Ting du ikke visste om

febbaby

Elsker forumet
Septembermødre <3
Graviditet/fødsel som du fant ut etterhvert:p ???

Jeg trodde for eksempel at når vannet gikk så gikk det 1 gang liksom :p

Kom inn på sykehuset med gjennombløt bukse og spurte når det skulle slutte å renne :D "nei det slutter ikke å renne, det dannes nytt hele tiden". Så gikk der å "små pissa" på meg hele tiden. Haha :D
 
Vel, det påstås jo at når vannet går så skjønner du det med en gang. Det gjorde IKKE jeg, trodde bare jeg tisset på meg jeg. :p

Før jeg ble gravid sist ante jeg ikke at det var noe som het MA, BO etc. Denne gangen føler jeg meg mer nervøs fordi jeg vet så mye mer. Ekkel følelse.
 
At jeg skulle føle meg så usexy og energiløs.

Håper snart den berømte lykkefølelsen kommer snart!
 
At ganske mange bæsjer på seg under fødsel visste jeg vel ikke før litt uti første svangerskap. Heller ikke hvor sinnsykt vondt det kan være å amme. Selv om de sier at det kan være vondt, så skjønner man ikke hvor vondt før man sitter der med krøllede tær og tårene sprutende. Fødselen vet man jo heller ikke hvor vondt det vil være på forhånd, men der skjønner man liksom at det blir noe annet enn man noen gang har følt før, men det med amminga var overraskende for min del :)
 
At ganske mange bæsjer på seg under fødsel visste jeg vel ikke før litt uti første svangerskap. Heller ikke hvor sinnsykt vondt det kan være å amme. Selv om de sier at det kan være vondt, så skjønner man ikke hvor vondt før man sitter der med krøllede tær og tårene sprutende. Fødselen vet man jo heller ikke hvor vondt det vil være på forhånd, men der skjønner man liksom at det blir noe annet enn man noen gang har følt før, men det med amminga var overraskende for min del :)
Uff ja der sier du noe :( den amminga. Fy F så vondt ! Å du blør og når det såvidt har lagt seg en skorpe så må du amme igjen :(
 
Barselstårene skulle jeg gjerne vært advart mot..

Så kanskje jeg ikke hadde vært så forvirret når jeg sto i dusjen på barsel og hylgråt uten å vite hvorfor.
 
Uff ja der sier du noe :( den amminga. Fy F så vondt ! Å du blør og når det såvidt har lagt seg en skorpe så må du amme igjen :(


Jups, akkurat sånn... Nå har jeg blitt Ammehjelper siden sist, så jeg håper jeg har med meg litt mer kunnskap så det blir bedre denne gangen!
 
Amminga var d som overraska meg mest og. Ble mye styr, vondt, åpne verkende sår, unge som ikke ble fornøyd. Hadde ikke sett for meg d skulle være så tøft. Orket d ikke mer enn 7 uker. Gikk over på flaske og da ble barseltida no helt annet. Lettet mor, fornøyd unge:)
 
Amminga var d som overraska meg mest og. Ble mye styr, vondt, åpne verkende sår, unge som ikke ble fornøyd. Hadde ikke sett for meg d skulle være så tøft. Orket d ikke mer enn 7 uker. Gikk over på flaske og da ble barseltida no helt annet. Lettet mor, fornøyd unge:)
Skjønner det godt :) jeg holdt ut i 4 mnd. Med kolikkunge og det hele. Turte ikke engang spise mat det var løkpulver i. Levde kun på helt "rene" ting. Kylling, ris, knekkebrød med smør osv...
 
Jeg ble rett og slett litt satt ut av blødningene under og mest av alt etter fødsel. Uerfaren som man er som førstegangs så aner man jo ikke hva som skjer! Fødslene man ser på "fødeavd" osv. er jo rene vitsen, synes jeg, i forhold til min uperfekte skitne fødsel ;) Hehe. Åsså etterrier, ja på førstemann! Au. Ellers ble jeg ganske satt ut av alle følelsene som kommer før, under og etter fødsel :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
At man ble så sinnsykt svimmel under graviditeten uten å vite hvorfor!!

Svimer nesten av uansett hva jeg gjør!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
En ting jeg sitter igjen med er hvor hormonell jeg var i ettertid. Ikke bare barselstårer, men generelt hormoner som plutselig gav seg ca 5 mnd etter fødselen.
Og hvor vondt det var å amme ja. Tok sin tid før jeg lærte med Nr 1 så jeg ville spørre ekstra om hjelp da Nr 2 kom. Da sleit jeg enda mer i ettertid. Kommer ikke til å spørre om hjelp denne gangen.
 
At etter rier kunne være så sjukt vonde,at å amme kunne være så smertefullt at jeg gråt mens jeg ammet og før jeg skulle amme og etter jeg hadde ammet fordi jeg grudde meg til å amme igjen.. At det skulle være så syyykt vondt å tisse første gang etter fødselen,for ikke snakke om å bæsje... å guri. liiiired,føtes som å revne første gangen... Tissa kun i dusjen første uka hehe og for en hellig følelse å dusje og spyle rattaten sin etter fødseln.... ååååå hellig:) og at je skal være så " dum" gå gjennom dette for tredje gang hehe men det er jo såååå herlig da man får babyen opp i armene og alle smerter er totalt vekke... helt til du skal på do hehehe
 
det jeg ikke viste var at babyer kunne få låsninger i kroppen når de var så små.

også må jeg signere det med amming. hylgrein i fem uker med amming pga at ungen ville ikke legge seg til den ene puppen pga låsning. hadde ingen gode opplevelser med det så jeg kommer ikke til å amme nestemann.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg ble veldig overraska over at alt er hormonelt betinget og ikke kommer pga voksende baby i magen. Som at man tisser som en gal til og med før positiv test, og ikke pga baby som sparker på blæra! Og at man blir sinnsykt trøtt og uopplagt. Jeg går liksom rundt i svime de "våkne" timene av døgnet, og når jeg egentlig skal sove sliter jeg pokker meg med det også! :p

I tillegg ble jeg faktisk sjokkert over hvor vanskelig det kan være å bli gravid! På skolebenken lærer man jo at man omtrent blir gravid av å ligge i samme seng som en naken mann :p Og ikke minst hvor "vanskelig" det kan være å forbli gravid!! Jeg trodde ærlig talt at sa/ma var noe sjeldent som skjedde med damer som "drakk alkohol og røyka i svangerskapet" for å sette det på spissen. Slet skikkelig med dårlig samvittighet og lurte på hva jeg hadde gjort galt siden jeg mista. Til tross for at jeg faktisk ikke fant noen god grunn.

Jeg skulle virkelig ønske at man ble mer opplyst om dette, sånn at man slipper å gå inn i en tung boble fylt av skyldfølelse og skam dersom det skulle skje...gynekologen min sa faktisk at ca 8 av 10 graviditeter gikk til grunne (men da inkluderte han kjemiske og tidlige sa som ikke ble oppdaga av kvinnen).
 
Barselstårene skulle jeg gjerne vært advart mot..

Så kanskje jeg ikke hadde vært så forvirret når jeg sto i dusjen på barsel og hylgråt uten å vite hvorfor.

Ja, herlighet . Jeg stortuta hele tiden !! Merkelige greier ..


Skravler med fineste Ungmor90 og sukkersnusk <3
 
Kan desverre "krysse" av på altfor mange av de her.. Den første tia va virkelig ikke en dans på roser:/


<3 Gutt født okt.2012, ny baby på vei m termin 20.mars! <3
 
signerer mye her! trodde ammingen var noe alle fikk til, men her var det et slit. ammet og ammet, og pumpet meg, men fikk bare ut noen dråper melk. Snuppa ble jo aldri mett stakkar. Måtte gå over til mme, og jeg følte meg som verdens verste mor, som ikke hadde nok melk til barnet mitt! gjorde det ikke noe bedre når en eldre mann på et kjøpesenter påpekte st det var bedre med naturlig, når hu fikk flaske av meg.. etterhvert som jeg snakka meg folk skjønte jeg jo at det faktisk var mange som sleit med det samme, men følte alltid at jeg måtte unnskylde meg for at hun fikk flaske.

var heller ikke forberedt på at tiden etter fødsel var så slitsom! trøtt, sliten, nattevåk, skrik, mange som ville hilse på..og barseltårene ja! trodde det bare skulle være kos, men det tok noen måneder før jeg klarte å kose meg skikkelig.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Etter å ha sett mine superfreshe venninner etter fødsel, var jeg totalt uforberedt på hvor sliten jeg skulle være. Og hvor furtne folk blir når de ikke får komme på besøk første dagen.... (Selv om vi forklarte at vi hadde vært våkne i nesten 2 døgn)

Også var jeg ikke forberedt på en unge som ikke ville sove om natta de første ukene.

Eller hvor vondt det var å sitte etterpå!

Og at det overhodet ikke gjorde vondt å gå på do! Grua meg skikkelig, men gikk overraskende helt fint!
 
Back
Topp