Tips til bilstol?

Nei er ikke helt, helt komfortabel med tanken jeg heller. Ville aldri kjøpt et sete som kan brukes begge veier å sette forovervendt, eller et vanlig 5-punktsete forovervendt. Men dette er liksom noe annet føler jeg. Det er magepute, den er laget for å vende forover og har høy sikkerhet i div tester. Er ikke helt det samme.
Se på film fra kollisjonstester hos trygg trafikk, den puten har ikke noe å si ;-) ville aldri hatt noe annet enn bakovervendt før etter minst 4 år!

Nei er ikke helt, helt komfortabel med tanken jeg heller. Ville aldri kjøpt et sete som kan brukes begge veier å sette forovervendt, eller et vanlig 5-punktsete forovervendt. Men dette er liksom noe annet føler jeg. Det er magepute, den er laget for å vende forover og har høy sikkerhet i div tester. Er ikke helt det samme.
Det er hovedsakelig på grunn av nakken at de må sitte bakeovervendt, så den puta på magen har ikke noe å si. Nakken på små barn er så svak, så ved en kollisjon vil de få mye større sleng hvis de sitter fremover. Bakover er tryggest uansett type sete.

Mener å ha sett dem for oppmot 5000 kr og! Ja, de koster en del allihop. Prisen er ikke det ALLER viktigste, men det spiller absolutt en rolle. Har sett meg ut Cybex pallas 9 - 36 kg og Besafe izi plus 9 - 18 kg. Pallasen koster rundt 3000 og Besafe koster rundt 4000. Med tanke på at Pallasen kan brukes løpet ut er den mye rimeligere uten at det går på kvalitet. Den er jo forovervendt, men dette er jo ny teknologi som ER til den bruken. Besafe passer godt til små barn, som jenta vår enda er, litt dyrere og må kjøpe enda en ny. Åh vanskelig altså.
Nakken til den lille tåle jo ikkje meir, sjøl om teknologien på setet er nytt!
Ikkje finn på å sett ein så liten onge framovervendt, vær så snill!!

Dersom bilen triller rundt i en kollisjon, kan barnet bli kastet ut av slike seter med magepute. Trygg trafikk anbefaler de IKKE!
Og ellers er det galskap å vurdere fremovervendt til et så lite barn. Nakken dems tåler ikke en (kraftig) kollisjon den veien før de er bikket 4 år.

Forovervendt tre mnd????? Nei, bakover, bakover, bakover i fire år til!

Hun er god og stor hun her og, så vi venter vel til hun er rundt et halvt år. Eller til hun sitter for trangt i Pebble som vi har. Besafe Izi plus høres kjempefin ut. Vi har ikke Isofix, så får kanskje installere det først. Leste litt om Cybez Pallas 2 og ble egentlig helt forelsket i den. Den er forovervendt, men har magepute, deilig hodestøtte og kan brukes fra 9 - 36 kg, altså helt til hun er helt ferdig med hele barneseteopplegget! Men nå ble jeg jaggu usikker. Tror egentlig jeg går for Pallas, for det eneste jeg ikke er 100 % sikker på er at den er forovervendt. Men dette er jo en ny teknologi. Uæh!
Besafe izi plus er ikke med isofix:) tror ikke man får montert inn isofix i bilen sånn uten videre. Sa snakker vi myyyye penger! !! Hadde så absolutt ikke gått for et forovervendt sete uansett teknologi!!!!!

Man kan ettetmontere isofix, men det koster nok mer enn et sete ja.

Teknologien endrer ikke barnets nakke.

Ville satset på et bakovervendt sete 9-25 kg, besafe izi plus eller britax maxway :) Anbefalt å ha barnet bakovervendt frem til 4 år :)

Vi har to stk besafe izi kid x3 leid via if forsikringsselskap. Et med og et uten isofix siden en av bilene våre ikke har isofix. Vi betaler 220,- pr mnd for 2 stk, så økonomi er ikke en faktor tenker jeg :-)
Vår byttet til det setet ved ca 9 kg og satt godt i et besafe izisleep før det :)

Mener å ha sett dem for oppmot 5000 kr og! Ja, de koster en del allihop. Prisen er ikke det ALLER viktigste, men det spiller absolutt en rolle. Har sett meg ut Cybex pallas 9 - 36 kg og Besafe izi plus 9 - 18 kg. Pallasen koster rundt 3000 og Besafe koster rundt 4000. Med tanke på at Pallasen kan brukes løpet ut er den mye rimeligere uten at det går på kvalitet. Den er jo forovervendt, men dette er jo ny teknologi som ER til den bruken. Besafe passer godt til små barn, som jenta vår enda er, litt dyrere og må kjøpe enda en ny. Åh vanskelig altså.

BeSafe Izi Plus er fra 0-25 kg, og dermed uten isofix. Isofix er bare godkjent opp til 18 kg.

Du bør ABSOLUTT ikke kjøpe Cybex Pallas, for det første er det en stol som er beregnet på større barn, og barn bør aldri aldri aldri sitte forovervendt under noen omstendigheter, i tillegg er det ulovlig i Norge.

Her ser du en film der det er forovervendt og bakovervendt i samme bil når det blir kræsj, håper valget ditt blir enkelt. :)

Du bør se etter en stol du kan ha opp til barnet bør over i beltestol, tidligst ved 4 årsalder. (her satt eldstemann bakover til 4.5 år, og mellomste er nå snart 4 og sitter nok bakovervendt til hun er 5 år).

Vi har disse stolene:
BeSafe Izi Plus og Britax MaxWay, anbefaler begge, BeSafe er mye større og tyngre, men det har fantastisk komfort og er perfekt for barn som er mindre enn 1 år.

Ja, stolene koster litt, men BeSafe Izi Plus kommer ofte på tilbud, og Britax MaxWay er nede i 2200 kroner på nettsider har jeg sett, det kan være verd å sjekke, lekmer.no har ofte tilbud på Britax MaxWay.

Barnet ditt vil ha mye bedre sjanser for å overleve en kollisjon hvis det sitter bakovervendt, enn forovervendt.

Vi hadde BeSafe Izi Combi x3 stående bakovervendt til eldstemann, det gikk opp til 18 kg, og han ble snudd når han var 4.5 år og 17,8 kg, da fikk han beltestol.

Hm, det var et godt argument!

Alle seter bør prøves i bilen, men har dere dårlig plass i bilen ville jeg heller sett på Britax MaxWay, det er PLUSgodkjent og går opp til 25 kg bakovervendt det også, her prøvde min snart 6 åring setet til mellomste og han fikk jaggu plass :D :D

Her har du info om Britax MaxWay:

http://www.britax.no/bilseter/bilseter/max-way

Her har du info om beSafe Izi Plus, som også er PLUSgodkjent og går opp til 25 kg.

http://besafe.no/bilstol-produkter/bilstol-0-18-0-25kg/izi-plus

BeSafe Izi Plus er fra 0-25 kg, og dermed uten isofix. Isofix er bare godkjent opp til 18 kg.

Du bør ABSOLUTT ikke kjøpe Cybex Pallas, for det første er det en stol som er beregnet på større barn, og barn bør aldri aldri aldri sitte forovervendt under noen omstendigheter, i tillegg er det ulovlig i Norge.

Her ser du en film der det er forovervendt og bakovervendt i samme bil når det blir kræsj, håper valget ditt blir enkelt. :)

Du bør se etter en stol du kan ha opp til barnet bør over i beltestol, tidligst ved 4 årsalder. (her satt eldstemann bakover til 4.5 år, og mellomste er nå snart 4 og sitter nok bakovervendt til hun er 5 år).

Vi har disse stolene:
BeSafe Izi Plus og Britax MaxWay, anbefaler begge, BeSafe er mye større og tyngre, men det har fantastisk komfort og er perfekt for barn som er mindre enn 1 år.

Ja, stolene koster litt, men BeSafe Izi Plus kommer ofte på tilbud, og Britax MaxWay er nede i 2200 kroner på nettsider har jeg sett, det kan være verd å sjekke, lekmer.no har ofte tilbud på Britax MaxWay.

Barnet ditt vil ha mye bedre sjanser for å overleve en kollisjon hvis det sitter bakovervendt, enn forovervendt.

Vi hadde BeSafe Izi Combi x3 stående bakovervendt til eldstemann, det gikk opp til 18 kg, og han ble snudd når han var 4.5 år og 17,8 kg, da fikk han beltestol.
Har absolutt bestemt meg for bakovervendt nå ja. Vi går for Besafe izi plus. Har ikke så dårlig plass, og syntes den ser god ut.

I isize seter er det det ja, seter etter gammel godkjenningsordning er fra 9 kg.

Det er hovedsakelig på grunn av nakken at de må sitte bakeovervendt, så den puta på magen har ikke noe å si. Nakken på små barn er så svak, så ved en kollisjon vil de få mye større sleng hvis de sitter fremover. Bakover er tryggest uansett type sete.
Ja, det er sant.. Har bestemt oss, og vi går for Besafe izi plus! :) Fornøyd med det.
Vi er veldig fornøyd med den:) godt valg!:)
Ja det føles bra å ha tatt et valg. Har klødd meg i hodet over det her lenge!

Her måtte vi bytte da han var 5 mndr, da var han over 9 kg, valget havnet på BeSafe Izi Plus, kjempe fornøyd. Det er fra 0-25 kg. :)

Ville valgt et sete opp til 25 kg, så barnet får sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men prøv å vent et par mndr til, for det er utorlig tungvindt å ha baby uten babysete ;)

Er det ikke opp til 13 kg eller noe på babysetene?

Back
Topp