Til dere som venter guttebaby :)

Vi Jeg har veldig lyst til å kalle opp etter min bestefar, Olaf, og mannen liker også det navnet, men vi er litt redde for at det er for gammeldags. Aldri møtt et barn som heter det, bare Olav. Hva synes dere om Olaf?
Jeg synes det er kjempefint! Det kommer helt sikkert til å bli populært snart, navnene kommer gjerne igjen. Og det er jo bare en fordel at det ennå ikke er blitt det. Eller at dere er tidlig ute.
 
Baaah, syns det er vanskelig :(
Når jeg først ble gravid sa jeg til sambo:
"Er ikke Ailo fint om det blir gutt?" Og det var han enig i. Og er egentlig det enda.

Eneste grunnen til at jeg ikke klarer å slå meg til ro med det er fordi vi egentlig er fra Finnmark, kjenner et par Ailo og det er jo et samisk navn :p Men her nede hvor vi bor nå er det ikke SÅ "samisk". Vi er ikke samer i utgangspunktet, føler jeg stjeler noe her :rolleyes:
En av dere har sikkert noen spor av samiske aner, vel ...? :)
 
En av dere har sikkert noen spor av samiske aner, vel ...? :)

Haha, ja om vi leter klarer vi helt sikkert å finne noe! :D Mistenker familien der oppe kommer til å reagere - uten at det har all verden å si.

Har noen andre på lista - men om vi ikke finner noe begge faller SKIKKELIG for, så blir det nok Ailo :)
 
Jeg synes det er kjempefint! Det kommer helt sikkert til å bli populært snart, navnene kommer gjerne igjen. Og det er jo bare en fordel at det ennå ikke er blitt det. Eller at dere er tidlig ute.

Ja, vi håper på det. Hvis ikke kunne jo et mellomnavn vært aktuelt, så kan barnet velge selv senere i livet. Kjenner jo flere som bruker mellomnavnet sitt og ikke fornavnet :) men aner jo ikke hva som kan passe til Olaf som mellomnavn, utenom de klassiske Andre, Johan, Alexander osv.
 
Jeg synes Erik er fint, men det heter bestekompisen til mannen ...

Pappa het Einar, og jeg vil gjerne at han skal hete det. Mamma synes det blir litt rart, men hun sier det er greit. Men nevøen til mannen heter Bjørn Einar (han bruker begge), så mannen synes det er opptatt. Jeg synes egentlig det blir et annet navn, men kan si meg litt enig. Vi er naboer og har mye kontakt. Hva synes dere?

Og Tore. Men det har jeg ikke nevnt for ham ennå, for han er imot alle navn jeg nevner! Han har ikke foreslått noe (bortsett fra Lucifer, som er helt på trynet), og leter heller ikke. Han venter på at det rette navnet skal "falle" over ham, slik det gjorde med hans første barn, i et tv-program. Så jeg må kanskje finne et tv-program med et barn som heter Tore ... :) Forslag? Det må være et barn, tror jeg, så Tore på sporet hjelper ikke.
 
Vi hadde også jentefølelse og hadde mange navn klart! Etter UL måtte vi skifte taktikk siden det blir en gutt! Har vært gjennom mange navn, og vi tror vi har kommet fram til et... Vi kommer til å holde det hemmelig fram til han blir født uansett, orker ikke andres meninger. Tror ingen kommer med innvendinger når han først er introdusert med dette navnet! :)
 
Jentenavn var mye lettere...
Vi har ikke bestemt oss. Vi har vært innom disse navnene; Julian, Julien, Daniel, Franck Daniel, Jack Daniel, James... Eivind, Alexander, Kristoffer.... Vi blir ikke enige enda..
 
Pappa het Einar, og jeg vil gjerne at han skal hete det. Mamma synes det blir litt rart, men hun sier det er greit. Men nevøen til mannen heter Bjørn Einar (han bruker begge), så mannen synes det er opptatt. Jeg synes egentlig det blir et annet navn, men kan si meg litt enig. Vi er naboer og har mye kontakt. Hva synes dere?.

Dette måtte jeg bare svare på :)
Jeg synes, når du ikke har en pappa lenger (jeg forstod det riktig?) at det er en nydelig ting å kunne oppkalle sønnen din etter han! Det blir å gjøre ære på dem begge to, og gi dem en felles forbindelse, iom at de aldri får møtt hverandre i live.

Bjørn Einar og Einar synes jeg blir to helt individuelle navn, når han faktisk bruker B.E. som et dobbeltnavn; da vil det jo ikke være rom for misforståelser om hvem man snakker om/roper på.

At de er naboer/familie/nære har ingenting å si i den sammenhengen i min oppfatning, iom at navnene ikke er det samme. Det ville blitt helt annerledes dersom han bare hadde hett Einar, eller bare blitt kalt for det navnet.

Hadde ikke Einar vært et såpass spesielt navn for deg, så tror jeg at jeg ville valgt et annet navn, for da har man jo liksom hundrevis av navn å velge i. Men det navnet har jo en stor betydning, og en sånn oppkalling synes jeg faktisk er rørende <3

Klem til deg :)
 
Haha, ja om vi leter klarer vi helt sikkert å finne noe! :D Mistenker familien der oppe kommer til å reagere - uten at det har all verden å si.

Har noen andre på lista - men om vi ikke finner noe begge faller SKIKKELIG for, så blir det nok Ailo :)

Her sliter jeg litt med motsatt følelse. Jeg syns også Ailo/Ailu er et fint navn, men siden jeg er samisk og kjenner en del Ailuer føler jeg at jeg velger et såpass "vanlig" navn, og at mange vil assosiere det med de gamle ungkarene vi kjenner (som man helst ikke vil bli assosiert med :p ). Vi bor sørpå, og jeg føler faktisk at "søringene" vil akseptere navnet mer enn min samiske familie.

Ellers er det jo ikke noe rarere av dere å velge et samisk navn, enn av de samiske å velge norske navn (noe de som regel gjør - jeg kjenner ingen samiske babyer i dag med samisk navn :eek: - det går mye i Lukas, Leander etc). Dere har jo geografisk tilknytning til et sted hvor navnet er vanlig. :)
 
Her sliter jeg litt med motsatt følelse. Jeg syns også Ailo/Ailu er et fint navn, men siden jeg er samisk og kjenner en del Ailuer føler jeg at jeg velger et såpass "vanlig" navn, og at mange vil assosiere det med de gamle ungkarene vi kjenner (som man helst ikke vil bli assosiert med :p ). Vi bor sørpå, og jeg føler faktisk at "søringene" vil akseptere navnet mer enn min samiske familie.

Ellers er det jo ikke noe rarere av dere å velge et samisk navn, enn av de samiske å velge norske navn (noe de som regel gjør - jeg kjenner ingen samiske babyer i dag med samisk navn :eek: - det går mye i Lukas, Leander etc). Dere har jo geografisk tilknytning til et sted hvor navnet er vanlig. :)

Haha, ser den!
Hadde vi enda bodd nordpå at jeg nok ikke vurdert navnet siden det gir inntrykk av at vi har mer samisk kultur enn vi egentlig har. Men her nede er det så sjeldent.

Navnet ligger på 1 plass til nå. Men håper jeg kommer over et navn som jeg faller skikkelig for, for jeg må innrømme at jeg er sykt usikker :p
 
Dette måtte jeg bare svare på :)
Jeg synes, når du ikke har en pappa lenger (jeg forstod det riktig?) at det er en nydelig ting å kunne oppkalle sønnen din etter han! Det blir å gjøre ære på dem begge to, og gi dem en felles forbindelse, iom at de aldri får møtt hverandre i live.

Bjørn Einar og Einar synes jeg blir to helt individuelle navn, når han faktisk bruker B.E. som et dobbeltnavn; da vil det jo ikke være rom for misforståelser om hvem man snakker om/roper på.

At de er naboer/familie/nære har ingenting å si i den sammenhengen i min oppfatning, iom at navnene ikke er det samme. Det ville blitt helt annerledes dersom han bare hadde hett Einar, eller bare blitt kalt for det navnet.

Hadde ikke Einar vært et såpass spesielt navn for deg, så tror jeg at jeg ville valgt et annet navn, for da har man jo liksom hundrevis av navn å velge i. Men det navnet har jo en stor betydning, og en sånn oppkalling synes jeg faktisk er rørende <3

Klem til deg :)

Tusen takk for nyttig innspill! Ja, du forsto riktig. Enig med deg, det hadde vært veldig fint å kunne kalle ham opp etter pappa. Men føler det heldigvis ikke sånn at jeg er helt nødt til det, bare en av flere ideer :)
 
Vi ventet til etter fødselen med å bestemme navn, og det var helt tydelig hva han skulle hete når vi hadde kjent ham i to dager. :)
Vi visste ikke kjønn, men hadde noen navn til hvert kjønn på listene våre.
Ikke bry dere om at noen i omkretsen deres heter ditt eller datt, eller om noen andre også liker navnet, det betyr absolutt ingenting. ;)
Jeg anbefaler å vente til etter du har hilst på babyen, det føles ofte mer naturlig å kalle den ved navn når du ser hvem du skal gi navnet til. ;)
 
Jeg synes Erik er fint, men det heter bestekompisen til mannen ...

Pappa het Einar, og jeg vil gjerne at han skal hete det. Mamma synes det blir litt rart, men hun sier det er greit. Men nevøen til mannen heter Bjørn Einar (han bruker begge), så mannen synes det er opptatt. Jeg synes egentlig det blir et annet navn, men kan si meg litt enig. Vi er naboer og har mye kontakt. Hva synes dere?

Og Tore. Men det har jeg ikke nevnt for ham ennå, for han er imot alle navn jeg nevner! Han har ikke foreslått noe (bortsett fra Lucifer, som er helt på trynet), og leter heller ikke. Han venter på at det rette navnet skal "falle" over ham, slik det gjorde med hans første barn, i et tv-program. Så jeg må kanskje finne et tv-program med et barn som heter Tore ... :) Forslag? Det må være et barn, tror jeg, så Tore på sporet hjelper ikke.

Det heter min pappa også <3 så jeg stemmer for Einar ;)
 
Back
Topp