Til dere som har vært på første kontroll

mammatil2 april2015

Flørter med forumet
Aprilbarna`15
I morgen er jeg 12 uker, og skal til den første legekontrollen på onsdag. Endelig!:)

Under forrige graviditeten hadde jeg en annen lege. En fantastisk lege. Han ga seg ikke før han var sikker på ting, og både jeg og mannen var aldri i tvil over noe davi gikk derfra.

Nå har jeg en legevikar, men det er bare frem til desember. Jeg har ikke den samme kjemien med henne, og har gått derfra frustrert flere ganger over ting med meg eller sønnen min.

Tilbake til det jeg egentlig lurte på ;)

Lyttet legen etter hjertelyden til dere som har vært på kontroll?

Sist gang føltes det så trygt å ha hørt den herlige lyden før man slapp "bomben" offentlig.. Denne gangen tror jeg ikke min nåværende lege kommer til å gjøre et forsøk.

Nei jeg fikk ikke høre hjertelyden på første kontroll i uke 12. Han mente det kunne være for tidlig å finne den så han ville ikke prøve i tillfelle vi ikke fant den for da kunne jeg blitt redd for at noe var galt osv. Får håpe du er heldig og får høre hjertelyden når du skal på kontroll på onsdag :-) lykke til! :-)

Nope, prata ikke noe spesielt om svangerskap heller :/
Spurte om sykdommer, tok blodprøver osv.. Også fylte hun ut det svangerskaps skjemaet.
Fikk med en bok også, ganske skuffa egentlig. Ikke at jeg har peiling på hva som er normalt å prate om ?

Samme her.. ville ikke lytte på kontroll 12+3.. ska lytte neste gang.. rundt u16..

Nei jeg fikk ikke høre hjertelyden på første kontroll i uke 12. Han mente det kunne være for tidlig å finne den så han ville ikke prøve i tillfelle vi ikke fant den for da kunne jeg blitt redd for at noe var galt osv. Får håpe du er heldig og får høre hjertelyden når du skal på kontroll på onsdag :) lykke til! :)

Tusen takk :) Jeg får bare vente og se hva som skjer på onsdag. Det er litt for mannen sin del at jeg også skulle ønske vi kunne prøvd. Jeg husker så godt fra første svangerskapet hvor sterkt det var og hvor virkelig det ble for han :)

Nope, prata ikke noe spesielt om svangerskap heller :/
Spurte om sykdommer, tok blodprøver osv.. Også fylte hun ut det svangerskaps skjemaet.
Fikk med en bok også, ganske skuffa egentlig. Ikke at jeg har peiling på hva som er normalt å prate om ?

Er litt sånn jeg "frykter" timen skal bli. Ihvertfall når jeg første gang hadde en så positiv opplevelse. Jeg har allerede vært hos henne siden det var usikkert på hvor langt jeg var på vei. Var så vanvittig skuffet da jeg gikk derfra. Følte ikke at svangerskapet var "virkelig", og hun ga meg ingen råd eller husk folat osv. Jeg får be mannen være litt spørrende, så det ikke bare er meg som er masete om ting på onsdag ;)

De pleier ikke lytte til babyen før etter oul! Men vet noen Gjør d likevel ☺ jeg hadde lege som hadde et gammelt ul apparat når jeg gikk med første. Det var gull.

Legen lyttet siden jeg spurte. Men jeg måttw love å ikke bli redd hvis ikke vi hørte hjerte lyden. Men heldigvis fant han den nesten med en gang :-)

Her lyttet ikke legen nei, verken i uke 8 eller 12. Men fikk derimot ultralyd begge gangene, så hadde ikke behov for det heller :)

På første kontroll hos legen har vi bare fylt ut svangerskapspapirene, tatt blodprøve, lyttet på mitt hjerte og lunger og målte blodtrykk. Fikk også med en del brosjyrer.. Skal til jordmor i uke 16 og regner med vi får høre hjertelyden da ;) Det er sikkert forskjell på rutiner på de forskjellige legekontorene.. Lykke til på onsdag :)

Legen lyttet ikke etter hjertelyd på kontroll uke 12, men var hos jordmor på fredag da jeg var uke 14 og da fikk jeg høre :-)

Legen min lyttet men fant det ikke i start på uke 12. Det var 30% sjanse at finne det sa han. Men han ville pröve.. Takk o lov hadde jeg vart på ul tidligare og fått höre hjärtat og skulle iväg et par dager senere igen på ul. Så blev ikke redd, men litt bekymra. Etter et par dager fikk vi se vårt pyre igjen m hjärta o full action i magen :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Er litt sånn jeg "frykter" timen skal bli. Ihvertfall når jeg første gang hadde en så positiv opplevelse. Jeg har allerede vært hos henne siden det var usikkert på hvor langt jeg var på vei. Var så vanvittig skuffet da jeg gikk derfra. Følte ikke at svangerskapet var "virkelig", og hun ga meg ingen råd eller husk folat osv. Jeg får be mannen være litt spørrende, så det ikke bare er meg som er masete om ting på onsdag ;)
Kan jeg spørre hva legen gjorde i forhold til at du var usikker på svangerskspslengde?
Ble du henvist til tidlig ul?

Leit at du ble skuffet hos legen.Du får mase litt mer neste gang. :-)
Den første timen bruker ofte å være kitt "formell" med utfylling av papirer osv.

Kan jeg spørre hva legen gjorde i forhold til at du var usikker på svangerskspslengde?

Den første timen bruker ofte å være kitt "formell" med utfylling av papirer osv.
Jeg ble henvist til tidlig ul da jeg har 4 uker usikkerhet ;)

Jeg fikk beskjed at hun ville være sikker på at jeg var over 12 uker, og satt meg lenger tilbake enn hva jeg mente. Og så fikk jeg beskjed om at jeg selv fikk velge om jeg ville dra på tidlig ul, og da stå for disse utgiftene selv. Glad jeg var på tidlig ul og fikk bekreftet at legen tok feil på ukene ;)

Jeg fikk beskjed at hun ville være sikker på at jeg var over 12 uker, og satt meg lenger tilbake enn hva jeg mente. Og så fikk jeg beskjed om at jeg selv fikk velge om jeg ville dra på tidlig ul, og da stå for disse utgiftene selv. Glad jeg var på tidlig ul og fikk bekreftet at legen tok feil på ukene ;)
Takk for svar! :-)
Var det mange uker legen tok feil?

Her har aldri legen lyttet til hjertelyden, kun jordmor. Men nå har jeg kun brukt legen for de legetingene som blodprøver etc. Og jordmor til svangerskapet. Synes det er best og tryggest. Jordmor er jo spesialisert på svangerskap, en lege skal jo kunne så mye om alt.

Jordmora lyttet etter hjertelyd her når jeg var 11+0 og fant den ganske fort mellom skambeinet og navelen.

Etter min oppfatning er ikke alle leger like gode på svangerskap! Derfor drar jeg bare til jordmor etter første kontroll, for den må gjøres hos legen! Sist jeg var gravid syns jeg det var veldig koselig og betryggende å være hos jordmor ;) de vet best som regel, dette gjør de hver eneste dag!

Back
Topp