Tredelt permisjon

Jeg har termin 30 juni, og ble satt igang på overtid sist, så regner bare med at pappaen tar 14 uker her i hiset. Men så vidt jeg forstår er det ikke banket at det trer i kraft fra 1 juli enda.

Glad jeg rekker å få før 1.juli jeg også [emoji85] sånn som kroppen har holdt på i dag tviler jeg for at vi i det hele tatt klarer å vente til juni![emoji33]

Permisjon er noe av det jeg mener hver enkelt familie burde få lov å styre selv! Min mann jobber offshore så da ender vi med at han tar perm i sin friperiode og jeg går ulønnet, men jeg blir provosert over at «noen» kan bestemme hvordan «alle» skal dele den verdifulle tiden med de små. Kjenner det bobler litt av å tenke på det [emoji13] Skal sies at jeg er for pappaperm(!) men at alle har ulike behov som sagt.

Blir provosert av hele greia. Jeg mener en hver familie vet best hva som er best for sin situasjon både når det gjelder familie- og arbeidsliv. Jeg er for at man får frihet til å velge helt selv hvem som skal være hjemme med barnet og hvor lenge.

Det er ekstremt lite ammevennlig å øremerke enda mer av permisjonen til far. Et av argumentene for at far skulle ha enda mer av permisjonen var at det ville forhindre diskriminering av kvinner på arbeidsplassen. Kvinner ble liksom ofte tilsidesatt eller gitt andre, mindre viktige oppgaver etter å ha vært ute av arbeidslivet en periode. Men ærlig talt, hvis det er et problem er det jo på arbeidsplassen det må skje en holdningsendring. Ikke hos den enkelte familie.

Jeg har aldri opplevd diskriminering ifm permisjon på min arbeidsplass. Når jeg er tilbake i jobb er den kompetansen jeg har verdsatt og jeg utfører mine oppgaver som før. Jeg har også på lik linje med mine kolleger mulighet til å spe på med kunnskap og kompetanse.

Jeg er for pappaperm.
Jeg er IKKE for at mor skal tvinges til å slutte å fullamme barnet når det er rundt 6-7 mnd. Det stikker i strid mot anbefalinger, synes dette er helt sykt. Håper virkelig jeg får fødet før 1 Juli, foreløpig ser det ut til at termin kan bli flyttet til 1 eller 2 Juli. Familier må få bestemme selv synes jeg.

Last edited:
https://www.bt.no/nyheter/innenriks...Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook

Hva tenker dere?

Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg har termin tidlig i juni. [emoji85]
Thumbs down for tredelingen, ikke for at du har termin tidlig i juni ;) :)

Min OUL-termin er 4. juli :( Men fødte 4 dager før OUL sist, på min menstermin. Mensterminen min er 30. juni. Så jeg har et lite håp.

Makan til overformynderi og tvang... Supert med pappaer som tar masse pappaperm, men det må jo være valgfritt.

Denne gang hadde jeg håpt at pappaen kunne tatt litt av permisjonen, slik at jeg kunne begynt i jobb i januar. Har hjemmekontor, så hadde jo fått vært med babyen uansett.
Men nå skal han tilbake på skolebenken, noe som betyr at jeg får hele permisjonen.

Syns det er trist at de skal tvinge fedre til å ta 24 uker. Vi er voksne nok og moderne nok til å velge selv.

Mannen kunne tenkt seg 14 uker og mer om han fikk, men han forstår meg når jeg ønsker å ha så mye jeg kan fordi jeg ønsker det og sånn ift amming også. Han tar 12 uker slik han hadde sist, og det fungerer fint for oss begge [emoji4]

Men synes egentlig msn kunne bestemt fordelingen selv. Ser den at fedre hvertfall burde ha noe tid med barnet, men om man ikke ønsker/har mulighet for mer enn 10 uker så synes jeg man må kunne velge det selv.

Jeg er for pappaperm.
Jeg er IKKE for at mor skal tvinges til å slutte å fullamme barnet når det er rundt 6-7 mnd. Det stikker i strid mot anbefalinger, synes dette er helt sykt. Håper virkelig jeg får fødet før 1 Juli, foreløpig ser det ut til at termin kan bli flyttet til 1 eller 2 Juli. Familier må få bestemme selv synes jeg.
Er ikke anbefalingen å fullamme i 6 måneder, da? Etter det kan man introdusere fast føde, og fortsette å amme f.eks morgen og kveld, noe som burde la seg gjøre å kombinere med jobb.

Er ikke anbefalingen å fullamme i 6 måneder, da? Etter det kan man introdusere fast føde, og fortsette å amme f.eks morgen og kveld, noe som burde la seg gjøre å kombinere med jobb.
Anbefalingen er fullamming i seks måneder, og morsmelk som hovednæring hele det første leveåret. Jeg har fullammet flere av mine til både åtte og ni måneder, fordi de var fullstendig uinteressert i annen mat. Jeg lever heller på sultegrensen enn å starte på jobb når babyen er seks måneder.

Jeg vil tro "morsmelk som hovednæring hele det første leveåret" er et ganske urealistisk mål for de fleste, men det er en helt annen diskusjon.

Barn er forskjellige. Noen vil gjerne ha fast føde og får smaken på det raskt, men med andre skal det lang tilvenning til.

Jeg vil tro "morsmelk som hovednæring hele det første leveåret" er et ganske urealistisk mål for de fleste, men det er en helt annen diskusjon.

Barn er forskjellige. Noen vil gjerne ha fast føde og får smaken på det raskt, men med andre skal det lang tilvenning til.
Tja, de fleste jeg kjenner IRL har ammet barna sine hele det første leveåret, og barna har stort sett fått morsmelk før alle måltider mat. Men, man omgås kanskje de med samme verdier som en selv, jeg vet ikke?

For meg er amming, tilknytningsomsorg, samsoving, osv viktige stikkord for min foreldregjerning, og jeg ammet mye og lenge. For meg, hadde det ikke vært aktuelt å gå tilbake i jobb før jeg selv og barnet var klare for det, uansett hvordan jeg hadde måttet løst det.

For meg, hadde det da betydd at jeg hadde falt enda mer utenfor i arbeidslivet enn jeg gjør ved å ha lang lønnet permisjon, og jeg hadde tapt mange rettigheter på det. Stikk i strid med det likestillingsministeren ønsker altså.

For andre kan saken stille seg helt annerledes selvfølgelig.

I teorien skal det jo la seg gjøre, men alle jeg kjenner som begynte å jobbe rundt 6 mnd endte opp med å avslutte ammingen kort tid etter fordi ungen uansett måtte ha flaske på dagen og det var enklere sånn. Å pumpe seg er visst ikke alltid så lett å få til når ungen har begynt å spise mat og produksjonen er på vei ned.

Når det er sagt så har det sikkert ikke vært noen krise for de barna å gå over på morsmelkerstatning.:happy:

Jeg har ammet mine mye og lenge jeg også. Jeg ammet sønnen min i to år. Jeg er tilhenger av både samsoving og tilknytningsomsorg. Men jeg har kombinert amming med jobb, derfor har de ikke fått morsmelk før hvert måltid, nei.

I teorien skal det jo la seg gjøre, men alle jeg kjenner som begynte å jobbe rundt 6 mnd endte opp med å avslutte ammingen kort tid etter fordi ungen uansett måtte ha flaske på dagen og det var enklere sånn. Å pumpe seg er visst ikke alltid så lett å få til når ungen har begynt å spise mat og produksjonen er på vei ned.

Når det er sagt så har det sikkert ikke vært noen krise for de barna å gå over på morsmelkerstatning.:happy:
Jeg har begynt å jobbe mellom 5-8 måneder etter mine fødsler, men det har ikke hindret meg fra å amme i 1-2 år.

Jeg har begynt å jobbe mellom 5-8 måneder etter mine fødsler, men det har ikke hindret meg fra å amme i 1-2 år.
Så fint at det fungerte bra for deg!

Jeg for min del er glad for at jeg kunne være hjemme til sønnen min var nesten ti måneder, og er ganske sikker på at jeg ikke ville ammet til han var over året dersom jeg hadde startet på jobb mye tidligere.

Jeg synes det er helt supert at det er noe dedikert pappaperm, og jeg synes det er supert at mange deler 50/50 og føler at det fungerer topp for dem. Men jeg vil ikke presses til noe som ikke passer for min familie og våre ønsker, og vil ikke føle meg presset tilbake til jobb før jeg synes det er greit selv.

Så fint at det fungerte bra for deg!

Jeg for min del er glad for at jeg kunne være hjemme til sønnen min var nesten ti måneder, og er ganske sikker på at jeg ikke ville ammet til han var over året dersom jeg hadde startet på jobb mye tidligere.

Jeg synes det er helt supert at det er noe dedikert pappaperm, og jeg synes det er supert at mange deler 50/50 og føler at det fungerer topp for dem. Men jeg vil ikke presses til noe som ikke passer for min familie og våre ønsker, og vil ikke føle meg presset tilbake til jobb før jeg synes det er greit selv.

Enig! Jeg ammet gutten vår til han var over året, og det hadde jeg aldri fått til ved å begynne i jobb ett halvt år etter fødselen...

Back
Topp