Trenger man klær i str 50?

Sjakktriks

Første møte med forumet
Hei!
Jeg er førstegangsmor med termin i mars. Er det behov for klær i størrelse 50 i det heletatt? Har sett at noen foretrekker å bare kjøpe fra 56, at det er bedre at det er litt romslig og kan brukes lenger, enn at de bruker 50 i to uker før man må legge det vekk.

Jeg har brukt str 50 til alle mine barn i begynnelsen. De har vært mellom 42 og 50 cm lange.

Gjennomsnittbabyen er 50 cm ved fødsel, også er det jo individuelt hvor fort de vokser. Min var 50 cm og 3 kg, hun svømte egentlig i 50 ved fødsel siden hun var litt slank :smiley-ashamed004 Hun ble målt veldig stor på mange ultralyder, så hadde ikke mye i 50, så måtte ut en uke etter fødsel og kjøpe alt en bruktbutikk hadde i 50 :hilarious: Vi brukte det i ca. 1 mnd.
Så kjøp noen få plagg, så ser du an behovet etter fødsel

Vi fikk aldri bruk for størrelse 50. Venter du gutt eller jente og pleier de være store eller små i familien? Det kan potensielt ha noe å si også. Neste gang tror jeg at jeg ville hatt to sett i str 50, men holdt meg til 56. Og så heller fylt på etter fødsel ved behov.

Begge mine var 47 cm så har brukt str 50. 1 barn kom 26 dagar før termin og nr 2 kom 12 dagar før. Brukte body i str 56 og i begynnelsen pga dei gulpa masse, då blir d ein del klesskift ila dagen. Komme an på kroppsfasong og koss fort babyen vekse. Går an å ønske str 50 i barselgave viss din e liten ved fødsel, så trenge du ikkje kjøpa masse i str 50 på forhånd

Alle mine barn har brukt 50 en måneds tid, men vet flere andre har barn som går rett på 56. Kompromisset kan være å skaffe litt i 50 og heller fylle på ved behov.

Vi har alltid gått rett på 62, til tross for 53 cm lange babyer, fordi det er ikke bare lengde men også bredde som tells, hehe. Likevel har vi alltid hatt et par sett i 56 på føden som vi aldri klarte å stappe babyene inni. Man aldri vet. Det er også store variasjoner fra merke til merke!
Var dere store som babyer er det høyere sjanser for at babyen blir stor, og det motsatte.

Hadde svært få plagg i 50 skulle kanskje hatt litt mer i starten, men brukte for det meste 56 og det var romslig på baby. Det er så forskjell på babyer! Noen bruker 50 lenge og noen går rett i 56. Så heller kjøpt litt i 50 også kjøper du mer hvis du trenger:)

Baby var 49 cm og 3200 g og vi brukte nesten bare 56, selv om det var for stort i starten. Vi synes det gikk helt fint å brette opp ermer og ben. Vi brukte nesten bare pysjamas med glidelås i starten uansett :p De beveger seg ikke så mye, så det har ingen praktisk betydning i denne alderen. Men det er jo veldig pent med klær som passer perfekt.Så jeg husker jeg hadde et fint sett i str 50 som jeg brukte for å ta noen fine bilder :Heartred

Så man trenger ikke 10 pysjer og 15 bodyer liksom, men kanskje et antrekk eller to? Om baby er liten kan man kjøpe mer etterpå :) Evt drit i hva som er praktisk, og bare kos deg med nyfødt-shopping om du synes det er koselig og du har mulighet!!

Det spørs helt hvordan babyen er bygd. Jeg har ei venninne som bare føder barn som gjerne begynner på 62 :p mens mine egne gjerne svømmer i 50, og bruker 3-4 mnd på å passe i 62. Minste av barna mine var rett under 3kg. Største var vel nesten 3,8kg, mener jeg. Likevel har alle begynt på 50. Det er klart, de vokser fort ut av det, så å kjøpe en bitteliten pakke med brukt tøy, med kanskje 4-6 skift, kan fort være nok. (Nr3 kunne bruke samme klærne en uke om så, byttet mest tøy for å bytte, ikke fordi det var skittent; hun verken gulpet eller hadde glipp utenfor bleier.. Så kunne nesten like godt hatt bare 2-3 skift klær. Nr4 tisset gjennom alt og måtte bytte flere ganger daglig.)

Alle mine har brukt 50 i minst en mnds tid, noen bukser lenger enn det også. Jeg liker ikke at klærne blir for romslige og må brettes en masse. Mine har vært mellom 3300 og 3700gram og 50-52 cm ved fødsel.

Lindex sine har jeg opplevd som veldig drøye i størrelse, har gode opprettskanter pluss ekstra rad trykkknapper så de kan vokses litt i. Kjøper nesten bare bodyer derfra nå.

Vi hadde et par plagg i 50 og de ble brukt i 4-6 uker, barna var hhv 3,4kg og 51cm og 3,8kg og 50cm. Så jeg ville nok hatt noe i 50. Men det er stor forskjell på merker både i størrelse og passform, noen har også «voksestørrelser» med to sett knepping og brett på armer og ben (eks. Lindex og polarn), det kan være greit ettersom de vil være brukbare lengre. Også en fin størrelse å kjøpe brukt siden de ikke bruker det så lenge uansett :)

Vi brukte 50 ganske lenge! I nesten to måneder, men spørs jo på merke (de er forskjellige tross samme størrelse).

Ville hatt noe klart, også er det bare å kjøpe mer ved behov. Jeg bestilte hjem mer 50 etter 1-2 uker, da vi trengte mer. :)

Jenta vår var litt større enn snittet, 3570 gram, men 51 cm.

Veldig individuelt.

Førstemann brukte 50 i to veker.
Andremann brukte 50 i tre mnd.

Varierer mye, tror jeg! Også på tvers av klesmerker.

Vår førstefødte brukte str. 50 i minst 4-5 uker.
Vår andre er 3 uker gammel nå, og har brukt 56 i en ukes tid allerede. :)

Last edited:
Som flere her sier så varierer det veldig. Jeg hadde kjøpt veldig lite str 50 fordi jeg leste "over alt" at man trengte mest 56, men da guttungen kom var han 50cm og veide 3,1kg. Han har nå brukt str 50 i tre uker og ser ikke ut til å være nær å passe inn i 56 ennå, så har sett meg nødt til å kjøpe mer ullklær osv. pga. værskiftet. Kjøpet alt brukt fordi jeg hele tiden sitter og venter på at han skal "vokse så fort ut av det", men tror kanskje han her blir en av de som vil bruke det flere uker. Må nå vurdere hva jeg skal gjøre med innkjøp av juleklær - gamble på størrelse eller bare brette opp ermer og ben hvis det blir feil :laughing002

Min jente er 7 uker og bruker fortsatt størrelse 50. 56 var alt for stort her, men tror det vil passe snart. Kjøpte alt brukt, fant mange fine klær i den størrelsen både på Finn og i bruktbutikker.

Som flere her sier så varierer det veldig. Jeg hadde kjøpt veldig lite str 50 fordi jeg leste "over alt" at man trengte mest 56, men da guttungen kom var han 50cm og veide 3,1kg. Han har nå brukt str 50 i tre uker og ser ikke ut til å være nær å passe inn i 56 ennå, så har sett meg nødt til å kjøpe mer ullklær osv. pga. værskiftet. Kjøpet alt brukt fordi jeg hele tiden sitter og venter på at han skal "vokse så fort ut av det", men tror kanskje han her blir en av de som vil bruke det flere uker. Må nå vurdere hva jeg skal gjøre med innkjøp av juleklær - gamble på størrelse eller bare brette opp ermer og ben hvis det blir feil :laughing002
Funderer på det med juleklær selv Skal jeg bare ta sjansen på en størrelse eller vente med å kjøpe til rett før jul

Kjøpte aldri 50. Gikk rett på 56. Men hun var 55cm ved fødsel. Brukte vel 56 i en måndes tid. Var litt lang på armene kanskje første uken.

Back
Topp