Tredjemann? (gravid)

Nei helsike heller

Gift med forumet
Desemberskattene 2024
1. februar 2023 (oversikt over PP-er under teksten)
Hallo! Jeg blir tydeligvis bare galere og galere mellom hver graviditet, så nå har jeg bestemt meg for å lage en dagbok her på forumet. Jeg verken kan eller ønsker å dele alle de ville tankene mine med mann, venner og familie, men her er det jo mange likesinnede som er like gærne som meg. Tolkning av symptomer, testefeber, urealistiske og realistiske ønskedrømmer om hverandre. Heisann, prøveperiode! Det ser ut som mange av dere har nytte av det, så kanskje også jeg har det? Om ikke annet, så gir det i hvert fall utløp for litt hysteri av den babysyke sorten.

Jeg er 37 år gammel, men blir 38 i år. Har to barn, født i henholdsvis september 2019 og november 2021. Førstemann ble til på det jeg anser som PP2, mens andremann kom på PP0. Litt vanskelig å vite i og med at jeg gikk på p-piller helt frem til vi begynte med prøvingen på den første, og bare rakk én menstruasjon før jeg ble gravid med den andre. Jeg er altså ganske bortskjemt, og håper nå på det sterkeste å få en til allerede i november. Hvis det ikke går må vi vente til juni med videre prøving.

Mistenker at jeg har eggløsning i disse dager, men jeg vet ikke helt sikkert siden jeg ikke har hatt mensen etter det andre barnet ble født. Det er i hvert fall et helt kobbel med symptomer på gang: Stram kroppslukt, dårlig ånde, frysninger, hyppig vannlating og nå også eggløsningsslim. I forrige uke trodde jeg nesten at jeg var gravid, men det var trolig bare et mislykket forsøk på eggløsning fra kroppens side (egen tråd her). Nå virker det som forplantningssystemet prøver seg igjen. Vi har i hvert fall lagt inn aksjer, så vi får se. Hvis mensen kommer om ca. 14 dager kan dette anses som PP1. Hvis den derimot ikke gjør det, og jeg heller ikke får positiv graviditetstest, så er det vel bare hormonforstyrrelser enn så lenge...

---‐---------------------------------------------------
VEIEN TIL BARN 3

PP0
Syklusdag 1: ? // Første runde etter graviditet og amming. Mensen kom ca. 14 dager etter det jeg mistenkte var EL.
Ikke gravid.


PP1
Syklusdag 1: 15.3.2023 // EL mellom 14. og 17.4.2023 // Mensen 28.4.2023 (44 dager)
Ikke gravid

PP2
Syklusdag 1: 28.4.2023 // EL (?) ca. 11.5.2023 // Mensen 21.5.2023 (23 dager)
Ikke gravid


PP3
Syklusdag 1: 21.5.2023 // EL 10.6.2023 // IKM 24.6.2023 (34 dager)
Gravid. Oppdaget MA på OTUL 11+3. Embryo målt til ca. 8 uker.


PP1 etter MA (PP4)
Syklusdag 1: Ca. 21.9.2023 // EL 12. eller 18.10.2023 // IKM 25.10.2023 (34 dager, meget kort lutealfase)
Ikke gravid


PP2 etter MA (PP5)
Syklusdag 1: 25.10.2023 // EL ca. 19.11.2023 // IKM 27.11.2023 (33 dager, meget kort lutealfase)
Ikke gravid


PP3 etter MA (PP6)
Syklusdag 1: 27.11.2023 // EL 11.12.2023 // IKM 25.12.2023
(30 dager. Første runde med Letrozol, Ovitrelle og Duphaston. Testet negativ 14 DPO, mensen to dager etter medisinslutt.)
Ikke gravid


PP4 etter MA (PP7)
Syklusdag 1: 27.12.2023 // EL 7.1.2024 // IKM 21.1.2024
(Andre runde med Letrozol, Ovitrelle og Duphaston.)
Ikke gravid

PP5 etter MA (PP8)
Syklusdag 1: 23.1.2024 // EL 3.2.2024 // IKM 17.2.2024
(Tredje runde med Letrozol, Ovitrelle og Duphaston.)
Kjemisk gravid (4+1)

PP6 etter MA (PP9)
Syklusdag 1: 25.2.2024 // EL ca.
13.3.2024 // IKM ca. 27.3.2024
(Fjerde runde med Letrozol, Ovitrelle og Duphaston.)
Gravid

---‐---------------------------------------------------
VEIEN TIL BARN 1 OG BARN 2

Barn 1

PP0
Syklusdag 1: 13.10.2018 // Første mens etter p-pilleslutt // EL? // Mensen 9.11.2018 (27 dager)

PP1
Syklusdag 1: 9.11.2018 // EL ca. 29.11.2018 // Mensen 12.12.2018 (33 dager)

PP2
Syklusdag 1: 12.12.2018 // EL ca. 28.12.2018 // IKM ca. 11.1.2018 (ca. 30 dager)
Gravid. Baby født til termin i september 2019.

Barn 2
PP0
Syklusdag 1: 10.2.2021 // Første mens etter graviditet og amming // EL? // IKM? (nærmere 50 dager)
Gravid. Fikk ikke positiv test på CD 42. Testet ikke igjen før CD 56, fikk da 3+ på digitaltest. Baby født til termin i november 2021.
 
Last edited:
Brukeren min ble slettet, så har kopiert inn de innleggene jeg rakk å skrive i den gamle dagboka her, i denne posten:

1. februar 2023
Jada, nå kom også smertene i livmor/eggledere/det området. Blir mer og mer sikker på eggløsning. Veldig spent på om jeg har rett! Det er i så fall første gang jeg klarer å gjenkjenne det uten å ha hatt mensen først. Alt man går glipp av på p-piller da, gitt!

2. februar 2023
Intet slim i dag, men jeg har litt smerter i magen og et snev av kvalme. De neste to ukene blir spennende. Det aller mest skuffende og merkelige vil være om det verken kommer mens eller positiv test. Da lurer jeg virkelig på hva kroppen driver med.

2. februar 2023
Javel, jeg er kanskje litt rar. Tenkte "nå som jeg kanskje blir gravid snart må jeg nyte en siste øl". Hadde tilfeldigvis en julebock stående og drakk 1 dl. Så ble jeg kvalm. Det er ikke vanlig for min del. Symptomtolkningen er med andre ord i gang - til gangs! Helt idiotisk om det ikke blir mens eller positiv test om ca. to uker. Typisk at jeg har invitert venner på ost og vin om... Fire uker. :hilarious:

3. februar 2023
I dag kjenner jeg veldig lite. Svak kvalme, men det kan jo komme av hva som helst. Hvis jeg tolket kroppens signaler riktig, så er det to, maks tre dager siden eggløsning. Da er det nok ikke rart med fravær av symptomer. Enten driver et befruktet egg og graver seg ned, eller så er det status quo frem til mens. Må jo være det som er tilfellet.


8. februar
For å oppsummere de siste dagene: Kjente ikke noe spesielt verken 4. eller 5. februar. Den 6. og 7. februar hadde jeg mensaktige smerter, men ikke uhorvelig vonde. Uansett om jeg er gravid eller venter på menstruasjon, så tolker jeg dette som tegn på at kroppen er på vei inn i syklus igjen. Har ikke kjent slike symptomer når jeg har gått på pillen, vært gravid eller ammet. Sikkert noe jeg hadde vært vant med om jeg ikke hadde holdt på med de tre foregående nevnte aktiviteter i... 20 år.

Skal sies at jeg, som påstår at jeg ikke er testegal, likevel tok en i går. Den typen som skal være 99 % sikker seks dager før IKM. Den var selvsagt negativ. Ikke så rart da det trolig ikke var mer enn 5-6 dager siden selve eggløsningen. :hilarious:

Jeg tror jeg er på 7 DPO nå. Symptomene på eggløsning var nemlig der den 31. januar og den 1. februar. Etter det ble de borte. Skjønner seriøst ingenting hvis det ikke kommer menstruasjon eller positiv test om en ukes tid. Men det er kanskje ikke så mye vits i å skjønne det heller. Om jeg ikke blir gravid nå, så må det uansett vente til i juni.
 
Last edited:
I dag har jeg en dårlig dag. Er det PMS? Tilfeldig? Aner ikke. Men føler meg ræva. Type dårlig, mislykket mor som hater jobben sin og alle hverdagsrutiner. Hvis det er sånn å ha vanlig syklus håper jeg i hvert fall at jeg er gravid! xD Skal bli deilig å slippe unna, og så gå RETT på pillen igjen etterpå. Eller? Er det sunt?
 
Topp stemning. I dag våknet jeg - syk. Har hatt ville drømmer om negative tester hele natta. Drømte også at ei venninne som skal føde i disse dager mistet babyen sin under fødselen. Noen har kjørt over meg med en lastebil og sprøytet virus i sårene. Herlighet, nå må snart DPO 14 komme! Vil ikke teste, men heller vente og se hva som skjer. Folk flest får da ikke positive tester på 8-9 DPO uansett. Og det kan jo være at kroppen min ikke har hatt eggløsning i det hele tatt, men bare prøvd og mislyktes.
 
Tok en tidligtest nå, og den var negativ. Er 12-13 DPO hvis jeg hadde EL. Hvis mensen ikke kommer blir jeg gal. Hater tiden etter fødsel når mensen aldri kommer tilbake. Dette ble bare enda et nederlag sammen med veldig mange andre det siste halvåret, selv om det å ha en negativ test etter ett samleie på noe jeg tror var EL slett ikke burde være et problem i det hele tatt.

Ja, og nå klør det også. Har vel fått sopp. Det "positive" er at sånt gjerne kommer før mensen. Forskerne har antydet at østrogen kan ha noe å si. Så kanskje mens og EL kommer snart uansett? Aberet er at vi må være avholdne om jeg skal på kur...

Vet ikke om jeg bør henge her noe særlig, egentlig Girer meg opp og bruker for mye energi på det. Forstår ikke testetrenden heller. Blir trist, av en eller annen grunn.
 
Har innsett at det neppe var noen EL, selv om alle symptomer var til stede før, under og etter... Det finnes svært lite informasjon om mislykkede eggløsninger og situasjoner der kroppen "prøver", men ikke får det til. Skjønner ikke hvorfor det er forsket så lite på dette? Havner stort sett på Babyverdens forum når jeg søker.

Vel, jeg har ikke fått mensen, og det har heller ikke kommet noen nye tegn på noe som helst siden dette. Fikk derimot en soppinfeksjon rett før det jeg trodde var mensen. Da fant jeg også ut at slimet ved soppinfeksjoner er til forveksling likt EL-slim for en del kvinner, men det er ikke like seigt. Håper virkelig ikke det kommer et nytt EL-forsøk mens jeg går på kur. Ellers kan det se ut som jeg bare må vente på første menstruasjon og håpe at hormonene stabiliserer seg litt etter det. Krysser likevel fingrene for en vellykket EL før midten av mars, dog! Håpet om 2023-baby er fortsatt der.
 
Om en ukes tid må jeg nesten gi opp håpet om baby i år. Det er 28 dager siden jeg antok at kroppen forsøkte å slippe et egg sist. Siden da har det skjedd null, niks og nada. Mensen kom heller ikke, tross sykluslignende symptomer underveis.

Har behandlet soppen, men kjenner fortsatt noe kløe og har litt grønn utflod, så jeg stikker innom legen i morgen for å se om jeg har en annen type infeksjon. Har egentlig lyst til å dra til gynekolog igjen også. Det er 2,5 måneder siden sist jeg var innom, og da var det ingen tegn til at syklus skulle komme i gang. Men hvor BLIR den av!? Baby er 15 måneder og har knapt rørt puppen siden midten av januar.
 
Nå er følelsen av eggløsning her igjen! Den er litt mildere nå enn sist, men jeg har dårlig mage, dårlig ånde, press/knip i underlivet og blankt slim. Det er ca. 30 dager siden sist, og da var det som kjent ingenting likevel, kanskje bare et mislykket forsøk. Hvis det hadde vært snakk om en menstruasjonssyklus, så hadde 30 dager mellom to eggløsninger vært helt naturlig. Men jeg vet ikke om det er sånn når de er mislykkede? Hvis jeg ikke tar feil, så ser EL-forsøkslista slik ut nå:

14.1.2023
Kroppen prøver seg trolig på EL, men mislykkes. Trodde nesten jeg var gravid pga. symptomene, men det var bare hormoner. Kanskje pga. ammeslutt? Ingen mens.
1.2.2023
Kroppen prøver seg trolig på EL igjen, men får verken mens eller positiv graviditetstest.
2.3.2023
Er dette en ekte EL eller også bare et forsøk? Tiden vil vise. 30 dager mellom "symptomene" kan jo vitne om at et nytt egg har modnet?
 
Hyyyl, det skjer igjen! Virker som enda et EL-forsøk i dag. Må legge inn aksjer og se om det slår inn denne gang. Bare fire dager siden forrige antatte forsøk.
 
Men hva er det som SKJER!? Nå igjen? Har enorme mengder seigt og blankt slim i dag igjen. Da kan det ikke ha gått den 2. eller 6. Typisk at mannen min ligger rett ut og spyr i dag. Hvis dette er den endelige eggløsningen, håper jeg at svømmerne han sendte avgårde på mandag fortsatt lever! Blir neppe noe på meg i kveld. Lurer på hvor mange ganger en kropp kan prøve seg på eggløsning før den omsider lykkes og mensen/graviditet etter hvert kommer. De post-ammende hormonene er spinnville.
 
Slitsomt når man ikke forstår hva kroppen driver med i det hele tatt gitt! Står oppi samme greia selv og skulle gjerne tatt en alvorsprat med den :angelic:

God bedring til mannen og håper du slipper unna!
 
Slitsomt når man ikke forstår hva kroppen driver med i det hele tatt gitt! Står oppi samme greia selv og skulle gjerne tatt en alvorsprat med den :angelic:

God bedring til mannen og håper du slipper unna!
Takk! Sånn etter graviditet-kaos eller stadig rotete syklus? Fortell gjerne. Vi er trolig mange. xD
 
Takk! Sånn etter graviditet-kaos eller stadig rotete syklus? Fortell gjerne. Vi er trolig mange. xD
Syklusen ble definitivt anderledes etter å ha vært gravid, og har hatt mye vondt + sannsynligvis cyster i perioder som har rotet til syklusen endel.
Nå har jeg hatt spiral i tett på to år, med en halveis regelmessig syklus, men med den i har det vært lettere å tenke at det er normalt. Men begynner å tvile/gruble på det nå. Hjelper ikke at jeg driver og småblør nå som spiralen er ute heller. Veldig merkelig og kjipt.
 
Syklusen ble definitivt anderledes etter å ha vært gravid, og har hatt mye vondt + sannsynligvis cyster i perioder som har rotet til syklusen endel.
Nå har jeg hatt spiral i tett på to år, med en halveis regelmessig syklus, men med den i har det vært lettere å tenke at det er normalt. Men begynner å tvile/gruble på det nå. Hjelper ikke at jeg driver og småblør nå som spiralen er ute heller. Veldig merkelig og kjipt.
Lenge siden du tok den ut? Hormoner er til å bli gæren av... Blir lurt av prevensjon, ja. :/
 
Lenge siden du tok den ut? Hormoner er til å bli gæren av... Blir lurt av prevensjon, ja. :/
Bare ei uke, men har hatt så mye tull med spiral og bivirkninger at jeg må skrive beskjed til meg selv om å aldri ta en igjen (hatt to stk). Fikk beskjed om at jeg ville blø en dag når jeg tok den ut, holdt på 6stk.

Håper du får kontroll på syklus du og snart :)
 
Bare ei uke, men har hatt så mye tull med spiral og bivirkninger at jeg må skrive beskjed til meg selv om å aldri ta en igjen (hatt to stk). Fikk beskjed om at jeg ville blø en dag når jeg tok den ut, holdt på 6stk.

Håper du får kontroll på syklus du og snart :)
Oi! I like måte. Det skal ikke være enkelt det her.
 
Jeg har fått mensen! :smiley-bounce016 Altså, jeg skulle selvsagt heller vært gravid, men dette betyr at jeg faktisk gjenkjente eggløsningssymptomene, og at det var en eggløsning for 13-14 dager siden! De to "EL-slimrundene" etter det var nok noe annet. Ellers har jeg ikke kjent noe til PMS, og det er jo fint. Tror ikke jeg har pleid å ha det før heller.

Jeg forventer ikke at syklusen blir helt stabil med det første, men nå er kroppen i gang. Forrige gang jeg fikk tilbake mensen etter graviditet og amming, var første syklus over 50 dager lang. Rakk ikke oppleve flere før jeg ble gravid, så jeg aner ikke hva sykluslengden er nå. Men det blir dessverre neppe en 2023-baby på oss da... Om jeg ikke rekker en EL før mars er over, må vi ta pause til juni. Kanskje syklusen har blitt mer forutsigbar til da?

(Banalt, men jeg hadde så lyst til å ha alle tre ungene i barnehagen samtidig, en annethvert år... :silent)

Etterskrift: Herregud... Tenk om det ikke er mensen, men festeblødning? Har aldri hatt festeblødning i tidligere svangerskap, men fikk selvsagt et idiotisk lite håp likevel.
 
Last edited:
Yay for at syklusen er i gang igjen! Tenker du teste etter eggløsning for neste omgang da?
 
Yay for at syklusen er i gang igjen! Tenker du teste etter eggløsning for neste omgang da?
Takk! :D Jeg vet ikke om jeg trenger det? Kjente jo igjen symptomene. Og hvis vi skal ta pause til juni, rekker jeg kanskje et par sykluser der jeg kan kartlegge når jeg kjenner symptomene, og når mensen kommer. Har vurdert EL-testing, men kjenner jeg blir stresset av tanken. Men en skal aldri si aldri. Det kan jo hende at alt blir vanskeligere nå som jeg fyller 38.
 
Takk! :D Jeg vet ikke om jeg trenger det? Kjente jo igjen symptomene. Og hvis vi skal ta pause til juni, rekker jeg kanskje et par sykluser der jeg kan kartlegge når jeg kjenner symptomene, og når mensen kommer. Har vurdert EL-testing, men kjenner jeg blir stresset av tanken. Men en skal aldri si aldri. Det kan jo hende at alt blir vanskeligere nå som jeg fyller 38.
Ja sant, når jeg leste innlegget ditt først leste jeg "slutten av mars" og tenkte at det var lenge til, har jo akkurat vært jul bare :D
Men kan være fint med en liten pustepause for kroppen mens du venter :)
 
Back
Topp