Til dere som har vært på første kontroll

Etter min oppfatning er ikke alle leger like gode på svangerskap! Derfor drar jeg bare til jordmor etter første kontroll, for den må gjøres hos legen! Sist jeg var gravid syns jeg det var veldig koselig og betryggende å være hos jordmor ;) de vet best som regel, dette gjør de hver eneste dag!
Må første kontroll gjøres hos lege?
Kan ikke jordmor henvise til blodprøver?

Jeg tror ikke det siden legen også ved første kontroll skal sende søknad om fødeplass. Kan hende det er forskjellige prosedyrer andre steder i landen men i Oslo må man gjøre det sånn. I tillegg må man vel ha en legeerklæring på at du er gravid hvis du skal få fødselspenger av Nav. Selv om det gjøres senere i svangerskapet. Og jeg tror ikke en jordmor kan tolke blodprøver på samme måte som en lege kan.
Jeg som var helt sikker på at første kontroll måtte gjøre hos fastlegen a gitt.. Tok visst feil, du kan gjøre det hos jordmødre og! My bad!

Jeg viste ikke hva jeg skulle forvente fra min første kontroll. Ble ganske glad når egen min var sikkelig gira og insisterte på at jeg skulle høre. Var akkurat 11 uker på vei. Viste ikke engang at man kunne høre hjerte hos fastlegen..

Her skal jeg først få lytte til hjertet nå, dette blir min tredje kontroll. Men hadde en ekstra kontroll, så offisielt er det vel den andre. Blir i uke 16.

Back
Topp