Tips?

Fia1985

Flørter med forumet
Vi har vært på 3-mnd kontroll i dag.
Vekt og lengde ved fødsel (gutt): 4434 og 54.

Vekt og lengde nå: 6390 og 65,5.

Lang og slank, og hs mente han skulle lagt på seg mer. Er forsåvidt enig i det når jeg ser her hva andre babyer har lagt på seg til 3-mnd kontrollen.

Hun foreslo å enten gi noe tillegg eller å vekke på natten.

Nå spiser han i gjennomsnitt annenhver time gjennom hele dagen (foruten om ved den lengste soveperioden hvor det går max tre timer). På natten er den første soveperioden fra 4-6 timer og den neste 2,5-3,5 timer.

Han har sovet godt siden fødselen og jeg er litt redd for å ødelegge dette dersom jeg begynner å vekke.

Noen som har erfaring med å vekke på natta og om det ødela søvnmønsteret?

Burde jeg gi tillegg eller evt amme enda oftere gjennom dagen?

Kan legge til at han er en frisk og aktiv gutt, ingenting å si på allmenntilstanden:)
 
Vanskelig spørsmål! Helsesøster burde jo vite hva hun snakker om. Men samtidig er jeg enig med deg, at det er litt dumt å begynne å klusse med nattesøvnen. Han har jo lagt på seg gjennomsnittlig 163gram i uken? Hvis han er 12 uker? Er ikke det innafor? Trodde de skulle ligge på seg fra 150 - 250 gram.

Og så lenge han er en blid og fornøyd gutt, som er våken og med når han har våkentiden sin. Sover godt og spiser ca annenhver time på dagen. Da tror ikke jeg at jeg hadde stresser helt med det enda. De vokser jo i rykk og napp. Og jeg er ingen helsesøster da, men jeg tror de fleste barn styrer det der fint selv og at han vil eventuelt legge mer på seg senere :) Du kan jo heller ligge inn noen ekstra målinger på helsestasjonen og følge litt med på vekter fremover? :)
 
Jeg ville ikke gjort noe med det så lenge han ser fornøyd og frisk ut! Har aldri vekt min på natten om han sover. Ville ikke avbrutt søvnen hans. Om han sover godt han han vel heller ikke behov for mer mat?..
Ville som "Jiffy" sier, lagt inn noen ekstra vektmålinger for å se hvor mye det er snakk om i uka! Kjenner flere med babyer som har lagt på seg litt "lite" frem til 3 mnd. Men de er jo friske og glade!
Om han spiser ca hver andre time som du sier, så får han jo mat når han er sulten :) Å begynne med tillegg er i mine øyne bare dumt om han er fornøyd med melken din. Jeg måtte begynne med tillegg fordi han ikke var fornøyd med det han fikk av meg, har mindre melk, og det er slitsomt, fordi det er vanskelig å vite hvor mye han har fått av brystet, og vanskelig å vite hvor mye mer han skal ha. Opp til deg og ikke hs! :) jeg ville bare sjekket innimellom. Lykke til!
 
Vanskelig spørsmål! Helsesøster burde jo vite hva hun snakker om. Men samtidig er jeg enig med deg, at det er litt dumt å begynne å klusse med nattesøvnen. Han har jo lagt på seg gjennomsnittlig 163gram i uken? Hvis han er 12 uker? Er ikke det innafor? Trodde de skulle ligge på seg fra 150 - 250 gram.

Og så lenge han er en blid og fornøyd gutt, som er våken og med når han har våkentiden sin. Sover godt og spiser ca annenhver time på dagen. Da tror ikke jeg at jeg hadde stresser helt med det enda. De vokser jo i rykk og napp. Og jeg er ingen helsesøster da, men jeg tror de fleste barn styrer det der fint selv og at han vil eventuelt legge mer på seg senere :) Du kan jo heller ligge inn noen ekstra målinger på helsestasjonen og følge litt med på vekter fremover? :)

Takk for svar:) jeg synes det høres fornuftig ut og de vokser jo i rykk og napp..
Jeg har lite lyst til å vekke på natt.. Han sover godt nå, men har hørt at dette uansett kan snu litt fremover ettersom han blir større og kanskje våkner av seg selv oftere på natten for mat. Både for han og meg tror jeg det er godt med den søvnen da han ikke sover så veldig mye ila dagen..

Ja, tenker veie neste uke :)
 
Jeg ville ikke gjort noe med det så lenge han ser fornøyd og frisk ut! Har aldri vekt min på natten om han sover. Ville ikke avbrutt søvnen hans. Om han sover godt han han vel heller ikke behov for mer mat?..
Ville som "Jiffy" sier, lagt inn noen ekstra vektmålinger for å se hvor mye det er snakk om i uka! Kjenner flere med babyer som har lagt på seg litt "lite" frem til 3 mnd. Men de er jo friske og glade!
Om han spiser ca hver andre time som du sier, så får han jo mat når han er sulten :) Å begynne med tillegg er i mine øyne bare dumt om han er fornøyd med melken din. Jeg måtte begynne med tillegg fordi han ikke var fornøyd med det han fikk av meg, har mindre melk, og det er slitsomt, fordi det er vanskelig å vite hvor mye han har fått av brystet, og vanskelig å vite hvor mye mer han skal ha. Opp til deg og ikke hs! :) jeg ville bare sjekket innimellom. Lykke til!

Han spiser godt hos meg og jeg tror jeg har nok melk. Vil helst unngå tillegg og flaske helt ennå (det kommer nok en dag for det).

Takk for svar:) jeg tror jeg kjører på med egen melk og oftere! .. Og følger litt oftere med på vekten!
 
Han spiser godt hos meg og jeg tror jeg har nok melk. Vil helst unngå tillegg og flaske helt ennå (det kommer nok en dag for det).

Takk for svar:) jeg tror jeg kjører på med egen melk og oftere! .. Og følger litt oftere med på vekten!

Høres fornuftig ut i mine ører :) Skal si du merker på babyen om han får for lite mat. Her var det sutring i en og en halv uke før jeg skjønte at han ikke var mett nok :p
 
Babyer er jo selvregulerte når det kommer til mat/amming. Jeg ville nok gjort som deg, og heller prøvd å tilby mer om dagen, så lenge han virker fornøyd og følger egen kurve.
 
Gikk du over tia el ble han født før? D har litt å si på startvekt d også.. Min var 5990 og 62,5 på 3mnd! Men etter noen uker senere ser jeg han har lagt på seg mer. Sover 10 timer om natta og spiser hver 3 time på dag men litt oftere på kveld for å spise seg opp til natt! Så lenge barnet sover greit og er blid og fornøyd ville jeg fortsatt som du har jeg..
 
Gikk du over tia el ble han født før? D har litt å si på startvekt d også.. Min var 5990 og 62,5 på 3mnd! Men etter noen uker senere ser jeg han har lagt på seg mer. Sover 10 timer om natta og spiser hver 3 time på dag men litt oftere på kveld for å spise seg opp til natt! Så lenge barnet sover greit og er blid og fornøyd ville jeg fortsatt som du har jeg..

Født tolv dager over tida.. Han var stor da han ble født, men har forsåvidt ikke gener til å bli så stor egentlig.. Satser på at det går i rykk og napp som det sies at det kan gjøre.

Ser på tre-månederstråden at mange er 6-7 kg som var mye mindre ved fødsel enn min, så det går vel litt saktere her akkurat nå..
 
Aldri vekk en sovende baby( så lenge han er frisk og legger på seg akseptabelt )
Følg heller litt mer på vekten! Ikke begynn å vekke eller gi tillegg. Hvis babyen din er fornøyd -la han sove.
 
Ikke tenk så mye på det så lenge han virker blid og fornøyd. Tenk heller mer på hvordan både pappaen og du er i kroppsbygningen. Her er pappaen lang og slank, akkurat lik er babyen. Babyen har fått "knokegroper" på hendene, en valk på hvert lår og generelt er blid og fornøyd. De vokser i rykk og napp.
 
Synes helsesøstre kan komme med lite gjennomtenke råd innimellom. I følge ammehjelpen.no er det ikke lurt å starte med mme om man har nok melk selv. Følge med på vekta litt framover er sikkert lurt før en avgjørelse tas.
 
D går veldig i rykk og napp! Blid unge er nok en fornøyd unge:) men vei en gang i uka så ser du da...
 
Som andre sier har han vel lagt på seg 160g i uka? Og det viktigste er at de er pigge og følger sin egen kurve. Når de er store og på overtid legger de gjerne seg under opprinnelig kurve sa en av helsesøstrene her.
 
Back
Topp