Ikke sikkert det svaret du håper på, but here goes;
Jeg var faktisk hos gynekolog og fjerna spiralen min i dag, tenkte på forhånd at det kom til å gå like greit som første gangen jeg fjerna spiral.
(dro til gyn fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre det hos fastlegen, noe som var veldig greit når du får høre resten)
Da jeg kom inn på undersøkelsesrommet ble jeg spurt om en annen lege under opplæring kunne få være med og prøve litt. Helt greit, fint at han kan få lære litt, tenkte jeg.
Så han ser først. Finner ikke trådene.
Deretter tar gynekologen over og tar innvendig ultralyd for å sjekke at spiralen faktisk er der og sitter der den skal.
Noe den gjorde.
Så prøver gynekologen å finne trådene. Nope.
Får beskjed om at de vil sette lokalbedøvelse for å kunne "rote" litt mer uten at jeg skal få store smerter. Mens opplæringslegen finner frem bedøvelsen, tar gynekologen celleprøve før hun får bedøvelsessprøyten.
Greit nok, jeg hoster godt mens hun setter bedøvelsen 4 steder. Merket egentlig ikke noe til det.
Deretter prøver hun å finne trådene. Jeg kjenner at hun roter rundt inni der fordi jeg får noe ala menssmerter. Ikke sånn voldsomme, men merkbare. Får beskjed om at det dessverre ikke er noe bedøvelsen tar bort.
Hun finner dem ikke.
Tar en liten pause.
Deretter prøver hun en gang til. Nothing.
Da finner de ut at for å ikke plage meg (noe jeg i grunn ikke synes de gjorde), så vil de ringe etter noen andre. Vedkommende tar ikke telefonen. Gynekologen snakker da videre om at hvis "hjelpen" heller ikke finner trådene så må det bli narkose for å få fjerna spiralen.
De prøver å ringe noen andre. De svarer heller ikke.
Da sier jeg at hun må gjerne prøve én gang til, det går helt greit for meg.
Så hun prøver igjen. Jeg kjenner at hun roter mer "voldsomt" enn de andre gangene, kjenner noen små stikk og litt sterkere menssmerter.
Og da fant hun trådene (heldigvis)
Fikk nappet ut spiralen og alt var greit.
Så, noe smerter men helt overkommelig
De sa jeg var tøff som lot de holde på sånn, og legen under opplæring takket meg stort for at han fikk lov til å være med, han lærte visst mye
Skal sies at jeg har relativt høy smerteterskel.