Tips til mat når man er kvalm?

EmEm

Flørter med forumet
Julibarna2024☀️
Hei!
Huff, denne kvalmen blir bare verre og verre for meg. Har veldig lyst til å spise sunt, spiser verken godteri eller nugatti til vanlig, men i helgen var det kun skiver med nugatti som gikk ned. Klarte å spise skive med ost og agurk i går, men i dag var det null sjans. Er også vanskelig å gå i kjøleskapet for å se hvilke andre alternativer som ligger der, for jeg blir så kvalm av å se og lukte maten :depressed:

Har noen av dere forslag til noe middagsmat og frokost/lunsj som er lett(ere) å spise når man er kvalm og brekker seg? Har ikke lyst på noe som helst om dagen...

Spørs helt hva som fungerer for deg. Hos meg varierer det - alt fra salat, til fiskeboller, til McDonalds.. det som fungerer i dag fungerer ikke i morgen :( :Heartred Masse god bedring, det blir heldigvis bedre utover svangerskapet!

Det er så vansklig å vite hva som fungerer. Et god råd blir å finne mat som ikke lukter og har for mye smaker.

Syrlige og base ting kan klæsje ganske lett. Så melkeprodukter, juicer som eple og appelsin juser kan være vansklig.

Personlig har ingefær fungeret her og der. Men igjen, det er ikke fasitsvar å få altså. Bare tips og råd.

Det er så vansklig å vite hva som fungerer. Et god råd blir å finne mat som ikke lukter og har for mye smaker.

Syrlige og base ting kan klæsje ganske lett. Så melkeprodukter, juicer som eple og appelsin juser kan være vansklig.

Personlig har ingefær fungeret her og der. Men igjen, det er ikke fasitsvar å få altså. Bare tips og råd.
Ingefær er litt vanskelig, da HelseNorge hinter til at ingefær kan føre til abort:

Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.

Link; https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Men et tips som funker for meg er å koke ting istedenfor å steke. Lag potetmos istedenfor stekte poteter for eksempel :love017

Ingefær er litt vanskelig, da HelseNorge hinter til at ingefær kan føre til abort:

Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.

Link; https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/
Dette er snakk om ingefær shots og kostilskudd med ingefær.
Jeg snakker om faktisk ingefær. Ikke shot. Ikke kosttilskudd.
Pickled ingefær og færsk går bra.

Dette er snakk om ingefær shots og kostilskudd med ingefær.
Jeg snakker om faktisk ingefær. Ikke shot. Ikke kosttilskudd.
Pickled ingefær og færsk går bra.
Ingefærshot er laget av ingefær, så jeg holder meg generelt unna ingefær i større mengder enn litt tilsatt i en matrett. Anbefaler bare ikke å spise ingefær for å dempe kvalme, da det er vanskelig å si hvilken mengde som er farlig :)

Her går det i småspising av agurk for å dempe uggenheten gjennom dagen. Middag blir akkurat det jeg orker å tenne på den dagen. I går var det kjøttboller og pasta, i dag har jeg ikke fått noen åpenbaringer ennå.
Frokost/lunsj i dag ble rundstykke varma i brødristeren med et tynt lag eggerøre og masse paprika, uten paprikaen hadde det ikke blitt suksess - men det funka! :)

For meg var det salt mat dvs. pommes frittes som var den store vinneren i de verste kvalmeperiodene mine. Syntes også det var godt med lapskaus. Hvis jeg spiste skiver så var det helst ristede skiver med ost (kalsium) og tomat i skiver med litt salt på. Syntes også at havregryn, cottage cheese (protein), naturell yoghurt med grønne epler i terninger var godt. Det ble ikke i store mengdene men det ble mer enn ingenting. Etterhvert suplementerte jeg med næringsdrikker på blåresept, men skulle gjerne begynt med det tidligere for var holsulten hele tiden men samtidig intenst kvalm. Drakk også mye Farris (salter) da vanlig springvann gjorde meg kvalm og en del cola. Jeg var kvalm hele dagene til og med uke 20 men det var helt forferdelig når det sto på sånn verst (uke 6-17).

Nå (28+3) spiser jeg nærmere normalt. Klarer i liten grad kylling- og svinekjøtt. Stekt, frityrstekt og fettete mat holder jeg meg unna pga halsbrannen blir helt kokkobananas hvis jeg spiser det. Spiser mange mindre måltider og da går det mye i yoghurt (go morgen) nøtter (mandler og pekan fra rema) og tørket frukt (mango). Blir fortsatt en del kvalm spesielt i forbindelse med måltider, men det er absolutt overkommelig. Bruker gaviscone ved behov (finnes i mikstur og tbl).

Når det gjelder antimetikum knasket jeg i ukesvis på afipran uten særlig effekt, prøvde deretter Xonvea som funket i en ukes tid men til slutt prøvde jeg Postafen og det funket så absolutt på meg. Tok bort de verste toppene av kvalme så lengen jeg husket å ta dem slik at jeg kunne fungere litt.

Svangerskapskvalme er veldig komplekst også er det også veldig forskjellig hva som funker for hver enkelt så en må nesten bare prøve seg frem for å finne ut hva som hjelper.

Last edited:
Her går det i småspising av agurk for å dempe uggenheten gjennom dagen. Middag blir akkurat det jeg orker å tenne på den dagen. I går var det kjøttboller og pasta, i dag har jeg ikke fått noen åpenbaringer ennå.
Frokost/lunsj i dag ble rundstykke varma i brødristeren med et tynt lag eggerøre og masse paprika, uten paprikaen hadde det ikke blitt suksess - men det funka! :)
Høres ganske likt ut som hos meg! Agurk er bare helt gull! Her også blir det rett og slett det som frister, i dag var det kjøttkaker :D

I tillegg til agurk kan jeg spise både eple og klementiner uten problem, friskt og godt :)

Hei!
Huff, denne kvalmen blir bare verre og verre for meg. Har veldig lyst til å spise sunt, spiser verken godteri eller nugatti til vanlig, men i helgen var det kun skiver med nugatti som gikk ned. Klarte å spise skive med ost og agurk i går, men i dag var det null sjans. Er også vanskelig å gå i kjøleskapet for å se hvilke andre alternativer som ligger der, for jeg blir så kvalm av å se og lukte maten :depressed:

Har noen av dere forslag til noe middagsmat og frokost/lunsj som er lett(ere) å spise når man er kvalm og brekker seg? Har ikke lyst på noe som helst om dagen...
Her går det i tørre knekkebrød, noen dager med smør på da maiskaker og riskaker, appelsin og pomelo til frokost og lunsj, middag blir det vi vanligvis pleier å ha, men mye ris og kokt mat fremfor stekt mat er best.. Stekt mat blir jeg bare uggen av. Men jeg lager uansett så mann og barn får ordentlig mat også spiser jeg det jeg klarer, evt lager noe til meg på siden.
Prøv evt å lage en liten lett salat, av enten iseberg eller kinakål, ha oppi skinkebiter hvis du får i deg det. Evt pastasalat :)

Lyse knekkebrød med smør, yoghurt med litt musli, klementin... er stort sett det det går i her om dagen :angelic: salt potetgull er digg, men kan ikke leve på det, hehe. Middag blir veldig sånn akkurat det jeg har lyst på der og da, den ene dagen frister det og det - den andre dagen blir jeg kvalm av tanken på det samme... har egentlig ikke overskudd til å hverken planlegge, handle eller lage middag akkurat nå, men ungene i huset må jo også ha litt næring :Heartred

Avokado og fiskeboller går det i hos meg :knegg:

Pommes med ketsjup og loff med servelat har fungert i dag. Ikke særlig næringsrikt, men akkurat nå er alt bra xsmile9

Back
Topp