Ting til Mor/baby

Linni26

Betatt av forumet
hva er er det dere ikke kunne vært for uten av utstyr/ting til baby eller deg Selv?
 
Bbhugme og ammeinnlegg. Bbhugme fordi det er godt. Ammeinnlegg fordi brystvortene mine er steinharde og lekker litt av og til(bare noen dråper), så de hilser på verden og det er litt flaut :oops:
 
Akkurat nå? Da må jeg signere bbhugme. Jeg lekker ikke nå, men gurimalla som jeg brukte ammeinnlegg under amming, spesielt de første månedene! Så det hadde virkelig vært helt krise uten. Ellers er nesespray helt alfa og omega for tida.... Dett i desa! Purelan, til både brystene og tørre lepper etter fødsel. Ble så utrolig tørr og sprukket på leppene(ja, de på munnen :hilarious:).
 
Last edited:
Etter fødsel, tenker du på? I så fall (selv om jeg sikkert har glemt mye siden den gang)..
Til meg selv: ammeinnlegg, Purelan salve til såre brystvorter, ammetopper og -BHer (uten spiler for gigantiske superømme pupper i starten!), ullinnlegg for å forhindre brystbetennelse.

Til babyen: bleier (men det er kanskje obvious :p ), babynest (det var genialt å kunne ta han med rundt omkring i huset bare liggende oppi det mens jeg gjorde andre ting), en god ammepute (Cosyfix), babytepper, gulpekluter (ikke pga gulp, men for å skåne alt rundt for mine overaktive bryster som sprutet melk overalt under amming :hilarious:).

Hmm, det er helt sikkert mer som jeg bare ikke kommer på, men det var de første tingene som datt ned i hodet på meg :)
 
Hadde ikke klart meg uten store bleietruser jeg altså, under renselsen. Det var fantastisk :D
 
Hadde ikke klart meg uten store bleietruser jeg altså, under renselsen. Det var fantastisk :D
Har vurdert å kjøpe dette selv. Hvordan vet man størrelse? Og er det noen forskjell på oppsugningsevne? Hvor mange?
Tips til innkjøp mottas med stor takk:oops:
 
Ammeinnlegg til mor, og purelan og bepanthen til såre brystvorter.

Jeg måtte pumpe første måneden siden han var litt prematur og liten så trengte da flasker, pumpe, melkeoppbevaring mm.

Til baby, små sprøyter uten spiss. Da var standarden fra sykehuset at premature og de med fødselsvekt under 2500 g skulle ha tran, jern og multivitamin hver dag, så vi trakk opp i sprøyter for å lett kunne gi lille og ha kontroll på hvor mye.
 
Har vurdert å kjøpe dette selv. Hvordan vet man størrelse? Og er det noen forskjell på oppsugningsevne? Hvor mange?
Tips til innkjøp mottas med stor takk:oops:
Jeg fikk to forskjellige størrelser gjennom en venninne så jeg fikk prøve meg fram. Det er forskjellig størrelse og oppsugingsevne ja, alt etter hvor mye man blør. Jeg måtte ha en del, blødde noe voldsomt, men husker ikke hvor mye. Følte for å bytte hver gang jeg var på do. Hvis det er ett stort behov så kanskje fastlegen din kan være behjelpelig med resept på forbruksmateriell, da koster de litt mindre. Det skal være lett tilgjengelig på sykehuset så du kan snike med deg en del hjem :D da finner du også ut av om du trenger det eller ikke. Noen klarer seg med nattbind :)
 
Jeg fikk to forskjellige størrelser gjennom en venninne så jeg fikk prøve meg fram. Det er forskjellig størrelse og oppsugingsevne ja, alt etter hvor mye man blør. Jeg måtte ha en del, blødde noe voldsomt, men husker ikke hvor mye. Følte for å bytte hver gang jeg var på do. Hvis det er ett stort behov så kanskje fastlegen din kan være behjelpelig med resept på forbruksmateriell, da koster de litt mindre. Det skal være lett tilgjengelig på sykehuset så du kan snike med deg en del hjem :D da finner du også ut av om du trenger det eller ikke. Noen klarer seg med nattbind :)
Høres jo egentlig veldig praktiske ut hvis man blør mye. Med nr 1 kunne jeg definitivt ha prøvd slike, men hadde bare de digre bindene/bleiene fra sykehuset (storsmuglet de med hjem :hilarious:). Med nr 2 blødde jeg veldig mye mindre. Var over på nattbind etter kun få dager. Lurer på om det er vanlig med flergangs å blø mindre eller om det var helt tilfeldig??
 
Høres jo egentlig veldig praktiske ut hvis man blør mye. Med nr 1 kunne jeg definitivt ha prøvd slike, men hadde bare de digre bindene/bleiene fra sykehuset (storsmuglet de med hjem :hilarious:). Med nr 2 blødde jeg veldig mye mindre. Var over på nattbind etter kun få dager. Lurer på om det er vanlig med flergangs å blø mindre eller om det var helt tilfeldig??
Aner ikke, så blir jo spennende å se med nr to nå om jeg blør mindre :D jeg storsmuglet jeg også, men det holdt ikke fordi jeg blødde så lenge :wacky: rart det var noe blod igjen. Men følte meg litt som ett barn som løp rundt i up&go da :hilarious:
 
Har kjøpt cozy fix ammepute nå. Hadde ingen forrige gang og husker jeg hadde sykt vondt i ryggen og øm i skuldre nakke. Håper ammepute hjelper!
Bedside crib!
Uro over sprinkelsengen i stuen, lå ofte å kikket på den
 
Dere som skriver ammeinnlegg, hvilken type brukte dere?
 
Aner ikke, så blir jo spennende å se med nr to nå om jeg blør mindre :D jeg storsmuglet jeg også, men det holdt ikke fordi jeg blødde så lenge :wacky: rart det var noe blod igjen. Men følte meg litt som ett barn som løp rundt i up&go da :hilarious:
Hehehe, regner med du ofte hadde noe på utsida av up&go-ene :hilarious::p
 
Dere som skriver ammeinnlegg, hvilken type brukte dere?
Det er selvfølgelig litt individuelt hvilke man liker best, men jeg syntes mange av de billige på dagligvare holdt dårlig på fukten og kunne synes gjennom BH og topp (spesielt når de ble fuktige og fylt opp). Jeg brukte derfor stort sett bare Avent sine. De syntes ikke så godt, og var i veldig god kvalitet :) Vet det også er mange som bruker flergangsinnlegg (i bomull? Bambus? Husker ikke helt), men jeg lakk så mye at jeg ikke syntes det holdt.
 
Jeg he hørt om at noen har brukt bleie truse. Er de bedre en de på sykehuset?
På Ullevål hadde de tena lady så var det samme både der og hjemme, men har forstått at de ofte ikke er så bra de som er på sykehuset.
 
Dere som skriver ammeinnlegg, hvilken type brukte dere?
Jeg hadde ull eller bambus det lille jeg ammet, men har hørt mye bra om Medela sine :)
 
Back
Topp