Til førstegangs

• Trådstarter Trådstarter Kakaduen
  • Opprettet Opprettet
Jeg hadde bestemt meg for å ta det som det kom..! Stole på jordmora og at hun visste hva hun dreiv med.

Hadde ikke bestemt meg for noe og tror det er den beste strategien. Fødte uten smertestillende (jeg var åpent for epidural om det skulle være aktuelt).

Nå har jeg ingen erfaring siden det er min første som kommer om 4 uker, men jeg har noen tanker/ønsker.
Jeg vil helst klare meg på lystgass, vann, risposer ol, men er åpent for alt. Nå ønsker jeg ikke epidural, for sliter så fælt med angst for nåler. Men vet jo ikke hvordan jeg kommer til å takle smertene, så blir ikke skuffet over meg selv dersom jeg ber om epidural :)

Nåla merker du ikke. Jeg kan ikke huske jeg merket noe av den... riene var så forferdelige.

Men det går så bra så :-) Bare ta det som det kommer...

Er det i det hele tatt noen sykehus igjen som bruker lystgass? Da jeg fødte i juli 2013 hadde hvertfall ikke Ullevål det lenger...

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Tønsberg sykehus har også lystgass :-)

Jeg ville føde i vann og uten smertelindring på ABC, men da vannet gikk over et døgn før riene kom, fikk jeg ikke lov. Ble sendt til igangsettelse, men jeg starta av meg selv. Var åpen for lystgass og whatnot, siden jeg uansett ikke fikk den fødselen jeg ville..:p Men, jeg endte med ei varmeflaske i korsryggen som den veste smertelindring. Lystgassen stod rett foran meg, men jeg fikk meg ikke til å spørre etter den, for jeg var så i min egen verden. Fikk satt litt akupunktur, men det hadde null effekt. Dama som satt den sa at jeg nok var kommet alt for langt i fødselen til at akupunkturen ville ha noe særlig effekt. Endte med en kjapp, naturlig fødsel. Vondt som fy, men absolutt gjennomførbart. :)

Tydelig at du ikke vet hva du snakker om!
De som ikke var skapt til å føde før i tida døde faktisk under fødsel...
Man kan tenke før man ytrer ting man ikke vet noe om;)
25 uker <3
Er enig når det kommer til komplikasjoner og man trenger hjelp til forløsning slik at barn og mor overlever. Men nå handler vel tråden om smertelindring. Man dør ikke av smerter.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er enig når det kommer til komplikasjoner og man trenger hjelp til forløsning slik at barn og mor overlever. Men nå handler vel tråden om smertelindring. Man dør ikke av smerter.

Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt andre har det under fødsel. Hadde jeg hatt en enkel fødsel med overkommelige smerter hadde jeg sikkert ikke skjønt de som bruker smertestillende jeg heller. Men noen tenker seg ikke om.
Man får vel sjelden epidural ut av det blå. Ingen kan vite hvordan andre har det, så hvorfor dømme?
Og om epidural kan redde mange kvinner fra å ønske seg ks ved neste fødsel synes jeg det er god grunn nok :)

Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt andre har det under fødsel. Hadde jeg hatt en enkel fødsel med overkommelige smerter hadde jeg sikkert ikke skjønt de som bruker smertestillende jeg heller. Men noen tenker seg ikke om.
Man får vel sjelden epidural ut av det blå. Ingen kan vite hvordan andre har det, så hvorfor dømme?
Og om epidural kan redde mange kvinner fra å ønske seg ks ved neste fødsel synes jeg det er god grunn nok :)

Mine fødselssmerter var grusomme, og hadde jeg måttet føde uten smertestillende så hadde jeg ikke vært oppegående psykisk i dag. Fikk lystgass og epidural, men jeg kvier meg veldig for å bli gravid igjen pga fødsel. Så jeg er enig med deg; hvorfor dømme?

Mine fødselssmerter var grusomme, og hadde jeg måttet føde uten smertestillende så hadde jeg ikke vært oppegående psykisk i dag. Fikk lystgass og epidural, men jeg kvier meg veldig for å bli gravid igjen pga fødsel. Så jeg er enig med deg; hvorfor dømme?
Samme som deg . Hadde nok søkt ks før jeg ble gravid uten epidural... Og gruer meg selvfølgelig til neste om 3 mnd. Tenker på det hver dag, psykisk slitsomt. Blir jo helt rar i hodet!
Er en grunn til at det blir nesten 5 år mellom mine.

Samme som deg . Hadde nok søkt ks før jeg ble gravid uten epidural... Og gruer meg selvfølgelig til neste om 3 mnd. Tenker på det hver dag, psykisk slitsomt. Blir jo helt rar i hodet!
Er en grunn til at det blir nesten 5 år mellom mine.

Huff, høres ikke noe særlig ut :( Får du samtaler med jordmor?
Kan man få epidural under utdrivingsfasen, eller må man skru den av for babyens skyld?

Huff, høres ikke noe særlig ut :( Får du samtaler med jordmor?
Kan man få epidural under utdrivingsfasen, eller må man skru den av for babyens skyld?
Nei, snakker ikke med noen. Tror det er "normal" fødselsangst. Sikkert ikke værre enn hva andre har :)
De får jo det i USA ser det ut som, på fødselsprogrammer, så tror ikke babyen tar skade av det.

Jeg fødte i Frankrike forrige gang. Der var det vanlig at man ble utredet på forhånd dersom man skulle ha ønske om epidural under fødselen. Jeg lot meg utrede, slik at jeg skulle ha muligheten dersom smertene ble for ille. Og det ble de.... Etter 18 timer ble epiduralen satt, og resten av fødselen var helt smertefri....

Har ikke sjekket hvordan dette er ved norske sykehus ennå. Ber til gud om at jeg kan få epidural igjen...

Enig i det. Men nå snakket du om å DØ! ;) Man dør av komplikasjoner uten å kunne gjøre noe med det (ks/vakum/drypp/tang osv). Man dør ikke av smerter man ikke får gjort noe med.

Jeg var det men endte opp med akutt ks så tror man må se Ann hvordan fødselen utarter seg

Jeg fødte i Frankrike forrige gang. Der var det vanlig at man ble utredet på forhånd dersom man skulle ha ønske om epidural under fødselen. Jeg lot meg utrede, slik at jeg skulle ha muligheten dersom smertene ble for ille. Og det ble de.... Etter 18 timer ble epiduralen satt, og resten av fødselen var helt smertefri....

Har ikke sjekket hvordan dette er ved norske sykehus ennå. Ber til gud om at jeg kan få epidural igjen...

Trenger ikke utredes for å få epidural i Norge :-) Med mindre man har noen sykdommer som kan ha innvirkning, selvfølgelig.

Fødselen min tok 16 timer fra 3 cm. De måtte ta vannet på nytt og riene kom i ett. Den første jordmoren jeg hadde snakket mye om hva slags innstilling man hadde til fødselen osv. Jeg gikk inn med åpent sinn og ville gjerne klare meg lengst mulig uten smertestillende. Men etter å ha holdt ut en hel natt med moderate rier... for deretter holde ut 5 timer med helt jævlige rier...så vet jeg ikke hvordan det hadde gått om jeg ikke fikk epidural. Og fremdeles var det 11 timer igjen av fødselen. Jeg åpnet meg i fint tempo selv med epidural, men fikk drypp fra 7 cm fordi de dabbet litt av. Det er jo ulempen ved epidural.

Enig i det. Men nå snakket du om å DØ! ;) Man dør av komplikasjoner uten å kunne gjøre noe med det (ks/vakum/drypp/tang osv). Man dør ikke av smerter man ikke får gjort noe med.

Jaja, er litt dramatisk av meg, haha :D

Back
Topp