Tips til bæsjing!

Twinkletwinkle

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Litt rådløs her om dagen... Lillemor har jo fått grøt en god stund nå, og har tålt det greit.. Gikk jevnt med sviskemos i grøten og litt utenom..

Nå etter påske begynte vi med en liten porsjon grøt om morgenen og...

Og nå er det ikke lett å være baby... Hyler som bare det når hun bæsjer, presser og kaver.. Også kommer det bare litt ut... Hun har bæsja 4 ganger da det siste døgnet men et jo ikke store mengder..
Har gikk sviskemos, malt i vann, kokt vann, massert og badet og massert litt igjen...
Men det som er litt rart, er at avføringen er ikke så hard... Den er fastere enn den typiske babybæsjen, men ikke sånn forstoppelsesaktig med harde knoller...

Noen råd til en fortvilet mamma?

Malt kan jo vere effektiv dersom det er hardt, men virka jo ikkje som det er problemet.

Mini her ligg ofte på magen med føtene oppover igjen mot magen min og ansiktet opp mot knærne mine, medan eg har beina opp i sofaen (litt vanskelig å forklare). Dette er tydeligvis ein stilling som er god å bæsje i for han. Kanskje for fleire?

Får hun ekstra veske /vann med grøten? Vet at med svisker og malt så kan det virke mot sin effekt dersom det ikke suppleres med inntak av drikke
Bare en tanke.

Mamma tipset ellers om pære, men har ikke testet det ut i praksis ennå

Får hun ekstra veske /vann med grøten? Vet at med svisker og malt så kan det virke mot sin effekt dersom det ikke suppleres med inntak av drikke
Bare en tanke.

Mamma tipset ellers om pære, men har ikke testet det ut i praksis ennå

Ja, får vann på flaske.. Drikker som regel ikke mer enn 20-30 ml av den da.. Nå har hun ikke fått grøt på morgenen de siste dagene.. Masse sviskemos i grøten i går..

Hun driver å presser men er redd for at hun driver å holder igjen fordi det har gjort vondt ..

Kan du la vær å gi henne måltider om morgenen da siden det skaper problemet?
Kanskje hun ikke er klar for det.

Kan du la vær å gi henne måltider om morgenen da siden det skaper problemet?
Kanskje hun ikke er klar for det.

Ja, hun har ikke fått det nå på 3 dager.. Var litt sporadisk før den tid og... Kommer ikke til å starte på igjen heller på en stund..

Jeg snakket med helsesøster om dette i går faktisk for min gutt slet veldig med magen tundt påsketider. var så ille på et tidspunkt at vi vurderte å gå til lege.

Fikk følgende råd foruten om svisker og malt:
- eple -eller pærejuice (stod i helsestasjonsboken sa hun) kan hjelpe. Barn under 1 år kan få så mye som 50-100ml i døgnet ved behov. Juicen må være 100% ren, altsåikke tilsatt sukker.
-fikk og beskjed om at en kan gi laktulose uten å konferere lege. Hun snakket om mellom 5-10ml men husker ikke om det var mengde pr kg eller ei. Husker bare at det var en noe høyere dose enn det som stod oppført på flasken...

Jeg har altså ikke prøvd noe av dette enda da det foreløpig har løst seg her mem blir å prøce ut eple eller pærejuice om vi får problemer igjen :-)

Ufda. Noen sier at litt olje i grøten hjelper, ellers er det jo sviskene da... Har du prøvd å gi ren sviskemos, f.eks fra Ellas Kitchen?

Var på 5 mndskontroll tidligere i dag, og der anbefalte helsesøster lactulose.. Så det har jeg vært å kjøpt..
Hun har bæsja litt i dag, så kan være øking av sviskemos og malt i vannet har hjulpet litt..

Har hørt at overmoden banan og overmoden pære skal funke. Kanskje verdt å prøve å mose litt ihvertfall?

Vi har har god erfaring av laktulose. Men det kan ta noen dager før den virker skikkelig. Nå får ho svisker fra Ella's kitchen hver dag. Syns det virker bedre enn den ifra nestle.

Vi har har god erfaring av laktulose. Men det kan ta noen dager før den virker skikkelig. Nå får ho svisker fra Ella's kitchen hver dag. Syns det virker bedre enn den ifra nestle.

Hvor har de det da? Så etter det på en svær coop i dag men fant det ikke.. Men nå har hun faktisk bæsjet en gang til i dag uten at det virket smertefult for henne, så kan være det begynner å løsne med all den sviskemosen og malten hun har fått ..

Hvor har de det da? Så etter det på en svær coop i dag men fant det ikke.. Men nå har hun faktisk bæsjet en gang til i dag uten at det virket smertefult for henne, så kan være det begynner å løsne med all den sviskemosen og malten hun har fått ..
Du må på apoteket for å få laktulose. :) Vi fikk også tips om 1ts rapsolje i melka når vår ikke hadde bæsja på en uke. Det smører tarmen godt.

Du må på apoteket for å få laktulose. :) Vi fikk også tips om 1ts rapsolje i melka når vår ikke hadde bæsja på en uke. Det smører tarmen godt.
Skjønte nå du mente Ella's! :p henger ikke helt med ;) jeg har sett det på Rema!

Hehe, laktulosen er kjøpt.. Tenkte på Ellas ja! Får trille bort på rema i morgen å se! Takk!

Prøve å lage sviskemos selv? Kanskje den er mer effektiv? Vet ikke. Har også hørt aprikos skal hjelpe. Men vet ikke. Håper det ordner seg:)

Prøve å lage sviskemos selv? Kanskje den er mer effektiv? Vet ikke. Har også hørt aprikos skal hjelpe. Men vet ikke. Håper det ordner seg:)

Har akkurat skiftet en GIGA bleie! Hurra!! Men vurderer å prøve å lage sånn selv å ha, har lest og hørt flere plasser at det skal være ganske effektivt!

Back
Topp