Tiligere fødsler

ms.carter

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Til dere som har født tiligere, hvordan startet fødselen? :-)
Når dere tenker etter, var det noen tegn på at noe var på gang uten at dere kanskje tenkte på det da?
Som førstegangs er det gøy å få høre andres opplevelser og historier mens man venter :-)

Nr 1 ble igangsatt på termin
Nr 2 startet med rier 9 dager før
Nr 3 gikk slimproppen kl halv 4, vannet kl 21 :)

Nr 1 startet 4 uker før termin ved at jeg ble satt igang etter jeg lakk fostervann.
Nr 2 startet riene 5 uker før termin.
Spent på hvor lenge jeg klarer å gå denne gangen:)

Henger meg på.. Førstegangs jeg også! Spennende å lese litt andres erfaring :)

Våknet kl 05 om morningen og tok i ren refleks ned på sengen. Der hadde vannet gått i uke 36+0. En uke før så gikk slimproppen. Hadde også hatt en del menssmerter så min jordmor var ikke overrasket over at han kom før tiden..

Begge mine fødsler startet med at vannet gikk i 3.30-tida på natten. Hadde ingen forvarsler da jeg la meg. Nr 1 kom 3 uker før termin og nr 2 kom 12 dager før termin.

Slimproppen gikk i uke 38 men det hele begynnte ikke før 7 dager overtid. Skulle til å legge med i 12 tiden på kvelden da jeg kjente sterke murringer i ryggen.. Prøvde å sove men det nyttet ikke. Tok en dusj, ringte føden og slik å kjørte til sykehuset kl 06. Hadde da,noe jeg trodde var sterke rier ;), men 1 cm åpning :wtf: Et døgn senere kom han :D

Dag 12 på overtid: Ble satt i gang med ballong. Ikke noe framgang.
Dag 13: fikk jeg modningspille og 12 timer etterpå, på dag 14 ble hun født

Halv 12 på kvelden kom litt fostervann, fikk beskjed av jm å vente å se, 30 min etter kom mere. Var inne til sjekk 01 ca, dro hjem å dusja å pakka fødebag før vi kjørte avgårde til sykehuset, lite vondt, å trodde ting skulle ta tid, kom til sykehuset og rett før halv 6 var hun ute. Alt gikk veldig fort, var da 36 + 4 :)

Hos meg startet det med at jeg våknet 3 dager på overtid sv et skikkelig tak i magen, gikk på do og der var det brunt slim - så antok det var slimproppen:) hadde time hos jordmor den morgenen og hun sjekket meg og jeg hadde da 1-2 cm åpning! Gikk hele dagen kun med murringer og var spent hele dagen, og på kvelden begynte jeg å ta tiden, og de var veldig uregelmessige! Mannen dro på jobb fredag morgen, og søster ringte meg i ti tiden på morgenen og da hadde jeg tre ordentlige tak i løpet av samtalen med henne (5min). Jeg ringte sambo og skulle be han komme hjem, men han var allerede på vei! På kvelden dro vi inn på føden og fikk tildelt fødestue, da det var rolig der inne! Sov med uregelmessige tak hele natten, og fikk beskjed på morgenen at det kunne være lurt å ta seg en tur hjem, så vi kjørte hjem og dro innom butikken for å handle litt sjokolade og brus (begynte å bli litt tappet for energi). Når mannen var inne på butikken kjente jeg at det endelig begynte å ta seg opp igjen, så vi dro hjem - jeg dusjet, mannen vasket trappene haha, og vi dro tilbake på føden! Da hadde jeg 4cm og ble igjen lagt inn på fødestue! Dette var rundt klokken 11 på formiddagen! Jeg holdt på med lystgass frem til klokken tre, da var jeg så sliten at epiduralen skrek etter meg :) fikk epidural, sov og ventet og rundt klokken 22 fikk jeg klarsignal til å begynne å presse - epiduralen satt så godt at jeg ikke kjente noen verdens ting og måtte få beskjed når jeg hadde ri! Ellamor var ute 22:47! :) lang men fin fødsel - og kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å gjøre det igjen! :)

Med førstemann ble jeg strippet, litt senere på dagen startet rier, stoppet på kvelden så jeg fikk sove hele natta. Startet igjen tidlig dagen etter , senere den kvelden kom gullet til verden:)

Første startet med rier 8 dager på overtid (natt til den 8). Andre startet vell med slimproppen som begynte å gå litt og litt uken før, men selve riene startet ikke før dag 6 på overtid (natt til 6). Hadde ikke noen spesielle forvarsler, men siden det var såpass seint så regnet jeg jo med at det kom :p

En uke før fødsel kan jeg se i etterkant at noe startet, jeg hadde mye kynnere søndagen før, med gode tak i ryggen, tenkte at viss dette fortsetter ringer jeg jordmor (2,5 uke før termin), men så ga det seg. Var i topp form den uka, og lørdagen 5 dager senere startet fødeselen, midt på natta, det knapp i magen, så jeg reiste meg ut av senga, og da rant det vann, ikke alt forstervannet kom, hadde ikke rier, men da jeg møtte opp på helsestasjoen en time ettepå hadde jeg alt 5-6 åpning uten smerter ;) Men så kom de, på rekke og rad, riene. Og etter 2,5 time var gutten ute :)

Våknet I 3 tiden om natten pga rier. Hadde hatt sex noen timer før, og gått flere timers tur, vet ikke om der var årsak til at det startet. Var 2 dager på overtid, så var nok bare tilfeldig:)

Tok lang tid før riene var jevne nok til at jeg kunne reise opp på føden, kl 18 om kvelden fro vi opp. Hadde da kun 2 cm åpning, men hadde høyt blodtrykk, så fikk ikke dra hjem. Ble en del timer på sykehuset med rier, epidural og drypp før hun ble født kl 05.37 etter litt over 26 timer :p

Med eldste våknet jeg om natten med skikkelige rier, ingen forvarsel før dette. :)
Med yngste våknet jeg om natten med mye vonde kynnere, så jeg ikke fikk sove. Riene startet et par timer senere, plutselig skikkelige rier. Vet ikke om jeg vil kalle de kynnerene et forvarsel likevel, for jeg har hatt mye vonde kynnere hele svangerskapene uten at det vanligvis fører til noe fødsel.

Slimproppen gikk vel 8 dager før fødselen. Dagen før vannet gikk fikk jeg plutselig masse vann i føttene, hadde sluppet unna ødem til da. Vannet gikk kl 7 på morningen og riene startet 24 timer etter det igjen. Ungen ble født 11 timer etter første rie :)

Her startet det med plutselig og voldsom vannavgang - 4 dager før termin og helt uten forvarsel. Tror egentlig ikke det er den vanligste måten det starter på ...

Skjedde imidlertid ikke noe før 20 timer senere, hvor det begynte å gjøre litt vondt. Ikke vondt nok, så jeg sov gjennom natten og ble satt i gang dagen etter.

Back
Topp