Tips mot bekkenplager

FruJohnsen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberskatter 2014
Marslykke 2016
Junispirene24❤️
Bekkenplager er noe veldig mange opplever i svangerskapet. Bekkenløsning kommer av hormoner og kan ramme tidlig eller sent i svangerskapet. Har du hatt bekkenløsning tidligere eller ryggplager/hofteplager er det større sannsynlighet for å få bekkenplager i svangerskapet. Bekkenløsning er sterke smerter som setter seg enten foran i symfysen (skambeinet) eller bak nede i ryggen med strålinger opp i ryggen. Jeg har opplevd begge deler, og smerten i symfysen vil jeg sammenligne med knivstikk eller noe i den duren.. Jeg har også fått gangsperre. uploadfromtaptalk1441280789303.gif

Les mer om bekkenløsning her http://lkb.no/about-2

Så hva kan du gjøre for unngå dette? Dessverre er det fint lite å gjøre til eller fra.. Det du kan er å lindre smerten, og jeg ønsker tips i denne tråden :) Hva gjør du for å lindre bekkenplagene?

Tips jeg har fått rundt om kring er:

- Sov med en pute mellom beina, f.eks en lang ammepute. Jeg har en doomoo large som jeg har tatt frem igjen.

- Hold deg mest mulig i ro, ikke sett ut på langtur, selv om bevegelse er bra! Har du først fått bekkenløsning gjør mye gåing bare vondt verre.

- Trening med fysioterapeut eller bassengtrening kan lindre. Ta kontakt med jordmor for å få tips om hvor du kan trene.

- Sov med silkepysj så du lett kan snu deg i senga

- Bruk bekkenbelte når du skal gå, f.eks på tur eller på butikken. Jeg opplever at smertene blir verre om jeg går i bakker og kjører derfor til et flatt område der jeg kan lufte hunden min og trille storesøster.

Har du noen gode tips? :)

Fin info og gode tips :-)

Du har allerede nevnt det, men silkepysj var virkelig redningen min forrige gang. Merket stor forskjell. Og det var faktisk tilfeldig at jeg hadde på meg det en natt og fant ut at livet mitt plutselig ble ti ganger enklere!

Fin info og gode tips :-)

Du har allerede nevnt det, men silkepysj var virkelig redningen min forrige gang. Merket stor forskjell. Og det var faktisk tilfeldig at jeg hadde på meg det en natt og fant ut at livet mitt plutselig ble ti ganger enklere!
Kan tenke meg det, særlig når magen er tung og i veien også, er blir liksom vanskelige! [emoji38]

sniker in fra april gruppa. Det hjelper faktisk veldig mye å trene (rett)! Jeg hqr med begge mine gått på bekken gruppe hos en fysio som kun jobber med bekken. Hun får inn de veste pasientene, og de fleste kastet krykkene. Trening hver dag men verd det. Med nr 1 var jeg så ille at jeg ikke kunne gå rundt kvartalet. 3 uker før termin gikk jeg 8km i skogen med 4 hunder i trekk.

Kan tenke meg det, særlig når magen er tung og i veien også, er blir liksom vanskelige! [emoji38]
Ja :-( hadde problemer med å komme med opp på den benken hos legen fordi jeg hadde så vondt... Blæ!
Er det mulig å ha et svangerskap uten bekkenplager egentlig??

Jeg var hos kiropraktor i dag, siden flere på jobb anbefalte dette mot bekkensmerter ved graviditet. Jeg hadde ikke antydning til bekkenløsning men bekkenlåsning. Litt tidlig å si om det hadde store effekter, men håper det kan bidra til å unngå bekkenproblemer i svangerskapet.

Hadde ikke bekkenløsning, men litt trøbbel med korsryggen. Fikk beskjed av jordmor om å spesielt passe på to ting i det daglige: Ikke sitte med beina i kors, og ikke fordele vekten over på én side når man står. Hjalp veldig til meg når jeg greide å huske dette, men gamle vaner er vonde å vende, gitt!

Vet noen ikke har virkning av fysioterapeut og trening, men hos noen av de igjen kan kiropraktor være en bedre løsning. Har ei venninne som gikk 6 måneder hos fysio, varmebad og bekkentrening uten at det gjorde noe utslag, men en time hos kiropraktor gjorde alt bra.

Ja :-( hadde problemer med å komme med opp på den benken hos legen fordi jeg hadde så vondt... Blæ!
Er det mulig å ha et svangerskap uten bekkenplager egentlig??
Mange som ikke har bekkenplager, men det er mange som får det også. Dessverre

sniker in fra april gruppa. Det hjelper faktisk veldig mye å trene (rett)! Jeg hqr med begge mine gått på bekken gruppe hos en fysio som kun jobber med bekken. Hun får inn de veste pasientene, og de fleste kastet krykkene. Trening hver dag men verd det. Med nr 1 var jeg så ille at jeg ikke kunne gå rundt kvartalet. 3 uker før termin gikk jeg 8km i skogen med 4 hunder i trekk.
Jeg trener også i gruppe med fysioterapeut :)

Her hadde jeg bekkenlås og bekkenløsning fra uke 20 med nummer en, mens med nummer to ble det aldri skikkelig ille - så det er håp selv om det er tøfft i ett svangerskap ;)

Her fikk jeg sånn sklilaken av hjelpemiddelsentralen, det hjalp veldig på bevegeligheten :) også gikk jeg på trening to dager i uka, hjalp også en del! Varmt bad hjalp også noe, i allefall mens jeg badet :yuck:

Men har jo hørt om de som jobber frem til uke 37 så det må jo være mulig.
He he ja, har ei venninne som jobba hele veien og var hos dyrlegen med katten sin dagen før hun fødte uten noe problem [emoji14] Hun skulle egentlig tilbake dagen etter tror jeg, iallefall måtte en annen venninne av meg kjøre katten til dyrlegen fordi hun første begynte å føde [emoji14] Hun hadde absolutt ingen plager gjennom hele svangerskapet bortsett fra noen plagsomme kynnere.

Her hadde jeg bekkenlås og bekkenløsning fra uke 20 med nummer en, mens med nummer to ble det aldri skikkelig ille - så det er håp selv om det er tøfft i ett svangerskap ;)

Her fikk jeg sånn sklilaken av hjelpemiddelsentralen, det hjalp veldig på bevegeligheten :) også gikk jeg på trening to dager i uka, hjalp også en del! Varmt bad hjalp også noe, i allefall mens jeg badet :yuck:
Skulle ønske vi hadde badekar..!

He he ja, har ei venninne som jobba hele veien og var hos dyrlegen med katten sin dagen før hun fødte uten noe problem [emoji14] Hun skulle egentlig tilbake dagen etter tror jeg, iallefall måtte en annen venninne av meg kjøre katten til dyrlegen fordi hun første begynte å føde [emoji14] Hun hadde absolutt ingen plager gjennom hele svangerskapet bortsett fra noen plagsomme kynnere.
Ho ho... Det skulle stå jogger!! Ha ha ha ha ha :D

Back
Topp