Topp 10 -navn 2017: Sofie og Jakob på topp

Nanakorobi Yaoki

Forumet er livet
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Gøy å lese: https://www.nrk.no/kultur/dette-heter-barna-vare-na-1.13880947

Topp 50: https://www.ssb.no/navn

Bryr dere dere om listene ved valg av navn? Vi unngår navnene på topp 10, og om navn vi vurderer er på topp 50 -lista er det positivt jo lengre ned på lista navnet er.

Dattera vår sitt navn er ikke på topp 50 -lista en gang. Men noen av navnene vi vurderer nå er et godt stykke nede på den lista, og det er helt Ok synes vi. :)

(Faktisk er ett av guttenavnene vi vurderte nå inne på topp-10-lista så da utgår det automatisk for vår del. Det var uansett ikke det vi hellet mest mot så det går helt fint ;) )

Jeg blir ikke påvirket av navnelisten, altså jeg velger et navn jeg liker uavhengig om det er på listen eller ei =) Uansett hvor man reiser så vil man nok møte på noen med samme navn med mindre det er nesten egen produsert. hehe. Navnet til datteren min endte på topp 10 da hun ble født men det visste jeg ikke da jeg valgte navnet i uke 16.
Gutten min sitt navn kom på topplisten noen år etter. Da han fikk navnet var det "ingen" som fikk det.
Gutt nr 2 har navn som ikke er på topp 50 engang. :) Det er litt over 400 som har navnet i Norge.

Frøkna i magen får navn jeg likte godt fra en drøm. Ser at navnet hennes er på topp 10, men det har ikke noe å si =)

Jeg blir ikke påvirket av navnelisten, altså jeg velger et navn jeg liker uavhengig om det er på listen eller ei =) Uansett hvor man reiser så vil man nok møte på noen med samme navn med mindre det er nesten egen produsert. hehe. Navnet til datteren min endte på topp 10 da hun ble født men det visste jeg ikke da jeg valgte navnet i uke 16.
Gutten min sitt navn kom på topplisten noen år etter. Da han fikk navnet var det "ingen" som fikk det.
Gutt nr 2 har navn som ikke er på topp 50 engang. :) Det er litt over 400 som har navnet i Norge.

Frøkna i magen får navn jeg likte godt fra en drøm. Ser at navnet hennes er på topp 10, men det har ikke noe å si =)

Tenker likt som deg[emoji16][emoji1360] tar det jeg liker og tenker ikke på lister. Det eneste jeg unngår er å ta et navn noen i nærmeste familie/vennekrets har som jeg omgås ofte.

Eldstejenta har navn på topp 10, men det valgte vi flere år før hun ble født (hvis jeg noen gang fikk jente). Allikevel er det ingen i nærheten eller i bhg som heter det. Skal også nevnes at hun har dobbelnavn da. Minstejenta har ikke et uvanlig navn, men ligger ikke på topp 10. I bhg er det faktisk flere som har samme navn som ikke ligger på topp 50 en gang så jeg tar ingen vurderinger ut i fra hvor de er plassert på listen[emoji4] Heldigvis er det smak og behag hva man liker[emoji1360]

Denne gangen vurderer vi navn som ligger på topp 50, men har ikke bestemt oss enda....

Bryr meg ikke om listen;) Men navnet jeg vurderer var visst blandt topp 50:wideyed: Samme det:happy: Sønnen min sitt er på topp 10, men var jo ikke det da han kom til verden i 2003:rolleyes:

Vi er ikke påvirket av den sånnsett vi heller :) Dvs. vi liker visse navn helt uavhengig av hvor de er på noen lister. La oss si 4-5 navn. Men om vi finner ut at ett eller to av dem er på topp 10 lista blir de mindre aktuelle. Har nok med å gjøre at jeg gikk i klasse med 3 Christoffer, 2 Christian og 3 Kristine (stavet på forskjellige måter) og de ble jo Christoffer M., Kristine T. osv.

Vi synes det er praktisk at dattera vår er den eneste i hele barnehagen med navnet sitt. Trenger bare fornavn på navnelappene, alle vet hvem det er :) Blir ingen forvirring/forviklinger. Så det har mest med det å gjøre for oss. For mange av topp 10-navnene er jo nydelige (det er jo en grunn til at de blir topp 10!), men vi synes det er vel så mange nydelige navn som er langt nede på topp 50 eller ikke en gang er på den lista :)

Så da blir liksom valget enkelt sånnsett..

Og da blir det jo bedre for de som velger navn som Sofie og Jakob også, at ikke vi gjør det, så blir de iallefall én mindre Sofie/Jakob i barnehagen/skolen enn om vårt barn skulle hete det samme :D

Jeg har sjekket topp-10-lista i mange år før jeg fikk barn også, synes det er moro å lese hva som er populær :) så kanskje sånnsett har det underbevisst påvirket meg.

Med dattera vår sto vi mellom navnet hun fikk (som ikke en gang er topp 50, viste det seg) og et navn som var høyt oppe på 10-lista fant vi ut. Og da ble det en av grunnene til at vi ikke valgte det.

Last edited:
Jeg var bevisst på å unngå topp ti da jeg ventet sønnen min. Nettopp pga av at man ikke vil være en av tre i klassen med samme navn.

Vi hadde ikke noe behov for å være veldig unike, og ville ha et "solid norsk navn" og navnet til sønnen min ligger i øvre halvdel av topp 50-lista. Lillesøster sitt navn er klart (oppkalling) , og det ligger ganske langt ned på topp 50-lista.

Vi er ikke påvirket av den sånnsett vi heller :) Dvs. vi liker visse navn helt uavhengig av hvor de er på noen lister. La oss si 4-5 navn. Men om vi finner ut at ett eller to av dem er på topp 10 lista blir de mindre aktuelle. Har nok med å gjøre at jeg gikk i klasse med 3 Christoffer, 2 Christian og 3 Kristine (stavet på forskjellige måter) og de ble jo Christoffer M., Kristine T. osv.

Vi synes det er praktisk at dattera vår er den eneste i hele barnehagen med navnet sitt. Trenger bare fornavn på navnelappene, alle vet hvem det er :) Blir ingen forvirring/forviklinger. Så det har mest med det å gjøre for oss. For mange av topp 10-navnene er jo nydelige (det er jo en grunn til at de blir topp 10!), men vi synes det er vel så mange nydelige navn som er langt nede på topp 50 eller ikke en gang er på den lista :)

Så da blir liksom valget enkelt sånnsett..

Og da blir det jo bedre for de som velger navn som Sofie og Jakob også, at ikke vi gjør det, så blir de iallefall én mindre Sofie/Jakob i barnehagen/skolen enn om vårt barn skulle hete det samme :D

Jeg har sjekket topp-10-lista i mange år før jeg fikk barn også, synes det er moro å lese hva som er populær :) så kanskje sånnsett har det underbevisst påvirket meg.

Med dattera vår sto vi mellom navnet hun fikk (som ikke en gang er topp 50, viste det seg) og et navn som var høyt oppe på 10-lista fant vi ut. Og da ble det en av grunnene til at vi ikke valgte det.

Hehe, ja ser den! Så absolutt. Gikk selv i klasse med 4 stk Thomas! haha..

Selvom frøkna min har topp 10 liste, så har hun ingen i nærmiljøet som heter det samme. hehe. Men forstår hva du mener altså =)

Hehe, ja ser den! Så absolutt. Gikk selv i klasse med 4 stk Thomas! haha..

Selvom frøkna min har topp 10 liste, så har hun ingen i nærmiljøet som heter det samme. hehe. Men forstår hva du mener altså =)
Man har jo ingen garantier, hehe. Selv om vi velger et "sjeldent" navn risikerer vi jo at to andre i nabolaget velger det samme ;) Så det er kanskje litt tullete å fokusere på det også, sånnsett. Navnene på topp 10-lista er jo fine alle sammen da! :)

Vi er så sære på navn, at vi uten å prøve, holder oss langt unna topplista. Et av mine barns navn er inne på topp 50, men langt nede - har enda til gode å treffe noen med samme navn, her i bygda finnes det ingen andre enn hun.

Vesla har et navn som ikke er i nærheten av noen topplister, men hun kommer til å begynne i samme klasse som ei med "samme" navn (ulik skrivemåte, samme uttale).

Edit: Ser på topp 50 lista for 2017 at Signe har sneket seg med også, da er det to av mine barn som er på den lista. Tror de lever godt med at andre "kommer etter" 15 og 13 år etter at de fikk navnene sine.

Last edited:
Hadde Jakob på lista, men stryker det greit nå som det er på topp. Kjedelig å gå i klasse med Jakob F, Jakob O, Jakob P osv :)

Min datters navn er ikke på listen, det var mest populært i 1946, eller noe sånt.

Jeg ble kalt etternavnet mitt, eller hele navnet mitt, fordi jeg gikk i klasse med ei til med samme navn, og jeg tapte kampen om bruk av bare fornavn.
Kommer nok til å sjekke om navnene vi tenker på er på topp.

Jeg ble kalt etternavnet mitt, eller hele navnet mitt, fordi jeg gikk i klasse med ei til med samme navn, og jeg tapte kampen om bruk av bare fornavn.
Kommer nok til å sjekke om navnene vi tenker på er på topp.

Hah! Jeg og, og hun andre hadde mellomnavn til og med... kan man ikke da si begge deler?:shifty:

Tenker ikke så mye på topplista over navn, her er det nok vanskelig å finne et vi begge er enige om uansett. :knegg: Ser flere av de jeg liker best er innafor topp 50, men utenfor topp 10. :)

Hah! Jeg og, og hun andre hadde mellomnavn til og med... kan man ikke da si begge deler?:shifty:
Med yngstesønnen min brukte de begge fornavn på han i barnehagen, de var ikke mindre enn seks David på samme avdeling (fire på 2008-kullet, en på 2009 og en på 2010). Min ble da konsekvent kalt David Johannes, mens resten, den dag i dag også, går under *David etternavn*. [emoji23]

Hadde Jakob på lista, men stryker det greit nå som det er på topp. Kjedelig å gå i klasse med Jakob F, Jakob O, Jakob P osv :)
Akkurat sånn tenker jeg også! Vi hadde faktisk Isak på lista, men det utgår selv om det «bare» er nummer 10. Er uansett et annet vi heller mer mot, som er kjeeempelangt nede på topp 50 :) (HVIS det blir gutt da, vi finner forhåpentligvis ut i morra!)

Håpløst! Eller gjør det rettferdig, kall begge for fornavn pluss første bokstav i etternavn. Lite kult å gå igjennom ungdomsskolen under "Karlsen" feks. Guttene gjorde gjerne det, men for ei jente var det ikke så gøy å bli kalt et sen-etternavn.

Har bare møtt ei som er jevngammel med dattera mi, som har samme navn - hun var også oppkalt etter sin oldemor. :-)

Styrer bevisst unna toppnavn, ikke fordi de ikke er pene (for det er jo fine navn!) men fordi jeg jobber med barn - da liker jeg at mine egne barn har litt mer sjeldne navn :) Vet ikke hvorfor men er nå blitt sånn.

Back
Topp