Trådene til spiralen er borte!

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Er det vondt å fjerne spiralen når trådene til spiralen har blitt borte?!
Jeg var hos legen for å ta celleprøve, og da så hun ikke trådene! Jeg må derfor fjerne spiralen hos gynekolog når den skal tas ut.. Det var dette jeg på forhånd var redd for at skulle skje:p
 
Ikke sikkert det svaret du håper på, but here goes;

Jeg var faktisk hos gynekolog og fjerna spiralen min i dag, tenkte på forhånd at det kom til å gå like greit som første gangen jeg fjerna spiral.
(dro til gyn fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre det hos fastlegen, noe som var veldig greit når du får høre resten)

Da jeg kom inn på undersøkelsesrommet ble jeg spurt om en annen lege under opplæring kunne få være med og prøve litt. Helt greit, fint at han kan få lære litt, tenkte jeg.

Så han ser først. Finner ikke trådene.
Deretter tar gynekologen over og tar innvendig ultralyd for å sjekke at spiralen faktisk er der og sitter der den skal.
Noe den gjorde.

Så prøver gynekologen å finne trådene. Nope.
Får beskjed om at de vil sette lokalbedøvelse for å kunne "rote" litt mer uten at jeg skal få store smerter. Mens opplæringslegen finner frem bedøvelsen, tar gynekologen celleprøve før hun får bedøvelsessprøyten.
Greit nok, jeg hoster godt mens hun setter bedøvelsen 4 steder. Merket egentlig ikke noe til det.

Deretter prøver hun å finne trådene. Jeg kjenner at hun roter rundt inni der fordi jeg får noe ala menssmerter. Ikke sånn voldsomme, men merkbare. Får beskjed om at det dessverre ikke er noe bedøvelsen tar bort.
Hun finner dem ikke.

Tar en liten pause.
Deretter prøver hun en gang til. Nothing.

Da finner de ut at for å ikke plage meg (noe jeg i grunn ikke synes de gjorde), så vil de ringe etter noen andre. Vedkommende tar ikke telefonen. Gynekologen snakker da videre om at hvis "hjelpen" heller ikke finner trådene så må det bli narkose for å få fjerna spiralen.
De prøver å ringe noen andre. De svarer heller ikke.

Da sier jeg at hun må gjerne prøve én gang til, det går helt greit for meg.
Så hun prøver igjen. Jeg kjenner at hun roter mer "voldsomt" enn de andre gangene, kjenner noen små stikk og litt sterkere menssmerter.
Og da fant hun trådene (heldigvis) :)
Fikk nappet ut spiralen og alt var greit.

Så, noe smerter men helt overkommelig :happy:
De sa jeg var tøff som lot de holde på sånn, og legen under opplæring takket meg stort for at han fikk lov til å være med, han lærte visst mye :p

Skal sies at jeg har relativt høy smerteterskel.
 
Sikkert heller ikke det du vill høre men samme skjedde med søsteren min og hun måtte på sykehus for å fjerne den:-/

Derfor styrer jeg også unna spiral selv om skamgsene er små for at det skal bli så mye styr å fjerne det. Men har allerede dårlig ærfaring med fjerning av p-stav sååååå..
 
Her var trådene plutselig borte. Viste seg at spiralen hadde perforert livmora mi og vandret ut i bukhulen. Måtte fjernes lapraskopisk. Har skrekk eksempler over hvordan spiralbruk kan ende.
 
For meg var det en vond opplevelse. Usikker på om det var fordi de leita sånn etter trådene, eller om et var pga jeg hadde hatt spiralen inne i over 5 år og den såmåte var «grodd fast»?

De fikk den ut på siste forsøk før det ville blitt henvisning til kirurgisk fjerning.

(Fikk ikke noe bedøvelse, kanskje det hade hjulpet?)
 
Ikke sikkert det svaret du håper på, but here goes;

Jeg var faktisk hos gynekolog og fjerna spiralen min i dag, tenkte på forhånd at det kom til å gå like greit som første gangen jeg fjerna spiral.
(dro til gyn fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre det hos fastlegen, noe som var veldig greit når du får høre resten)

Da jeg kom inn på undersøkelsesrommet ble jeg spurt om en annen lege under opplæring kunne få være med og prøve litt. Helt greit, fint at han kan få lære litt, tenkte jeg.

Så han ser først. Finner ikke trådene.
Deretter tar gynekologen over og tar innvendig ultralyd for å sjekke at spiralen faktisk er der og sitter der den skal.
Noe den gjorde.

Så prøver gynekologen å finne trådene. Nope.
Får beskjed om at de vil sette lokalbedøvelse for å kunne "rote" litt mer uten at jeg skal få store smerter. Mens opplæringslegen finner frem bedøvelsen, tar gynekologen celleprøve før hun får bedøvelsessprøyten.
Greit nok, jeg hoster godt mens hun setter bedøvelsen 4 steder. Merket egentlig ikke noe til det.

Deretter prøver hun å finne trådene. Jeg kjenner at hun roter rundt inni der fordi jeg får noe ala menssmerter. Ikke sånn voldsomme, men merkbare. Får beskjed om at det dessverre ikke er noe bedøvelsen tar bort.
Hun finner dem ikke.

Tar en liten pause.
Deretter prøver hun en gang til. Nothing.

Da finner de ut at for å ikke plage meg (noe jeg i grunn ikke synes de gjorde), så vil de ringe etter noen andre. Vedkommende tar ikke telefonen. Gynekologen snakker da videre om at hvis "hjelpen" heller ikke finner trådene så må det bli narkose for å få fjerna spiralen.
De prøver å ringe noen andre. De svarer heller ikke.

Da sier jeg at hun må gjerne prøve én gang til, det går helt greit for meg.
Så hun prøver igjen. Jeg kjenner at hun roter mer "voldsomt" enn de andre gangene, kjenner noen små stikk og litt sterkere menssmerter.
Og da fant hun trådene (heldigvis) :)
Fikk nappet ut spiralen og alt var greit.

Så, noe smerter men helt overkommelig :happy:
De sa jeg var tøff som lot de holde på sånn, og legen under opplæring takket meg stort for at han fikk lov til å være med, han lærte visst mye :p

Skal sies at jeg har relativt høy smerteterskel.

Å gud du er tøff som lot dem "rote" sånn! Jeg hadde skikkelig trøbbel når den skulle settes inn, først en lege under opplæring som ikke fikk det til, så to erfarne leger som heller ikke klarte det (jeg gikk til fastlege). Jeg holdt ikke ut å la dem rote rundt så jeg måtte stoppe dem og ble henvist til sykehuset for å få den satt inn under "narkose". De legger visst ikke i full narkose, kun noe annet som gjør at du såvidt dupper av.

Å få den inn i "narkose" var heldigvis helt sømløst og jeg var borte i ca 5 minutter tror jeg. kan såvidt huske at de ba meg reise meg fra operasjonsbordet og over i en rullestol, før jeg våknet opp på oppvåkningen, ca 30-40 minutt etter at det hele begynte. og var ute igjen under en time senere.

Blir definitift å gjøre som deg når den skal ut, å gå til gynekolog!
 
Å gud du er tøff som lot dem "rote" sånn! Jeg hadde skikkelig trøbbel når den skulle settes inn, først en lege under opplæring som ikke fikk det til, så to erfarne leger som heller ikke klarte det (jeg gikk til fastlege). Jeg holdt ikke ut å la dem rote rundt så jeg måtte stoppe dem og ble henvist til sykehuset for å få den satt inn under "narkose". De legger visst ikke i full narkose, kun noe annet som gjør at du såvidt dupper av.

Å få den inn i "narkose" var heldigvis helt sømløst og jeg var borte i ca 5 minutter tror jeg. kan såvidt huske at de ba meg reise meg fra operasjonsbordet og over i en rullestol, før jeg våknet opp på oppvåkningen, ca 30-40 minutt etter at det hele begynte. og var ute igjen under en time senere.

Blir definitift å gjøre som deg når den skal ut, å gå til gynekolog!
Som sagt, jeg har nok høy smerteterskel :p (var til tannlegen i dag og borra og la ny fylling uten bedøvelse f.eks :hilarious:)

Har vært i sånn narkose én gang jeg også, men da i forbindelse med utskrapning.
Var borte i maks 10 minutter, våkna og var klar og våken rett etterpå :)

Ja, jeg synes det var greit å dra til gynekolog. Jeg deler jo så mye annet med fastlegen min at jeg ikke føler meg helt komfortabel med at han skal holde på inni der :p
Og med tanke på hvordan det gikk så måtte jeg mest sannsynlig blitt henvist til gyn for å få tatt den ut uansett :p
Slapp unna en ekstra egenandel ved å gå til gyn med én gang :) (har kontakt med en instans som kan ordne time for meg hos gyn uten at jeg må innom fastlegen og få henvisning)
 
Jeg satte inn spiral i går og skulle ikke ha lest denne tråden kjenner jeg :wideyed: :p
 
Jeg satte inn spiral i går og skulle ikke ha lest denne tråden kjenner jeg :wideyed: :p

For de aller fleste byr det ikke på problem å få tatt ut spiralen. 1-2-3 Snipp! Bare ikke la den sitte for lenge slik jeg gjorde. Og det som kan gjøre at trådene forsvinner opp i livmoren er hvis man fortsatt ammer når den settes inn. Da er det større (men fortsatt liten) sjanse for at livmoren har sammentrekninger som «trekker» trådene opp...
 
For de aller fleste byr det ikke på problem å få tatt ut spiralen. 1-2-3 Snipp! Bare ikke la den sitte for lenge slik jeg gjorde. Og det som kan gjøre at trådene forsvinner opp i livmoren er hvis man fortsatt ammer når den settes inn. Da er det større (men fortsatt liten) sjanse for at livmoren har sammentrekninger som «trekker» trådene opp...
Den blir nok tatt ut før det har gått fem år så satser på at det skal gå bra :)
 
Mine var og borte. Måtte på sykehuset og gjerne den. De rotet lenge oppi der (uten bedøvelse). Så sendte legen(gyn) en av sykepleierene ut for å sjekke om de hadde mulighet til kirurgisk fjerning i løpet av kort tid. Mens hun var borte skulle bare legen prøve en siste gang. Han ba meg bite tennene sammen, en smerte iten like, men han fikk den ut uten narkose til slutt. Grunn til at jeg fjernet den i utgangspunktet var kraftige ryggsmerter og flere ukes sykemelding. Aldri mer spiral på meg!
 
Er det vondt å fjerne spiralen når trådene til spiralen har blitt borte?!
Jeg var hos legen for å ta celleprøve, og da så hun ikke trådene! Jeg må derfor fjerne spiralen hos gynekolog når den skal tas ut.. Det var dette jeg på forhånd var redd for at skulle skje:p

Akkurat samme skjedde med meg. Da jeg kom på sykehuset til gyn fant han tråden med en gang..
ofte så kan allmennleger slite med å finne tråden, men på sykehuset finner de den..
jeg var livredd, trodde det bli inngrep og full pakke.
 
For de aller fleste byr det ikke på problem å få tatt ut spiralen. 1-2-3 Snipp! Bare ikke la den sitte for lenge slik jeg gjorde. Og det som kan gjøre at trådene forsvinner opp i livmoren er hvis man fortsatt ammer når den settes inn. Da er det større (men fortsatt liten) sjanse for at livmoren har sammentrekninger som «trekker» trådene opp...


Åh, det skulle jeg ga visst! :p jeg ammet da jeg satte inn spiral..
 
Akkurat samme skjedde med meg. Da jeg kom på sykehuset til gyn fant han tråden med en gang..
ofte så kan allmennleger slite med å finne tråden, men på sykehuset finner de den..
jeg var livredd, trodde det bli inngrep og full pakke.

Jeg håper det samme gjelder meg! :)
 
Jeg kan egentlig ha spiralen i to år til, men vet ikke om jeg har så lyst å utsette og grue meg til at det kanskje kan bli vanskelig å få den ut :p

I tillegg har jeg lagt på meg veldig mye etter at jeg
satte inn spiralen, og jeg har vært mye plaget med smerter som minner om bekkenlåsning. Jeg vet jo ikke om disse tingene skyldes spiralen, men begge delene startet på den tiden spiralen ble satt inn..
 
Ikke sikkert det svaret du håper på, but here goes;

Jeg var faktisk hos gynekolog og fjerna spiralen min i dag, tenkte på forhånd at det kom til å gå like greit som første gangen jeg fjerna spiral.
(dro til gyn fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre det hos fastlegen, noe som var veldig greit når du får høre resten)

Da jeg kom inn på undersøkelsesrommet ble jeg spurt om en annen lege under opplæring kunne få være med og prøve litt. Helt greit, fint at han kan få lære litt, tenkte jeg.

Så han ser først. Finner ikke trådene.
Deretter tar gynekologen over og tar innvendig ultralyd for å sjekke at spiralen faktisk er der og sitter der den skal.
Noe den gjorde.

Så prøver gynekologen å finne trådene. Nope.
Får beskjed om at de vil sette lokalbedøvelse for å kunne "rote" litt mer uten at jeg skal få store smerter. Mens opplæringslegen finner frem bedøvelsen, tar gynekologen celleprøve før hun får bedøvelsessprøyten.
Greit nok, jeg hoster godt mens hun setter bedøvelsen 4 steder. Merket egentlig ikke noe til det.

Deretter prøver hun å finne trådene. Jeg kjenner at hun roter rundt inni der fordi jeg får noe ala menssmerter. Ikke sånn voldsomme, men merkbare. Får beskjed om at det dessverre ikke er noe bedøvelsen tar bort.
Hun finner dem ikke.

Tar en liten pause.
Deretter prøver hun en gang til. Nothing.

Da finner de ut at for å ikke plage meg (noe jeg i grunn ikke synes de gjorde), så vil de ringe etter noen andre. Vedkommende tar ikke telefonen. Gynekologen snakker da videre om at hvis "hjelpen" heller ikke finner trådene så må det bli narkose for å få fjerna spiralen.
De prøver å ringe noen andre. De svarer heller ikke.

Da sier jeg at hun må gjerne prøve én gang til, det går helt greit for meg.
Så hun prøver igjen. Jeg kjenner at hun roter mer "voldsomt" enn de andre gangene, kjenner noen små stikk og litt sterkere menssmerter.
Og da fant hun trådene (heldigvis) :)
Fikk nappet ut spiralen og alt var greit.

Så, noe smerter men helt overkommelig :happy:
De sa jeg var tøff som lot de holde på sånn, og legen under opplæring takket meg stort for at han fikk lov til å være med, han lærte visst mye :p

Skal sies at jeg har relativt høy smerteterskel.

Takk for svar! Håper ikke det skal så mye til for å få fjernet min spiral :p men bra at du ikke syns det ble så vondt, selv om du måtte gjennom en del for å få den ut! :)

Jeg har høy smerteterskel under fødsler, for da kan jeg jobbe aktivt med smertene, men ikke ellers :p fødte uten smertelindring, så da jeg var hos tannlegen noen uker etterpå, tenkte jeg at jeg tålte litt boring også uten bedøvelse.. det tålte jeg ikke :p
 
Sikkert heller ikke det du vill høre men samme skjedde med søsteren min og hun måtte på sykehus for å fjerne den:-/

Derfor styrer jeg også unna spiral selv om skamgsene er små for at det skal bli så mye styr å fjerne det. Men har allerede dårlig ærfaring med fjerning av p-stav sååååå..

Huff... Jeg kommer ikke til å ta sjansen på å sette inn en ny! Selv om det i de fleste tilfeller går helt fint da. Mannen min må nok heller ta sitt ansvar å sterilisere seg :p
 
Back
Topp