*ZimileMamma*
Gift med forumet
Ælti en slager:
" Gå bolåt spiil, å finn briil, je ser itte døravriil."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: nemi.marselia
jaaa spesielt om jeg er i oslo omeng
var i rettsak tiligere i år hvor jeg måtte slå om til bokmål for dommeren forsto ikke dialekten min
ORIGINAL: *ZimileMamma*
Ælti en slager:
ORIGINAL: LurveTufsa!!
ikkji alltid at dessa byfølka klara å skjønne ko pøse æ før noko[8D] så hende nok at e må prate litt finare ja! sjøl om e ikkje vil [;)] hehe
ORIGINAL: Ripley
ORIGINAL: *ZimileMamma*
Ælti en slager:
gå bort til vinduet og finn brillene, jeg ser ikke *hvaffono* ?
ORIGINAL: Ripley
ORIGINAL: Sonja Borge
Det hender jo at de særeste dialektordene mine ikke blir fortstått, så da må jeg undervise litt om kristiansandsdialekten. (Man må da spre det glade budskap! [:D])
Det hender jeg legger om enkelte ord hvis jeg er midt i undervisning og vi ikke har tid til å diskutere dialekt. Men når jeg ikke er på jobb, snakker jeg alltid dialekta mi fullt ut.
Skjønner jo at enkelte gamle østlendinger reagerer. De er jo fra en tid det det var akseptert å klage på andre dialekter. Tror det er mer aksept for ulike dialekter nå enn det det var tidligere. Bare se på hva som har skjedd på tv-sendingene. Der er det jo mer mangfold i dialektene enn noen gang. [:D]
Sørlending du og altså? [:D]
Eg fekk mange rare blikk då eg sa "fua" her om dagen gitt... Mannen såg berre rart på meg og skjønte ingen verdens ting.
Eg har då ein blanding av Kr. Sand/Vennesla/Øvrebø + Bodø/Stavanger/Indre Østfold/Oslo Øst.
Såeh ja.
ORIGINAL: MICAmor
Men selv om man selv snakker dialekt betyr ikke det at man automatisk forstår alle andre dialekter....
Jeg snakker jo ikke dialekt,på en måte.. Men Bærumsdialekten er jo også en dialekt - bare enkel for andre å forstå[:D].
[8|]Men med en far fra Helgelandskysten,en mor fra ei bittelita bygd langt nord i Gudbrandsdalen - selv vokst opp på Lillehammer...Søskenbarna mine er fra Valdres,besteveninnen min er "villtotning"[8D] Gift med en mann som har slekten på sørlandet og i Sogn... Så jeg forstår det meste av dialekter,men ikke de mest lokale ordene...
ORIGINAL: _Nanne_
ORIGINAL: MICAmor
Men selv om man selv snakker dialekt betyr ikke det at man automatisk forstår alle andre dialekter....
Jeg snakker jo ikke dialekt,på en måte.. Men Bærumsdialekten er jo også en dialekt - bare enkel for andre å forstå[:D].
[8|]Men med en far fra Helgelandskysten,en mor fra ei bittelita bygd langt nord i Gudbrandsdalen - selv vokst opp på Lillehammer...Søskenbarna mine er fra Valdres,besteveninnen min er "villtotning"[8D] Gift med en mann som har slekten på sørlandet og i Sogn... Så jeg forstår det meste av dialekter,men ikke de mest lokale ordene...
Gøy[:D]
Hvor i Valdres da? Om du vil si[:D]