Tispe eller hanne

Camillas

Elsker forumet
Vi har en hann hund nå og trives godt med det, men har kastrert den siden han hadde endel markerings behov.

Neste gang vurderer vi å kjøpe tispe, mest sannsynelig Boxer tispe.

Har hørt at mange tisper kan være grettene, noen som har noen erfaringer?

ORIGINAL: chantonet

da har du hørt rett, de er ofte snerpete. gneldrer mer, og har mindre tolerans overfor anddre hunder, spes. ved løpetid som forøvrig er noe herk.
jeg pleier å si at om du skal ha en hund så kjøp en hannhund, de er de mindre trøbbel med, og mere gøy med.

men siden du har hannhund fra før ville jeg kjøpt tispe. ihvertfall siden dere kastrerte boxeren pga markeringsbehov.

går kanskje litt mot meg selv her...[8D]

Hannhunden vår er ikke Boxer, han er Amerikansk Akita, er utrolig glad i han og fin rase på mange måter, men ønsker en litt mer lærervillig og leken hund og en som er glad i barn. Vår er glad i datteren vår og barna i familien, men absolutt ikke ukjente barn.
Tenker litt på i fremtiden når datteren vår skal ha med venner hjem, vil ikke ha en som er grinete på dem [&:]
Venter nok med ny hund til Bamse ikke lever lenger evt når han er gammel. Holder med en hund, visst ikke vi vinner i lotto og kjøper stooort hus da [:)]

Jeg har både hanne og tispe... tispa er knall go, men veldig sånn høy på pæra[8D] hannen markerer og er helt bananas og hyler og skriker for den minste ting[8|] Neste gang går jeg for bare tisper.. og hannen skal kastreres[:)] ..Men er jo veldig gla i hannen også da[;)]

Tanta mi har en boxer tispe, hun er kjempe lydig og veldig snill[:)]

ORIGINAL: Beautiful Nightmare

Jeg har både hanne og tispe... tispa er knall go, men veldig sånn høy på pæra[8D] hannen markerer og er helt bananas og hyler og skriker for den minste ting[8|] Neste gang går jeg for bare tisper.. og hannen skal kastreres[:)] ..Men er jo veldig gla i hannen også da[;)]

Tanta mi har en boxer tispe, hun er kjempe lydig og veldig snill[:)]

Så ALLE tisper er ikke sære altså.... det er bra!!!
Høy på pære er jo ikke så ille [:'(]
Hvilken rase har du?

Flere erfaringer taes gladlig i mot [:)]

Kommer helt ann på rase, gemytt osv osv.

Alltid trivdes best med tisper jeg egentlig... Men har hatt helt ukompliserte hanner også. Men har hatt litt slit med når det har vært løpetid i området også... da kan hanner blokke helt ut, selv om de er kastrert også.
Så.... det kommer veldig ann på. Mine tisper har aldri vært verken snerpete, gneldrete eller vanskelige på noen som helst måte. Verken store hunder eller små hunder....

har mindre tolerans overfor anddre hunder

dette har jeg absolutt ingen opplevelse med tisper ihvertfall. Er oftere hanner ikke takler å omgås andre hanner f.eks... enn at det er et problem med tisper. Men man kan også få tisper som dominerer andre hunder kraftig... men dette skjer også med hanner...

Så her kommer det jeg åpnet med... at det kommer ann på gemytt, rase... og også om hunden er dominant eller ikke.

Jeg har jente hund, og hun er bare helt super![:D]
Var veldig lett å lære opp, stikker veldig skjelden av og er heller ikke noe vanskelig når hun har løpetid.
Mitt inntrykk er at tispene er lettere å ha med å gjøre, men de har jo selvfølgelig egen personlighet som meg og deg så jeg tror du bare må prøve å se ann hunden.
Også har det jo veldig mye å si hvordan du oppdrar den[;)]

Hmmm....

Noen som har spes. erfaring blandt boxer tisper da? Siden det er det jeg tror jeg kommer til å ende opp med, Boxeren virker jo godlynnet og snill fra det jeg har hørt og lest iallefall.

ORIGINAL: iQra

Jeg har jente hund, og hun er bare helt super![:D]
Var veldig lett å lære opp, stikker veldig skjelden av og er heller ikke noe vanskelig når hun har løpetid.
Mitt inntrykk er at tispene er lettere å ha med å gjøre, men de har jo selvfølgelig egen personlighet som meg og deg så jeg tror du bare må prøve å se ann hunden.
Også har det jo veldig mye å si hvordan du oppdrar den[;)]

Den skal få god oppdragelse [:)] i våre øyne iallefall, er jo så mange meninger med hund hi hi.
Jeg går på kurs for hver hund jeg får, starter alltid på valpekurs når jeg får en ny hund, selvom jeg har gått på det fler ganger før og går videre på hverdagslydighet. Akitaen som vi har nå er grei å ha i hus, men "lukker" ører når det er noe interressant ute på tur, hjelper ikke om man har en supergod godis i lomma [;)]
Man lærer stadig noe nytt!!!

Har man tispe har man som regel løpetid 2 ganger i året, har man en ukastrert hannhund har man løpetid hele tia. Det er alltid noen tisper i nærheten med løpetid. Schæfern til mamma er helt på bærtur nå, han piper, tusler og uler. Vil være ute når han er inne og omvendt. 800 meter til tispa med løpetid, men hun driver jo å markerer i hele nabolaget.

Ja tispene har det ikke alltid greit under løpetia, mi fikk sterke innbildt etter hver, men vi har nå valgt å sterilisere og har nå fått en ny hund.

Med rett miljøtrening tror jeg begged deler går greit med begge kjønn.. Men der det ikke går opplever jeg konflikt mellom tisper som med jenter flest. Grinete, men thats it. Med 2 mannfolk i tottene på hverandre blir det ofte mer fysisk.

Jeg har ikke hatt mange hannhunder selv, men jeg har inntrykk av at man da må være mer konsekvent under puberteten og de ulike "trassalderene", for å beholde lederplassen.

ORIGINAL: Camillas

da har du hørt rett, de er ofte snerpete. gneldrer mer, og har mindre tolerans overfor anddre hunder, spes. ved løpetid som forøvrig er noe herk.
jeg pleier å si at om du skal ha en hund så kjøp en hannhund, de er de mindre trøbbel med, og mere gøy med.

men siden du har hannhund fra før ville jeg kjøpt tispe. ihvertfall siden dere kastrerte boxeren pga markeringsbehov.

går kanskje litt mot meg selv her...[8D]

Hannhunden vår er ikke Boxer, han er Amerikansk Akita, er utrolig glad i han og fin rase på mange måter, men ønsker en litt mer lærervillig og leken hund og en som er glad i barn. Vår er glad i datteren vår og barna i familien, men absolutt ikke ukjente barn.
Tenker litt på i fremtiden når datteren vår skal ha med venner hjem, vil ikke ha en som er grinete på dem [&:]
Venter nok med ny hund til Bamse ikke lever lenger evt når han er gammel. Holder med en hund, visst ikke vi vinner i lotto og kjøper stooort hus da [:)]

øynene mine leste boxer hann, sorry. men har ikke noe å si da....

jeg liker boxere, men ville ikke hatt det selv da. men de jeg kjenner er kjempetrivelige. kjenner en hannhund og flere tisper men er ikke særlig stor forskjell på de syns jeg. selv om de sikkert etter regelen er likt som de andre.

He he ikke så nøye det... så jeg ikke hadde skrevet rase på hva vi hadde.
Man bør like en aktiv hund om man skal ha Boxer har jeg skjønt og det vil vi jo da, men om de er kjent for å være snerpete så får vi se. Skal høre litt rundt ( vet at du ikke har sagt at Boxer tisper er det altså, skjønner du mener tisper generelt ). [:)]

ORIGINAL: Virra

Har man tispe har man som regel løpetid 2 ganger i året, har man en ukastrert hannhund har man løpetid hele tia. Det er alltid noen tisper i nærheten med løpetid. Schæfern til mamma er helt på bærtur nå, han piper, tusler og uler. Vil være ute når han er inne og omvendt. 800 meter til tispa med løpetid, men hun driver jo å markerer i hele nabolaget.

Ja tispene har det ikke alltid greit under løpetia, mi fikk sterke innbildt etter hver, men vi har nå valgt å sterilisere og har nå fått en ny hund.

Med rett miljøtrening tror jeg begged deler går greit med begge kjønn.. Men der det ikke går opplever jeg konflikt mellom tisper som med jenter flest. Grinete, men thats it. Med 2 mannfolk i tottene på hverandre blir det ofte mer fysisk.

Jeg har ikke hatt mange hannhunder selv, men jeg har inntrykk av at man da må være mer konsekvent under puberteten og de ulike "trassalderene", for å beholde lederplassen.

Litt snn jeg har sett det for meg ogs egentlig...

Boxere kan være litt sinte ja. Har boxertispe og hun er ikke spesielt glad i andre tisper, for å si det mildt. Men snerpete og gretten er hun i alle fall ikke! Verdens gladeste hund! Hannhundene i boxer er kjent for å kunne bli hissige mot hunder av samme kjønn. Sosialisering når de er valp er kjempeviktig. Når det gjelder boxere, hadde jeg uten tvil valgt tispe (for det har jeg jo valgt for meg selv[:D]). hannene blir store og VELDIG sterke. Min boxertispe er sterkere enn alle schafertisper vi har møtt... Det er bare muskler og pels på boxere.

Men det gjelder kun andre hunder. Mot mennesker er hun den mest fantastiske hunden i hele verden! Kan anbefale boxer av hele mitt hjerte, og det vet jeg at andre også kan. vær sikker på at de er formidlet gjennom valpeformidlingen i norsk boxerklubb. Da slipper du å få hund med arevanlegg.

Du kan finne godkjente hunder (og hunder med anmerkninger) på www.norskboxerklubb.no

Vi har ei tispe, hun finnes ikke gretten hvertfall. [:)] Blid og glad som dagen er lang, men litt nedfor om det blir lite turgåing og aktivitet. Det ville jo en hannhund blitt og. [;)]

Jeg har aldri hatt tispe før.. men har venner som har det.. de fleste faktisk.. og de er ofte litt særere.. flere av de tåler ikke valper.. litt snerpte..

Jeg har hannhund nå.. og skal aldri ha det igjen! hehe.. jeg synes hannhunder kan være slitsomme

ORIGINAL: Fru Riskorn

Boxere kan være litt sinte ja. Har boxertispe og hun er ikke spesielt glad i andre tisper, for å si det mildt. Men snerpete og gretten er hun i alle fall ikke! Verdens gladeste hund! Hannhundene i boxer er kjent for å kunne bli hissige mot hunder av samme kjønn. Sosialisering når de er valp er kjempeviktig. Når det gjelder boxere, hadde jeg uten tvil valgt tispe (for det har jeg jo valgt for meg selv[:D]). hannene blir store og VELDIG sterke. Min boxertispe er sterkere enn alle schafertisper vi har møtt... Det er bare muskler og pels på boxere.

Men det gjelder kun andre hunder. Mot mennesker er hun den mest fantastiske hunden i hele verden! Kan anbefale boxer av hele mitt hjerte, og det vet jeg at andre også kan. vær sikker på at de er formidlet gjennom valpeformidlingen i norsk boxerklubb. Da slipper du å få hund med arevanlegg.

Du kan finne godkjente hunder (og hunder med anmerkninger) på www.norskboxerklubb.no

Oj takk [:)] den kombinasjons listen er jo topp da!!! Den er grei å titte igjennom.
Jeg har blitt anbefalt Head on Boxers av en venninne, de stod ikke på noen av listene nå. Men er noen år til vi skal ha en da ( tror jeg ... [;)]) så
får se igjennom listen da også.

Vi har tispe. Alltid hatt, og om jeg skal ha hund senere igjen så skal jeg ha tispe igjen.

Trives best med det (vi har hatt flere raser).

"lillesøss" er tispe, hun er 11 år nå da, alltid vært en smule sær egentlig. Veldig dominant, men ikke akkurat aggressiv heller, mer sånn streng mot andre hunder. Hannhunder kan hun tålerere men går dårlig med andre tisper. Hun ble angrepet av ei annen tispe når hun var rundt 2 år gammel, begge måtte til dyrlegen å få behandlet sår etter på.[>:]

Men hun er sånn at når vi går tur, så bryr hun seg fint lite om andre mennesker og dyr med mindre de viser en liten interesse for henne da. Hun bare ser på de og går videre på turen sin, samme om det er en hund, menneske, sau eller hest, hun er på tur så hun har ikke tid til å stoppe å hilse på. Dette er ikke noe hun er dressert til, hun er bare sånn.[8|]

Hun er også veldig sta og egenrådig, å presse henne til noe er som å be om at hun ikke kommer til å lyde, mer som en katt, er bare postiv forsterking, masse ros og oppmuntring som egentlig hjelper, maser du så lukker hun ørene og går og finner på noe annet.[:D]

Men til gjenngeld så er hun tvers i gjennom god, snill og tålmodig og veldig glad i å få kos, da helst ligge på fanget. Hun er av rasen toller, og de er som kjent skikkelige sofagriser, eller de fleste hunder er det da, men tolleren er litt ekstrem der da.[8D]
Selv om hun er 11 år gammel, så elsker hun å leke med oss, så leken har hun vært hele veien, eller hun liker ikke å leke med hunder da.

Aldri sett henne vise noe som helst tegn på sinne mot mennesker, oppgitthet ja, men da trekker hun seg heller unna, eller ser bedende på pappa eller meg om hjelp, hun bruker mye dempende signaler mot mennesker.

Men skulle jeg hatt hund, så hadde jeg nok selv valgt hannhund. Har ikke helt fått satt fingeren på det, men syns de er lettere å ha med å gjøre.[:)]

Back
Topp