Til dere som ikke får offentlig: Skal du ta Nipt?

Skal du ta NIPT?

• Ja

Votes: 17 29,3%
  • Nei

Votes: 26 44,8%
  • Usikker

Votes: 15 25,9%

• Antall som har svart
    58
Syntes det er interessant å høre hva andre tenker om nipt for sin egen del :Heartred Her tenker både jeg og mannen at ved eventuell høy risiko vil vi videre for invasiv prøve, og dersom denne bekrefter blir det nok abort. Slik som mannen jobber er jeg mye alene med barn(a), og for å kunne følge opp begge på en god måte (vi har jo allerede et barn), så hadde det vært det som var riktig for oss (pluss selvfølgelig å unngå å miste baby på senere tidspunkt). Er jo nesten et «ulovlig» samtaleemne det her, spesielt om man tenker som oss, men jeg tenker det er fint å kunne dele slik er inne. Blir det ikke oss, så er det plutselig noen andre som står i et vanskelig valg, her inne, eller noen som tilfeldigvis googler seg til tråden. Da er det fint å lese om andre som kanskje har like tanker, både som @Friluftsjente, eller noen andre her:Heartred Men forhåpentligvis blir jo testen bare noe som gir litt mer ro i sjela i graviditeten!

Jeg hadde forstått det sånn at risikoen for falsk positiv eller negativ var ganske høy. Stemmer ikke dette?

Falsk positiv/negativ risiko er veldig høy ja.

Jeg kommer ikke til å ta NIPT, har en søster med kromosomfeil, delesjon i ett gen, og selv om hun er mentalt tilbakestående, 4-6 år ca, spørs veldig på testen, så er hun verdens beste. Ville aldri vært foruten. Sannsynligheten for ett sykt barn er så liten, og om noe skulle være galt vil jeg ikke vite det. Det tar vi som det kommer :) Barn er velsignelser uansett <3 Kan ikke skjønne de som tar abort pga downs heller, er så SYKT stor variasjon i funksjonsnivå, noen er «tilnærmet» normale, og selv om ungen er frisk i magen betyr det ikke at noe ikke kan skje senere. De fleste av oss «feiler noe».

Falsk positiv/negativ risiko er veldig høy ja.

Jeg kommer ikke til å ta NIPT, har en søster med kromosomfeil, delesjon i ett gen, og selv om hun er mentalt tilbakestående, 4-6 år ca, spørs veldig på testen, så er hun verdens beste. Ville aldri vært foruten. Sannsynligheten for ett sykt barn er så liten, og om noe skulle være galt vil jeg ikke vite det. Det tar vi som det kommer :) Barn er velsignelser uansett <3 Kan ikke skjønne de som tar abort pga downs heller, er så SYKT stor variasjon i funksjonsnivå, noen er «tilnærmet» normale, og selv om ungen er frisk i magen betyr det ikke at noe ikke kan skje senere. De fleste av oss «feiler noe».
Hva mener du med at risiko for falsk positiv/negativ er høy? Har du noen kilder på det? Ut ifra det jeg har lest fremstår det som en relativt sikker metode. Men den må bekreftes med mer invasiv prøve (slik jeg skrev lenger opp).

Last edited:
Jeg ville ikke tatt nipt dersom jeg ikke fikk det offentlig. Det er så ekstremt mye annet enn akkurat trisomier som kan forekomme, også mye mer alvorlige ting enn Downs. Fosterlivet er så «greit» at dersom det er altfor sykt så dør det oftest i svangerskapet, selvom det er utrolig trist.. jeg er veldig realist av natur da og har opplevd alvorlig sykt foster som man ikke ville funnet ut ved nipt (fikk kanskje 5% sjanse for overlevelse), hadde det blitt oppdaget tidligere ville de anbefalt avbrudd. Barnet lever et fint liv nå og hva skulle jeg gjort uten barnet mitt.. Enig med den over her om at jeg nok ikke hadde tatt abort ved Downs, på grunn av alle variablene man ikke kan vite før barnet er født (noen tilnærmet friske, andre alvorlig syke). Forstår at andre har andre meninger og ønsker :Heartred
Det jeg vil frem til er at det ikke er sånn at dersom nipt viser liten risiko, så er det liten risiko for alt som kan skje..

Hva mener du med at risiko for falsk positiv er høy? Har du noen kilder på det? Ut ifra det jeg har lest fremstår det som en relativt sikker metode.
Har lest det flere steder, husker ikke i farta, men har også tre bekjente (og venner av bekjente) hvor to av dem fikk «høy risiko» for downs, hvor begge var friske, og ei med «lav risiko» for alle, hvor babyen viste seg å ha downs.

Har lest det flere steder, husker ikke i farta, men har også tre bekjente (og venner av bekjente) hvor to av dem fikk «høy risiko» for downs, hvor begge var friske, og ei med «lav risiko» for alle, hvor babyen viste seg å ha downs.
Jeg har lest det motsatt der jeg gjør min research (FHI etc.) :) Kan ikke dra statistiske slutninger fra tre enkelttilfeller, men forståelig at du har det bilde når såpass mange rundt seg har fått feilaktige resultater da, det var jo helt ekstremt.

NIPT som gjøres i Norge (de tre vanligste trisomiene) har ikke høy falsk negativ. Er den negativ/viser lav sannsynlighet skal man kunne stole på den. Ved positiv/høy sannsynlighet, kan den fortsatt være falsk positiv så da må man ta invasiv test (som oftest fostervannsprøve) for å bekrefte eller avkrefte. En del av de andre testene som gjøres i utlandet på andre sykdommer, er ikke like sikre så man bør ha tenkt gjennom på forhånd hva man da gjør om testen slår ut på noen av sykdommene. En invasiv test har jo dessverre en liten risiko for spontanabort.

Last edited:
NIPT som gjøres i Norge (de tre vanligste trisomiene) har ikke høy falsk negativ. Er den negativ/viser lav sannsynlighet kan man stole på den. Ved positiv/høy sannsynlighet, kan den fortsatt være falsk positiv så da må man ta invasiv test (som oftest fostervannsprøve) for å bekrefte eller avkrefte. En del av de andre testene som gjøres i utlandet på andre sykdommer, er ikke like sikre så man bør ha tenkt gjennom på forhånd hva man da gjør om testen slår ut på noen av sykdommene. En invasiv test har jo dessverre en liten risiko for spontanabort.
Samme jeg har kommet frem til ved litt research på tema:Heartred Bra flere bekrefter det her, så ingen blir skremt fra å ta nipt på feil grunnlag!

Last edited:
Er usikker. Bestilte på Babyscreen i Strømstad til vi er 10+1, men leser jo mer og mer og blir usikker på valget om å ta prøven. Vi har snakket sammen om at vi ikke har ressursene til å ivareta et barn med nedsatt funksjonsevne som krever mye, og det er en vond samtale i seg selv.
Jeg er adoptert, så jeg ønsker jo å kartlegge det som kan undersøkes :/

Er usikker. Bestilte på Babyscreen i Strømstad til vi er 10+1, men leser jo mer og mer og blir usikker på valget om å ta prøven. Vi har snakket sammen om at vi ikke har ressursene til å ivareta et barn med nedsatt funksjonsevne som krever mye, og det er en vond samtale i seg selv.
Jeg er adoptert, så jeg ønsker jo å kartlegge det som kan undersøkes :/
Forstår godt at du kanskje har flere usikkerhetsmomenter i form av genetiske sykdommer som du ikke vet om. Og praten om hvordan man stiller seg til dersom barnet har en sykdom er veldig viktig og fin å ta tenker jeg, slik at man har like forventninger dersom noe skulle dukke opp :Heartred

Forstår godt at du kanskje har flere usikkerhetsmomenter i form av genetiske sykdommer som du ikke vet om. Og praten om hvordan man stiller seg til dersom barnet har en sykdom er veldig viktig og fin å ta tenker jeg, slik at man har like forventninger dersom noe skulle dukke opp :Heartred
Jeg får meg ikke til å ta utvidet test i Sverige og Danmark, selv om .. :/ Vi byttet fra Babyscreen i Strømstad til FAM-klinikken i Oslo. Prismessig blir det omtrent det samme, cirka 400-500kr i forskjell men slipper reiseveien over grensa. Sitter med en magefølelse at jeg ønsker å gjøre prosessen i Norge. Vi ønsker ikke å vite kjønn via Nipt, men vente til FAM kan gjøre en vurdering i uke 14 evnt vente til OUL. Mange ting å tenke på :Heartred

Syntes det er interessant å høre hva andre tenker om nipt for sin egen del :Heartred Her tenker både jeg og mannen at ved eventuell høy risiko vil vi videre for invasiv prøve, og dersom denne bekrefter blir det nok abort. Slik som mannen jobber er jeg mye alene med barn(a), og for å kunne følge opp begge på en god måte (vi har jo allerede et barn), så hadde det vært det som var riktig for oss (pluss selvfølgelig å unngå å miste baby på senere tidspunkt). Er jo nesten et «ulovlig» samtaleemne det her, spesielt om man tenker som oss, men jeg tenker det er fint å kunne dele slik er inne. Blir det ikke oss, så er det plutselig noen andre som står i et vanskelig valg, her inne, eller noen som tilfeldigvis googler seg til tråden. Da er det fint å lese om andre som kanskje har like tanker, både som @Friluftsjente, eller noen andre her:Heartred Men forhåpentligvis blir jo testen bare noe som gir litt mer ro i sjela i graviditeten!
Vi tenker akkurat på samme måte som dere, til dels fordi jeg jobber med barn med ulike syndromer og funksjonsnedsettelser, og ser på nært hold hele spekteret av f.eks de med Downs, med X antall tilleggsdiagnoser (typ kreft, hjertefeil, syns- og hørselsvansker, autisme, adhd, tidlig demensutvikling, atferdsvansker), snarere enn de best fungerende som man oftest ser i media. Når man er tett på ser man alt for godt hvor utrolig krevende hverdagen for disse familiene er, og ikke bare for foreldrene, men for barna selv, og for søsknene deres.

Vi tenker akkurat på samme måte som dere, til dels fordi jeg jobber med barn med ulike syndromer og funksjonsnedsettelser, og ser på nært hold hele spekteret av f.eks de med Downs, med X antall tilleggsdiagnoser (typ kreft, hjertefeil, syns- og hørselsvansker, autisme, adhd, tidlig demensutvikling, atferdsvansker), snarere enn de best fungerende som man oftest ser i media. Når man er tett på ser man alt for godt hvor utrolig krevende hverdagen for disse familiene er, og ikke bare for foreldrene, men for barna selv, og for søsknene deres.
Jeg tenker også mye på hvor dårlig støtteapparatet er, og hvor kasteball enkelte forteller at de blir mellom ulike instanser. De får ikke nødvendig helsehjelp eller avlastning. Det syns jeg også er viktig å tenke på.

Jepp, har lignende erfaring. Hjelpeapparat som ikke fungerer, foreldre som er utslitte og sure, søsken som utagerer osv.

Jeg får meg ikke til å ta utvidet test i Sverige og Danmark, selv om .. :/ Vi byttet fra Babyscreen i Strømstad til FAM-klinikken i Oslo. Prismessig blir det omtrent det samme, cirka 400-500kr i forskjell men slipper reiseveien over grensa. Sitter med en magefølelse at jeg ønsker å gjøre prosessen i Norge. Vi ønsker ikke å vite kjønn via Nipt, men vente til FAM kan gjøre en vurdering i uke 14 evnt vente til OUL. Mange ting å tenke på :Heartred
Det blir nipt med kjønn i Strømstad på Babyscreen likevel :Heartred på lørdag. Gleder meg til å høre hjertet slå igjen :angelic:

Den i Sverige tester bredere enn den i Norge?

Nybegynner på dette og synes alt er litt forvirrende.

Den i Sverige tester bredere enn den i Norge?

Nybegynner på dette og synes alt er litt forvirrende.
Babyscreen i Strømstad sjekker trisomier (Harmony) og du kan sjekke kjønn i NIPTen.

NIPT INKL. VIABILITETSULTRALJUD HELG - NB! from week 10+0 - 5490:- 30 minuter

Billigere i ukedag.

Norge sjekker også trisomi tilsvarende Harmony, men det er en begrenset Panorama pga bioteknologiloven. Det er ikke tillat å sjekke kjønn i Norge.

Billigste i Oslo er FAM kr. 5990

Danmark kan du ta Panorama, som sjekker for to ekstra avvik (5 avvik totalt) + kjønn hos Ultralydklinikken.dk

Panorama udvidet test.
Test tilsendt DKK kr. 5.100,-

Få testen tilsendt
Hvis du ikke kan komme til os, kan vi sende Panorama-kittet hjem til dig, så du kan få din læge til at tage blodprøven. Du kan booke Panorama test tilsendt på vores online booking side. Vi sender også gerne til udlandet.
Pris, Panorama Basis – tilsendt kit: kr. 4.300,-
Pris, Panorama Udvidet – tilsendt kit: kr. 5.100,-

Back
Topp