To vidt forskjellige terminer

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Jeg bare lurer på om det er flere her inne som har opplevd å ha et stort spenn mellom menstermin og ULtermin? Etterhvert som tida nærmer seg begynner jeg å tenke mer og mer på dette...

Mensterminen er 10 januar, men ULterminen er 28 januar. Litt redd for at mensterminen er mest riktig, for om jeg da går over tida vil jeg jo faktisk gå over med flere uker :confused: "Alle" går jo ut ifra ULterminen.

Det var et stort avvik ja og skjønner at du stresser med det.. Forhåpentligvis så kommer h*n midt imellom? Er du heelt sikker på din egen termin? Viss jeg hadde vært det så hadde jeg laga litt styr.. Bedre at de små kommer 3 uker for tidlig eller 3 uker for seint spør du meg..

Her var jeg 110% sikker på min egen termin så jeg var klar til "kamp" om det skulle være nødvendig :D
Både mens og alle ul terminene sa heldigvis 8 januar :)

Jeg stresset med det selv med siste. Sa fra til jordmor at jeg hadde 100 % oversikt over både mens og EL, hun var VELDIG planlagt :P Hun var enig i at jeg måtte stole på meg selv, det skal jo ikke mange millimeter feilmåling til før en får feil UL. Da ULtermin kom var jeg allerede 13 dager over, så da sendte hun meg til overtidskontroll, ringte legene der nede og sa at jeg måtte settes i gang. Da jeg kom dit mente de selvsagt at ULtermin alltid er rett selv om jeg la frem alle fakta jeg hade om når jeg testet positivt, når jeg fikk bekkenløsning (i følge ULtermin FØR unnfangelse) osv og de tok UL av meg. De mente hun hadde det bra og kunne uansett ikke sette i gang den dagen grunnet mange fødsler. Så jeg skulle komme igjen om en uke. Da begynte jeg å gråte og ante ikke min arme råd. Til slutt fant de ut at de kunne sette meg i gang neste dag kl 9. Kl 615 neste dag skulle jeg stå opp for å starte turen til sykehuset, men riene startet av seg selv kl 6.

Huff dette var langt. Sett deg ned og skriv opp alle fakta du har rundt unnfangelse, ev eggløsning og siste mens, testetidspunkt osv så du bygger antakelsene dine på rene fakta. Da er sannsynligheten størst for at du får gehør.

Uansett skal det nok gå bra med babyen din! Lykke til :)

Jepp..både denne ganga og forrige gang. Sist kom mini 8dager før ul-termin. Han var 50cm lang og veide 3310gram (altså,helt normal i vekt og lengde). Denne ganga er mens termin 14januar,men jeg mener at 20januar er mest riktig (ift. at jeg har litt lengre mens.sykluser,er rimelig sikker på når el var, og ift når jeg testet positivt)..tidlig ultralyd sier også 20januar.

Ul-terminen min er 26januar!

Jeg har oul termin den 7 og menstermin den 11. Så det er jo bare noen få dager og den "riktige" veien så er ikke så bekymret.

*sniker fra februar*

Jeg har også stort sprik mellom terminene mine. Min siste mens var 7 april, noe som tilsvarer at min mens-termin er 16 januar ;) UL-terminen ble flyttet til 13 februar, altså hele 4 (!!!!!??) uker.
Selv mener jeg at jeg ligger i midten (har blitt satt 10-14 dager tilbake fra mens-termin ved tidligere svangerskap), og mener da at jeg ligger i måneds-skiftet januar/februar. Var på 3D, og sonografen der mener jeg er i starten av februar, ca 4-5 feb. Det mener også min jm ift magemålet :)

Så, jeg er nedover til sykehuset en gang i mnd fordi jeg ikke slår meg til ro med dems termin. Jeg har alltid hatt regelmessig syklus, og den eneste mnd jeg har hoppet over en mens, så har jeg altså blitt gravid?? :p Derfor følger sykehuset nå med på str på foster, morkakefunksjon, fostervann, og blodgjennomstrømming i navlestrengen :)

Er du usikker, så be de ta en ekstra ul på din termin, for å sjekke alt! Heller en ul for mye, enn en for lite ;)

Lykke til :D

Hei. Jeg har også ett sprik fra mens termin og ul termin. 3 januar e min mens termin, og 13 januar er ul terminen.
Di har målt meg hele veien (jordmor, lege) fra min mens termin 3 januar.
Idag var jeg på samtale med sykehuset, og di har satt opp kontroll time til meg den 3 januar. Og skal sette meg i gang etter den terminen.
Du må ringe inn til føden og spør om du får en jordmor time, å forklar det når du kommer inn, så blir du tatt på alvor og sjekket. Lykke til.

Jeg har også ganske mye forskjell på menstermin og oul-termin. 28.januar er menstermin, og på oul viste det 7.februar. Hadde ul i det vi trodde var uke 8 og 12, og da viste det et foster som var i uke 8 og 12. På "ultralydutskriften" jeg fikk for halvannen mnd siden, stod det 2.feb, men legen som tok den sa at han kun forholdt seg til oul. Jordmor har heldigvis lovet meg en tidligere overtidskontroll hvis det skulle bli det, hun sa at hun ofte stoler mer på mors termin, enn på en "apparat-termin" som hun kalte det. Er 7.feb riktig, så testet jeg positivt 3+3, på ettermiddagsurin, og med en test som ble positiv før jeg var ferdig med å tisse.

Takk for alle svar, dere :) Var hos jordmor i dag og hun sendte brev til sykehuset sånn at jeg skal inn på kontroll der rundt menstermin for ekstra oppfølging :) Da fikk jeg hvertfall roa nerva litt.

Hodet er festa, slimproppen har gått og jeg fikk beskjed for to uler siden at jeg "hvertfall ikke var umoden".. så jordmor trudde kanskje at jeg var så heldig at det kom til å starte av seg selv før de rekker å gjøre noe. Krysser fingrene :D

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Med så stor forskjell ville jeg bedt om vekstestimering i neste uke og krevd å bli igangsatt dersom baby er stor.

Med så stor forskjell ville jeg bedt om vekstestimering i neste uke og krevd å bli igangsatt dersom baby er stor.
Nå har jeg allerede fått estimert vekta hans, og så lenge jeg fulgte kurva mi så skulle han bli rundt 3500... så en stor baby er jeg ikke redd for. Er mest redd for at jeg skal gå så lenge over at morkaka råtner osv :confused: Men hadde ikke gjort noe å bli satt i gang nei. Er veldig lei og veldig klar for å møte lillegutt :)

Hei. Jeg har også ett sprik fra mens termin og ul termin. 3 januar e min mens termin, og 13 januar er ul terminen.
Di har målt meg hele veien (jordmor, lege) fra min mens termin 3 januar.
Idag var jeg på samtale med sykehuset, og di har satt opp kontroll time til meg den 3 januar. Og skal sette meg i gang etter den terminen.
Du må ringe inn til føden og spør om du får en jordmor time, å forklar det når du kommer inn, så blir du tatt på alvor og sjekket. Lykke til.

Jeg fikk snakket med jordmor i dag, og ble glad når jeg hørte det ble tatt veldig seriøst. Hun sendte brev til sykehuset om at jeg måtte på kontroll der rundt mensterminen som er 10, og at de da skulle vurdere videre hva de skulle gjøre :) Da virker det ikke som det er lenge til du får hilse på babyen din, heldiggris :)

Jeg stresset med det selv med siste. Sa fra til jordmor at jeg hadde 100 % oversikt over både mens og EL, hun var VELDIG planlagt :p Hun var enig i at jeg måtte stole på meg selv, det skal jo ikke mange millimeter feilmåling til før en får feil UL. Da ULtermin kom var jeg allerede 13 dager over, så da sendte hun meg til overtidskontroll, ringte legene der nede og sa at jeg måtte settes i gang. Da jeg kom dit mente de selvsagt at ULtermin alltid er rett selv om jeg la frem alle fakta jeg hade om når jeg testet positivt, når jeg fikk bekkenløsning (i følge ULtermin FØR unnfangelse) osv og de tok UL av meg. De mente hun hadde det bra og kunne uansett ikke sette i gang den dagen grunnet mange fødsler. Så jeg skulle komme igjen om en uke. Da begynte jeg å gråte og ante ikke min arme råd. Til slutt fant de ut at de kunne sette meg i gang neste dag kl 9. Kl 615 neste dag skulle jeg stå opp for å starte turen til sykehuset, men riene startet av seg selv kl 6.

Huff dette var langt. Sett deg ned og skriv opp alle fakta du har rundt unnfangelse, ev eggløsning og siste mens, testetidspunkt osv så du bygger antakelsene dine på rene fakta. Da er sannsynligheten størst for at du får gehør.

Uansett skal det nok gå bra med babyen din! Lykke til :)
Er så kjedelig når det faktisk må tårer til for å bli hørt. Tenk bare på de stakkar jentene som drar hjem med halen mellom beina og det faktisk ender dårlig med :confused: Godt å høre at det endte godt for deg. Det beste er jo at kroppen fikser opp selv. Fikk heldigvis jordmor til å sende brev til sykehuset for at jeg skal få skikkelig sjekk rundt mensterminen. Det viktigste for meg er at jeg får sjekka morkaka, fostervann osv. Han er en liten baby så er ikke redd for str, men er jo så mye annet som kan gå galt hvis man går over! Håper bare ting starter av seg selv og at det ikke er så veldig mange dagene til jeg får hilse på lillegutt :p

Nå har jeg allerede fått estimert vekta hans, og så lenge jeg fulgte kurva mi så skulle han bli rundt 3500... så en stor baby er jeg ikke redd for. Er mest redd for at jeg skal gå så lenge over at morkaka råtner osv :confused: Men hadde ikke gjort noe å bli satt i gang nei. Er veldig lei og veldig klar for å møte lillegutt :)
Hvis baby er estimert til 3,5kg ved ul-termin så er det nok den terminen som stemmer. Morkaka råtner ikke. Ingen grunn til å bli satt igang før tiden dersom babyens størrelse tilsier at den ikke er 40 uker enda.

Jeg har bare en uke mellom ul termin og min beregnende termin. (Ikke i forhold til mens, siden den er så uregelmessig, men i forhold til når mannen har vært hjemme. Han er borte to uker , hjemme i 3.) min beregning er jo unøyaktig, og sier jo bare noe om siste mulige unnfangelsesdag. Jeg har lest mye om det, og spurt jordmødre og leger, og ut ifra informasjonen jeg har fått er det er tydeligvis ul-termin som er mest sikker. Svangerskapets lengde er et gjennomsnitt, og barnets vekst sier mer om når babyen kommer enn tiden fra eggløsning. Men jeg kjenner jeg er litt stressa, for jeg er en uke og to dager over ul-termin, og dvs minst to uker og to dager over min beregnende termin....

Er så kjedelig når det faktisk må tårer til for å bli hørt. Tenk bare på de stakkar jentene som drar hjem med halen mellom beina og det faktisk ender dårlig med :confused: Godt å høre at det endte godt for deg. Det beste er jo at kroppen fikser opp selv. Fikk heldigvis jordmor til å sende brev til sykehuset for at jeg skal få skikkelig sjekk rundt mensterminen. Det viktigste for meg er at jeg får sjekka morkaka, fostervann osv. Han er en liten baby så er ikke redd for str, men er jo så mye annet som kan gå galt hvis man går over! Håper bare ting starter av seg selv og at det ikke er så veldig mange dagene til jeg får hilse på lillegutt :p
Han kommer nok snart skal du se :) Jeg var nok litt ekstra stresset siden første fødselen ikke startet av seg selv, så jeg hadde liksom ikke trua på at kroppen visste hva den skulle gjøre ;) Men alt ordnet seg :D

Hei jenter :-) Sniker fra mars..
Jeg var også uenig i UL-termin og krevde vekstkontroll. Kom inn en mnd senere og da endret de faktisk terminen og jeg fikk den datoen jeg selv mente var rett. Målingene på vekstkontroll stemte nøyaktig med 3 tidlige UL.. Stå på ditt du :-) Hos meg skilte det "bare" en uke :-)

Sniker.. Hos meg skilte det ca 2 uker (menstermin rundt 14. og ul 30.) og ingen hørte på meg :p var på kontroll to dager før jeg fødte og de målte henne til 3600. Når hun kom ut to dager etterpå (1 uke over ultermin og 3 uker over min termin) veide hun plutselig 4150 :o .. Men stå på ditt, jeg var nok litt for forsiktig og ble derfor ikke hørt .

Back
Topp