Tran

Celine er 4 uker nå, men skal på ikke 4 ukerskontroll før neste fredag. Hun har begynt å gulpe så mye nå så vil vente til jeg har vært å snakket med helsesøster før jeg begynner med der. Nå tar jeg trakapsler selv så hun får jo det i seg via melken min ☺️

Vi gir tran gjennom sprøyte vi fikk på apoteket (koster egentlig penger, vet ikke hvor mye for damen på apoteket var snill og ga de gratis til oss). De første gangene hun fikk tran fikk hun bare litt fra en skje, og det gikk ganske bra. Men når vi fikk sprøyter og fikk målt opp prøvde vi 2,5 ml. Men da gulpet hun mye resten av kvelden og det virket som hun ble litt uvel. Så nå gir jeg bare 1,5 ml. Og skal øke det litt etterhvert. Regner med litt er bedre enn ingenting.
Vi gir det før kveldsbadet når hun er naken. For mye kommer opp igjen. Og da får vi vasket det av henne og klærne blir ikke full av tran. Og hun lukter bare litt tran etterpå.

Vi gir d vitamin dråper.
Mannen kjøpte tran kapsler, men hjelpes :( Den fiskeoljen er skrekkelig. Prøvde å gi en dråpe fra kapselen, men det endte med masse gulp og magevondt og en body som er helt ødelagt av lukt. Har vasket den 2 ganger på 90 og en på 60 grader uten hell.

Like mother like son. Smakar ikkje godt. Han spytter alt ut. Er du heldig å få i han brekker han seg og det ser ut som han ikkje får puste, stakkar. Mannen var flink å få i han ein gong slik at alt gjekk ned, men han gjorde det fortare enn eg er komfortabel med. Eg er så redd han verkeleg skal få det ned i luftrøret og ikkje få pusta. Etter det har vi ikkje lykkast. ALT kjem oppatt etterpå. Så eg spør meg sjølv om det er vits i å gi tran i det heile tatt. Skulle gjerne hatt i han omega3 også, men kor mykje blir tatt opp viss han spytter ut og gulper opp alt han får uansett? Betre at han då faktisk får i seg d-vitaminene med dråpane. Og viss han får i seg omega3-en eg et, så er det jo berre ein ekstra dyttar for meg til å få i meg tran(kapslar).

Like mother like son. Smakar ikkje godt. Han spytter alt ut. Er du heldig å få i han brekker han seg og det ser ut som han ikkje får puste, stakkar. Mannen var flink å få i han ein gong slik at alt gjekk ned, men han gjorde det fortare enn eg er komfortabel med. Eg er så redd han verkeleg skal få det ned i luftrøret og ikkje få pusta. Etter det har vi ikkje lykkast. ALT kjem oppatt etterpå. Så eg spør meg sjølv om det er vits i å gi tran i det heile tatt. Skulle gjerne hatt i han omega3 også, men kor mykje blir tatt opp viss han spytter ut og gulper opp alt han får uansett? Betre at han då faktisk får i seg d-vitaminene med dråpane. Og viss han får i seg omega3-en eg et, så er det jo berre ein ekstra dyttar for meg til å få i meg tran(kapslar).
Samme hos oss. Gikk over til d dråper. Omega3 og fisk 3 dager i uka på mammsen.

Mi er 5 uker, og jeg har ikke fått begynt ennå. Har litt dårlig samvittighet! Men det har ikke gått. Vil ikke henne tran før siste amming om kvelden, men foreløpig er hun veldig hektisk rett før amming - og sovner rett etterpå...så vanskelig å få det inn i rutinen! Men det skal nok gå:-) Jeg tar trankapsler selv - så får hun i allefall litt gjennom morsmelk. De to storesøsknene har fått og likt tran, og får det fortsatt. Brukte sprøyte og gav dem dråpevis frem til de satt oppreist i tripptrappstol. Men gav aldri hvis de ikke gapte og ville ha...da ble det bare gris, og det er noe herk å få på klærne...

Back
Topp