Tran

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
I dag gikk startskuddet for å begynne med tran, men jeg synes 2,5 ml var fryktelig mye å gi mengdemessig. Ga med engangssprøyte, litt og litt av gangen, men merket jeg var livredd for at han skulle få det i vrangstrupen eller i verste fall inhalere det (han ble jo selvfølgelig ildsint av hele greia, og det gurglet jo baki halsen hans sammen med vrælinga - hostet og harket og gispet etter luft).
Vet man kan gi vitamin D-dråper i stedet, men helsesøster sa det var best med tran for da fikk han i seg DHA også. Noen som har fått til en grei teknikk på trangiving? Går det seg til etterhvert?

Var akkurat sånn her i starten. Husk at en slik sprøyte er halv spiseskje, så det er ikke den store mengden.

Det går seg til. Kan anbefale å gi på kvelden. Da vil babyen forbinde det med "natta" etterhvert som dere får rutiner på plass:-)

Hs her sa at vi kunne begynne med mindre til han ble vant til smaken, så kunne vi øke mengden da! Vi har ikke begynt enda, men kaster oss ut i det i morra! (4uker i dag) gruer meg til tranlukt på alt som er :p

Hs her sa at vi kunne begynne med mindre til han ble vant til smaken, så kunne vi øke mengden da! Vi har ikke begynt enda, men kaster oss ut i det i morra! (4uker i dag) gruer meg til tranlukt på alt som er :p

Samme sa vår, kan begynne med bare en dråpe til de blir vant. Storesøster ble glad i tranen veldig raskt. Vi gav med t-skje. :)

Tenk på alt gulpet som går opp og ned de små halsene uten problemer. Hos oss er det ihvertfall mer enn en teskje innimellom. Vi gir d-vit dråper, så har ingen triks. Men en jeg kjenner forteller at sønnen suger det ut av sprøyta selv. Han elsker smaken! Er riktig nok litt eldre da ( 7mnd).

Vi gir på kvelden før siste måltid før det er natta. Bruker easy tran sprøyte. Det går veldig fint, lillegutt er veldig glad i tran heldigvis. Litt grining på nesa første gang han fikk, men etter det null problem.

Jeg fikk beskjed om å ta litt tran på lillefingeren i noen dager før jeg startet med sprøyte :) ga første smaksprøve idag, hun smattet det i seg :)

Samme sa vår også, litt og litt. Og vi prøvde med sprøyte men ble vrient så gir vi med tskje og fungerer greit så lenge.først gir jeg pupp, så gir vi tran og flaske etterpå og det går fint. Prøvde å amme første gang rett etter tran men det fungerte Ikke. Gir på kvelden.
Men tran lukta er ikke gøy og ihvertfall når hun raper, og helst ikke ha noe fine klær eller ull haha

Heh, vi tenkte at siden vi har trøske kunne vi ikke bruke den easy-tran sprøyta fra apoteket, siden den ikke kan kokes. Så vi prøvde med kopp. Det meste rant ut av munnen omtrent før det kom inn. Nå lukter nesten alle klærne og gulpeklutene tran, og jeg har kjøpt d-vitamindråper.

Har kjøpt sånn kapsler med dvit og omega3 som jeg bare spruter inn i munnen hans :)

Takk for svar alle sammen! Ble også tipset om å ta det med kveldsstellet når han bare ligger der i bleia ;) Så fort vi var ferdige så ble han ammet for å "holde tranen nede". Skal kjøpe easytra-sprøyta og så får vi se hvordan det går igjen i kveld.

Vi fikk tips om å gi bare noen dråper i begynnelsen sånn man blir vant til smaken, helst ta det ved kveldstellet når de ligger i bleien, i tilfellet at de gulper det opp igjen så ødelegger vi ikke klærne :-)

Her gikk det seg til etter noen dager. Den aller første gangen så lagde han masse grimaser og spyttet det ut igjen, så det var vel ikke så mye som ble svelget[emoji23] De neste dagene gråt han litt når vi begynte, og han laget slike gurglelyder, men han svelget det. Nå har vi gitt han tran i litt over en uke, og i går smilte han som bare det når han fikk det [emoji28] Han svelget unna og virket strålende fornøyd!

Her gikk det seg til etter noen dager. Den aller første gangen så lagde han masse grimaser og spyttet det ut igjen, så det var vel ikke så mye som ble svelget[emoji23] De neste dagene gråt han litt når vi begynte, og han laget slike gurglelyder, men han svelget det. Nå har vi gitt han tran i litt over en uke, og i går smilte han som bare det når han fikk det [emoji28] Han svelget unna og virket strålende fornøyd!

Gir du det med babyen i sittende posisjon, liggende på rygg eller liggende på siden?

Gir du det med babyen i sittende posisjon, liggende på rygg eller liggende på siden?
Har prøvd litt av alt. Helt liggende fungerer ikke her hvertfall, for da snur han bare hodet til siden, og alt renner ut igjen.[emoji23]Sittende har heller ikke fungert, for da er det fort gjort at alt renner ut og nedover haka.
Det som har vært enklest har vært å sitte i sofaen med han halvveis sittende/ liggende på lårene mine, med ansiktet hans mot meg.
Når mannen er hjemme, har en av oss holdt han i halvveis liggende/ sittende posisjon, mens den andre gir.
Har også prøvd å la han ligge i ene armen min (slik som ved amming), men da er ulempen at man kun har en hånd ledig, og hvis tranen skulle komme opp igjen, får man ikke tørket bort fort nok, uten at det blir masse kaving og stress [emoji28]

Vi har gulpebaby deluxe så tran er uaktuelt. Hjelper ikke å legge han på et håndkle, han kan gulpe flere timer etter sist måltid. Her blir det D-vitamindråper.

Gir henne hver morgen på en tskje,hun tar den som regel uten å spytte ut,har en vaskeklut under haka så det ikke kommer flekker på klærne om hun skulle spytte ut .Hun får melk på flaske etterpå,så hun slipper å ha transmaken så lenge i munnen(hun får mat både på pupp og flaske).

Back
Topp