Toksoplasmose

GravidmedNr3

Blir kjent med forumet
Jeg fant ut at jeg var gravid når jeg var over 5 uker, å katten sitter/satt ofte på skuldra, å jeg tok kattekassen hver dag frem til jeg fant ut at jeg var gravid. (Innekatt ennsålenge) Skal ta blodprøver i morgen, men ble jo veldig redd når jeg kom på at man kan bli smittet av den. Noen som vet hvor lett man blir smittet av denne parasitten feks gjennom katter? :/

Liiiiten sjanse for at du ble smittet akkurat i de få ukene der. Har du blitt smittet før, er si uansett immun. Vi har også katt, tar ikke kattedoen nå, men er veldig avslappet i forhold til det. Større sjanse for å bli smittet gjennom skitten frukt eller grønsaker eller kjøtt.

Hvis du tar kattedoen hver dag er det uansett ikke en stor sjanse for noe smitte. Jeg har vært rundt katter hele livet og legen min sa at da var det nesten ikke vits i å ta testen engang :) Så jeg lo være. Lykke til, det går nok bra skal du se!

Mye hysteri me det dere katt greiern syns æ nu æ. Æ og min familie har nu vokst opp me katte og aldri vært eller blitt sjuk pga katte/do etc :) Æ tar nu katte sanda enda, bruke hanske og vaske fingran etterpå. Koze som før me kattan mene seff ikke i bakken :P

Takk! :) det hjalp veldig :) da satser jeg på at det ikke er noe problem :) men hvis jeg feks har blitt smittet før jeg ble gravid, syns det på blodprøvene da? eller blir det utredning for så å finne ut at jeg ble smittet før jeg ble gravid?

Du må vel omtrent ta kattebæsj i munnen for å bli smittet. Og ikke engang da er det sikkert at du blir det;) Men vær på den sikre siden. Ikke tømt do uten hansker og ikke kyss den. Sånn gjør jeg iaf. Vi har to :)

Er det en innekatt så er det umulig at den engang har toksoplasmose...

Back
Topp