Ting jeg skulle ønske noen fortalte

Skippy

Blir kjent med forumet
Gode råd under graviditeten? Del de! :D

Knipeøvelser, råd mot treg mage, massere mellomkjøttet, smøre magen, bruke støttestrømper..
Jeg teker det må være hundrevis av gode råd og lure tips der ute, som kan komme til nytte hos flere.
Har du et supertips du ikke ville vært foruten?

At pressrier ikke er som vanlige rier,men at man kjenner et skikkelig nedpress/sug. Jeg trodde pressrier bare betydde at man fikk lov til å presse på de. Jeg sleit med å la være for å si det slik,kroppen tok over.

At man ofte må sy etterpå og det kan ta lang tid (sydde i 1t og det var ikke særlig behagelig). Kunne godt vært forberedt på den.

4 trimester. Og at amming er ikke noe som nødvendigvis kommer helt naturlig. Det krever innsats og vilje ❤️

At det å føde skulle føles ut som å presse ut en megabæsj..
Samme som at når man har badekarfødsel så får man ikke barnet på brystet, slik man ofte ser for seg. Ja jeg fikk holde litt, men etter det måtte jeg opp for å pleies litt og da lå ungen hos far. Husker fortsatt fortvilelsen, og at jeg bare ville ha den ungen på brystet mitt.

Ingen fortalte meg om den SINNSYKE følelsen etterpå, altså jeg følte meg som verdens sterkeste kvinne som hadde vunnet gull i alle OL idrettene.

Movicol rett etter fødsel! De forsøkte å gi meg sviskeyoghurt etter fødsel, hjalp null og niks. Da jeg endelig kom på do, var det kjempeskummelt og litt som å føde igjen :bag:

Samme som at når man har badekarfødsel så får man ikke barnet på brystet, slik man ofte ser for seg. Ja jeg fikk holde litt, men etter det måtte jeg opp for å pleies litt og da lå ungen hos far. Husker fortsatt fortvilelsen, og at jeg bare ville ha den ungen på brystet mitt.

Ingen fortalte meg om den SINNSYKE følelsen etterpå, altså jeg følte meg som verdens sterkeste kvinne som hadde vunnet gull i alle OL idrettene.
Hvorfor kunne du ikke ha ungen på brystet når du kom opp av karet?

Lytt til deg selv og kroppen din! Er du sliten og er i jobb så sykemeld deg!

Kontakt helsevesenet ved bekymring av lite liv. Ikke tenk «jeg kan se det an til i morgen».

Lese om amming på forhånd og vite at amming kan være vanskelig.

Ta bilder av gravidmagen, selvom man hater bilder av seg selv.

Ha en kladd fra apoteket i bilsetet når man er på vei inn til føden. Vet aldri når vannet går. Kjekt å ha på seg et stor tena lady bind også :hungry:

Drikke masse etter fødsel, det gjør urinen mindre konsentrert og det svir mindre når man må tisse :)

Bæsje når man må bæsje. Ikke holde seg i frykt for at det vil gjøre vondt, for det kan gjøre vondt verre.

Når man reiser seg opp for første gang etter fødselen så kan det komme masse blod på en og samme gang. La jordmor tørke opp om det kommer noe på gulvet :)

Barseltårer kan komme dager og uker etter fødselen :shy:

Last edited:

Jeg hadde vannfødsel og tok i mot babyen (med hjelp av jordmor) og fikk holde henne i noen minutter. Tiden jeg brukte på å gå til senga brukte de til å måle og sjekke baby. Så fikk far holde. Også da jeg var på plass i senga og klar til å sys, fikk jeg baby på brystet og etterhvert også hjelp til å legge henne til brystet.
Kan hende det er forskjellig praksis rundt om? Eventuelt kan det jo være avhengig av babyens tilstand? Ikke vet jeg.
Jeg skreiv forsåvidt i fødebrevet at jeg ønsket henne på brystet/hos far etterpå.

Høres kanskje ut som en selvfølge. Men jeg skulle virkelig ønske noen fortalte meg at tissen blir kjempehoven og gigatisk. Det var et lite sjokk da jeg måtte prøve å tisse etter fødsel og så ned mellom beina. Hadde bare ikke reflekter så mye over den endringen :hilarious:
Den gode nyheten er at den «går tilbake» til sin vanlige størrelse etter en stund!

At pressrier ikke er som vanlige rier,men at man kjenner et skikkelig nedpress/sug. Jeg trodde pressrier bare betydde at man fikk lov til å presse på de. Jeg sleit med å la være for å si det slik,kroppen tok over.

At man ofte må sy etterpå og det kan ta lang tid (sydde i 1t og det var ikke særlig behagelig). Kunne godt vært forberedt på den.
Og at noen ikke får pressrier! Jeg venta og venta, og fikk tilslutt beskjed om å presse henne ut «på egen hånd».

Skriver under på syinga. Først DA fikk jeg lystgass, og lå og kjørte stand up show i lystgassrus… Dessuten: få noen til å ta fra deg mobilen om du er rusa på lystgass… don’t lystgass and text, trust me!

4 trimester. Og at amming er ikke noe som nødvendigvis kommer helt naturlig. Det krever innsats og vilje ❤️
Helt enig. Amming er ofte en jobb. Lurt å lese seg opp litt. Er nok mange som mister melk pga lite kunnskap om hvordan baby jobber for å øke etter sitt behov.

Jeg skulle ønske folk fortalte hva som er vanlig å kjenne i begynnelsen av svangerskapet, at det er vanlig å føles ut som at mensen er er rett rundt hjørnet ganske lenge og at det stikker litt her og der. Jeg føler alle forteller om fødselen og tida etter, men ikke hva som er i begynnelsen - det er der jeg har (foreløpig) hatt mest overraskelser.

Skulle også ønske at noen hadde fortalt at (for noen) så er de verste fødesmertene lokalisert i ryggen! Kjentes som jeg hadde en glødende jernbolt på langs i korsryggen. Selve pressingen (og jeg fikk ikke pressrier) husker jeg ikke som vond, bare trang.

Skulle også ønske at noen hadde fortalt at (for noen) så er de verste fødesmertene lokalisert i ryggen! Kjentes som jeg hadde en glødende jernbolt på langs i korsryggen. Selve pressingen (og jeg fikk ikke pressrier) husker jeg ikke som vond, bare trang.
Enig med smertene i korsryggen! Jeg klarte ikke annet enn å ligge på rygg, og var overbevist om at ingen ting annet enn amputasjon av korsryggen hjalp.

Jeg skulle ønske noen fortalte meg at lystgass ikke nødvendigvis gjør deg lystig. Her funka det mest som fokus, slo av svært få vitser.

Skulle ønske noen sa til meg at hvis du har dårlig kjemi med jordmor ( i svangerskapsomsorgen) så be om å bytte. Jeg hadde veldig dårlig kjemi, følte meg til bry, at hun ønsket meg ut døra fortest mulig, fikk ikke noe svar på spørsmål jeg stilte. Fikk beskjed om å google det jeg lurte på. Men tenkte alltid, kanskje det blir bedre neste gang? Ikke vær redd for å be om en ny.
Jeg skal hvertfall be om en ny jordmor i dette svangerskapet.

Sniker fra mai
Jeg hadde fødsel i badekar og fikk barnet på brystet med en gang, helt til jeg skulle opp. Barnefar holdt barnet mens jeg ble spylt og flyttet over i sengen, så fikk jeg barnet tilbake på brystet. Det var 2 min han ikke lå på meg, bare. Der fikk han ligge mens jeg ble sydd og ordnet. Han fikk krype til brystet og ta melk. Sånn lå vi noen timer før vi flyttet til barsel.

At dersom det føles ut som at blæra skal sprenges, og du ikke får ut en dråpe, så kan det være hodet til barnet som er kommet så langt ned i fødselskanalen. Var plutselig 8 cm åpning når jeg trodde det var noe alvorlig galt med blæra mi

Last edited:
Back
Topp