Til dykk med dialekt. (sånn type, alt utanfor Oslo...)

Ælti en slager:

" Gå bolåt spiil, å finn briil, je ser itte døravriil."

Da jeg bodde i Kr.sand, syntes folk det var slik artig da je sa : " Nei, je får sjå å se hematatt"

Og da jeg "bodde" på Sunnaas sa jeg alltid at de skulel kaste klæa min på "søla". Og dom trudde jeg mente søpla! [8D]

ORIGINAL: nemi.marselia

jaaa spesielt om jeg er i oslo omeng
var i rettsak tiligere i år hvor jeg måtte slå om til bokmål for dommeren forsto ikke dialekten min

Oisann. DEN er jo litt kjip.

Ein skulle jo tru at i eit slikt yrke, at ein må ha litt kunnskap om språk, for å faktisk forstå og at det ikkje vert nokre misforståelser.

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Ælti en slager:

gå bort til vinduet og finn brillene, jeg ser ikke *hvaffono* ?

ORIGINAL: LurveTufsa!!

ikkji alltid at dessa byfølka klara å skjønne ko pøse æ før noko[8D] så hende nok at e må prate litt finare ja! sjøl om e ikkje vil [;)] hehe

Indeed[:D]
Merker jeg legger om endel når jeg er på jobb. Orker ikke stå å diskutere for å være vrang[8D]

ORIGINAL: Ripley

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Ælti en slager:

gå bort til vinduet og finn brillene, jeg ser ikke *hvaffono* ?

[8D]

Gå bort til speilet, og finn brillene. Jeg ser ikke dørhåndtaket.

Mang som itj ferstår brei-trøndersk!!!![:D] Sånn ala typ in-trønder[8D]
Mått lægg om dialekta te mang æ, snakka litt finar....

De fleste har vel vært folk i sør... Men jeg må si jeg undra litt da vi var i kristiansand på bryllup til min bror og svigerinne...
Hennes familie på mor siden snakka sørlending![:-]
Forsto ikke så mye kan en si[;)]

Oh yes!

Jobber i butikk i Oslo og har ganske brei sunnmørsdialekt.

Dame: "Hvem farge er denne?" (ja, hvem farge..!)
Jeg: "Den e kvit"
Dame: "Hvem farge sa du?"
Jeg: "Den e kvit"
Dame: "Hvem farge er det da? Kvit? Hvordan ser det ut?"
Jeg: "Den e HVIT"
Dame: "åååååh, mener du HVIT?"

Mulig at hun bare var 110% koko altså..

Ellers får jeg tilsnakk fra 4åringen min nesten daglig. Han leker tolk for søstra si:
"Mamma, ikke snakk så vanskelig a.. Jenny skjønner ikke hva du sier.. Jenny, når mamma sier mykje så mener hun mye altså"

Åja Træsling i Oslo æ bærre å glømme. Ingen som skjønne å'n si lell.
Samboern ber meg å prate norsk haha...

Synes det er litt gøy å se på byfolk som står der som levende spørsmålstegn og ikke skjønner dialekt hehe...[8D]

Men jeg er vant til at svigers eller andre kan begynne å le eller lure på hva det betyr, for det hender jeg kommer med noen gloser da.
Så litt mobbing blir det jo[8D]
Mæn e æ nå stolt over dialekta mi ja[:D][:D]

ORIGINAL: Ripley

ORIGINAL: Sonja Borge

Det hender jo at de særeste dialektordene mine ikke blir fortstått, så da må jeg undervise litt om kristiansandsdialekten. (Man må da spre det glade budskap! [:D])

Det hender jeg legger om enkelte ord hvis jeg er midt i undervisning og vi ikke har tid til å diskutere dialekt. Men når jeg ikke er på jobb, snakker jeg alltid dialekta mi fullt ut.

Skjønner jo at enkelte gamle østlendinger reagerer. De er jo fra en tid det det var akseptert å klage på andre dialekter. Tror det er mer aksept for ulike dialekter nå enn det det var tidligere. Bare se på hva som har skjedd på tv-sendingene. Der er det jo mer mangfold i dialektene enn noen gang. [:D]

Sørlending du og altså? [:D]

Eg fekk mange rare blikk då eg sa "fua" her om dagen gitt... Mannen såg berre rart på meg og skjønte ingen verdens ting.

Eg har då ein blanding av Kr. Sand/Vennesla/Øvrebø + Bodø/Stavanger/Indre Østfold/Oslo Øst.

Såeh ja.

Du er litt komplisert, men jeg skjønner faktisk hva du sier [8D] Hvertfall det du har sagt til nå, hehe.

Selv har jeg en enkel og kjedelig dialekt, tror jeg blir forstått veldig greit!

Jepp...

Ej hekje, men ho hi ho he ho[:D][:D][:D]

Japp, æ e nok norlænning [:D] Men e vel ikkje så væældi ofte at folk ikkje førrstår ka æ seij [8D]

Jobba på ICA i Bygdøy Allè...
Dei gamle, fine fruene nekta plent å forstå når eg spurte:
"Ve du ha me påse?"
"Hva sier De, prater De sveeensk??!"

Det var heller ingen som forsto når eg sa:

"Mjøl står på hi sia"

Er nokså ofte jeg må slå om til bokmål. Skjønner ikke "åkkås", eller "kå då" f eks.. Hva sa du?? [8|]

Bur på karmøy, jobber i Haugesund. Er ofte både voksne og barn ser litt rart på meg, og forventer at jeg skal si det"rette" ordet for det jeg sa[:@] Herlighet, det er 30 min kjøretid. Ikke en veeeldig annerledes dialekt heller...

Men selv om man selv snakker dialekt betyr ikke det at man automatisk forstår alle andre dialekter....
Jeg snakker jo ikke dialekt,på en måte.. Men Bærumsdialekten er jo også en dialekt - bare enkel for andre å forstå[:D].

[8|]Men med en far fra Helgelandskysten,en mor fra ei bittelita bygd langt nord i Gudbrandsdalen - selv vokst opp på Lillehammer...Søskenbarna mine er fra Valdres,besteveninnen min er "villtotning"[8D] Gift med en mann som har slekten på sørlandet og i Sogn... Så jeg forstår det meste av dialekter,men ikke de mest lokale ordene...

Ja, ofte, og min dialekt er godt utvannet til mer østlige trakter. Er opprinnelig Sørlending.
Snakker stort sett ganske fort, da, så kan ha noe med det å gjøre.[:)]

ORIGINAL: MICAmor

Men selv om man selv snakker dialekt betyr ikke det at man automatisk forstår alle andre dialekter....
Jeg snakker jo ikke dialekt,på en måte.. Men Bærumsdialekten er jo også en dialekt - bare enkel for andre å forstå[:D].

[8|]Men med en far fra Helgelandskysten,en mor fra ei bittelita bygd langt nord i Gudbrandsdalen - selv vokst opp på Lillehammer...Søskenbarna mine er fra Valdres,besteveninnen min er "villtotning"[8D] Gift med en mann som har slekten på sørlandet og i Sogn... Så jeg forstår det meste av dialekter,men ikke de mest lokale ordene...

Gøy[:D]
Hvor i Valdres da? Om du vil si[:D]

Jeg er fra Ringerike/Hole. Og skremte vannet av noen venner fra Oslo når jeg sa Ikønn og tallik.

ORIGINAL: _Nanne_

ORIGINAL: MICAmor

Gøy[:D]
Hvor i Valdres da? Om du vil si[:D]

[8|][:-]Mener bestemt det heter Vxxxx der de bor... Østre Slidre.

Back
Topp