Tillater du at barnet promper og raper?

• Trådstarter Trådstarter Kakaduen
  • Opprettet Opprettet
K

Kakaduen

Guest
Hvordan er de reglene hjemme hos dere? Her hjemme må mine gå på gangen om de skal prompe. Og vi raper ikke høylytt. Det gjør vi litt sånn med hånden foran munnen. og iallefall ikke ved matbordet. er jeg for streng???????????????

Prompe kan de gjøre så mye som de vil. Syns det er viktig at de ikke føler noe skam over det som barn. Bedre at luften går ut enn at de holder seg. De skjønner nok selv når det evt blir flaut å prompe foran andre (kjæreste, venner osv) :-)

Gutten er bare 15 mnd, så han kan rape så mye han vil. Jenta gjør det sjeldent, og de gangene det skjer er det liksom ukontrollert. Men jeg syns det er litt uapetittelig med voksne som tvinger frem rapen liksom. Det kommer jeg sikkert til å gi beskjed om noen av de begynner med ;)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Her er det absolutt ikke lov ved matbordet. Ellers så er det litt sånn at de promper litt innimellom uten at jeg orker å si noe, men blir det for mye av det ber jeg dem om å gå på do. Syns det er veldig lite sjarmerende med både barn og voksne som raper og promper...

Sent from my iPhone using BV Forum

Promper gjør dem hele tiden. Om dem raper må dem si unnskyld, og det skal ikke gjøres ved bordet :)

Sent from my iPhone using BV Forum

De må si unnskyld om det bare kommer ;) eldste på 6 år har begynt å gå ut om hu må prompe og på badet eller gangen for å rape, dette er noe hu har funnet på selv ;)

TuMmY LoVe

Ja, det spørst jo litt på alder også.

Husker fireåringen kom inn i stua for å prompe fordi hun hadde en lekekamerat som ikke kunne høre det på rommet sitt ;-)

Hun sier som regel unnskyld av seg selv for både promp og rap.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Ikke alltid det er lett å holde igjen så ser ann situasjonen. Men ikke greit å sitte prompe og rape og le og gjøre mye ut av det. Er det en uskyldig som bare kommer sier vi bare oisann og ferdig med det. Med matbordet sier vi unnskyld om vi ikke klarer holde igjen. Både store og små.

♡ Venter en overraskelse 4 Desember 2014 ♡

Taster på appen :)

Har ikke barn enda, men kommer til å ha samme forhold til luft som vi hadde når vi var små. Ved besøk og matbord er det ikke OK, man sier unnskyld hvis det blir uhell. Ellers er det bare å slippe ut luft, det er ikke skammelig å være menneske, vil at barna mine skal ha et sunt forhold til kroppen.

Nå er jeg ekstremt luftig hele tiden og har gått mye med forstoppelse på grunn av at andre folk synes det er skammelig, går ikke ann å holde på den i 2 sek for å gå til gangen - da er det for seint. Jeg får knapt til å rape, så alt må ut i kjelleretasjen ;)

<3 29.12.14 <3

Det er helt greit når de kommer ukontrollert. Da er det bare å si unnskyld. Det gjelder oss voksne og. Men hvis de kjenner at nå kommer det en fis,så har de fått beskjed om at da er det faktisk lov å gå unna resten av oss. Det er jo litt kvalmt nå de sitter og presser ut fisen lissom... Eller rapen. Og det er ikke kjempekos å sitte i drittlukt fordi de ikke kan gå noen få meter unna.. Og ungene her i hus er store,så de har lissom ikke noe unnskyldning for å sitte å fise blant folk..

Her hjemme bryr vi oss ikke noe særlig om sånn, jeg raper vel innimellom selv :p Selvfølgelig, akkurat rundt matbordet så er det ikke ønskelig. Men vi ler vel mye her hjemme av fis vi da, siden vi har en fisete lillebror i hus.

Her fises det og rapes:) artig med fis! Men ikke ved matbordet selvfølgelig.

25 uker <3

Må nesten få sambo til å slutte med det før jeg kan kreve at mini oppfører seg. Når den til kommer, kan er for liten ennå.
En ting er de som plutselig kommer, men når man sitter og jobber med en fis i et minutt før den kommer synes jeg det er respektløst å ikke gå unna.
Greit nok at luft er naturlig, men man trenger ikke å være uforskammet.

Her sier vi undskyld om man raper ved matbordet. Eller så bryr jeg meg ikke.

via taben - Sengekos

Spørs på alder.
Promping er naturlig og luft som trenger å komme ut. Så det er lov, men hvis man sitter å spiser så kan man gå ut i stua eller på do for å prompe.
Raping er noe man ikke skal gjøre ved matbordet eller på besøk, hvis man raper sier man unnskyld.

Det er ganske nylig at vi har fått regler rundt dette da, for før de er 2-3 år så reagerte vi ikke på luftutslipp;)

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Venter mitt første barn nå i september. Jeg synes raping og promping er usjarmerende og noe man gjør for seg selv. Voksne menn som ikke forstår at alt ikke skal deles har veldig dårlig manerer spør du meg.
Selvfølgelig skjer det "uhell" og man kan si unnskyld.
MEN vi har selvfølgelig rompe og prompe humor her i huset som i de fleste hjem så det er sagt!:D
For meg er det viktig at mine framtidige barn har manerer og kan oppføre seg, uansett hvilken sosial setting de er i.

Små barn må få gjøre det så mye de vil.

Blir litt annerledes når de kommer opp i skolealder, da kan de mobbes for det. Da er det mer på tide å sette dem inn i hva som er "sosialt akseptert". Men hjemme ser jeg ikke problemet.

Vokst opp med at det ikke er lov å prompe, så har store problemer med magen den dag i dag.
Farlig å holde igjen promper!!

Lillemann får prompe og rape så mye han vil, men er det kun for å tøyse så må han si unnskyld.
Han har funnet ut at han ska si "unnskyld, æ rapa/proppa" på egen hånd :P

Nei det gjør man ikke hos oss, syns det har med vanlig folkeskikk og oppdagelse å gjøre å lære at man går unna om man merker at man må det.
Guttungen rekker ikke alltid det, og da må han hvertfall si unnskyld meg med en gang.

Back
Topp