Hva definerer du som fri oppdragelse? Jeg oppfatter i allefall at tilknytningsomsorgens mål er å gi barnet nettop trygge, faste rammer og gode rutiner som gir barnet verktøy til å stole på seg selv og møte verdens utfordringer. Det er sikkert mange måter å gjøre det på.
Forskning har vist at foreldre som virkelig forsøker å innføre søvnrutiner helt fra starten bruker minst like lang tid som de som lar barnet styre dette selv. Tross alt har barnet kun hatt korte søvnperioder i magen, og det tar ofte tid å klare å sove igjennom natten, selv om alle barn er forskjellige også her.
Jeg har et godt eksempel på akkurat det. Er nok derfor jeg blir litt engasjert
En bekjent av meg hadde planen klar når de fikk barn om at hun skulle bruke "tilknytningomsorg" (som hun hadde fått råd om fra sin mor) som oppdragelse. Barnet fikk gjøre akkurat som han ville, og fikk gjøre masse egne valg og de samsov på en madrass på gulvet. Hun var så opphengt i dette, at hun ikke klarte og se at barnet hennes hadde helt andre behov fra mammaen sin.
Han er i dag 8 år og en utrolig uoppdragen og stressa unge, med fryktelig mye angst og henger langt etter i utviklingen. Han har vært helt fortvilet når mamma ikke kan sove med han lenger. Han hadde hatt behov for en helt annen type oppdragelse. Det er fryktelig trist og se... Han har ingen sykdommer, det er rett og slett bare feil behov som ble ivaretatt.
Kan godt hende at forskningen sier det, men da er vi et unntakstilfelle
Har aldri grått seg søvn for det.
Barnet mitt er ikke i stand til og styre dette selv, det er vel derfor barn har foreldre til og hjelpe dem!
Det virker vel heller motsatt at de skal få velge selv, må være belastende for et lite barn.
Mamma vet best mener jeg
En trygg,god, sterk, klok mor og far. Som vet det beste for deg, og hjelper deg med og gjøre nødvendige valg, og setter nødvendige grenser, gir oppmuntring, stimuli og ros er vel det barnet trenger. Hvordan barnet føler at det får dette, eller hvordan du velger og gi dette er vel opp til hver enkelt.
Og lese seg opp til en hvis type oppdragelse tror jeg bortkastet, og gjøre seg noen tanker derimot er lurt. Men alle barn er forskjellige. Jeg vet at mye av det jeg "bruker" ikke ville fungert på f.eks naboens sitt barn og omvendt.
Det er klart at et spebarn er noe annet. Jeg tenker litt lenger
Men det er noe helt annet inni magen enn det det er her ute, og overgangen bør jo ikke være for brå, men det er også vår oppgave og hjelpe dem og tilpasse seg livet her ute.
Dette er noe man kan diskutere i evigheter, for oppdragelse er et vanskelig tema ettersom ALT er individuelt. Jeg møter dette barnet helt åpensinnet, og gleder meg til og bli kjent med hverandre og utvikle oss sammen!