Tips til dere fra junimammaene 2012 :)

Vi har brukt en trille til bilstolen masse:) har litt svak rygg, og det kan bli svært tungt å bære bilstol selv korte turer i butikken:) enkel trille en bare klikker bilstolen på, så slipper en å vekke barna om de sover tungt også når en handler:) korterma body ble ikke brukt her. Ikke kjoler heller den første tiden. :)

Vippestol( baby bjørn)gulpekluter og omslagsbodyer har vært gull verdt for oss :D Var også veldig glad i ammeputa mi når jeg amma:)

Klær:
Vi brukte aldri korterma bodyer.
Gensere har vi ikke brukt før nå når han bruker str. 80.
Strømpebukser blir mest brukt i begynnelsen, så bodyer og strømpebukse er egentlig nok i de minste str.
Ull er genialt.
Hetter er som regel upraktisk, men vi har en gutt som alltid drar lua skjev. Dress/jakke med hette er da genialt så slipper man av og til å bruker lue. Kommer an på hva man skal, temperatur osv. selvfølgelig.
Stive klær, eks. dongeribukser er bare tragisk og blir aldri brukt. De må da klare å bevege seg skikkelig.

Utstyr:
Bilstol som ikke er for tung, det blir mye bæring. Vognunderstell man kan sette den på er genialt.
Vippestol med vibrasjon, vi hadde en gutt med kolikk.
Bæresele er kjempegreit på turer, shopping o.l.
Lekegrind. Greit å ha en plass de er trygge for dyr, når du skal på do osv.
Ammeutstyr er ikke nødvendigvis lurt å kjøpe på forhånd. Jeg kunne ikke amme, så satt igjen med ammepute, ammeinnlegg, brystvortesalve, ammetopper osv. som ikke ble brukt. Flasker derimot hadde jeg ikke :p
Matte på gulvet er genialt når de begynner å bevege seg da de slår seg gjerne en del. Den er myk og god.
Smokker. Ha gjerne med på føden dersom du får en baby med stort sugebehov.
Dersom flaskebarn: dampsterilisator.

smokk hadde je oxo med på føden, men har hørt endel av dom som jobber der ikke lik smokk, så je gjemte den for dom, og vesla fikk ikke bruke den når noen av dom så på :p veit ikke om de hadde sagt noe da, for je spurte aldri :p

smokk hadde je oxo med på føden, men har hørt endel av dom som jobber der ikke lik smokk, så je gjemte den for dom, og vesla fikk ikke bruke den når noen av dom så på :p veit ikke om de hadde sagt noe da, for je spurte aldri :p

Jeg hadde og med smokk, og fikk faktisk beskjed om og gi henne smokken fordi hun stadig ville henge i puppen. Hun sittet på tommelen med engang hun kom ut, så hun hadde behov!;) Lurt med sutt på føden syns jeg, itilfelle.

Kjempetråd! :-) Venter min første, så det er supert å få høre hvilke erfaringer andre har :-) (sålenge det ikke er svigermor, hun får ikke si noen ting til denne hormonbomba :-P )

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Slike kortarmede og kortbeinte pysjer var det liten vits i å kjøpe. Ble ikke brukt mye her i alle fall. Og singlet bodyer var helt unødvendig. Men dette kommer jo også ann på hvordan sommeren blir selvfølgelig.

Anbefaler INGEN å kjøpe Besafe izi go bilstol. Det er det største bomkjøpet vi gjorde. Går ikke ann å ta ut innleggsputene i den, så med mindre man lager minitatyrbabyer så blir dette setet veldig lite og trangt.

Jeg kjøpte inn en DRØSS med gulpekluter fordi alle hadde sagt at det kom det til å gå mye av. Brukte nesten ingen for gutten vår gulpet ikke stort:P
Kjøp en passe mengde så kan man heller kjøpe flere om det trengs.

Og så er det greit å ha en vifte i hus om man ikke har varmepumpe. Vet ikke om det bare var meg, men jeg svettet som en gris de første dagene etter fødsel:P Spesielt når jeg ammet! Og gutten svettet han og så vi ble svett av hverandre, hehe...
Var det jeg kom på i farta:) Ønsker alle masse lykke til med resten av svangerskapet, fødselen, og barseltiden :D Nyyyt tiden, for allerede nå nærmer det seg oppstart i jobb igjen for flere av juni12mammaene:)

Dette med kortermet og korte bein, vi brukte den EN gang i sommer, med storesøster søm er født juli 2010 så brukte vi det MASSE! Så ville ikke kjøpt noe særlig før man vet om behovet er der, vi får håpe på det da :)

Omslagsbodyer er helt genialt, tynne bomullsvotter er fint til kjølige dager/kvelder/netter.

Og gaver dere får, tenk om dere trenger det før dere tar av lapper og vasker. Jeg satt med en haug av sommerklær i størrelser søm ikke passet før nærmere jul :o

Og ikke minst: Lykke til! Skulle ønske det var meg :)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Så kjekt med en slik tråd :) Her har jeg en gutt som er født på den kaldeste vinteren i nov 10, så trenger masse tips til sommerungen som ikke kommer om så lenge:)

Som andre sier; kjoler er bare håpløst. Med mindre du finner kjoler med innebygd body. De er søte og brukbare.

Unngå bodyer/kjole. Osv med knapper bak på rygg/nakke. Stakkars baby som må ligge på dem, storebror her fikk store, røde merker av knapper.

Hetter og jeans er helt håpløst. Går for myke og behagelige klær.

Til storebror som er født april 09 brukte vi masse kortarma bodyer, til lillesøster brukte vi nesten ingen. Kjøp hvis behovet melder seg.

Kattenett kan være smart, jeg har ikke hatt det til mine, men skal kjøpe til sommeren tenkte jeg.

Jeg hadde ikke klart meg uten ammeputa. Den har vært med mange steder.

Du MÅ ikke handle inn brystpumpe og flasker og masse ammeinnlegg og sånn på forhånd. Vent og se hva som blir behovet.

Ikke gi opp amminga ved første kneik! Det er mange opp-og-nedturer når det gjelder amming, og mange babyer trenger tid på å finne ut hvordan det skal gjøres. Så kommer tiden hvor de blir nysgjerrige og må følge med på ting rundt seg.
Jeg har jobba knallhardt denne gangen, holdt på å gi opp rundt 3 mnd, hadde vært hyling og gråting til hvert måltid. Men jeg ga meg ikke, og vi ammer fortsatt mye, og nå koser vi oss.
Blir det krøll, sjekk først for låsninger ol før dere gir opp, forskjellige ammestillinger osv. Jeg har stort sett amma liggende på mørkt soverom ;) Men jeg har også amma andre steder, men frøkna har vært ekstremt nysgjerrig fra 2 mndalder, og det har passet oss best å gjøre det sånn.

Ta fødselen som den kommer. Man får som regel ikke gjort det sånn som man ønsker :p Vær forberedt på at alt kanskje ikke går som det skal og at det kan få konsekvenser for barseltid og fremtiden. Min historie kommer som hovedsak på babyverden på torsdag ;)

Ellers vil jeg ønske dere lykke til med det som skal skje, og nyt siste delen av svangerskapet!
:)

Tips til hva dere kan ønske dere i barselgaver! Noe kler er selvsagt gøy, men utrolig kjipt å pakke vekk pose etter pose med ting som ikke ble brukt:/ vi ønska oss barnebøker, boken om meg bok og praktiske ting:) en ting jeg treger på at jeg ikke ønska meg var ull! Både i små og store str..

Omslagsbodyer er vel det beste tipset jeg kan komme med til de helt små. Er veldig okei å slippe å dra bodyen over hodet på den lille når de er så små. (særlig nybakte pappaer setter pris på det ;)).

Vi fikk også mye fine, men "unødvendige" gaver av familie og venner.
Det som var for stort la vi bort, men når vi tok det frem så så viat en korterma pysj i str. 62 var bare tull - for når han skulle inn i den størrelsen, så var det alt for kaldt.

Vi fikk også endel skjorter og bukser (og en hatt), som var kjempe stilige - men utpå høsten så gikk det for det meste i body og strømpebukse. Har mange bukser i str. 62-68 som så og si aldri var i bruk.
Jeg orket rett og slett ikke ta på dobbelt lag når jeg allikevel bare var hjemme.. og skulle vi ut tok vi gjerne på en utedress rett utenpå. Så det holder kanskje med max 3 stk bukser.

Vippestolen har blitt brukt masse etter han fylte 2-3 mnd.

Vil også anbefale sånn leke-tall-matte man får kjøpt på Nille, man kan legge smågullene på etterhvert. Da kan man variere størrelsen på matten etter hvor stor man ønsker den - og den er artig for de små å leke med etterhvert som de blir større.

Billige, bra smekker, skjeer, fat og skåler på Ikea. Løp og kjøp!
:happy093

Og tilslutt... noe av det jeg og samboeren er mest fornøyd med at vi tok oss råd til å kjøpe var et flunka nytt systemkamera:
http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/DSLTA57K/sony-alpha-a57-med-18-55mm-objektiv
Tror vi har knipsa gjennomsnittlig 1000 bilder i mnd. Kanskje litt overkill, men dyrebare minner du vil elske i årene som kommer.

Og apropo bilder - et tips fra meg til dere gravide..
Vær flinke med å ta bilder av dere selv nå mens dere er gravide og har de flotte magen deres. Det savner jeg nå i etterkant. Jeg tok magebilde hver uke, men jeg har veldig få bilder av meg i helfigur med klær på i forskjellige settinger hvor jeg struttet med magen min. Artig å ha senere å vise frem til ungen når de "lå i magen til mamma"! Så bare å mase på samboeren eller andre med kameraer rundt dere. ;)
:) :) :)

Jeg er bok litt motsatt enn alle andre :p
Jeg fødte i juli da, men brukte masse kort armet bodyer og joggebukser fra kappahl og lindex.
Elsker de :)
Så har jeg alltid hørt på alle andre at man ikke skal handle inn så mye klær, så nå begge gangene jeg har født har jeg måtte dra på shoppingsenter ett par dager etter fødselen for å handle inn bodyer og bukser :p

Jeg har hatt to kollikk barn, begge født i juli og jeg hadde ikke klart meg uten babybjørn vippestol og ergo babybæresele.

Så det jeg er mest fornøyd med denne gangen må vel være buggster s trilla mi, den har jeg brukt mye mer en noe annen vogn. Den har jeg mulighet til å trille med bilsete og Tfk qick fix hardbag :) Har brukt den enormt mye :)

Hei juni jenter gratulerer med graviditeten :)
Her så kunne vi nesten bare kaste alt av kjoler og fikk også mye kjoler! helt ubruklig, holder å ha 1, men vi hadde body med skjørt og de var gull verdt på fine varme sommer dager :)

2 delt pyjamas eller noe annet for den saks skyld den første tiden er bare bortkastet, gå for body og strømpe bukser og sparkebukser, de er gull verdt og helst noe med knepping ved beina så du lett kan bytte bleie :)

Ull er veldig fint men ikke kjøpt alt i ull, her greide ikke snuppa mi ull så det blir først brukt nå for ellers har hun nesten kokt.

Kan være lurt å kjøpe inn en boks MME i tilfelle noe skulle skje men ikke noe vits i å kjøpe fult utstyr for den grunn, man vet aldri når man kan miste melka og da er det greit å ha backup, og de holder seg LENGE så blir de ikke brukt før ungen skal spise mat kan man ta og vanne ut maten i begynnelsen med MME :)

Vi kjøpte en bæresele som er helt grei men idag ville jeg heller valgt et bæresjal.

Bleiebøtten er også en ting vi er veldig fornøyd med :)

Også er det greit å pakke fødebaggen skikkelig en stund før termin og ta med deg graviditets klærne dine dit, det siste du sikkert vil etter fødsel er å presse deg inn i trange klær

Ellers vil jeg ønske dere lykke til og nyt tiden som er nå, også om MaryLou sier ta bilder av dere mens dere er gravide, her har jeg nesten ingen og angrer veldig! ikke tenk at dere skal gjøre det imorgen for plutselig er dere i fødsel og det blir det siste dere tenker da, snakker av erfaring ;)

Beste kjøpet mitt tror jeg må være newborn settet til stokke :)
Var bestemt på at denne ungen her ikke skulle bo i strømpis og boddy ;) Man får så mange fine heldrakter og sparkebukser man kan bruke i stede :)
Ull er gull :) Jeg brukte ikke lammeskinn på de varmeste dagene,men hadde ett tynt ullteppe jeg la han oppå :)
Hva man brer over dem,kommer jo an på vær og vind. men samtidig,så regulerer ikke nyfødte temperaturen på samme måte som vi voksne. På de aller varmeste dagene brukte vi helseteppe over han,men stort sett tynn dyne. (bor på sunnmøre)
Sovepose i sengen har jeg brukt på alle mine 4 :)

Jeg har ikke fått til ammingen med noen av mine... Husket jeg følte meg så misslykket når vi måte gi oss :( For er ikke til å legge sjul på at det er ett utrulig stort ammehysteri!
Men om det ikke skulle gå,så er du ingen dårlig mamma fordi om :) Finn din måte å gjøre ting på,og ikke hør på alle "bedreviterene" rundt deg ;)

Masse lykke til jenter :) Med 4 små,så er jeg gld det ikke er meg :P

Kjempetråd! :) Venter min første, så det er supert å få høre hvilke erfaringer andre har :) (sålenge det ikke er svigermor, hun får ikke si noen ting til denne hormonbomba :p )

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Er veldig enig i dette her:)

Må si meg enig i at bodyer med korte armer ble brukt minimalt.. Samme med kjoler! De er upraktiske når de kryper oppover magen på litt kjølige sommer dager. Ikke kjøp masse klær på forhånd, kjøp heller etter behov! Det er veldig kjedelig når du må pakke vekke flere titalls plagg som dere aldri rakk å bruke :(

Tenk dere også godt om når dere får klær i gave etter fødsel. Ikke riv av lappen før dere har konkludert med at størrelsen er riktig og at dere kommer til å rekke å bruke plagget ;) Hvis det er sommerklær som er alt for store i størrelsen så vurder å bytt til noe som er mer praktisk for høst/ vinter. Det er veldig kjedelig å fine frem sommerklær på høsten som må legges rett vekk fordi det er for kaldt å bruke!

Omslagsbodyer var en stor hit her hos pappaen! De er veldig enkle å ta på :)

Kattenett ble brukt mye her i sommer! Det koster ikke mye, og det er vel verdt pengene for å slippe og engste seg når babyen ligger ute å sover :)

Vifte er også et av de beste innkjøpene vi gjorde før fødsel. Det er ufattelig varmt og klamt å sitte å amme på sommeren. Da er det deilig med en liten "frisk bris" i rommet. Bare pass på at babyen ikke ligger i trekken ;) Kjøl også gjerne ned soverommet før natten ol.

Hvis dere får en baby som gråter unormalt mye og virker lite tilfreds, så ikke vent for lenge med å gå til kiropraktor eller manuell terapeut! Ta heller en tur for mye :) Vent gjerne til babyen er nærmere 2 måneder da det er lettere å finne eventuelle problemer da, men ikke slå dere til ro med at "det er normalt at babyer gråter" hvis dere selv føler at noe er galt! ;)

Kom dere ut å gå turer på fine solskinnsdager ! Uansett hvor slitne dere er så er det deilig å komme ut! Du trenger ikke å se fresh ut bare for at du skal ut å gå tur ;) Jeg angrer på at jeg ikke tok meg selv i nakken og kom meg ut litt mer!

Ta med kamera på sykehuset å få tatt noen bilder de første dagene. Vi tok masse bilder, men kun med mobilen. Og de er ikke noe særlig og forstørre...

Dette er det jeg kommer på i farta! Kos dere masse og lykke til ;)

Back
Topp