Trenger oktoberbabyer bare ullklær?

Brief

Flørter med forumet
Oktobergull 2022
Hei :) Jeg har ingen erfaring med baby og er ikke norsk. På barnashus anbefalinger til vinterbabyer står det at alt skal være ull. Skal babyen aldri bruke bomull, i hvert fall i huset? Takk for svar :)
 
Hei :) Jeg har ingen erfaring med baby og er ikke norsk. På barnashus anbefalinger til vinterbabyer står det at alt skal være ull. Skal babyen aldri bruke bomull, i hvert fall i huset? Takk for svar :)
Jeg har heller ikke erfaring. Å når jeg sier dette kommer nok mammapolitiet til å komme(har hvertfall gjort det før når jeg går litt mot strømmen) men både jeg og samboeren er allergisk mot en del ull, samt babyen har 50% sjanse for å arve en arvelig sykdom fra meg som gir veldig sensitiv hud. Så jeg tårer ikke å ha ull unders. Velger heller andre måter
 
Jeg har ingen erfaring selv, men er alltid rundt 20 + varmegrader inne hos oss, så da kan jo ikke den stakkars babyen ligge og svette i ull tenker jeg. Det meste jeg har kjøpt av innetøy et bomull!
 
Tror vi brukte begge deler med første, som er født i september :) Enkelt med ull på de kalde dagene, slipper å kle på baby så mye/skifte når den skal sove ute, men inne blir det lett varmt med ull etter min mening. Og noen tåler jo ikke ull, de babyene berges fint uten :)
 
Trenger ikke bare bruke ull nei :) skal du ut å trille i kldt vær, så kan du ha en tykk ulldress utenpå klærne :) skal holde det. Det er veldig kjekt med ull på de kaldeste dagene, både innerst og ytterst. Men det er ingen fare å ikke bruke det :) min minste tålte ikke ull, han brukte derfor ull ytterst, og bomull innerst :)
 
Jeg synes generelt det er vanskelig å skjønne hvilke klær man bør velge … Har aldri gått med ull selv, så har ingen «sunn fornuft» å spille på mtp hvor varmt/kaldt det blir med/uten ull. Skjønner at babyer trenger litt mer hjelp enn oss voksne med å regulere temperaturen, men lærer man seg om babyen synes det er for varmt eller for kaldt?
 
Jeg synes generelt det er vanskelig å skjønne hvilke klær man bør velge … Har aldri gått med ull selv, så har ingen «sunn fornuft» å spille på mtp hvor varmt/kaldt det blir med/uten ull. Skjønner at babyer trenger litt mer hjelp enn oss voksne med å regulere temperaturen, men lærer man seg om babyen synes det er for varmt eller for kaldt?
Du kan kjenne i nakken til babyen, om nakken er kald eller veldig varm vet du at den trenger å eventuelt ta av litt klær, eller få på mer klær :happy:
 
Det kan være lurt å ha noen ullplagg. Men ikke kjøp for mange før baby er født i tilfelle allergi. Ullklær er ganske dyrt så det jeg har prioritert til mine barn er nattøy, body og stillongs. Om man har body og stillongs er det nok med strikkeklær eller dress (ikke begge deler) i oktober, så lenge man ikke bor steder i Norge hvor det er minusgrader i oktober. I tillegg kan det være godt med en lue, votter og ullsokker. Jeg ville og ikke kjøpt mye ull i str 50. Noen babyer er så store at de fint kan bruke 56 fra starten av. Ett annet tips er at det er ofte mange som selger klespakker med ull på finn.no.

Men jeg tror det er veldig få son bruker bare ull på babyene sine. Rett og slett fordi det er mye dyrere enn andre stoffer.
Så bruker jeg på mine barn bomull også. Men det er veldig bra kvalitet da ull puster og hjelper kroppen i større grad i regulere varmen. Også kan man gjerne droppe ett lag klær. Så ja det er så sent på høsten at det ofte kommer første snøen i slutten av oktober så kan være lurt å ha varme klær, det må ikke være ull. Men om man har mulighet og ikke har allergi så er ull ett godt alternativ. Ett annet og litt billigere alternativ er bambusull, viktig da å huske på at det ikke er like varmt, men mye mer skånsomt for huden.
 
Jeg var veldig glad i å bruke ull til min oktoberbaby født i 2020. Men jeg brukte mye bomull også☺️ Hadde en god ulldress fra nøstebarn til soving i vogn ute, og et ullteppe, da kunne hun ha bomull under. Skulle gjerne hatt ennå mer ull til henne, men det er såpass dyrt at det ble ikke så mange plagg i hver størrelse. Jeg kan bruke mye av det igjen nå, og så kjøper jeg noe nytt til den nye babyen :)
 
Første ble født i september 2019 og vi bor på Vestlandet… tror vi hadde én dag med snø den vinteren, så temperaturene var knapt under null noen dager. Har derfor ikke bare kjøpt ull til han. Prioriterte luer, votter, ulldress (altså alt som ble brukt av det ytterste laget da han sov mye i vogna) og resten ble en blanding av både ullklær, bomull og bambus. Kjøpte i grunn hva jeg synes var finest. Ble mer ull når han begynte i bhg faktisk, men som baby synes jeg det var lettere å ha begge deler tilgjengelig og heller se an været og planene for dagen.
Skal også sies at der jeg kommer fra (litt lenger sør i Europa) har vi også kalde vintere, men der er det absolutt ingen tradisjon for ullklær annet enn hjemmestrikket kanskje. Og babyene overlever der de også :happy:
 
Vi brukte begge deler, hadde bare da på ekstra klær ute. På de kaldeste dagene hadde vi ull innerst også, men merket fort at det viktigste var at sokkene var ull :)
 
Tror ikke vi kommer til å brile så mye ull. Holder med å kle lag på lag tenker jeg. Men jeg har hatt veldig varme unger før. Så er åpen for at denne ikke er like varm
 
Jeg synes generelt det er vanskelig å skjønne hvilke klær man bør velge … Har aldri gått med ull selv, så har ingen «sunn fornuft» å spille på mtp hvor varmt/kaldt det blir med/uten ull. Skjønner at babyer trenger litt mer hjelp enn oss voksne med å regulere temperaturen, men lærer man seg om babyen synes det er for varmt eller for kaldt?
Ja, det står at vi kan kjenne om babyen varmt eller kaldt :) jeg håper at det er lett å merke det :)
 
Første ble født i september 2019 og vi bor på Vestlandet… tror vi hadde én dag med snø den vinteren, så temperaturene var knapt under null noen dager. Har derfor ikke bare kjøpt ull til han. Prioriterte luer, votter, ulldress (altså alt som ble brukt av det ytterste laget da han sov mye i vogna) og resten ble en blanding av både ullklær, bomull og bambus. Kjøpte i grunn hva jeg synes var finest. Ble mer ull når han begynte i bhg faktisk, men som baby synes jeg det var lettere å ha begge deler tilgjengelig og heller se an været og planene for dagen.
Skal også sies at der jeg kommer fra (litt lenger sør i Europa) har vi også kalde vintere, men der er det absolutt ingen tradisjon for ullklær annet enn hjemmestrikket kanskje. Og babyene overlever der de også :happy:
Ja, samme her (Kommer fra Tyrkia). Vi har også en kald vinter med minus 5, 7 grader, men der tror jeg at ingen tar babyen sin ute når det er så kaldt :D. Her skal babyen vokse på norsk vis :D
 
Hadde september barn sist- og brukte mye ull og bommull :) forskjellige klær til forskjellige situasjoner tenker jeg.
 
Vi brukte begge deler, hadde bare da på ekstra klær ute. På de kaldeste dagene hadde vi ull innerst også, men merket fort at det viktigste var at sokkene var ull :)

Har forøvrig, med unntak av strikketøyet, veldig lite ull til han her. Noe i 62/68, men lite i mindre (med unntak av 44 der vi har masse ull).
 
Dere som bruker en del ull, har dere ull rett på huden, innerst? Eller stort sett utenpå bomullsplagg?
 
Spørs hvor du bor?
Jeg skal nok bruke mest bomull men tar på ull om vi skal ut i kulda. De første par mnd har jeg ikke tenkt å trille ute så mye i surt vær uansett
 
Dere som bruker en del ull, har dere ull rett på huden, innerst? Eller stort sett utenpå bomullsplagg?
Både og, ullbody rett på huden, tykkere genser over bomull. På samme måte som jeg gjør selv egentlig. Eller basert på de andre ungene mine, kler de som faren, ser ut som de har likere kroppstemperatur enn meg.
 
Back
Topp