Tran/omega 3

Demeter

Glad i forumet
Junibarna 2015
Jeg har en "pregnancy" app som er engelsk. Der stod det i dag en advarsel om å ta omega 3 fra fiskelever (tran), og at man burde sørge for å få det i seg gjennom kosten, ikke igjennom tran. Dette var visst fordi man hadde brukt dette for å fremskynde fødsler?!?

Blir jo skeptisk- siden man her i Norge blir anbefalt å ta tran, mens man i England f.eks fraråder det!

Begynner jo å lure på om de henger litt bakpå her til lands eller hva det er?! Er jo så sterke tradisjoner for å bruke tran her, at det kanskje ligger langt inne å se på forskning som fraråder det?

Se mer her også:
http://www.babycentre.co.uk/x541094/is-it-safe-to-take-fish-oil-supplements-in-pregnancy

Tror de har mye rart i kosten i USA ;-) i Norge har man strengere regler på mat og alt det der, så du kan trygt spise omega 3 du kjøper her. Ville vært mer skeptisk for å kjøpe utenlands!

Virker som om det har mest ned mengden A vitamin som er problemet. Skjønner ikke st norsk tran skal inneholde mindre vitamin A?

Helsedirektoratet anbefaler tran :) Kjøp Nycoplus Apotekets tran eller Møllers tran, de inneholder ok mengder av vitamin A. Jeg mener å huske at anbefalt maksinntak av vitamin A for gravide er 1500 mcg, og en porsjon på 5 ml tran av den vi har på apoteket svarer til rundt 250 mcg. Pass på med enkelte tranmerker fra dagligvarebutikken, noen inneholder faktisk opptil 1500 mcg, og det kan bli for mye i tillegg til det man får i seg fra kosten.

usj.. Nå ble jeg redd... :confused::confused:

Ikke bli redd :) Anbefalingene for gravide er et inntak på ca. 800 mcg vitamin A per dag. Bare å kikke bakpå tranflasken :)

Jeg har en "pregnancy" app som er engelsk. Der stod det i dag en advarsel om å ta omega 3 fra fiskelever (tran), og at man burde sørge for å få det i seg gjennom kosten, ikke igjennom tran. Dette var visst fordi man hadde brukt dette for å fremskynde fødsler?!?

Blir jo skeptisk- siden man her i Norge blir anbefalt å ta tran, mens man i England f.eks fraråder det!

Begynner jo å lure på om de henger litt bakpå her til lands eller hva det er?! Er jo så sterke tradisjoner for å bruke tran her, at det kanskje ligger langt inne å se på forskning som fraråder det?

Se mer her også:
http://www.babycentre.co.uk/x541094/is-it-safe-to-take-fish-oil-supplements-in-pregnancy

Jeg bor i Storbritannia og her sier de at man skal unngå tran og andre leverprodukter ( leverpostei, pate etc.) ettersom for mye vitamin a visstnok kan være skadelig for babyen.

Når jeg fant ut at jeg var gravid forholdt jeg meg til de norske helsemyndighetene som anbefaler å ta tran. Jeg nevnte dette til jordmor, og hun ba meg slutte å ta tran og begynne med omega 3.

Jeg har inntrykk av at det er en god del mer nei mat her enn i Norge, og det er også endel motstridende informasjon. Jeg nevnte dette for jordmor, og hun ba meg slappe av og bruke common sense. Det som er bra for oss er i de aller fleste tilfeller bra for babyen.
Nå velger jeg å forholde meg til de britiske anbefalingene. Hadde jeg bodd i Norge ville jeg forholdt meg til de norske og tatt tran med verdens beste samvittighet. For å være helt ærlig har jeg faktisk litt dårlig samvittighet for at jeg ikke tar tran nå. :)

Back
Topp