano ut fra hva den helst foretrekker :happy: vi har jo så mye å glede oss til når alt er overstått med fødsel, og det sammen med bebis :Heartred
 
Jeg har hatt store ambisjoner om å gå masse turer og trene litt styrke denne graviditeten, men bekkenplagene kom enormt tidlig her, også har jeg vært hjemme i permisjon med ettåringen samtidig som jeg har jobbet 60%. Jeg har også vært ganske deppa nesten hele svangerskapet og samboeren har vært veldig sliten så det har helt ærlig vært nok arbeid å bare gjøre dagligdagse ting som å holde styr på hus og ta seg en dusj. Den siste uken der i mot har jeg følt at kroppen har vært bedre, bekkenet er ikke like vondt, symfysen er vond når jeg snur meg i senga, men ikke når jeg går nå plutselig (jinxer det garantert nå :hilarious:). Det er fremdeles tungt, men litt bedre merkelig nok! Så i dag tenkte jeg meg faktisk ut på en tur!

Syns det er fint du tar det med rolig når formen ikke strekker helt til, viktig å lytte på kroppen din :) Jeg er ikke den beste til det hele tiden, ønsker ofte å få gjort mest mulig hjemme sånn at når jeg da er ferdig med alt så kan jeg endelig slappe av. Dette fungerer ikke lenger for meg, så har måtte tatt meg litt sammen! Fint å gå turer når man kjenner seg i form :happy:
 
Føler det er viktig at man holder seg gående etter beste evne. Svangerskap er en tøff påkjenning for kroppen og uten muskulatur for å støtte kjernen er det fort gjort å verke både her og der. Det kjenner i hvertfall jeg på. Så gjør øvelser jeg har fått av jordmor for kjernemuskulaturen og tøyer for å holde meg fleksibel. Tenker jo mindre man gjør, jo tyngre blir det, så må gjøre et veldig aktivt valg om å fortsette å bevege meg selv om det er tungt.

Sliter også en del med tungpust, så prøver å bevege meg i såpass tempo at jeg blir andpusten slik at kondisen er noen lunde på plass.
 
Back
Topp