Tips til bilstol?

Sjokokvinne

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Sensommerbarna 2016
Hei hei skravledamer!

Jenta vår er nå 3 mnd og veier over 7.5 kg. Hun er stor, så hun sitter litt trangt i Maxi Cosi Pebble nå, så jeg har begynt å utforske markedet på de litt større bilstolene. Har sett på Maxi Cosi Mobi og Cybex June 2-fix. Noen som kan si noe om disse stolene? Sitter man egentlig godt i Cybex-en? For jeg tenker at det er litt slitsomt å sitte i den med armene frem hele tiden, og spesielt hvis den stolen skal brukes frem til 3-4 år.
maxi-cosi-mobi-bilbarnestol-9-mnd-5-ar.jpg

true_blue.png

Er åpen for andre forslag også. Vi kjører en Passat, så det er litt romslig i baksetet.

Sjekk ut cybex sirona feks, der kan man kjøpe med nyfødtinnlegg som ekstra støtte. Den cybex junoen der er vel kun fremovervendt og det anbefales ikke å ha barnet fremovervendt før de er 4 år, og da skal de sitte i en beltestol. Dra innom forhandler og prøv stoler, bpde at barnet prøver å sitte i stolen for å se at hun sitter bra, men også prøve stolen i bilen for å vite at den får plass, ikke blir for rett osv.

Vi har besafe izi plus i vår passat :)

Her måtte vi bytte da han var 5 mndr, da var han over 9 kg, valget havnet på BeSafe Izi Plus, kjempe fornøyd. Det er fra 0-25 kg. :)

Ville valgt et sete opp til 25 kg, så barnet får sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men prøv å vent et par mndr til, for det er utorlig tungvindt å ha baby uten babysete ;)

Vi hadde maxicosi cabriofix, men mulig det er samme med pebble, man kan ta ut nyfødtinnlegget så det blir nedre plass. Først ut med skumgummiputa under rompa og senere ryggstoffet og den pølsa rundt hodet. Da blir det god plass, såpass at min snart 4-åring fortsatt har god plass i bredden...

Vi har cybex sirona i den ene bilen, og besafe izi plus i den andre, veldig fornøyd med begge de setene!

Besafe Izi Plus/I-size/Izi Combi er iallfall veldig gode seter for ganske små babyer. Det ekstra spedbarnsinnlegget og regulerbar sittestilling er en stor fordel for så små. :)

Men de stolene bør prøves i bilen først, for de tar MYE plass! :p

Vi kjøpte Besafe izi kid i-size til vesla på 10mnd idag. Har ikkje akkurat brukt det så mye enda, men vesla satt godt i det på den lille turen vi tok. Og tok mindre plass i bilen enn vi hadde trodd, så positivt overrasket over det :)

Her måtte vi bytte da han var 5 mndr, da var han over 9 kg, valget havnet på BeSafe Izi Plus, kjempe fornøyd. Det er fra 0-25 kg. :)

Ville valgt et sete opp til 25 kg, så barnet får sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men prøv å vent et par mndr til, for det er utorlig tungvindt å ha baby uten babysete ;)
Hun er god og stor hun her og, så vi venter vel til hun er rundt et halvt år. Eller til hun sitter for trangt i Pebble som vi har. Besafe Izi plus høres kjempefin ut. Vi har ikke Isofix, så får kanskje installere det først. Leste litt om Cybez Pallas 2 og ble egentlig helt forelsket i den. Den er forovervendt, men har magepute, deilig hodestøtte og kan brukes fra 9 - 36 kg, altså helt til hun er helt ferdig med hele barneseteopplegget! Men nå ble jeg jaggu usikker. Tror egentlig jeg går for Pallas, for det eneste jeg ikke er 100 % sikker på er at den er forovervendt. Men dette er jo en ny teknologi. Uæh!

Besafe Izi Plus/I-size/Izi Combi er iallfall veldig gode seter for ganske små babyer. Det ekstra spedbarnsinnlegget og regulerbar sittestilling er en stor fordel for så små. :)

Men de stolene bør prøves i bilen først, for de tar MYE plass! :p
Hm, det var et godt argument!

Vi hadde maxicosi cabriofix, men mulig det er samme med pebble, man kan ta ut nyfødtinnlegget så det blir nedre plass. Først ut med skumgummiputa under rompa og senere ryggstoffet og den pølsa rundt hodet. Da blir det god plass, såpass at min snart 4-åring fortsatt har god plass i bredden...
Vi har ikke noe av dette og hadde det ikke da hun ble født engang. Vi fikk den gratis av en venninne av meg og hun hadde rotet det bort. Men det trengtes absolutt ikke heller, for jenta vår var så stor at hun passet perfekt. Hun er god og lodden så det er ikke såå god plass oppi der lenger føler jeg. Tror egentlig at det er litt større plass i cabriofix uten å si det med sikkerhet? Tror pebble er mer kjent for å være liten og nett.

Synes de fleste i 2er klassen koster endel jeg.. Gav vel 4000kr for det.
Mener å ha sett dem for oppmot 5000 kr og! Ja, de koster en del allihop. Prisen er ikke det ALLER viktigste, men det spiller absolutt en rolle. Har sett meg ut Cybex pallas 9 - 36 kg og Besafe izi plus 9 - 18 kg. Pallasen koster rundt 3000 og Besafe koster rundt 4000. Med tanke på at Pallasen kan brukes løpet ut er den mye rimeligere uten at det går på kvalitet. Den er jo forovervendt, men dette er jo ny teknologi som ER til den bruken. Besafe passer godt til små barn, som jenta vår enda er, litt dyrere og må kjøpe enda en ny. Åh vanskelig altså.

Mener å ha sett dem for oppmot 5000 kr og! Ja, de koster en del allihop. Prisen er ikke det ALLER viktigste, men det spiller absolutt en rolle. Har sett meg ut Cybex pallas 9 - 36 kg og Besafe izi plus 9 - 18 kg. Pallasen koster rundt 3000 og Besafe koster rundt 4000. Med tanke på at Pallasen kan brukes løpet ut er den mye rimeligere uten at det går på kvalitet. Den er jo forovervendt, men dette er jo ny teknologi som ER til den bruken. Besafe passer godt til små barn, som jenta vår enda er, litt dyrere og må kjøpe enda en ny. Åh vanskelig altså.
Jeg ville aldri kjøpt et forovervendt sete før barnet er 4år..

Jeg ville aldri kjøpt et forovervendt sete før barnet er 4år..
Nei er ikke helt, helt komfortabel med tanken jeg heller. Ville aldri kjøpt et sete som kan brukes begge veier å sette forovervendt, eller et vanlig 5-punktsete forovervendt. Men dette er liksom noe annet føler jeg. Det er magepute, den er laget for å vende forover og har høy sikkerhet i div tester. Er ikke helt det samme.

Du tuller nå, ikke sant? Du har ikke planer om å sette en liten baby på noen få måneder fremovervendt? Ikke nok med at det i utgangspunktet er en helt idiotisk tanke, men det er også ulovlig i Norge.

Nei er ikke helt, helt komfortabel med tanken jeg heller. Ville aldri kjøpt et sete som kan brukes begge veier å sette forovervendt, eller et vanlig 5-punktsete forovervendt. Men dette er liksom noe annet føler jeg. Det er magepute, den er laget for å vende forover og har høy sikkerhet i div tester. Er ikke helt det samme.

Jo, det er det samme. Forovervendt er forovervendt.

Back
Topp