To tette, erfaringer?

Spirevippen

Betatt av forumet
Julilykke 2023
Hei!

Jeg er mamma til en gutt på bare 7 månder, har gått på p-piller men samtidig klart å bli gravid igjen. det vil da bli ca 14 månder mellom barna mine.

Dette var ikke planlagt og kom VELDIG uforventet, da mensen ikke kom fikk jeg en veldig svak positiv test. Tok to til der en viste svak positiv og en var negativ. Jeg tok derfor en digital test samme ettermiddag, og denne viste gravid 1-2 uker.

Hvilke erfaringer har dere med tette barn? Vil jo få to under to år. ❤️

Gratulerer med ny svangerskap. Sikkert sjokk for det men oxå koselig med tette barn.
Det er 21 måned mellom min eldste og mellomste. Jeg kan si at det blir selvfølgelig litt travelt men oxå veldig koselig. Du kommer in i rutiner.
Nå vet jeg ikke om din eldste skall begynne i bhg? Min eldste var hjemme og det var dager jeg hadde trengt en pause ja.

19 mnd mellom mine, og nå er de 3 og 4,5 år. Det er veldig fint, men var også krevende da de var helt små. Grunnen er at eldste da var så liten at å dele særlig mamma var litt vanskelig. Men det gikk seg til utrolig fort. Ellers mer sykdom på yngste som baby da storebror hadde begynt i bhg og tok med masse sykdommer hjem. Alt i alt, ville ikke hatt det annerledes. De vokser fort og den heftigste perioden går over også. Vi valgte jo dette selv siden vi ønsket to tette, men det kommer å gå fint. De blir veldig nære, og er veldig glade i hverandre. :-)

Fikk 3 barn på 3 år. Veldig hektisk de første årene, men nå som eldste har begynt på skolen og alle tre kan leke sammen/delta i samme aktivitet går det mye bedre. Vil absolutt anbefale barnehage på eldstemann. Trenger ikke å ha lange dager, men du vil mest sannsynlig ha mer enn nok med å ivare ta babyen og deg selv at det å skulle dekke behovene til eldstemann kan bli litt i overkant. Rutiner gjør også hverdagen endel enklere. Mye lettere for eldstemann å eks vente på tur når det er en del av den daglige rutinen. Det er ikke lett å forberede en så luten på at det skal komme en baby som trenger mye fra mamma og pappa. Det å sette av egentid til eldstemann er viktig for å unngå sjalusi og for å ivareta behovet barnet har for å bli sett og hørt. Her satte jeg av minimum 30 min hver dag.

Det å få tette barn er ikke for alle, men vi er veldig fornøyd med det. Barna følger hverandre og er veldig nære hverandre. Det gjør også jobben for oss voksne litt mindre når de alltid har minst en å leke med.

Gratulerer med ny svangerskap. Sikkert sjokk for det men oxå koselig med tette barn.
Det er 21 måned mellom min eldste og mellomste. Jeg kan si at det blir selvfølgelig litt travelt men oxå veldig koselig. Du kommer in i rutiner.
Nå vet jeg ikke om din eldste skall begynne i bhg? Min eldste var hjemme og det var dager jeg hadde trengt en pause ja.
Tusen takk! Det er et sjokk, og det har ikke gått helt opp for meg samtidig er den lille spiren veldig velkommen ❤️

Vi har fått avslag på barnehageplass fra etter jul da han er født moen få dager for sendt til å komme med på det opptaket.. ventelisten er lang så det blir nok noen måneder hjemme med begge to før største starter i barnehagen

19 mnd mellom mine, og nå er de 3 og 4,5 år. Det er veldig fint, men var også krevende da de var helt små. Grunnen er at eldste da var så liten at å dele særlig mamma var litt vanskelig. Men det gikk seg til utrolig fort. Ellers mer sykdom på yngste som baby da storebror hadde begynt i bhg og tok med masse sykdommer hjem. Alt i alt, ville ikke hatt det annerledes. De vokser fort og den heftigste perioden går over også. Vi valgte jo dette selv siden vi ønsket to tette, men det kommer å gå fint. De blir veldig nære, og er veldig glade i hverandre. :)
Jeg har alltid tenkt at jeg villa ha to tette, men tenkte å vente med prøving til minste var verfall året, men selv om det ikke var helt planlagt er jo barn og ikke minst å kunne få barn en velsignelse! ❤️

Må nok bare fokusere på at det går bra og at det vil gå seg til om storebror syns det er litt vanskelig til å begynne med! Akkurat nå er vi i en dårlig søvnperiode og det virker kanskje litt tyngere med to så tette akkurat nå, men det vil nok gå seg til når storebror har passert året (håper jeg ) ❤️ Håper virkelig de får et godt og nært forhold til hverandre og tror de vil få mye glede av hverandre i oppveksten!

Fikk 3 barn på 3 år. Veldig hektisk de første årene, men nå som eldste har begynt på skolen og alle tre kan leke sammen/delta i samme aktivitet går det mye bedre. Vil absolutt anbefale barnehage på eldstemann. Trenger ikke å ha lange dager, men du vil mest sannsynlig ha mer enn nok med å ivare ta babyen og deg selv at det å skulle dekke behovene til eldstemann kan bli litt i overkant. Rutiner gjør også hverdagen endel enklere. Mye lettere for eldstemann å eks vente på tur når det er en del av den daglige rutinen. Det er ikke lett å forberede en så luten på at det skal komme en baby som trenger mye fra mamma og pappa. Det å sette av egentid til eldstemann er viktig for å unngå sjalusi og for å ivareta behovet barnet har for å bli sett og hørt. Her satte jeg av minimum 30 min hver dag.

Det å få tette barn er ikke for alle, men vi er veldig fornøyd med det. Barna følger hverandre og er veldig nære hverandre. Det gjør også jobben for oss voksne litt mindre når de alltid har minst en å leke med.
Det er godt å høre at dere har god erfaring med det! Jeg ville ha tette barn men trodde ikke jeg skulle bli gravid så fort

Høres veldig lurt ut å ha faste rutiner og egentid med barna hver dag, jeg vil jo ikke at største skal føle seg tilsidesatt selv om det er en til å dele mamma og pappa med!

Vi har dessverre fått avslag på barnehageplass da han var født noen dager for sent til å komme med på opptaket, men håper det blir plass etterhvert! Om ikke håper jeg kan får plass fra august ikke bare for min del, men også hans da han er veldig sosial ❤️

Jeg har alltid tenkt at jeg villa ha to tette, men tenkte å vente med prøving til minste var verfall året, men selv om det ikke var helt planlagt er jo barn og ikke minst å kunne få barn en velsignelse! ❤️

Må nok bare fokusere på at det går bra og at det vil gå seg til om storebror syns det er litt vanskelig til å begynne med! Akkurat nå er vi i en dårlig søvnperiode og det virker kanskje litt tyngere med to så tette akkurat nå, men det vil nok gå seg til når storebror har passert året (håper jeg ) ❤️ Håper virkelig de får et godt og nært forhold til hverandre og tror de vil få mye glede av hverandre i oppveksten!
Da jeg kom hjem fra sykehuset med nr to, var storebror veldig spent. Om natta har han samsovet med oss etter den der søvnregresjonen da han var 10-11 mnd gammel. Første natta hjemme måtte jeg amme minste, og da han han rundt halsen og gråt "mamma, mamma ". Begynte akkurat å revurdere samsoving med han, men uten kapasitet til å gjøre noe med det. Noen dager senere var det ok, han sov videre om jeg ammet minste. Bare for å vise, det er tøft å stå i det akkurat da men det forandrer seg veldig fort! Det går seg til. Det var også litt tøft med sykdom hos eldste med baby hjemme, han ble mye mer mammadalt da og da ble det vanskelig. Han har vært glad i henne og likt henne siden første stund, og har ville leke med henne siden hun ble mer våken og ga respons.

Det kommer å gå bra, og det går seg til fortere enn man aner. Føles lenge der ig da, men når man ser tilbake ser man at mange ting ikke sto på så veldig lenge. Sørg for nok søvn på dere voksne, og husk at alt er en fase som snart går over, og så kommet nye faser.

Jeg har oxå 3 tette. Født september 12.juni 14 og april 2016. Søren det var travelt når de var mindre.

Leste en artikkel om det, de kalte det pseudotvillinger, sto at det var verst om den eldste var gutt og yngste jente, da jentene ble fortere modne og klarer fortere ting som å kle seg selv. Satser da var skadelig for barnet om det fikk høre, se så flink lillesøster er, dette må du og klare, du som er eldst. Iallefall veldig greit å være obs på:)

Leste en artikkel om det, de kalte det pseudotvillinger, sto at det var verst om den eldste var gutt og yngste jente, da jentene ble fortere modne og klarer fortere ting som å kle seg selv. Satser da var skadelig for barnet om det fikk høre, se så flink lillesøster er, dette må du og klare, du som er eldst. Iallefall veldig greit å være obs på:)
Her er de veldig like i utvikling, så søster er ikke flinkere enn bror. Men helt riktig som du sier forsåvidt uten to tette, at man ikke må sammenligne barna og aldri drive slike teknikker som du beskriver. Er hele tiden bevisst at vi ikke fremhever den ene på bekostning av den andre.

her er eldste mann gutt og ikke hatt problemer med det her. Tror det handler mer om at man ikke skal sammenlikne barna enn hvilke kjønn som er eldst

her er eldste mann gutt og ikke hatt problemer med det her. Tror det handler mer om at man ikke skal sammenlikne barna enn hvilke kjønn som er eldst
Ja, det var det som var poenget mitt(og artikkelens), kanskje det ikke kom tidlig nok frem :hilarious:

Ingen erfaring selv da jeg venter mitt første barn nå. MEN er vokst opp med en søster som er 19mnd yngre enn meg. Og vi har et veldig nært og tett bånd. Hadde alltid hverandre i oppveksten. Det ble feks aldri kjedelig på familieferier. Så fra barnets ståsted anbefaler jeg det varmt.

Travelt. :p Her var det ganske slitsomt da minste var under 6 mnd, men vi var sånn passe uheldig med pandemi, ikke barnehageplass til eldstemann, og en mann som var en av de som ikke hadde hjemmekontor. :wtf: Vi har og veldig lite familie og nettverk her, og det kjente jeg endel på som ble isolert hjemme med to små, og alle tilbud stengte pga covid-19. Men det gikk da greit, og selv om det er tungt og slitsomt så merker jeg nå at det er helt supert med to som er så jevne og stort sett leker godt i lag (og har noen å øve seg på å krangle med :bag:). Yngste sleit med kveldsuro og var hakket mindre sovebaby enn eldste, men slapp heldigvis to stk som våkna om natta. Det har vi først hatt siste månedene når yngste straks er 3 og eldste er straks 4,5.

Jeg som hadde lyst på 3 stk er forøvrig kurert for det i øyeblikket. Ikke baby og toddler-tiden som har ført til det, men treårsalderen (og den perioden ble jo veldig lang, når eldste har roa litt ned på å sjekke om grensene er de samme hver dag, så har yngste begynt for fullt :wacky::hilarious:).

Back
Topp