Ja merker ungene her også savner vennene sine og gleder seg til å se dem igjen selv om ferien godt sånn sett kunne vart litt lenger. Kunne holdt dem hjemme lenger, men med termin rett rundt hjørnet trenger jeg også noen timer til å samle krefter til fødsel. Og barna har også godt av den sosiale omgangen i bhg/sfo og å treffe andre

.
Her har vi heldigvis ferie alle mann både høstferien og jul, jobber som sykepleier til vanlig så fri i julen er ikke noe jeg får med mindre jeg er i permisjon. Får sjelden og aldri ferie i desember men heldigvis til nå sluppet unna å jobbe kveld både julaften og nyttårsaften. Men julen blir jo allikevel amputert med å jobbe dagtid og 1. og 2. juledag.
Jeg jobber som regnskapsfører så vi oppfordres til å ta fri i juleferien for å lade mentale batterier, i januar starter vi jo med årsoppgjør fra første arbeidsdag. Jeg er vanligvis ferdig med overtiden i tide til å ta en feriedager dagen før min datters bursdag i slutten av februar. For da må huset vaskes og det må bakes kake, etter to mnd med overtid vekselsvis på meg og mannen så vi knapt har en fri ettermiddag sammen på 8-9 uker annet en og annen helg vi da prioriterer ungene.
Vanligvis har vi ikke fri i høstferie eller vinterferie men i år er planen å ta 2-3 dager i høstferien sånn at vi kan reise og treffe nevøen vår igjen. Vinterferien går neppe å reise for den er på tampen av årsoppgjøret for min del. Og mannen er ikke ferdig før lenge etter meg. Så da er ungene hos mine foreldre mens vi jobber.
Men juleferien og påskeferien hhv rett før og ikke så lenge etter årsoppgjøret, da pleier jeg å avspassere årsoppgjørstimer, timer borte fra barna tar jeg ut i timer jeg har med barna. Føles rett.
Ofte tar jeg en fridag eller to i løpet av høsten også, julegavehandel. I år skal vi visst på 2 dagers kurs ca da jeg pleier ha den fridagen, så vi får se hva jeg får til. (Vi har definitivt minst å gjøre de siste par dagene hver mnd, så det timer arbeidagiver logisk nok til å bruke da de to siste arbeidsdagene i november til kurs. Jeg pleier også å ta disse random fridagene på nettopp siste dag i mnd sånn at det uke er behov for vikar)
Jeg ser for meg er rotterace denne høsten. Eldste begynner på u. Skolen. Mellomste fortsetter barneskolen, skal gå i 5. Og mknstrmoe sluttet i bhg for hun behynner i 1. Derved er det ikke lenger 2 med lekser, men 3. Og lekser i 1. Klasse skal ha rett oppfølging, lese for en forelder etc leksene til de eldste gjør de i stor grad selv og viser oss etterpå. Men de fleste årene er det krav om mye involvering. Samtidig er det korps og kulturskole. Håndball. Speider. Og så er vel også minstemor aktuell for fritidsaktiviteter, fotball sikkert. Og evt barnedans, evt om det startes håndballlag for dem, der vet jeg ikke. (korsp og speider skal hun nok også inn i, men ikke før om et par år, de starter i 3. Klasse)
Pust med magen, om 30 år er jeg pensjonist, satser jeg på. (den sommeren blir jeg 72, så da bør vel sommerferien få være uten at jeg er forventet tilbake i august.)
Vel, det er en hektisk tid denne høsten her. Men det går seg nok til.