To tette?

Tutta1987

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Er det flere som har/får tette barn?
Hvem tanker har dere rundt det? At babyen skal bli store søsken? Sjalusi? Tiden før og etter? Barnehage på den eldste?

Vi har en på 13, ei på 9 1/2 og en snuppe på snart 13mnd. Hun er 20mnd når nestemann kommer.

Og når kom magen deres med nr 2 tette eller nr 3 svangerskap?
 
Får to tette.:)
Han blir rundt 18 mnd når nestemann kommer.
Han skal starte i barnehagen i august, men da gå 3 dager i uken. Blir nok til jeg leverer sent og henter tidlig.
Tenker at det ville vært for travelt å ha begge hjemme fulltid. Og godt å ha muligheten til å hente meg inn litt. Mannen har reisejobb, så er alene om ansvaret stort sett.
 
Sniker litt :) Her blir det også to tette, blir ca 15-16 mnd mellom. Kommer til å ha minstemann hjemme sammen med oss. Må kjøpe søskenvogn da, skal dere ha det? Ellers har vi det meste siden mini kunn er 8 mnd.
 
Blir to tette her og. Hvis vi er heldige og minstemann kommer til termin er storebror 13 måneder da, men jeg forventer prematur fødsel denne gangen og, så aldersforskjellen kan fort blir mindre ja. Vi tenkte å søke barnehageplass for han 2 dager per uke fra august av. Både for at babyen skal få egentid og at storebror har behov for annen stimulering enn jeg klarer å gi med baby hjemme. Han er veldig glad i å være sosial og i andre barn, så vi tror det er det beste for han (og oss). Rart å tenke på at den lille, store babyen min skal blir storebror:) Må kjøpe søskenvogn vi og, men venter til etter OUL så vi vet at det mest sannsynlig går bra. Er alltid engstelig for at noe skal gå galt.
 
Får to tette.:)
Han blir rundt 18 mnd når nestemann kommer.
Han skal starte i barnehagen i august, men da gå 3 dager i uken. Blir nok til jeg leverer sent og henter tidlig.
Tenker at det ville vært for travelt å ha begge hjemme fulltid. Og godt å ha muligheten til å hente meg inn litt. Mannen har reisejobb, så er alene om ansvaret stort sett.
Har du tenkt å søke kontantstøtte for de andre to dagene? Er det noen grunn til at du velger akkurat tre dager per uke? Vi tenkte på to, men har jo ingen erfaring med dette, så kanskje det er bedre å ha mulighet for tre? Tja.. mye å tenke på gitt.
 
Har du tenkt å søke kontantstøtte for de andre to dagene? Er det noen grunn til at du velger akkurat tre dager per uke? Vi tenkte på to, men har jo ingen erfaring med dette, så kanskje det er bedre å ha mulighet for tre? Tja.. mye å tenke på gitt.

Har snakket med venninner(som har flere barn) , og de sa at for hans egen del var det best med 3 dager. Slik han er der ofte nok til å bli trygg i omgivelsene, trygg på personalet og ofte nok til å få seg noen venner.
Så da tenkte jeg at de hadde rett i det. Da jeg planlegger å levere sent og hente tidlig blir det ikke allverdens tid med 3 dager, egentlig. Ca 15 timer i uken. Skal innrømme at jeg tenkte på 2 dager selv i starten.

Tenker kontantstøtte ja, de dagene han er hjemme. Må jo søke om alt vi kan få, vi har jo betalt skatt i flere år. :p Så da er det kjekt med litt goder og. (søker kontantstøtte så fort han blir 1 år, da jeg går hjemme med han til han starter i barnehagen.)

Er ikke så lett dette egentlig. :rolleyes:
 
Sniker litt :) Her blir det også to tette, blir ca 15-16 mnd mellom. Kommer til å ha minstemann hjemme sammen med oss. Må kjøpe søskenvogn da, skal dere ha det? Ellers har vi det meste siden mini kunn er 8 mnd.

Tenker at vi må ha søskenvogn. går tur med hund hver dag, så må ha muligheten til å ha begge med meg :)
Venter også etter oul før vi kjøper, men er usikker på hvilken. Har du vært ute å sett på vogner? :)

Har letet litt etter tester av søskenvogner, men finner ikke mye info gitt.
 
Tenker at vi må ha søskenvogn. går tur med hund hver dag, så må ha muligheten til å ha begge med meg :)
Venter også etter oul før vi kjøper, men er usikker på hvilken. Har du vært ute å sett på vogner? :)

Har letet litt etter tester av søskenvogner, men finner ikke mye info gitt.
Har sett på Emmaljunga viking sin søskenvogn, tror egentlig det blir den. Liker fasongen og at den er såpass smal at den går inn alle vanlige dører.

Har du sett på noen?
 
Følger denne. Blir baby når eldste er ca 18-19 mnd. Er det noen hendig søskenvogn der største kan sitte og lille kan ligge? Blir jo over vinteren før minste kan sitte særlig i vogna. Har sett en del slike vogner som kan legges ned i måten liggestilling,og det skulle vel i teorien fungere bra for den minste for å trille eldste til og fra barnehage - Men de vognene er kanskje litt store,og aldeles ikke laget for så små mennesker? Vil helst ikke bytte søskenvogn underveis da.
 
Følger denne. Blir baby når eldste er ca 18-19 mnd. Er det noen hendig søskenvogn der største kan sitte og lille kan ligge? Blir jo over vinteren før minste kan sitte særlig i vogna. Har sett en del slike vogner som kan legges ned i måten liggestilling,og det skulle vel i teorien fungere bra for den minste for å trille eldste til og fra barnehage - Men de vognene er kanskje litt store,og aldeles ikke laget for så små mennesker? Vil helst ikke bytte søskenvogn underveis da.
Med bugaboo donkey kan du ha bag og sittedel, du kan velge om du vil ha begge mot deg eller eldste ut mot verden. Når eldste er i bhg/du bare er ute med en unge kan du enkelt lage den om til enkelvogn.
 
Med bugaboo donkey kan du ha bag og sittedel, du kan velge om du vil ha begge mot deg eller eldste ut mot verden. Når eldste er i bhg/du bare er ute med en unge kan du enkelt lage den om til enkelvogn.
Det er veldig lurt! Er den veldig bred? Og funker noe sånt om vinteren i snø?
 
Det er veldig lurt! Er den veldig bred? Og funker noe sånt om vinteren i snø?
Når du bare har ett barn oppi, er den ikke bredere enn andre vogner. Når den er utslått som søskenvogn er den litt bredere, men veldig bred er den ikke. Smalere enn en vanlig tvillingvogn. Den har ganske store hjul og forhjulene kan låses, og da går det ganske greit på snø også.
 
Når du bare har ett barn oppi, er den ikke bredere enn andre vogner. Når den er utslått som søskenvogn er den litt bredere, men veldig bred er den ikke. Smalere enn en vanlig tvillingvogn. Den har ganske store hjul og forhjulene kan låses, og da går det ganske greit på snø også.
Den virker veldig lur, men det var en fin pris på den også. Er bagen stor nok så den lille kam bruke den lenge?
 
Er det flere som har/får tette barn?
Hvem tanker har dere rundt det? At babyen skal bli store søsken? Sjalusi? Tiden før og etter? Barnehage på den eldste?

Vi har en på 13, ei på 9 1/2 og en snuppe på snart 13mnd. Hun er 20mnd når nestemann kommer.

Og når kom magen deres med nr 2 tette eller nr 3 svangerskap?
Forøvrig for å svare på det du egentlig spør om...:p Er litt redd for at et blir mye forandringer for sønnen min. Det blir et søsken og barnehagestart nesten samtidig. Har allerede begynt å tenke på feks å være flink å involvere han ved amming feks. At han og kg kan lese bok samtidig som den minste spiser. Samboer jobber turnus,så når de to pappaukene etter fødsel er brukt så blir det vel en del kvelder alene med de to. Tenker den første tida blir mest krevende, når vi alle er blitt vante så vil det gå seg til. Er veldig opptatt av at største ikke skal føle seg tilsidesatt,men involvert. Samtidig må også minste få oppmerksomhet alene. Det blir en balansegang,og som nok blir lettere senere når de blir mer på samme nivå. Jeg gleder meg noe utrolig til dette.

Eldste skal gå i barnehage,men tenker at det vil bli kortere dager på han så lenge vi er hjemme med minste. Så kan overgangen for han bli mildere, og mer tid i hverdagen til kos og ro siden jeg feks kan ordne klar middag på forhånd osv. Samtidig får minste en del alenetid med oss. Mye å tenke på, men er sikker på det går bra. Innrømmer likevel at jeg tenker mye på dette,at begge barna må vite at de er enormt høyt ønsket.
 
Den virker veldig lur, men det var en fin pris på den også. Er bagen stor nok så den lille kam bruke den lenge?
Ja, den kan brukes lenge! I de fleste tilfeller blir den bytta ut fordi ungen ikke vil ligge nede lenger.

Den er pricy ja!
 
Ja, den kan brukes lenge! I de fleste tilfeller blir den bytta ut fordi ungen ikke vil ligge nede lenger.

Den er pricy ja!
Så med anna vogn at han vokste ut av bagen rundt 6-7 mnd gammel, han ble litt lang for bagen. Men da er det fint med ei vogn som har nesten full liggestilling eller sånn nesten liggende. Akk. Får vinne i Lotto. Men den vogna var virkelig veldig kjekk og fin.
 
Så med anna vogn at han vokste ut av bagen rundt 6-7 mnd gammel, han ble litt lang for bagen. Men da er det fint med ei vogn som har nesten full liggestilling eller sånn nesten liggende. Akk. Får vinne i Lotto. Men den vogna var virkelig veldig kjekk og fin.
Jeg bytta til sittedel da småen var ca 7-8 mnd. Da var han lei av å ligge, og hadde vært det en god stund. Jeg har bugaboo buffalo da, og den bagen er litt større, men jeg hadde fremdeles MYE å gå på.
 
Har snakket med venninner(som har flere barn) , og de sa at for hans egen del var det best med 3 dager. Slik han er der ofte nok til å bli trygg i omgivelsene, trygg på personalet og ofte nok til å få seg noen venner.
Så da tenkte jeg at de hadde rett i det. Da jeg planlegger å levere sent og hente tidlig blir det ikke allverdens tid med 3 dager, egentlig. Ca 15 timer i uken. Skal innrømme at jeg tenkte på 2 dager selv i starten.

Tenker kontantstøtte ja, de dagene han er hjemme. Må jo søke om alt vi kan få, vi har jo betalt skatt i flere år. :p Så da er det kjekt med litt goder og. (søker kontantstøtte så fort han blir 1 år, da jeg går hjemme med han til han starter i barnehagen.)

Er ikke så lett dette egentlig. :rolleyes:
Ja, du har nok rett i det med at to dager er for lite. Vi var på besøk i den ene aktuelle barnehagen i dag og de sa at de anbefalte at barnet heller hadde fulltidsplass og at dagene ble kortere nettopp pga det du sier med at barnet skal føle trygghet. Jeg synes for vår del at det blir for mye, men vi tenker nå også på tre dager, kanskje fire. Har ikke så mye tid å tenke på for fristen er 1. februar her... Jeg er i utgangspunktet ingen tilhenger av kontantstøtte, tror det virker mot sin hensikt med integreringen og alt det der, men når det en gang finnes er det greit å søke om det man har rett på:)
 
Back
Topp