Tran til baby

Bkno0402682

Andre møte med forumet
Hei! Hvordan gjør dere det med tran? Har en gutt på snart 4 mnd som jeg prøver å gi tran. Problemet er bare det at han spytter ut halvparten når jeg prøver å gi han det. Det er en lite hyggelig stund hver dag...Helsedirektoratet anbefaler jo tran til alle babyer over 4 uker. Vet jeg kan gi D-vitamindråper, men da får man ikke i dem omega 3 som er viktig for mental utvikling. Jeg fullammer [emoji4]
 
Hvordan gir du det nå? Og gir du tran med sitronsmak?

Vi har en prematur jente på 8 måneder, så hun skal (heldigvis) også ha multivitaminer. Multivitaminene smaker så godt at hun nå for tiden gaper stort når sprøyta kommer, så nå gir vi tran og multivitaminer sammen. Tidligere ga vi det hver for seg, og det gikk veldig i perioder her hvor lett det var å gi tran, og noen dager føles det som alt kom ut igjen.

Vi gir med sprøyte. Når det har kommet mye ut igjen har vi måttet være påpasselig med at prøyta kom langt bak i munnen så mest mulig gikk ned i svelget. Jeg sto med en hånd bak babyens hode (for å hindre at hun snudde de til siden), og sprøyta og tørk i andre hånda. Det luktet fisk av både babyen og meg på det verste (babyen spyttet det ikke ut, men sa brrrr med leppene hver gang hun fikk tran i munnen). I vanskelige perioder måtte jeg også synge med stor innlevelse for å avlede oppmerksomheten til babyen.

Om halvparten kommer ut igjen, så får han jo i seg halvparten og. Og det er bedre enn ingen ting!
 
Hvordan gir du det nå? Og gir du tran med sitronsmak?

Vi har en prematur jente på 8 måneder, så hun skal (heldigvis) også ha multivitaminer. Multivitaminene smaker så godt at hun nå for tiden gaper stort når sprøyta kommer, så nå gir vi tran og multivitaminer sammen. Tidligere ga vi det hver for seg, og det gikk veldig i perioder her hvor lett det var å gi tran, og noen dager føles det som alt kom ut igjen.

Vi gir med sprøyte. Når det har kommet mye ut igjen har vi måttet være påpasselig med at prøyta kom langt bak i munnen så mest mulig gikk ned i svelget. Jeg sto med en hånd bak babyens hode (for å hindre at hun snudde de til siden), og sprøyta og tørk i andre hånda. Det luktet fisk av både babyen og meg på det verste (babyen spyttet det ikke ut, men sa brrrr med leppene hver gang hun fikk tran i munnen). I vanskelige perioder måtte jeg også synge med stor innlevelse for å avlede oppmerksomheten til babyen.

Om halvparten kommer ut igjen, så får han jo i seg halvparten og. Og det er bedre enn ingen ting!
Tusen takk for svar! Vi gir med sprøyte, men har ikke prøvd med sitronsmak. Fungerte det bedre for dere enn vanlig tran? Og hvilke multivitaminer bruker dere? Blander dere det bare i samme sprøyte? [emoji4]
 
Flere som gir tran til babyen, og vil dele sine erfaringer? :)
 
Tusen takk for svar! Vi gir med sprøyte, men har ikke prøvd med sitronsmak. Fungerte det bedre for dere enn vanlig tran? Og hvilke multivitaminer bruker dere? Blander dere det bare i samme sprøyte? [emoji4]

Tja, for oss er sitronsmak eller vanlig litt hipp som happ, men har hørt at det kan være et tips med sitronsmak.

Vi gir Nycoplus multivitamin, men det er altså fordi hun er prematur. Jeg tømmer ca. 5 ml tran og 10 ml multivitaminer i et målebeger og suger opp med sprøyta. Det blander seg ikke, og jeg kan tydelig se i sprøyta hva som er tran. Jeg gir ca. 1 - 1,5 ml og lar henne få svelge. Hvis hun får en «munnfull» med nesten bare tran ser hun klandrende på meg.
 
Min er 4 mnd og han får D-vitamin pga mye gulping. Har aldri tenkt på at han ikke kommer til å utvikle seg normalt:p
 
Mine fikk d vitamin. Eldste ble til slutt redd alt vi prøvde å gi tran med. Var så ille at vi måtte kaste enkelte klesplagg. De fikk mme så måtte gi mindre enn de som ammer siden mme innholder en del vitaminer( hs som sa det). Begge mine har spist fisk fra 6 mnd.
 
Hei! Hvordan gjør dere det med tran? Har en gutt på snart 4 mnd som jeg prøver å gi tran. Problemet er bare det at han spytter ut halvparten når jeg prøver å gi han det. Det er en lite hyggelig stund hver dag...Helsedirektoratet anbefaler jo tran til alle babyer over 4 uker. Vet jeg kan gi D-vitamindråper, men da får man ikke i dem omega 3 som er viktig for mental utvikling. Jeg fullammer [emoji4]

Har du gitt hver dag siden fire uker? De fleste babyer begynner å like smaken etterhvert. Så det var rart. Regner med du har gitt hver dag, for hvis ikke måtte du ha gitt D-vitamin.

Jeg hadde smekker som var små nok til å gå helt inntil halsen og med plastikk på baksiden. Så gjør det ikke noe om noe kommer ut. Brukte en liten skje og ga heller flere ganger i små mengder. Evt kan du bruke medisinsprøyte og spyle så langt inn i munnen som mulig. Hvis mye spyttes ut kan du alltids gi litt mer, så han får i seg anbefalt dose til slutt.

Hva med å lure inn en sprøyte i munnviken ved amming?

Når han er 4 mnd kan du jo prøve å blande med noe annet. Sviskemos har sterk smak som kan skjule transmaken. Eller fruktsaft. Ikke fordi du nødvendigvis skal begynne med annen mat/drikke enn mm allerede, men vare en bitteliten dæsj å gjemme tranen i.
 
Jeg gir apotekets tran, ikke møllers. Syns smaken er bedre selv.
Jeg bruker å snakke og tulle litt mens vi gir tran, og blåser gjerne han litt forsiktig i ansiktet når jeg sprøyter den inn først. Tror det hjelper.. :D

Uansett, så tenker jeg det som har hjulpet mest er at det er god stemning forbundet med det.
 
Anbefaler omega cure!! Den smaker ikke fiskeolje i det hele tatt. Setter heller ikke vonde flekker på klærne. Koster litt mer enn tran, men er både et renere produkt og ikke minst smaker det så utrolig mye bedre. Jenta mi på 1år elsker den!
 
Jeg har prøvd å gi siden han var 4 uker ja, men har bare prøvd vanlig Møllers tran uten sitronsmak... Kan være verdt å prøve noe annet [emoji106][emoji4] Jeg prøver også å tulle litt med han og å sprøyte godt baki munnen, men når jeg tuller med han smiler han bare uten å svelge. Så renner tranen ut av munnviken hans etter noen sekunder... Han svelger ned litt, men det blir jo mye søl! Gir alltid tranen når han ligger på stellebordet. Tusen takk for tips fra dere [emoji4]
 
Du som tar omega cure: Da tar man D-vitamindråper i tillegg? Hvor kjøper du det? Hvilken dosering skal man bruke? Bruker du den som er naturell eller den med snak? [emoji4]
 
Anbefaler omega cure!! Den smaker ikke fiskeolje i det hele tatt. Setter heller ikke vonde flekker på klærne. Koster litt mer enn tran, men er både et renere produkt og ikke minst smaker det så utrolig mye bedre. Jenta mi på 1år elsker den!
Tar man D-vitamindråper i tillegg når man tar omega cure? Hvor kjøper du det? Hvilken dosering skal man bruke? Bruker du den som er naturell eller den med snak? [emoji4]
 
Vi gav med sprøyte før. Har gått over til skje nå, men fremdeles blir det litt søl. Så kluten er ALLTID under haka når han får :)
 
Mi fikk ikke tran. Hun gulpet veldig mye så jeg orket rett og slett ikke tranlukt på ALT.
Hun fik d-vit dråper. :)
 
Vi gir tran. Ga først på skje, men hun spyttet ut, så da begynte vi å sprøyte forsiktig litt i munnen hennes. Begynte med tran fra 4 uker og nå tar hun en skje hver kveld uten problem. 10 uker i dag.
 
Jeg skal begynne med tran. Min er prematur og får multivitamin og jern i tillegg. Men skal ha tran når han er 4 uker over termin (2 uker til).
 
Back
Topp