Tre mnd og grøt???

x1xTrine6

Gift med forumet
[&:]Er litt sjokka jeg! Leser på forumet at det er mange som gir grøt til 3 mnd gamle babyer!!! Det kan vel ikke være helt bra??
Noen som har noen formenig? Er jeg helt bak mål?

haaalo... er jo helt flytende...Svarte deg jo på augustbarn jo! Føles jo som om du angriper meg her! __Selv om du har 5 barn og kanskje har mere erfaring enn meg, så la meg få lov å finne ut av ting selv da!

ORIGINAL: Trine5

[&:]Er litt sjokka jeg! Leser på forumet at det er mange som gir grøt til 3 mnd gamle babyer!!! Det kan vel ikke være helt bra??

Synes det høres rart ut jeg også.[8|]. men det blir jo opp til hver enkelt uansett, da[;)]

Jeg synes hver og enkelt må få bestemme og prøve det ut selv jeg, jeg kjenner mange som har gitt grøt til babyen fra ca 3 mnd, og det har da gått bra det... man prøver jo tynn tynn grøt med en gang, det er jo ikke snakk om å gi rømmegrøt...

Noen barn er større og har høyere forbrenning enn andre barn å da er d ikke sikkert at mme å pupp er nok,og da må d få grøt...men tror ikke d er grøt i ordets rette forstand,men velling d gir barna sine....og hva vi gir barna våre må jo bli opp til hver enkelt.....Sander får bare morsmelk å er fornøyd med d,å han var 4700 da han ble født,mens jeg var 3200 g da jeg ble født men jeg var ikke fornøyd med hverken morsmelk eller mme,så jeg fikk"grøt"fra jeg var 3 mnd.....Bedre at barna er fornøyd og har d bra en at man skal følge alt etter boka,d synes ialle fall jeg...[;)]

ORIGINAL: Missi

Noen barn er større og har høyere forbrenning enn andre barn å da er d ikke sikkert at mme å pupp er nok,og da må d få grøt...men tror ikke d er grøt i ordets rette forstand,men velling d gir barna sine....og hva vi gir barna våre må jo bli opp til hver enkelt.....Sander får bare morsmelk å er fornøyd med d,å han var 4700 da han ble født,mens jeg var 3200 g da jeg ble født men jeg var ikke fornøyd med hverken morsmelk eller mme,så jeg fikk"grøt"fra jeg var 3 mnd.....Bedre at barna er fornøyd og har d bra en at man skal følge alt etter boka,d synes ialle fall jeg...[;)]

helt ening vennen [;)] kunne ikke sakt det bedre selv [;)] hehe [8D]

Kjenner et par som begynte å prøve seg frem med most banan m melk når gutten var 3 mnd. Er vel ikke noe i veien for det? Og hun ga et måltid litt utpå kvelden så hun skulle slippe å stå opp mange ganger i løpet av natten. Men ellers ammet hun. Må være opp til hver enkelt syns jeg! Og barna tar jo ikke skade av det!!!!

Gutten min er over 4 måneder, og han får grøt og middag. Smaker på mye forskjellig egentlig.

Han har kun fått mme, men hadde ikke han vært fornøyd med det hadde jeg ikke vært i tvil om å begynne med grøt. Jeg for min del kunne ha starta med grøt når han var 2 måneder. Er opp til enhver å bestemme det.

Jenta mi fikk også grøt tidlig, og har ikke hatt noe plager med det.

heisann,, det sies at en kan gi grøt fra 3 mnd,,,,, selv måtte jeg gi grøt 2 uker før han var 3mnd,,, kunne ikke drikke 250ml hver 2 time,, alt for mye,, han var ikke fornøyd, så jeg begynte med grøt, det var storartet,,, å gutten ble fornøyd,,, å det gikk iallefall 3 timer mellom hver måltid,,,,, har væert vanskelig til tider å finne ud av det, men alt må prøves, særlig når en har en helsesøster som ikkje bryr seg så mye,,,, har selv funnet ut at gutten min ikke tåler melk
... har prøvd alt,,,,,,, spyr av alt med melk i,,, sist kjøpte jeg nan morsmelkerstatning på apoteket, for alergikerre,,, den var nr 1,, spyr ingen ting,,,, det er vi som kjenner våre barn best,, så prøv ut,,, det er jammen ikke lett

Hehe, nei Toveli6, er ikke sint på deg!! Følte bare at innlegget til Trine5 var så direkte på meg etter noen andre innlegg vi hadde skrevet vi som har augustbarn[:)] Men som mange av dere sier, så kjenner man jo barnet sitt best selv! Vi valgte å gi Elias tynntynn grøt nå, fordi at han begynte å spise flere ganger om natten igjen. Så nå er alt bedre[:D]

ORIGINAL: Tammis

Grunnen til at man ikke skal gi barna grøt før de er 4-6 mnd er fordi de ikke TÅLER det. Magen tåler det ikke. Og det syntes ikke på babyen. Mange her som ikke skjønner det!!!

dem tåler veldig TYNN grøt tammis. ellers så hadde ingen gjort det heller.

ORIGINAL: lille_jenta87

Grunnen til at man ikke skal gi barna grøt før de er 4-6 mnd er fordi de ikke TÅLER det. Magen tåler det ikke. Og det syntes ikke på babyen. Mange her som ikke skjønner det!!!

dem tåler veldig TYNN grøt tammis. ellers så hadde ingen gjort det heller.

Nettopp!! Ville jo ikke gitt ELias noe som skadet han!!

Heo Trine.

Gutten min var nesten 5 kg da han ble født og fikk grøt fra 3 mnder. Det var fordi han var mer sulten enn vanlig. Hadde ikke gitt han det hvis han ikke hadde vært så stor. Han har ikke tatt skade av det så jeg syntes ikke at det er hårreisende og gi barn grøt fra de er 3 mnder. Det er en mnd før man kan begynne og store barn har kanskje behov for mer.
Klem

Lisemor84, det er ikke ille at du gir babyen din tynn grøt. bedre at han er mett og go om natten en sulten og sur. dessuten så anbefaller helsestasjonen jeg går på at man gir den lille tynn grøt når babyen er 3 måneder hvis babyen våkner flere ganger om natten.

Jeg mener helt ærlig at du er helt bak mål.
Hva er så gale å gi velling til en baby på 3 måneder? spent å høre, for jeg har hørt at det er bra for den lille, hvis babyen våkner mange ganger om natten for den er sulten.
Så jeg lurer på hva som er så gale, fint om du kom med noen konkrete svar.

ORIGINAL: Trine5

En baby på 3 måneder tåler velling.

Takker alle sammen for at de deler sine meninger med meg og andre[:D]
Det er sant det at det er opp til hver enkelt å bestemme. Vet hvordan det er med urolige unger og avbrutt nattesøvn... tro meg[:'(]
Jeg var bare litt nysgjerrig på folks meninger rundt dette temaet. Har selv blitt små sprø av helsesøstre som maser om at jeg må amme i tide og utide. Utrolig slitsomt når man har flere barn som krangler og sloss om ALT...[:o]
Har selv gått over til mme, og til tider kan knotten min spise 400ml på tre timer . Forrige mann begynte jeg å gi fast føde når han var fem mnd. Turte ikke fortelle det på helsestasjonen...[&:]
Men det var en utrolig lettelse for oss alle. Beklager hvis jeg har støtt noen!! Jeg ønsker absolutt ikke å bli oppfatta som om jeg tror jeg er bedre enn andre selv om jeg har mange barn[;)]
Kos dere med småttisene deres, og nyt hvert sekund!
koz fra Trine5

Jeg tror jeg kan komme med noen svar.
Mange på min alder og oppover er vel introdusert med grøt rimelig tidlig ca. 3 mnd. Det de fant ut var at det har vært en eksplosiv økning av diabetes, allergi og cøliaki. De begynte å forske på hvorfor og har funnet ut at tarmene til babyer ikke er så klar for fast føde før 4-6 mnd. alder. Selvfølgelig går det bra med de fleste unger, men det er ganske trist for de det ikke går så bra for. Derfor er fullamming frem til 6 mnd alder anbefalt.

Babyer har økedager, det kan være derfor de begynner å våkne flere ganger enn før. Økedagene er babyens jobb å gjøre for at melkeproduksjonen skal øke etter deres vekstbehov.

Jeg hadde selv for lite melk etter 3 mndr., men med en liten egeninnsats, fikk jeg mer enn nok igjen..

Jeg har også hørt at det er greit å begynne med tynn grøt ved ca3,5mnd, spesielt hvis
beibisn bare får MME. Gor jo ikke guttn grøt bare fordi at jeg har lyst liksom..er jo en grunn til at jeg gjør det!

Men nå er det nattinatt for min del!

Ha en fantastisk natt jenter! Sov godt[;)]

Ja de som får mme må få tidligere fastføde pga fare for at de blir anemiske...

Det jeg skrev i stad er jo på generellt grunnlag. Regner med at alle mødre gjør det de mener er best for barna sine.

Vil også si at barn er ikke alltid sultne når de gråter. Babyer kan også se helt sugegale ut når de har vondt i mage...mange tror da at de ikke får nok næring og ikke er fornøyde(snakker av erfaring nå[:)]

Back
Topp