Til dere som ikke får offentlig: Skal du ta Nipt?

Skal du ta NIPT?

• Ja

Votes: 17 29,3%
  • Nei

Votes: 26 44,8%
  • Usikker

Votes: 15 25,9%

• Antall som har svart
    58
Enda mer ubesluttsom enn meg du:laughing002 Neida, joda:love7 Jeg skal også ta nipt nå på lørdag, på fam! Skal være 11+ 2 da:Heartpink
Heheh :smiley-ashamed005 Må være førstegangs-sykdom :laughing002 Nå har vi bestemt oss, jeg har bestemt meg. Vil gjerne vite kjønn så tidlig som vi kan, og skal til Sverige uansett- så da ble det NIPT der :smiley-ashamed005

Babyscreen i Strømstad sjekker trisomier (Harmony) og du kan sjekke kjønn i NIPTen.

NIPT INKL. VIABILITETSULTRALJUD HELG - NB! from week 10+0 - 5490:- 30 minuter

Billigere i ukedag.

Norge sjekker også trisomi tilsvarende Harmony, men det er en begrenset Panorama pga bioteknologiloven. Det er ikke tillat å sjekke kjønn i Norge.

Billigste i Oslo er FAM kr. 5990

Danmark kan du ta Panorama, som sjekker for to ekstra avvik (5 avvik totalt) + kjønn hos Ultralydklinikken.dk

Panorama udvidet test.
Test tilsendt DKK kr. 5.100,-

Få testen tilsendt
Hvis du ikke kan komme til os, kan vi sende Panorama-kittet hjem til dig, så du kan få din læge til at tage blodprøven. Du kan booke Panorama test tilsendt på vores online booking side. Vi sender også gerne til udlandet.
Pris, Panorama Basis – tilsendt kit: kr. 4.300,-
Pris, Panorama Udvidet – tilsendt kit: kr. 5.100,-
Tusen takk for supert svar!

Vi heller mot Ultralydklinikken.dk, men avventer litt før vi lander endelig :)
Eg tok der i forrige svangerskap(i korona tid, så sendte prøven i posten). Veldig fornøyd

Heheh :smiley-ashamed005 Må være førstegangs-sykdom :laughing002 Nå har vi bestemt oss, jeg har bestemt meg. Vil gjerne vite kjønn så tidlig som vi kan, og skal til Sverige uansett- så da ble det NIPT der :smiley-ashamed005
Skjønner deg veldig godt altså :love7Hadde det vært vår første (eller om vi hadde gutt fra før hehe), så hadde jeg også vært veldig ivrig på å få vite kjønn. Alltid hatt så lyst på jente :shy: Men nå har vi jente, så da er det ikke så farlig hva den neste blir:hilarious:

Jeg tror ikke jeg kommer til å ta testen, med mindre noe skulle tilsi at det er lurt. Men må innrømme at jeg er livredd for å få et pleietrengende barn. Jeg har ett friskt barn fra før og samboer som hjelper til, men jeg har selv en heavy bagasje fra barndommen min som gjør meg spesielt utsatt for psykiske problemer. Jeg opplever livet mitt som belastende nok allerede og tar meg selv i å lure på hvordan jeg skal klare å håndtere to barn, selv hvor friske de begge kanskje er. Jeg har vokst opp med ett (egentlig to, men ene døde tidlig) søskenbarn som har syndrom, verdens herligste, det er ingenting med det! Jeg kan ikke si at jeg ville ønsket henne bort. Men den belastningen er noe jeg er oppriktig redd, for min del og for barnas del, fordi jeg skal klare å være en god mamma også. (Skriver dette av samme grunne som flere her, kanskje noen tenker det samme, men det er liksom ikke helt innafor å ville velge bort et liv) :Heartred

Jeg tror ikke jeg kommer til å ta testen, med mindre noe skulle tilsi at det er lurt. Men må innrømme at jeg er livredd for å få et pleietrengende barn. Jeg har ett friskt barn fra før og samboer som hjelper til, men jeg har selv en heavy bagasje fra barndommen min som gjør meg spesielt utsatt for psykiske problemer. Jeg opplever livet mitt som belastende nok allerede og tar meg selv i å lure på hvordan jeg skal klare å håndtere to barn, selv hvor friske de begge kanskje er. Jeg har vokst opp med ett (egentlig to, men ene døde tidlig) søskenbarn som har syndrom, verdens herligste, det er ingenting med det! Jeg kan ikke si at jeg ville ønsket henne bort. Men den belastningen er noe jeg er oppriktig redd, for min del og for barnas del, fordi jeg skal klare å være en god mamma også. (Skriver dette av samme grunne som flere her, kanskje noen tenker det samme, men det er liksom ikke helt innafor å ville velge bort et liv) :Heartred
Full forståelse for det :Heartred Så leit å høre at du har hatt tøffe opplevelser i barndommen. Jeg forstår både de som velger å beholde og de som velger bort, og syntes helt ærlig begge deler er like riktig. Føler ikke at det ene valget må forsvares mer enn det andre. Tenker det er bare kommende foreldre som kan si hva som er riktig for sin familie. Heldigvis er det sjeldent at man får barn med slike ekstra behov, og det absolutt vanligste er friske barn med normal funksjonsevne:love7

*sniker fra januar 2025 gruppa*

Til dere som bestiller kit fra utlandet/gjør NIPT utenlands: dersom testen gir utslag på noe, hvordan blir den videre gangen? Disse utenlandske klinikkene kan vel ikke henvise til videre fosterdiagnostiske tester/genetisk veiledning her i Norge? Dersom testen gir utslag på noe det ikke er tillatt å teste for i Norge, får man likevel videre utredning, typ fostervannsprøve?

Jeg sliter altså litt med å forstå "posedyrene" dersom utvidet nipt skulle gi utslag på noe.

*sniker fra januar 2025 gruppa*

Til dere som bestiller kit fra utlandet/gjør NIPT utenlands: dersom testen gir utslag på noe, hvordan blir den videre gangen? Disse utenlandske klinikkene kan vel ikke henvise til videre fosterdiagnostiske tester/genetisk veiledning her i Norge? Dersom testen gir utslag på noe det ikke er tillatt å teste for i Norge, får man likevel videre utredning, typ fostervannsprøve?

Jeg sliter altså litt med å forstå "posedyrene" dersom utvidet nipt skulle gi utslag på noe.
Ved positivt utslag/risiko for kromosomavvik vil man ved Babyscreen bli kontaktet på telefon av spesialist/lege. De henviser til videre prøvetaking i Norge.

Vi fikk en lang og fin samtale med legen før gjennomføring av blodprøven.

Hva gjelder f.eks. utvidet test fra Danmark og eventuelt funn, som ikke er tillatt i Norge, vet jeg ikke.

Håper uansett du tar en NIPT-skole og får gode svar før du tar testen.
Husk at NIPT kun er en screeningundersøkelser av svangerskapet, ikke av foster, ikke av fostervannet og ikke av morkaken. Det er derfor en positiv kan være falsk, og en negativ også være falsk.

Back
Topp